Eνα σημαντικό κεφάλαιο της Eνωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) και κατ’ επέκταση της ελληνικής ναυτιλίας κλείνει την ερχόμενη Τετάρτη 9 Φεβρουαρίου. Ο επί 13 χρόνια και συνολικά τέσσερις θητείες πρόεδρος της «Μεγάλης Ενωσης», όπως την αποκαλούν οι παροικούντες την Ακτή Μιαούλη, Θεόδωρος Βενιάμης, παραδίδει το δαχτυλίδι της διαδοχής μέσω εκλογών.
Ανέλαβε το τιμόνι της ΕΕΕ σε δύσκολους καιρούς, το 2009, όταν ο πλανήτης ταλανιζόταν από την παγκόσμια οικονομική κρίση λόγω της κατάρρευσης της Lehman Brothers, η οποία παρέσυρε τη ναυτιλιακή βιομηχανία σε μια εφιαλτική περιδίνηση, για να ακολουθήσουν τα μνημόνια, οι πολλαπλές αλλαγές κυβερνήσεων, οι κλυδωνισμοί στον ρόλο του υπουργείου Ναυτιλίας και, τέλος, η πανδημία.
Χαρακτηριστικό της εμπιστοσύνης που έχαιρε είναι και το γεγονός ότι ενώ ο πρόεδρος της Ενωσης μέχρι τότε είχε δικαίωμα εκλογής για δύο τριετίες, έγινε δύο φορές τροποποίηση του καταστατικού, κατόπιν αιτήματος των συναδέλφων του, για να μπορέσει να παραμείνει επικεφαλής για τρίτη και για τέταρτη τριετία συν έναν επιπλέον χρόνο λόγω της πανδημίας, που είχε ως αποτέλεσμα τη μετάθεση της εκλογικής διαδικασίας από το 2021 στο 2022.
Στα υπέρ του καταγράφεται η σκληρή διαπραγμάτευση για το κλείσιμο της ανεπίσημης έρευνας της Ε.Ε. για το θεσμικό πλαίσιο που διέπει την ελληνική ναυτιλία.
Οπως επισημαίνουν στελέχη της ναυτιλίας, η ΕΕΕ επί προεδρίας του κ. Βενιάμη άλλαξε φυσιογνωμία. Ενίσχυσε τη φωνή της στα κέντρα λήψης αποφάσεων, έγινε εξωστρεφής και συνέβαλε στο να παραμείνει η ελληνόκτητη ναυτιλία παγκόσμια δύναμη εν μέσω παγκόσμιων οικονομικών, θεσμικών και υγειονομικών αναταράξεων.
Ο κ. Βενιάμης μιλώντας στο «ΘΕΜΑ» δήλωσε: «Επιθυμία και ελπίδα μου είναι η επόμενη μέρα από τις αρχαιρεσίες της Ενωσής μας να βρει τη ναυτιλιακή μας οικογένεια ενωμένη, συσπειρωμένη, αγαπημένη, με μοναδικό κοινό στόχο την προάσπιση των θεμιτών επιδιώξεών μας. Η ενότητα του κλάδου ανέκαθεν υπήρξε η δύναμή μας και η συλλογικότητα στη λήψη των αποφάσεων, με γνώμονα το κοινό συμφέρον των πολλών, η πολιτική με την οποία πορευτήκαμε με επιτυχία έως σήμερα και με αυτόν τον τρόπο θα πρέπει να συνεχίσουμε».
Η διαδοχή
Για τον προεδρικό θώκο οι διεκδικητές για πρώτη φορά είναι δύο: η κυρία Μελίνα Τραυλού και ο κ. Γιώργος Αγγελόπουλος.
«Δυστυχώς, για πρώτη φορά, δεν υπήρξε συμφωνία στο πρόσωπο ενός υποψηφίου. Οπότε θα ζήσουμε μια εκλογική αναμέτρηση με δύο υποψηφίους, πρωτόγνωρη κατάσταση για εμάς που ασχολούμαστε με τα συνδικαλιστικά του κλάδου τις τελευταίες δεκαετίες», επεσήμαναν ναυτιλιακοί κύκλοι στο «ΘΕΜΑ». Και πρόσθεσαν:
«Σύμφωνα με όσα μαθαίνουμε και εκτιμάμε, η συντριπτική πλειοψηφία των εφοπλιστών-μελών της Ενωσης στηρίζουν την εκλογή της Μελίνας Τραυλού, η οποία εμφανίζεται ως το αδιαφιλονίκητο φαβορί».
Αν πράγματι εκλεγεί η κυρία Τραυλού, έως σήμερα γραμματέας της Ενωσης, θα είναι η πρώτη γυναίκα πρόεδρος της ΕΕΕ από το 1916, όταν δημιουργήθηκε ο συλλογικός φορέας του ελληνικού εφοπλισμού. Ο κ. Αγγελόπουλος, έως σήμερα αντιπρόεδρος, θα είναι από τους νεότερους ηλικιακά προέδρους.
Οι εκλογές θα διεξαχθούν την προσεχή Τετάρτη 9 Φεβρουαρίου. Η ιδιαιτερότητα είναι ότι δεν ψηφίζουν οι ναυτιλιακές εταιρείες ως οντότητες, αλλά με βάση τα πλοία που έχουν εγγεγραμμένα στην ΕΕΕ. Ο συνολικός αριθμός των πλοίων ανέρχεται περίπου στα 2.000 από 900, που ήταν όταν πρωτοανέλαβε την προεδρία ο κ. Βενιάμης.
Να διευκρινίσουμε ότι μια ναυτιλιακή μπορεί να έχει, για παράδειγμα, στόλο από 50 πλοία και να είναι εγγεγραμμένα στην Ενωση τα 30. Τόσες είναι και οι ψήφοι της. Σε πρώτη φάση, την ερχόμενη Τετάρτη στη διάρκεια της Γ.Σ. που θα πραγματοποιηθεί στο Μέγαρο Μουσικής θα εκλεγούν συνολικά 30 εφοπλιστές-μέλη της Ενωσης.
Την επομένη, Πέμπτη 10 Φεβρουαρίου, οι 30 εκλεγέντες θα συνέλθουν σε σώμα στα γραφεία της ΕΕΕ και θα εκλέξουν τον πρόεδρο και τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου. Εκεί καθένας από τους 30 έχει δικαίωμα μιας ψήφου και όχι όσα είναι τα πλοία που έχει εγγεγραμμένα, όπως ισχύει στην πρώτη φάση των εκλογών.
Μελίνα Τραυλού
Η κυρία Τραυλού, με καταγωγή από την Κεφαλονιά, είναι πρόεδρος της μοναδικής ελληνικής ναυτιλιακής εταιρείας μεταφοράς οχημάτων Neptune Lines Shipping & Managing Enterprises, την οποία ίδρυσε ο πατέρας της Νίκος Τραυλός το 1975.
Με σπουδές στο Μάνατζμεντ στις ΗΠΑ, και συγκεκριμένα στη Διοίκηση Επιχειρήσεων στο Northeastern University της Βοστόνης, η κυρία Τραυλού εργαζόταν στην εταιρεία από τα σχολικά της χρόνια και ακολουθώντας τον πατέρα της από νεαρή ηλικία βίωσε από κοντά τις προκλήσεις της ναυτιλίας, μαθαίνοντας από τον ίδιο τα μυστικά της δουλειάς. Ξεχωριστή στιγμή όταν στο λιμάνι Φρεντερίτσια της Δανίας παρέλαβαν το πρώτο πλοίο τους που έφερε το όνομά της, «Melina». Τα θεμέλια για την επιτυχημένη πορεία της στη ναυτιλιακή βιομηχανία μόλις είχαν μπει.
«Θυμάμαι πάντα με συγκίνηση εκείνες τις στιγμές δίπλα στον πατέρα μου», μας είχε αναφέρει σε παλαιότερη συνέντευξή της.
H κυρία Tραυλού με όραμα, στρατηγική σκέψη και οξυδερκείς επιχειρηματικές κινήσεις έχει κατορθώσει να μεγαλώσει τον στόλο της Neptune Lines, ο οποίος απαριθμεί σήμερα 18 πλοία μεταφορικής ικανότητας έως 5.000 οχήματα, εξυπηρετώντας 20 χώρες με πάνω από 30 κομβικής σημασίας λιμάνια στη Μεσόγειο, στη Βόρεια Ευρώπη και τη Μαύρη Θάλασσα. Ο στόλος της μεταφέρει ετησίως πάνω από 1 εκατομμύριο οχήματα. Η εταιρεία έχει αναπτύξει ισχυρές και μακροχρόνιες σχέσεις με όλες τις αυτοκινητοβιομηχανίες σε παγκόσμιο επίπεδο και ξεχωρίζει στον χώρο της ναυτιλίας για τη διακεκριμένη δράση της σε ό,τι αφορά το περιβάλλον, την κοινωνία και την εταιρική διακυβέρνηση.
Εργατική και διορατική, το 2017 ίδρυσε την εταιρεία Neptune Dry, η οποία διαχειρίζεται σήμερα στόλο πέντε φορτηγών πλοίων με μέσο όρο ηλικίας τα επτά έτη.
Μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2021 ήταν πρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος των εταιρειών της Neptune. Από τον Οκτώβριο του 2021, μετά την ηχηρή μεταγραφή του Κρεγκ Γιασιένσκι από τη νορβηγική Wallenius Wilhelmsen στη θέση του διευθύνοντος συμβούλου της Neptune Lines, η κυρία Τραυλού παραμένει πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της εταιρείας και, βέβαια, πάντα η ψυχή και η οραματίστρια του ομίλου.
Η Ελληνίδα πλοιοκτήτρια έχει αναπτύξει σταθερές επιχειρηματικές συμμαχίες με Κινέζους και Αραβες. Ηταν η μία από τους έξι κορυφαίους Ελληνες επιχειρηματίες που συμμετείχαν στο γεύμα εργασίας που παρέθεσε ο τότε πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας στην τότε καγκελάριο της Γερμανίας Aνγκελα Μέρκελ στις 11 Ιανουαρίου του 2019 στην Αθήνα. Επίσης, ήταν μία από τους ελάχιστους επιχειρηματίες που συνάντησε ο Κινέζος πρόεδρος Σι Τζινπίνγκ όταν επισκέφτηκε την Ελλάδα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η κυρία Τραυλού κατέχει και τη θέση της προέδρου της Εκτελεστικής Επιτροπής του Malta International Shipowners Association. Αποτελεί ενεργό μέλος του διοικητικού συμβουλίου της ΕΕΕ τα τελευταία 15 χρόνια και σήμερα διανύει τη δεύτερη πετυχημένη θητεία της στο προεδρείο της Ενωσης.
Μότο της είναι ότι «όλοι έχουμε υποχρέωση να προσφέρουμε στην πατρίδα».
Τα γραφεία της Neptune παραμένουν στην καρδιά του Πειραιά. Η οικογένεια Τραυλού είναι από τις λίγες πλέον εφοπλιστικές οικογένειες που στηρίζουν το μεγάλο λιμάνι της πρώτης παγκοσμίως ναυτιλιακής δύναμης του κόσμου, της Ελλάδας.
«Ο Πειραιάς θα έπρεπε να είναι και επίσημα το κέντρο της παγκόσμιας ναυτιλίας και όχι το Λονδίνο. Εχουμε την ισχυρότερη ναυτιλία. Απαιτείται, όμως, όραμα και στρατηγική σε όλα τα επίπεδα και πεδία», μας είχε δηλώσει λίγα χρόνια πριν.
Αξιακός της κώδικας, η κοινωνική αλληλεγγύη. Η κοινωνική προσφορά τόσο της εταιρείας της όσο και της ίδιας είναι διαχρονική, συνεπής και αναγνωρισμένη. Καθοριστική υπήρξε η συμβολή της στη δημιουργία της ΣYN-ENΩΣIΣ, που είναι ο βραχίονας της κοινωνικής προσφοράς που έχει αναπτύξει η ΕEE. Είναι από τα ιδρυτικά μέλη της Axion Hellas, που στηρίζει έμπρακτα ευάλωτες ομάδες σε απομακρυσμένες περιοχές της χώρας. Συμμετείχε ενεργά στην ίδρυση της μη κυβερνητικής οργάνωσης για τη στήριξη της νεανικής επιχειρηματικότητας και των startups, Endeavor Greece. Για την παρουσία γυναικών στα πλοία μάς έχει δηλώσει: «Το επάγγελμα του ναυτικού παραδοσιακά δεν απασχολούσε τις γυναίκες. Εμείς, ως εταιρεία, υποστηρίζουμε τη συμμετοχή και την επαγγελματική δράση των γυναικών στη θάλασσα. Δεν θεωρώ ότι κάποιος μπορεί να πιστεύει ότι η επαγγελματική ικανότητα είναι θέμα φύλου. Σε ό,τι με αφορά, είμαι έμπρακτα δίπλα στις γυναίκες που έχουν αποφασίσει να ακολουθήσουν καριέρα στη θάλασσα».
Η προσωπικότητά της, το όραμά της, οι πράξεις και η πορεία της είναι η έμπρακτη απόδειξη ότι το ανέφικτο γίνεται εφικτό.
Γιώργος Αγγελόπουλος
Ο κ. Αγγελόπουλος γεννήθηκε το 1974. Αποφοίτησε από τη Σχολή Μωραΐτη και στη συνέχεια σπούδασε Οργάνωση και Διοίκηση Επιχειρήσεων στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών και έκανε μεταπτυχιακό στη Διοίκηση Επιχειρήσεων (MBA) στο περίφημο Babson College της Βοστόνης. Υπηρέτησε τη θητεία του στο Πολεμικό Ναυτικό. Οσοι τον γνωρίζουν μιλάνε για έναν άνθρωπο χαμηλών τόνων, που ουδέποτε προκάλεσε με την προσωπική του ζωή, αλλά, ταυτόχρονα, ιδιαίτερα αποφασιστικό και προσηλωμένο στην εργασία και τους εκάστοτε στόχους του.
Με τη ναυτιλία ασχολήθηκε από πολύ νωρίς, καθώς το 1998, σε ηλικία μόλις 24 ετών, ίδρυσε μαζί με τον αδελφό του Παναγιώτη και τον αείμνηστο πατέρα του Κωνσταντίνο Αγγελόπουλο τον ναυτιλιακό όμιλο της Arcadia Shipmanagement. Εξέλιξη φυσιολογική βέβαια για κάποιον που μεγάλωσε στο περιβάλλον μιας από τις μεγαλύτερες επιχειρηματικές οικογένειες της Ελλάδας, η εφοπλιστική δραστηριότητα της οποίας αρχίζει από τη δεκαετία του 1960. Η πορεία της Arcadia στην ποντοπόρο ναυτιλία ξεκίνησε το 1998, όταν και παραγγέλθηκε η ναυπήγηση των δύο πρώτων δεξαμενόπλοιων.
Με διαδοχικές παραγγελίες, όλες σε ναυπηγεία της Νότιας Κορέας, που έφτασαν συνολικά τα 36 πλοία, οι Αγγελόπουλοι δημιούργησαν δύο σύγχρονους στόλους: έναν για μεταφορά πετρελαίου και έναν για μεταφορά ξηρού φορτίου. Το ναυπηγικό πρόγραμμα του ομίλου οραματίστηκε και υλοποίησε προσωπικά ο κ. Αγγελόπουλος, ο οποίος για τον σκοπό αυτό ταξίδεψε πάνω από 40 φορές στην Κορέα, χτίζοντας προσωπικές σχέσεις με τα μεγαλύτερα ναυπηγεία του κόσμου (Samsung, Hyundai κ.ά.), τους διεθνείς τραπεζικούς ομίλους που χρηματοδότησαν τα επιχειρηματικά σχέδια της οικογένειας και τους κορυφαίους νηογνώμονες.
Σήμερα η Arcadia Shipmanagement έχει στόλο από 11 δεξαμενόπλοια, ενώ στον όμιλο ανήκει και η Αegean Bulk, που διαχειρίζεται οκτώ φορτηγά πλοία. Πρόκειται για έναν από τους μόλις τρεις ναυτιλιακούς ομίλους ελληνικών συμφερόντων που έχουν πάνω από το 75% του στόλου τους στο ελληνικό νηολόγιο, στηρίζοντας την ελληνική σημαία. Από τα συνολικά 19 πλοία, η γαλανόλευκη είναι υψωμένη στα 15 (ποσοστό 79%). Επίσης, οι αξιωματικοί γέφυρας και μηχανής είναι Ελληνες. Οι άλλοι δύο όμιλοι με αντίστοιχα χαρακτηριστικά είναι αυτός της κυρίας Μαρίας Αγγελικούση και η Eletson των Καρασταμάτη – Χατζηελευθεριάδη – Κέρτσικωφ.
Συμμετέχει ως μέλος στο Δ.Σ. της ΕΕΕ από το 2015. Στις τελευταίες εκλογές του 2018 τιμήθηκε με την ομόφωνη εκλογή του στη θέση του αντιπροέδρου, από την οποία κατά μακροχρόνια παράδοση, τουλάχιστον μέχρι σήμερα, προέρχεται ο επόμενος πρόεδρος της Ενωσης. Ως αντιπρόεδρος ο κ. Αγγελόπουλος συμμετείχε ενεργά σε όλες τις δράσεις της ΕΕΕ και τις σημαντικές αποστολές της στο εξωτερικό (ΗΠΑ, Νορβηγία κ.α.), όπως αυτή του 2018 στην Ουάσινγκτον, όταν αντιπροσωπεία της Ενωσης συνεργάστηκε για θεσμικά ζητήματα της ναυτιλίας με κορυφαίους αξιωματούχους των ΗΠΑ.
Εξίσου σημαντική είναι η προσφορά του ίδιου και της οικογένειάς του στο φιλανθρωπικό σωματείο της ΕΕΕ, δηλαδή στη ΣΥΝ-ΕΝΩΣΙΣ, στη διοίκηση της οποίας επίσης συμμετέχει, αλλά και ενισχύει το έργο της με ιδιαίτερα σημαντικές δωρεές. Σε αυτές συγκαταλέγονται οι δωρεές για την παροχή βοήθειας στους Ελληνες πυρόπληκτους τον Αύγουστο του 2018 (Μάτι), την αγορά ταχύπλοου σκάφους για το Λιμενικό Σώμα, την ενίσχυση του Νοσοκομείου Παίδων «Η Αγία Σοφία», αλλά και η πλέον πρόσφατη, ύψους 1 εκατ. ευρώ, για τον εξοπλισμό του συστήματος υγείας, στο πλαίσιο αντιμετώπισης της τρέχουσας πανδημίας. Στην προσφορά του στα κοινά πρέπει να μνημονευτεί, φυσικά, και η συμμετοχή του στην ιδιοκτησία και διοίκηση της ΚΑΕ Ολυμπιακός, από κοινού με τον αδελφό του Παναγιώτη από το 2009, η οποία έχει συνδεθεί με ξεχωριστές για τη χώρα αθλητικές διακρίσεις, με κορυφαίες τις κατακτήσεις των ευρωπαϊκών τίτλων το 2012 και το 2013 και τις συνεχείς παρουσίες στους τελικούς του Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος.
Διαβάστε ακόμη
Κώστας Καραμανλής: «Υπέρ των πολιτών η νέα σύμβαση για την Αττική οδό»
Με κατασχέσεις κινδυνεύουν 2 εκατομμύρια οφειλέτες του Δημοσίου