© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Η ναυτική εκπαίδευση αποτελούσε πάντα τομέα ιδιαίτερης προτεραιότητας από τους αρμόδιους φορείς, διότι η σωστή εκπαίδευση των Ελλήνων υποψήφιων ναυτικών αντανακλούσε στον υψηλό βαθμό ικανότητας και απόδοσής τους στα ελληνικά και στα ελληνόκτητα πλοία – και όχι μόνο.
Για μία ακόμη φορά η προσέλκυση της ελληνικής νεολαίας στη θάλασσα αλλά και η συζήτηση για την ίδρυση ιδιωτικών σχολών ναυτικής εκπαίδευσης έχει επανέλθει στο τραπέζι των συζητήσεων και μάλιστα δυναμικά.
Για τα θέματα αυτά μίλησε στο «business stories» ο Μιχάλης Λάμπρος, ένα από τα σημαντικότερα στελέχη της ελληνικής ναυτιλίας, με εμπειρία άνω των 60 ετών.
«Το τελευταίο χρονικό διάστημα παρακολουθούμε όλοι το ιδιαίτερο ενδιαφέρον των αρμόδιων φορέων για την ενίσχυση και την αναβάθμιση των δημοσίων σχολών ναυτικής εκπαίδευσης, καθώς επίσης και τον προγραμματισμό προσέλκυσης των νέων στο ναυτικό επάγγελμα. Ολοι μας βέβαια επικροτούμε αυτού του είδους τις προσπάθειες, στις οποίες πρωτοστατούν το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, η Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών, το Ιδρυμα Ευγενίδη, η ιστοσελίδα Isalos.gr των “Ναυτικών Χρονικών”, αλλά και ιδιωτικοί φορείς, με πρωτεργάτη τον πατριάρχη της ναυτιλίας μας, καπετάν Παναγιώτη Τσάκο» επεσήμανε στην εισαγωγική του τοποθέτηση και πρόσθεσε: «Διερωτώμαι όμως μήπως χρειάζεται μια βαθύτερη έρευνα και μια μεγαλύτερη συλλογική προσπάθεια που θα φέρει τα προσδοκώμενα, ευχάριστα αποτελέσματα. Πριν προχωρήσω στη βαθύτερη έρευνα γι’ αυτό το θέμα, θα μου επιτρέψετε να αναφερθώ σε παλαιότερες εποχές που αποτελούν ιστορικά γεγονότα και αφορούν κυρίως τον τομέα της ναυτικής εκπαίδευσης». Ειδικότερα αναφέρθηκε στις δεκαετίες 1960, 1970 και 1980 όταν ο συνολικός αριθμός των Ελλήνων ναυτικών όλων των ειδικοτήτων πλησίαζε τις 75.000-80.000 σε πλήρη απασχόληση στα ελληνικά και τα ελληνόκτητα πλοία.
Στη συνέχεια εστίασε στο θέμα των σχολών ναυτικής εκπαίδευσης που υπήρχαν τα χρόνια εκείνα:
«Εκτός από τις δημόσιες σχολές ναυτικής εκπαίδευσης που λειτουργούσαν, είχαμε επίσης σε λειτουργία πολλές ιδιωτικές σχολές ναυτικής εκπαίδευσης, από τις οποίες αποφοιτούσαν κάθε χρόνο εκατοντάδες νέοι με αξιόλογα προσόντα για άμεση ναυτολόγησή τους στα πλοία. Υπήρχαν ιδιωτικές σχολές Μηχανικών, Ηλεκτρολόγων, Θαλαμηπόλων, Μαγείρων, Φροντιστών, στις οποίες δίδασκαν ικανοί καθηγητές. Προσωπικά είχα την τύχη να διδάσκω στη Σχολή Θαλαμηπόλων, η οποία λειτουργούσε τις απογευματινές ώρες στην Ιωνίδειο Σχολή του Πειραιά και αργότερα, στο Παλαιό Φάληρο, σε χώρο της Ενωσης Θαλαμηπόλων.
Εκείνη την εποχή, ο αριθμός των εν ενεργεία Ελλήνων ναυτικών υπερέβαλε κατά πολύ άλλων χωρών με ναυτική παράδοση, όπως των Φιλιππίνων, με συνολικό αριθμό ναυτικών περίπου 75.000, ενώ σήμερα υπάρχουν σε πλήρη απασχόληση περίπου 500.000 Φιλιππινέζοι ναυτικοί, κυρίως ξενοδοχειακού προσωπικού» και συνέχισε:
«Κοινή διαπίστωση όλων, όπως εκφράστηκε στη Διεθνή Εκθεση Θεσσαλονίκης στην ημερίδα “Δημόσια ναυτική εκπαίδευση”, είναι ότι ο ελληνόκτητος στόλος αυξήθηκε τον τελευταίο χρόνο κατά περίπου 7%, σε 5.300 πλοία, και συνεχίζει να αυξάνεται με γοργό ρυθμό. Αυτή η αύξηση απαιτεί νέους Eλληνες ναυτικούς που υπολογίζονται σε περίπου 3.500 κάθε χρόνο για τα επόμενα 20 έτη. Είναι γεγονός ότι ο Ελληνας ναυτικός αναγνωρίζεται διεθνώς, όχι μόνο για τη ναυτοσύνη του αλλά και για την άψογη κατάρτισή του στο ναυτικό επάγγελμα. Θετική απόδειξη είναι ότι μεγάλος αριθμός Ελλήνων Αξιωματικών καταστρώματος και μηχανής προσλαμβάνονται με επιτυχία από ξένες εταιρείες σε πλοία μη ελληνικών συμφερόντων, κυρίως κρουαζιερόπλοια».
Ακολούθησε η έκφραση προβληματισμού από τον Μιχάλη Λάμπρο:
«Αναρωτιέμαι με ποιον τρόπο θα κατορθώσουμε να καλύψουμε την ετήσια ανάγκη νέων ναυτικών όταν οι δημόσιες σχολές ναυτικής εκπαίδευσης στη χώρα μας δέχονται κάθε χρόνο 1.200 έως 1.500 σπουδαστές, ενώ οι υποψήφιοι που πληρούν τα προσόντα εισαγωγής σε αυτές τις σχολές είναι πάνω από 5.000. Δυστυχώς όσοι δεν εισέρχονται στις δημόσιες σχολές ναυτικής εκπαίδευσης προσανατολίζονται σε άλλες λύσεις εκτός Ελλάδας, κυρίως σε σχολές στη Βάρνα της Βουλγαρίας και στην Κύπρο. Συγκεκριμένα, πρόσφατα ανακοινώθηκαν οι εισαγόμενοι σπουδαστές για το έτος 2023/2024 στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού, ο αριθμός των οποίων είναι 1.222, εκ των οποίων 780 είναι Πλοίαρχοι και 442 Μηχανικοί».
Προτείνει: «Η μόνη λύση για να κατορθώσουμε να πλησιάσουμε τους στόχους μας είναι η άμεση αύξηση των εισαγόμενων σπουδαστών στις δημόσιες σχολές, αλλά, κυρίως, η ίδρυση ιδιωτικών σχολών ναυτικής εκπαίδευσης κατά το πρότυπο των δεκαετιών 1960/1970 σε όλον τον ελλαδικό χώρο.
Την πρόταση για ίδρυση ιδιωτικών ναυτικών σχολών στήριξε ο αγαπητότατος πρώην πρόεδρος της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Θεόδωρος Βενιάμης, αλλά δυστυχώς παρέμεινε στάσιμη στις ελληνικές καλένδες. Είναι άμεση ανάγκη οι αρμόδιοι φορείς να επαναφέρουν προς συζήτηση με το υπουργείο την άμεση έγκριση για ίδρυση ιδιωτικών ναυτικών σχολών. Μόνο με αυτό τον τρόπο θα επανέλθει η δύναμη των ναυτικών μας στα επίπεδα των προηγουμένων δεκαετιών που ανέφερα».
Η προσέλκυση των νέων
Για την προσέλκυση της νεολαίας στο ναυτικό επάγγελμα σχολίασε:
«Τώρα όσον αφορά στην προσέλκυση νέων και νεανίδων στο ναυτικό επάγγελμα, κατά τη γνώμη μου χρειάζεται μια πιο μεθοδευμένη δραστηριότητα με πρωτοβουλίες όλων των εμπλεκόμενων φορέων της ναυτιλιακής μας οικογένειας.
Να ιδρυθεί, με πρωτοβουλία του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, μια ολιγομελής υπεύθυνη επιτροπή που θα απαρτίζεται από εκπροσώπους του υπουργείου, της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών, όλων των άλλων εφοπλιστικών ενώσεων και του Ιδρύματος Ευγενίδη, η οποία θα οργώνει όλη την Ελλάδα προβάλλοντας στους νέους και στις νέες τα πλεονεκτήματα της εργασίας του ναυτικού, με επισκέψεις στα κατά τόπους σχολεία μέσης εκπαίδευσης, κάτι που σίγουρα θα έχει θετικά αποτελέσματα. Επίσης, κάτι που λείπει τα τελευταία χρόνια είναι η προβολή του ναυτικού επαγγέλματος από τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης και τα τηλεοπτικά κανάλια.
Στη σημερινή εποχή, αυτός είναι ο καλύτερος τρόπος διαφήμισης. Μόνο με αυτό τον τρόπο ελπίζουμε να ξαναζήσουμε σε αριθμό Ελλήνων ναυτικών τις δεκαετίες που προανέφερα.
Σε αυτό το σημείο θα μου επιτρέψετε να αναφερθώ σε πρόσφατο δημοσίευμα του “Πρώτου ΘΕΜΑτος” στις στήλες των “business stories”, σχετικό με την “Υιοθεσία Πλοίου”-“Adopt a Ship”. Με μεγάλη μου ικανοποίηση σημείωσα ότι αυτός ο θεσμός που καθιερώθηκε τα τελευταία χρόνια έχει προσελκύσει το σοβαρό ενδιαφέρον των νέων, διότι εκτός των άλλων συμμετέχουν πάνω από δέκα χιλιάδες μαθητές, 55 ναυτιλιακές εταιρείες, 122 Δημοτικά σχολεία, Γυμνάσια και Επαγγελματικά Λύκεια, 177 πλοία και 217 καπετάνιοι.
Αναρωτιέμαι, μήπως αυτή η προσπάθεια που έχει φέρει κοντά στην έννοια της ναυτιλίας τους νέους και τις νέες αποτελεί ευκαιρία για μια πιο σοβαρή προσέλκυση των νέων και των νεανίδων στο ναυτικό επάγγελμα.
Ελπίζουμε ότι η νέα ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής θα θέσει σε άμεση προτεραιότητα το θέμα της ίδρυσης ιδιωτικών σχολών ναυτικής εκπαίδευσης, διότι κατά την προσωπική μου άποψη αυτός είναι ο μοναδικός τρόπος για την προσέλκυση των νέων στο ναυτικό επάγγελμα και για την αύξηση του σημερινού χαμηλού αριθμού των Ελλήνων ναυτικών όλων των ειδικοτήτων».
Και ο Μιχάλης Λάμπρος ολοκλήρωσε τη συζήτησή μας επικαλούμενος τα λόγια του καπετάν Παναγιώτη Τσάκου:
«Να θυμόμαστε πάντα τη διαπίστωση του πατριάρχη της ελληνικής ναυτιλίας, καπετάν Παναγιώτη Τσάκου, ότι κάθε μέρα ακούμε δυστυχώς λιγότερη ελληνική γλώσσα στα ελληνικά και ελληνόκτητα πλοία».
Διαβάστε ακόμη
Ξεκαθαρίζουν τη λίστα μεγαλοοoφειλετών για να σβηστούν χρέη 80 δισ. ευρώ
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ