search icon

Ναυτιλία

Μέση Ανατολή: Κίνδυνος για δημιουργία χάους στην πετρελαϊκή αγορά

Μία και μόνη επίθεση σε πετρελαϊκές υποδομές ή μια διακοπή της ροής πετρελαίου μέσω των στενών του Ορμούζ θα δημιουργήσει χάος στις αγορές - Πώς επωφελούνται τα δεξαμενόπλοια

Ο κίνδυνος γενίκευσης του πολέμου στη Μέση Ανατολή κόβει την ανάσα. Η κρίση στα χρηματιστήρια και η διατάραξη της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας προκαλούν φόβους για μεγάλη ύφεση που θα οδηγήσει σε κοινωνικές αναταραχές πρωτοφανείς για τις τελευταίες δεκαετίες.

Στο καθαρά ναυτιλιακό κομμάτι αναμένεται να έχει επιπτώσεις στην τιμή του πετρελαίου, στο θαλάσσιο εμπόριο και στους ναύλους δεξαμενόπλοιων που, όπως εκτιμάται, θα εκτοξευθούν στα ύψη.

Άλλωστε είναι γνωστό ότι οι εντάσεις στη Μέση Ανατολή προκαλούν αύξηση των τιμών του πετρελαίου αλλά και των ναύλων των δεξαμενόπλοιων καθιστώντας το ενεργειακό κόστος πανάκριβο.

Όπως εκτιμούν διεθνείς αναλυτές, μία και μόνη επίθεση σε πετρελαϊκές υποδομές ή μια διακοπή της ροής πετρελαίου μέσω των στενών του Ορμούζ θα δημιουργήσει χάος στις αγορές πετρελαίου.

Έως τώρα η αντίδραση των αγορών πετρελαίου και του κλάδου δεξαμενόπλοιων ήταν αρκετά υποτονική.

Το 2023 περίπου το 30% της παγκόσμιας παραγωγής αργού πετρελαίου γινόταν από τη Μέση Ανατολή. Η συντριπτική ποσότητα παράχθηκε από πέντε χώρες του ΟΠΕΚ: Σαουδική Αραβία, Ιράν, Ιράκ, Κουβέιτ και Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.

Επίσης, τρία από τα σημαντικότερα περάσματα για την παγκόσμια μεταφορά πετρελαίου βρίσκονται στην περιοχή:

1) Τα στενά του Ορμούζ από το οποία διοχετεύονται στην παγκόσμια αγορά 20,9 εκατ. βαρέλια αργού πετρελαίου και προϊόντων την ημέρα

2) Η Διώρυγα του Σουέζ από την οποία περνούν 8,8 εκατ. βαρέλια την ημέρα και

3) τα στενά Μπαμπ ελ Μαντέμπ στην Ερυθρά Θάλασσα μέσω των οποίων διοχετεύονται στην αγορά με δεξαμενόπλοια 8,6 εκατ. βαρέλια την ημέρα.

Οι αναταραχές στη Μέση Ανατολή ευνοούν τον κλάδο των δεξαμενόπλοιων όπως έχει καταδειχθεί στο παρελθόν.

Το κλείσιμο του Σουέζ από το 1967 μέχρι το 1975, υποχρέωσε τα δεξαμενόπλοια να χρησιμοποιούν τις μεγαλύτερες διαδρομές κάνοντας τον διάπλου του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας άρα μεγαλύτερη απόσταση να καλύψουν και μεγαλύτερες τιμές ναύλων άρα και κερδών.

Επίσης τότε αυξήθηκε και το μέγεθος των δεξαμενόπλοιων για να καλυφθεί η ζήτηση. Πριν από το 1967 δεν υπήρχαν δεξαμενόπλοια μεταφορικής ικανότητας μεγαλύτερης των 200.000 dwt. Το πρώτο από τα Very Large Crude Carriers (VLCC) παραδόθηκε το 1967.

Διαβάστε ακόμη

Μέγα deal της ΔΕΗ στις ΑΠΕ – Ανακοινώνει νέες συμφωνίες εξαγοράς στα Βαλκάνια

ΤΑΙΠΕΔ: Τα έξι επενδυτικά σχήματα που περνούν στην επόμενη φάση για το Λιμάνι Λαυρίου

Η Morningstar DBRS προειδοποιεί: Το sell off στις αγορές και ο κίνδυνος αυτοεκπληρούμενης προφητείας

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ

Exit mobile version