«Με σκληρή δουλειά, συλλογικότητα και σωστές αποφάσεις μπορεί να χαραχθεί ένας σωστός οδικός χάρτης για την ακτοπλοΐα. Αν δεν γίνει αυτό, το μέλλον της ανταγωνιστικότητας της ακτοπλοΐας, που στηρίζει τη νησιωτικότητα και τον πολίτη, θα είναι δυσοίωνο».

Τα λόγια ανήκουν στον κ. Μιχάλη Δημητριάδη-Ευγενίδη, ο οποίος είναι διευθύνων σύμβουλος της Aegean Sea Lines και μέλος της νέας γενιάς της ελληνικής ακτοπλοΐας, αλλά και ναυτιλίας.

Οι απόψεις του για τον κλάδο της ακτοπλοΐας έχουν ενδιαφέρον αφού φιλτράρονται μέσα από σύγχρονη ματιά και καταδεικνύουν πώς τα νέα στελέχη καταγράφουν την πραγματικότητα και ετοιμάζουν τα σχέδια για την επόμενη μέρα.

«Δεδομένου ότι το 41% των ελληνικών ακτοπλοϊκών πλοίων που είναι σήμερα δρομολογημένα θα είναι ηλικίας άνω των 40 ετών το 2035, η ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου είναι μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που καλείται να αντιμετωπίσει ο κλάδος. Θέλουμε η ακτοπλοΐα να γίνει σαν την ποντοπόρο ναυτιλία (60% των εταιρειών είναι οι μικρομεσαίες), δηλαδή να ανεβεί το ποσοστό των μικρομεσαίων εταιρειών, γιατί αυτό θα λειτουργήσει υπέρ της αγοράς», υποστήριξε και σημείωσε: «Η έλλειψη Ελλήνων ναυτικών δυσκολεύει την επαρκή στελέχωση των πλοίων».

Στο σημείο αυτό ο κ. Δημητριάδης-Ευγενίδης έκανε ένα ακόμα σχόλιο: «Η ακτοπλοΐα αυτή τη στιγμή βάλλεται από ορισμένες λανθασμένες επιλογές – ευτυχώς από πολύ μικρό αριθμό εταιρειών οι οποίες εφαρμόζουν πολύ υψηλά εισιτήρια σε περιοχές που για τον οποιονδήποτε λόγο έχουν δεσπόζουσα θέση». Για τα λιμάνια και τις υποδομές ανέφερε: «Οι ιδιομορφίες των λιμανιών, όπως στη Σίφνο, περιορίζουν το μέγεθος και τις μανούβρες των πλοίων. Χρειάζεται βελτίωση των υποδομών για την υποστήριξη νέων τεχνολογιών και μεγαλύτερων πλοίων».

Αισιοδοξία

 

Στη συνέχεια αναφέρθηκε στο αυξημένο λειτουργικό κόστος ενός πλοίου: «Το σύνολο της ακτοπλοΐας έχει επιβαρυνθεί από τον πληθωρισμό στο κόστος ανταλλακτικών και τη συντήρηση των πλοίων. Από τις αυξήσεις στα μισθολόγια των πληρωμάτων και το έλλειμμα Ελλήνων ναυτικών λόγω περιορισμένης προσφοράς στην αγορά εργασίας». Για την επιβατική κίνηση του καλοκαιριού, πάντως, δεν είναι αισιόδοξος: «Ο Ιούλιος και ο Αύγουστος δεν φαίνεται να ακολουθούν τις προσδοκίες για τον όγκο των μετακινήσεων στα νησιά».

Πιστεύει ότι η απανθρακοποίηση είναι πολύπλοκη παρά τις διευκολύνσεις στη φορολόγηση των καυσίμων της ακτοπλοΐας και προσθέτει ότι η βιωσιμότητα και ισόρροπη ανάπτυξη του κλάδου με υγιή ανταγωνισμό είναι ένα δύσκολο σταυρόλεξο. Η μείωση του ΦΠΑ στα Ι.Χ. από 24% στο 13% είναι ευπρόσδεκτη και αναμένεται με αγωνία η εφαρμογή της, αλλά είναι πολύ πιθανό να μην είναι αρκετή ώστε να εξισορροπήσει την προαναφερθείσα μείωση της επιβατικής κίνησης.

Ο κ. Δημητριάδης-Ευγενίδης μίλησε και για τα εναλλακτικά καύσιμα:

«Πιστεύουμε ότι δεν υπάρχει μόνο μία λύση για όλα. Υπάρχει μεγάλη διαφοροποίηση μεταξύ των σταθερών trades, τα οποία είναι τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τα επιβατικά που έχουν συγκεκριμένες αναχωρήσεις και προορισμούς. Είναι πολύ πιο δύσκολο για τα tramp πλοία τα οποία πηγαίνουν σε οποιοδήποτε σημείο σε όλο τον πλανήτη. Η όποια συζήτηση και λύση πρέπει να είναι ολιστική και να σου καλύπτει τα πάντα. Μέχρι να φτάσουμε στην οριστική λύση, μπορούμε να έχουμε μεταβατικές λύσεις. Και μεταβατική λύση είναι το slow steaming-πλεύση με μειωμένη ταχύτητα, δηλαδή μέτρα που να έχεις λιγότερη κατανάλωση και επιβάρυνση στο περιβάλλον. Η ηλεκτροκίνηση έχει να κάνει με τις πολύ κοντινές αποστάσεις γιατί ακόμα δεν έχουμε φτάσει σε πιο ουσιαστικές λύσεις για μεγαλύτερης απόστασης εμπορικά δρομολόγια». Ξεκαθάρισε επίσης ότι «δεν χρειάζεται κανένας να πει πολλά, μια και το 90% των εμπορευμάτων παγκοσμίως διακινούνται μέσω θάλασσας, ενώ οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από τη ναυτιλία εκτιμώνται ότι θα κυμαίνονται μεταξύ 1,8% και 2,3% των παγκόσμιων ρύπων, το οποίο ισοδυναμεί περίπου με όσους ρύπους εκπέμπει μια χώρα όπως ο Καναδάς». Για να προσθέσει: «Ιδιαίτερα σημαντικό είναι ότι παρά την αξία του θαλάσσιου εμπορίου, τα τελευταία 50 χρόνια δεν παρουσιάστηκε η αντίστοιχη αύξηση των ποσοστών του διοξειδίου του άνθρακα».

Το μέλλον

 

Αναφέρθηκε και στην καμπύλη μάθησης νέων τεχνολογιών για την πράσινη μετάβαση: «Η εμπειρία από άλλους τομείς, όπως η ηλιακή ενέργεια, δείχνει ότι το κόστος των νέων τεχνολογιών μειώνεται σημαντικά καθώς ωριμάζουν.

Για παράδειγμα, το κόστος των φωτοβολταϊκών πάνελ έχει μειωθεί κατά 90% την τελευταία δεκαετία.
Αυτό το μοτίβο μείωσης κόστους, γνωστό ως “καμπύλη μάθησης” ή “Νόμος του Wright”, δείχνει ότι το κόστος μειώνεται κατά περίπου 20% κάθε φορά που διπλασιάζεται η παγκόσμια εγκατεστημένη ισχύς». Και υπογραμμίζει:

«Εφαρμόζοντας αυτή τη λογική στα εναλλακτικά καύσιμα για τη ναυτιλία, όπως το LNG, το υδρογόνο ή τα βιοκαύσιμα, μπορούμε να αναμένουμε ότι το κόστος τους θα μειωθεί σημαντικά, καθώς αυξάνεται η χρήση και η παραγωγή τους ανάλογα με το στάδιο ωρίμανσης στο οποίο βρίσκεται το κάθε καύσιμο, όπως το LNG και τα βιοκαύσιμα που είναι σε αρκετά πιο προχωρημένο στάδιο. Αυτό μας δίνει ελπίδα ότι, μακροπρόθεσμα, ίσως η μετάβαση σε πιο καθαρές τεχνολογίες πρόωσης μπορεί να γίνει οικονομικά βιώσιμη για τον κλάδο μας».

Η Aegean Sea Lines είναι πλοιοκτήτρια του πλήρως ανακαινισμένου επιβατηγού-οχηματαγωγού «Ανεμος», το οποίο κάνει δρομολόγια στις δυτικές Κυκλάδες. Είναι 13.047 τόνων, 136 μέτρων μήκους με μεταφορική ικανότητα 1.700 επιβατών και 350 οχημάτων. Πρόκειται για ένα pet friendly πλοίο όπου οι επιβάτες μπορούν να πάρουν μαζί τους το κατοικίδιό τους στο ειδικά διαμορφωμένο σαλόνι. Εχει καμπίνες εσωτερικές και εξωτερικές όλων των τύπων και προδιαγραφών: για άτομα με ιδιαίτερες ανάγκες, για οικογένειες και επιβάτες με κατοικίδια.

Επίσης διαθέτει αριθμημένες θέσεις αεροπορικού τύπου (αντίστοιχες business class) με ανάκλιση, 4 bars, μοιρασμένα σε κάθε θέση / κατάστρωμα, ανδρικούς και γυναικείους χώρους φροντίδας βρεφών, αίθουσα ψυχαγωγίας, ενώ πολύ σύντομα θα αξιοποιηθεί το self service του πλοίου καθώς και ο χώρος για παιδιά. Εκτελεί δρομολόγια σε ετήσια βάση, με άνεση και ασφάλεια, για τη διευκόλυνση των επιβατών: νησιωτών, τουριστών ή επαγγελματιών. Εχει νέα και φιλική προς τον χρήστη ιστοσελίδα, αλλά και ένα μεγάλο δίκτυο συνεργατών σε όλη την Ελλάδα και το εξωτερικό, καθώς και προσφορές και εκπτώσεις καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.

Διαβάστε ακόμη

Ποιοι φλερτάρουν με το κλειστό κλαμπ των ισχυρών εργολάβων της 7ης τάξης (pic)

Σπύρος Θεοδωρόπουλος: Ζημιές για την Bespoke λόγω Νίκας

Πλειστηριασμοί: Το οικόπεδο- «φιλέτο» στο Κεφαλάρι και τα… γραφεία του ΣΕΒΤ

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ