Για τις κινήσεις που πρέπει να γίνουν στο δρόμο για την πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας αλλά και για  τα θέματα που αντιμετωπίζει η ελληνική ακτοπλοΐα η οποία  έχει βρεθεί και αυτό το καλοκαίρι στο στόχαστρο λόγω των τιμών των εισιτηρίων  μίλησε ο Μιχάλης Δημητριάδης-Ευγενίδης  της Aegean Sea Lines μιλώντας  στο συνέδριο που διοργάνωσε  στη Χίο το Πανεπιστήμιο Αιγαίου και πιο συγκεκριμένα το Τμήμα  Ναυτιλίας και Επιχειρηματικών Υπηρεσιών.

Ο Μιχάλης Δημητριάδης Ευγενίδης, ο Σεραφείμ Κάπρος πρόεδρος του Τμήματος Ναυτιλίας και Επιχειρηματικών Υπηρεσιών Πανεπιστημίου Αιγαίου και ο Διονύσης Θεοδωράτος πρόεδρος του ΣΕΕΝ

 

Για την ακτοπλοΐα επεσήμανε:

– Δεδομένου ότι το 41% των ελληνικών ακτοπλοϊκών πλοίων που είναι σήμερα δρομολογημένα, το 2035 θα είναι ηλικίας άνω των 40 ετών, η ανανέωση του Ακτοπλοϊκού στόλου είναι μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που καλείται να αντιμετωπίσει ο κλάδος.

-Θέλουμε η ακτοπλοΐα να γίνει σαν την ποντοπόρο (60% των εταιρειών είναι οι μικρομεσαίες), δηλ. να ανεβεί το ποσοστό των μικρομεσαίων εταιρειών, γιατί αυτό θα λειτουργήσει υπέρ της αγοράς.

–  Η έλλειψη Ελλήνων ναυτικών, δυσκολεύει την επαρκή στελέχωση των πλοίων.

– Ελληνικά Λιμάνια και Υποδομές: Οι ιδιομορφίες των λιμανιών, όπως στη Σίφνο, περιορίζουν το μέγεθος και τις μανούβρες των πλοίων. Χρειάζεται βελτίωση των υποδομών για την υποστήριξη νέων τεχνολογιών και μεγαλύτερων πλοίων.

Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο Μιχάλης Δημητριάδης-Ευγενίδης στις επιπτώσεις από την εφαρμογή του  Ευρωπαϊκού Συστήματος Εμπορίας Ρύπων:

«Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η καταβολή του EU-ETS- Eυρωπαϊκό Σύστημα Εμπορίας Ρύπων-ή το κόστος προσαρμογής σε εναλλακτικά καύσιμα θα επιβαρύνει το μεταφορικό έργο, αφορά επιβάτες, φορτηγά, αυτοκίνητα και μοτοσικλέτες. Χωρίς αμφιβολία, εάν δεν υπάρχουν παρεμβάσεις θα έχουμε μεγάλες επιβαρύνσεις.

Είχε γίνει μία μελέτη του ΙΟΒΕ και η οποία καταδεικνύει ότι είναι ευχής έργων που το EU-ETS καθυστερεί να εφαρμοστεί στην ακτοπλοΐα μέχρι το 2030 εκτός από τα νησιά που είναι πάνω  από 200.000  κατοίκους» και προσέθεσε:

«Εάν τα μέτρα αυτά εφαρμοζόντουσαν σήμερα, θα είχαμε τουλάχιστον μία αύξηση της τιμής των εισιτηρίων από 11,5% έως 30% το 2026. Αυτό θα είχε  αρνητικές επιπτώσεις στην ισορροπία, μειώνοντας το ακαθάριστο εθνικό προϊόν (ΑΕΠ) κατά 0,3% το 2026, επηρεάζοντας 30.000 θέσεις εργασίας στα νησιά και την ηπειρωτική Ελλάδι και έχοντας σημαντικές επιπτώσεις στην Κρήτη και το νότιο Αιγαίο, λόγω της μειωμένης ζήτησης για μεταφορά στα νησιά σύμφωνα με τη μελέτη του ΙΟΒΕ.»

Ο Μιχάλης Δημητριάδης-Ευγενίδης καυτηρίασε τις τακτικές της Ε.Ε. στο θέμα εφαρμογής του συστήματος Εμπορίας Καυσίμων διότι όπως επεσήμανε δημιουργεί στρεβλώσεις στον ανταγωνισμό:«Η καθυστέρηση εφαρμογής  μέχρι το 2030  ήταν αναγκαία, αλλά δεν συμφωνούμε με τις τακτικές της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η οποία δημιουργεί στρεβλώσεις με τεχνικές λύσεις για τη γραμμή της Κρήτης». Η αύξηση του λειτουργικού κόστους μίας ακτοπλοϊκής εταιρείας απασχόλησε τον Μιχάλη Δημητριάδη-Ευγενίδη ο οποίος τόνισε ότι   «όσο μη ικανοποιητική είναι η κερδοφορία των μεγάλων εταιρειών, τόσο δυσχερέστερη είναι η κατάσταση των μεσαίων εταιρειών που παίζουν ζωτικό ρόλο στην ακτοπλοΐα».

Στη συνέχεια παρέθεσε στοιχεία:

Αυξημένα Κόστη:

Α) Μισθοί: Αυξήθηκαν κατά 24% από το 2021 βάσει συλλογικών συμβάσεων.

Β) Ανταλλακτικά: Κόστος αυξήθηκε κατά 14% από το 2021.

Γ) Καύσιμα: Τιμές καυσίμων HSFO και VLSFO αυξήθηκαν κατά 9% τον Απρίλιο 2024.

Δ) Τραπεζικά επιτόκια: Αυξήθηκαν κατά 43% το 2024 σε σχέση με το 2021.

Από τα παραπάνω συμπεραίνει ότι είναι μη Εφικτή Μείωση Εισιτηρίων:

«Τελευταία αύξηση εισιτηρίων κατά 15% έγινε το 2022» τόνισε.

Για τις δυσκολίες στην πορεία προς την πράσινη μετάβαση ανέφερε:

-Από 01/05/2025: Υποχρεωτική χρήση καυσίμων με μέγιστη περιεκτικότητα σε θείο 0,1%, αυξάνοντας το κόστος καυσίμων κατά 35%.

-Μέσος όρος ηλικίας πλοίων το 2024: 30 έτη. 43,5% των πλοίων είναι άνω των 30 ετών.

– Μέχρι το 2030, η μέση ηλικία των πλοίων θα είναι 36 έτη, με 15 πλοία άνω των 50 ετών.

– Αναμενόμενες δυσκολίες συμμόρφωσης με τη νέα νομοθεσία για καθαρά καύσιμα (FuelEU Maritime Initiative).

-Συμμόρφωση με Ευρωπαϊκά Πρότυπα: Επέκταση του Ευρωπαϊκού Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (EU – ETS) στις ναυτιλιακές μεταφορές έως το 2026.

-Απαιτήσεις αγοράς πιστοποιητικών εκπομπών: 40% το 2024. 70% το 2025. 100% το 2026. Εξαιρέσεις μέχρι το 2030 για γραμμές που συνδέουν νησιά με πληθυσμό μικρότερο από 200 χιλιάδες κατοίκους.

 Οικονομικά Στοιχεία:

Στη συνέχεια παρέθεσε οικονομικά στοιχεία σύμφωνα με  τα οποία το καθαρό κέρδος ακτοπλοϊκών εταιρειών: 4%-5% την ίδια ώρα που το καθαρό κέρδος άλλων τουριστικών κλάδων (ενοικίασης αυτοκινήτων, ξενοδοχεία) είναι σχεδόν το διπλάσιο και κυμαίνεται στο  10%-11%.

Επιβατική Κίνηση: Αύξηση 8,1% στο πρώτο πεντάμηνο του 2024 (3.100.541 επιβάτες) σε σχέση με το ίδιο διάστημα το 2023 (2.868.768 επιβάτες).

Αύξηση 7,2% στα οχήματα το πρώτο πεντάμηνο του 2024 (430.258 οχήματα) σε σχέση με το 2023 (401.430 οχήματα).

Αύξηση στα φορτηγά: 216.519 βαρέα οχήματα το 2024 έναντι 209.750 το 2023.

Διεθνείς Συγκρίσεις: Η Ελλάδα είναι στην 11η θέση των ακριβότερων χωρών για ακτοπλοϊκά ταξίδια στην Ευρώπη.

-Ο δείκτης τιμών αυξήθηκε κατά 3,6% το 2024 σε σύγκριση με το 2023.

– Τα ακτοπλοϊκά δρομολόγια από Τουρκία προς Ελλάδα (π.χ. Χίος-Τσεσμέ) είναι τα ακριβότερα, ενώ τα δρομολόγια προς Ιταλία τα φθηνότερα. Φθηνότερα δρομολόγια στην Ελλάδα: Πάτρα-Ηγουμενίτσα από Βενετία ή Ανκόνα, Μύκονος-Λήμνος.

Ο Μιχάλης Δημητριάδης-Ευγενίδης μίλησε και για τα εναλλακτικά καύσιμα:

«Πιστεύουμε ότι δεν υπάρχει μόνο μία λύση για όλα. Υπάρχει μεγάλη διαφοροποίηση μεταξύ των σταθερών trades, τα οποία είναι τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων  και τα επιβατικά που έχουν συγκεκριμένες αναχωρήσεις και προορισμούς. Είναι πολύ πιο δύσκολο για τα tramp τα οποία πηγαίνουν από οποιοδήποτε σε οποιοδήποτε σημείο σε όλο τον πλανήτη. Η οποιαδήποτε συζήτηση και λύση πρέπει να είναι ολιστική και  να σου καλύπτει τα πάντα. Μέχρι να φτάσουμε στην οριστική λύση, μπορούμε να έχουμε μεταβατικές λύσεις. Και μεταβατική λύση είναι το slow steaming-πλεύση με μειωμένη ταχύτητα δηλαδή  μέτρα που να έχεις λιγότερη κατανάλωση και επιβάρυνση στο περιβάλλον» και συνέχισε:

«Το electrification έχει να κάνει με τις πολύ κοντινές αποστάσεις και συγκεκριμένα trades γιατί ακόμα δεν έχουμε φτάσει σε πιο ουσιαστικές λύσεις για τα μεγάλα trades. Δε χρειάζεται κανένας να πει πολλά μιας και το 90% των εμπορευμάτων παγκοσμίως διακινούνται μέσω θάλασσας ενώ οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από την ναυτιλία εκτιμώνται ότι θα κυμαίνονται μεταξύ 1,8 + 2,3% των παγκόσμιων τρυπών, το οποίο σημαίνει περίπου όσο εκπέμπει σε ρύπους μία χώρα όπως ο Καναδάς.

Ιδιαίτερα σημαντικό είναι ότι παρά την αξία του θαλάσσιου εμπορίου, τα τελευταία 50 χρόνια δεν παρουσιάστηκε η αντίστοιχη αύξηση των ποσοστών του διοξειδίου του άνθρακα. Είναι σημαντικό η Ελλάδα να διατηρεί την ουδετερότητά της ως προς την τεχνολογία μετάβασης και ο βασικός κανόνας είναι να υπάρχουν επαρκή, ασφαλή και παγκοσμίως διαθέσιμα, σε εύλογες τιμές καύσιμα σε οποιαδήποτε μορφή κι αν έχουν προκληθεί, υπό την προϋπόθεση ότι υπάρχουν και αντίστοιχοι μηχανισμοί πλοίων και τα κατάλληλα πλοία με τις υποδομές στα λιμάνια. Οι περισσότερες τεχνολογίες δεν είναι πλήρως ώριμες ακόμα (παράδειγμα φωτοβολταϊκά)».

Διαβάστε ακόμη 

Σχέδιο για μόνιμες και μεγαλύτερες αυξήσεις μισθών

Το «σπριντ» για τις κορυφαίες θέσεις στην ΕΕ ξεκίνησε – Η μπλόφα της Τζόρτζια Μελόνι

Αγώνας δρόμου για την κάλυψη χιλιάδων θέσεων εργασίας στην πληροφορική

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ