Τον κίνδυνο να εκλείψουν με την πάροδο του χρόνου οι Ελληνες ναυτικοί από τα πλοία ακόμα και τα ελληνικών συμφερόντων επισημαίνει ο Μιχάλης Λάμπρος, ένα από τα εμπειρότερα στελέχη της ναυτιλιακής βιομηχανίας, γενικός διευθυντής της Majestic International Cruises Inc.

Μιλώντας στο «business stories» τονίζει την ανάγκη ίδρυσης ιδιωτικών ναυτικών ακαδημιών, στα βήματα του καπετάν Παναγιώτη Τσάκου, προκειμένου να αναστραφεί η θλιβερή εικόνα να αριθμούν οι Ελληνες ναυτικοί μεταξύ των 18.000-20.000, εκ των οποίων τουλάχιστον 5.000 να είναι μόνιμα άνεργοι, ιδιαίτερα εκείνοι που ανήκουν σε ξενοδοχειακές ειδικότητες.

«Διάβασα με ενδιαφέρον την πιστοποίηση Ιδιωτικής Ναυτικής Ακαδημίας στη Χίο από το υπουργείο Ναυτιλίας της Κύπρου και όχι από το δικό μας υπουργείο, και θέλω να αναφερθώ στη Ναυτική Εκπαίδευση στο παρελθόν, στο παρόν και στο μέλλον» ήταν τα πρώτα του λόγια.

«Οι παλαιότεροι ζήσαμε έντονα τη λειτουργία ιδιωτικών ναυτικών σχολών εκπαίδευσης νέων και νεανίδων στις δεκαετίες 1960, 1970 και 1980, όλες πιστοποιημένες από το υπουργείο Ναυτιλίας. Λειτουργούσαν Ιδιωτικές Σχολές Ναυτικής Εκπαίδευσης όλων των ειδικοτήτων πέραν των δημοσίων σχολών και αφορούσαν σπουδαστές όλων των κλάδων της ναυτιλίας. Υπήρχαν σχολές ναυτών, ηλεκτρολόγων, φροντιστών, θαλαμηπόλων, μαγείρων κ.λπ. που τις χρηματοδοτούσαν Ελληνες πλοιοκτήτες. Εζησα έντονα τις σχολές που ίδρυσε και συντηρούσε ο αείμνηστος Αντώνης Χανδρής στην ιδιαίτερη πατρίδα μου τη Χίο, αλλά και στον Πειραιά.

Προσωπικά είχα την τιμή να διδάξω στη Σχολή Θαλαμηπόλων που καταρχάς λειτουργούσε στην Ιωνίδειο Σχολή του Πειραιά τα απογεύματα, και αργότερα σε ιδιωτικές εγκαταστάσεις της Ενωσης Θαλαμηπόλων στο Παλαιό Φάληρο.

Οι απόφοιτοι όλων αυτών των ιδιωτικών σχολών μαζί με τους απόφοιτους των δημοσίων σχολών αποτελούσαν τη ραχοκοκαλιά των πληρωμάτων των ελληνικών και ελληνόκτητων πλοίων, και ιδιαίτερα των πληρωμάτων της ακτοπλοΐας, αλλά και των μεγάλων υπερωκεάνιων της εταιρείας Χανδρή, που δραστηριοποιούνταν στη γραμμή Ευρώπης – Ελλάδας – Αυστραλίας.

Με αυτόν τον τρόπο, κατά τις δεκαετίες που προανέφερα, φθάσαμε να έχουμε εν ενεργεία Ελληνες ναυτικούς της τάξεως των 70.000-75.000 χωρίς να υπάρχουν άνεργοι ναυτικοί».

Οπως επεσήμανε, «οι κυβερνήσεις μετά το έτος 1980 κατάφεραν σταδιακά να καταργήσουν όλες τις Ιδιωτικές Ναυτικές Σχολές και συγχρόνως να αποδυναμώσουν τις Δημόσιες.

Με αυτόν τον τρόπο φθάσαμε στο απογοητευτικό νούμερο των εν ενεργεία Ελλήνων ναυτικών της τάξεως των 18.000-20.000, εκ των οποίων τουλάχιστον 5.000 να είναι μόνιμα άνεργοι, ιδιαίτερα εκείνοι που ανήκουν σε ξενοδοχειακές ειδικότητες».

Ο ρόλος των εφοπλιστών και του υπουργείου

Μιλώντας για τα «θέλω» των Ελλήνων πλοιοκτητών, ο Μιχάλης Λάμπρος είπε: «Σήμερα υπάρχουν Ελληνες πλοιοκτήτες οι οποίοι ενδιαφέρονται για την ίδρυση ιδιωτικών Σχολών Ναυτικής Εκπαίδευσης, όπως ο αγαπητότατος καπετάν Παναγιώτης Τσάκος, ο οποίος πρόσφατα ίδρυσε στη Χίο Ιδιωτική Ναυτική Ακαδημία. Η άποψή μου είναι ότι πρέπει όλοι μας, συμπεριλαμβανομένων και των υπουργείων Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, και Παιδείας, να βοηθήσουμε στην επανίδρυση αυτών των Ιδιωτικών Ναυτικών Σχολών, διότι πολύ φοβούμεθα ότι σιγά-σιγά δεν θα ακούγεται η ελληνική γλώσσα στα ελληνόκτητα πλοία, κάτι που πρώτος ανέφερε ο καπετάν Παναγιώτης Τσάκος».

Ο ίδιος συνέχισε: «Η πρωτοβουλία του υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Χρήστου Στυλιανίδη για την καθιέρωση του έτους 2024 ως έτους της Ναυτικής Εκπαίδευσης είναι αξιόλογη και περιμένουμε όλοι ποιες προόδους θα παρουσιάσει μέχρι το τέλος του 2024 αυτός ο τόσο σπουδαίος τομέας της Ελληνικής Ναυτιλίας, δηλαδή η εκπαίδευση όλο και περισσοτέρων νέων και νεανίδων στο ναυτικό επάγγελμα.

Με κανέναν τρόπο δεν πρέπει να παραμείνουμε στις προσπάθειες αναβάθμισης της Δημόσιας Ναυτικής Εκπαίδευσης.

Επικροτούμε την προσπάθεια στήριξης του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής των Δημόσιων Σχολών Ναυτικής Εκπαίδευσης με την αύξηση των εισερχόμενων σπουδαστών το έτος 2024 / 2025 σε 1.507 σε σύγκριση με το έτος 2023, όμως δεν επαρκεί αυτός ο αριθμός για να εξυπηρετήσει τις ανάγκες σε ελληνικά πληρώματα των ελληνικών και των ελληνόκτητων πλοίων, ο αριθμός των οποίων αυξάνεται ραγδαία τα τελευταία χρόνια με νέες παραγγελίες.

Είναι αξιέπαινες σε αυτόν τον τομέα οι προσπάθειες του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, του Ιδρύματος Ευγενίδου που κάθε χρόνο εκδίδει βιβλία ναυτιλιακού περιεχομένου για τους σπουδαστές και τις σπουδάστριες των Δημοσίων Σχολών Ναυτικής Εκπαίδευσης που λειτουργούν στον ελλαδικό χώρο, όμως δεν επαρκούν οι 1.507 για να καλύψουν τις ανάγκες των πλοιοκτητών και αναγκάζονται εκ των πραγμάτων να προσλαμβάνουν ναυτικούς ξένων σχολών, όπως είναι της Βάρνας και της Κύπρου, ή να ιδρύουν και να χρηματοδοτούν ιδιωτικές ναυτικές σχολές στην Ινδία, στην Ινδονησία, στις Φιλιππίνες κ.ά., από όπου επιλέγουν τους ναυτικούς που επανδρώνουν τα πλοία τους».

Τι πρέπει να γίνει

Συνεχίζοντας ο κ. Λάμπρος τόνισε: «Εάν πράγματι επιθυμούμε να ενισχυθεί η προσέλευση νέων και νεανίδων στο ναυτικό επάγγελμα, γιατί δεν δημιουργεί το υπουργείο σε συνεργασία με τις εφοπλιστικές ενώσεις και το Ιδρυμα Ευγενίδου μια ολιγομελή επιτροπή ναυτικής εκπαίδευσης, η οποία θα επισκέπτεται σε πανελλαδικό επίπεδο τα Γυμνάσια και Λύκεια και θα προσελκύει σπουδαστές; Γιατί δεν προβάλλονται τα προτερήματα της εργασίας των ναυτικών στα τηλεοπτικά κανάλια ή στον ευρύτερο ημερήσιο Τύπο και περιοδικό, κάτι που σίγουρα θα προσελκύσει νέους και νέες σε ικανοποιητικό βαθμό;

Η ναυτική παράδοση της χώρας μας, τα πλεονεκτήματα του ναυτικού επαγγέλματος, η συνεχώς βεβαιωμένη ποιότητα της εργασίας στα πλοία, καθώς επίσης και η αυξανόμενη ισχυροποίηση της ελληνικής και της ελληνόκτητης ναυτιλίας σε παγκόσμιο επίπεδο είναι στοιχεία που πρέπει να προβάλλονται συνεχώς για να προσελκύσουν τους νέους και τις νεανίδες στον θαλάσσιο στίβο.

Είναι άλλωστε γνωστό σε όλους ότι το ναυτικό επάγγελμα προσφέρει σίγουρη απασχόληση με υψηλές αποδοχές και θετικές προοπτικές καθημερινής βελτίωσης.

Πρέπει το συντομότερο δυνατό να προχωρήσουν τα υπουργεία και οι αρμόδιοι φορείς στην ίδρυση και στη στήριξη Ιδιωτικών Σχολών Ναυτικής Εκπαίδευσης στα πρότυπα του παρελθόντος».

Στο τέλος της συζήτησής μας μάς είπε με ιδιαίτερη έμφαση: «Εάν πράγματι υπάρχει σοβαρό ενδιαφέρον να φθάσουμε ξανά στον αριθμό των Ελλήνων ναυτικών του παρελθόντος, οι υπεύθυνοι φορείς να αναλάβουν πρωτοβουλίες και να παραγνωρίσουν τις αρνητικές παρεμβάσεις τρίτων ανευθυνο-υπεύθυνων φορέων».

Διαβάστε ακόμη

Πλειστηριασμοί: Έρχονται σφυριά με… άρωμα θάλασσας και πλούσια ιστορία (pics)

Το τέλος των Σοβιετικών αγωγών φυσικού αερίου – Πως Τραμπ και Πούτιν παίζουν στην ενεργειακή σκακιέρα την Ευρώπη

Μισθοί: Ποιοι περιμένουν αύξηση αποδοχών το 2025

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα