Ένα από τα πιο πολυσυζητημένα μέτρα της ΕΕ κατά της Ρωσίας είναι οι κυρώσεις για το αργό πετρέλαιο και τα προϊόντα του, μαζί με το ανώτατο όριο τιμών. Παράλληλα, η ΕΕ αποφάσισε ότι τα ευρωπαϊκά πλοία θα μπορούν να μεταφέρουν ρωσικό αργό πετρέλαιο και προϊόντα από τη Ρωσία σε άλλους προορισμούς (τρίτες χώρες, εκτός της ΕΕ) μόνο εάν το αργό πετρέλαιο/προϊόν αγοράζεται κάτω από ένα συγκεκριμένο ανώτατο όριο τιμών, 60 δολάρια ανά βαρέλι για το αργό πετρέλαιο/ 45 δολάρια ανά βαρέλι για τα πετρελαιοειδή με έκπτωση/ 100 δολάρια ανά βαρέλι για τα πετρελαιοειδή υψηλής ποιότητας.
Η απόφαση αυτή ελήφθη προκειμένου να περιοριστούν οι αυξήσεις των τιμών που οφείλονται σε έκτακτες συνθήκες της αγοράς και να μειωθούν δραστικά τα έσοδα που αποκομίζει η Ρωσία από το πετρέλαιο από τότε που εξαπέλυσε τον παράνομο επιθετικό πόλεμο κατά της Ουκρανίας και να σταθεροποιηθούν οι παγκόσμιες τιμές ενέργειας.
“Μέχρι τώρα το ανώτατο όριο τιμών δεν αποτελούσε μεγάλη υπόθεση για τους πλοιοκτήτες και τους ναυλωτές, καθώς οι τιμές αγοράς του ρωσικού αργού πετρελαίου και των προϊόντων ήταν κάτω από το ανώτατο όριο. Όμως τις προηγούμενες ημέρες το ρωσικό αργό Urals παραβίασε το ανώτατο όριο τιμών, προσθέτοντας άλλον έναν πονοκέφαλο στην υγρή αγορά του θαλάσσιου εμπορίου. Τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης του ρωσικού αργού πετρελαίου Urals διαπραγματεύονταν γύρω στα 63 δολάρια ΗΠΑ ανά βαρέλι την Παρασκευή 14 Ιουλίου, αφού παρέμειναν σε μεγάλο βαθμό αμετάβλητα κάτω από το χάσμα τιμών που επέβαλε η G7 από τις αρχές Μαΐου” επισημαίνουν οι αναλυτές του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers και προσθέτουν:
“Παρά την αύξηση αυτού του τύπου ρωσικό πετρέλαιο, το οποίο αποτελεί περίπου το 50% των εξαγωγών πετρελαίου της Ρωσίας, εξακολουθεί να διαπραγματεύεται με έκπτωση σχεδόν 20 δολαρίων ΗΠΑ σε σύγκριση με το διεθνές πετρέλαιο αναφοράς Brent.
Πρόσφατα στοιχεία για τον Ιούνιο δείχνουν μια μικρή πτώση των ρωσικών εξαγωγών, με την Ινδία μαζί με την Κίνα να αντιπροσωπεύουν περίπου το 75% των συνολικών αποστολών τον Ιούνιο, ενώ η Τουρκία και η Αίγυπτος αντιπροσώπευαν το 6% και το 5% αντίστοιχα.
Οι εισαγωγές ρωσικού αργού της Ινδίας ανέρχονται σε περίπου 1,6 εκατ. βαρέλια ημερησίως, ενώ οι εισαγωγές της Κίνας από τη Ρωσία είναι σχεδόν στα 2/3 των εισαγωγών της Ινδίας, στο 1 εκατ. βαρέλια ημερησίως.
Οι αριθμοί αυτοί είναι λίγο χαμηλότεροι από τον Απρίλιο του 2023, όταν η Ινδία εισήγαγε 1,8 εκατ. ανά βαρέλι και η Κίνα 1,2 εκατ. ανά βαρέλι αντίστοιχα.
Από την πλευρά των ρωσικών εξαγωγών πετρελαιοειδών, τα πράγματα είναι αντίθετα. Οι ρωσικές εξαγωγές αυξήθηκαν με την Τουρκία να εισάγει 582.620 βαρέλια ημερησίως, τα ΗΑΕ 304.591 βαρέλια ημερησίως και τη Σιγκαπούρη 303.100 βαρέλια ημερησίως.
Οι εξαγωγές της Τουρκίας είναι περίπου 34% υψηλότερες σε σχέση με τον Απρίλιο του 2023, ενώ τα ΗΑΕ και η Σιγκαπούρη έχουν διπλασιάσει τις εισαγωγές προϊόντων από τη Ρωσία από τον Απρίλιο του 2023 παίρνοντας τη θέση της Κίνας και της Σαουδικής Αραβίας στη δεύτερη και τρίτη θέση”.
Τα ναύλα των VLCC, Suezmax και Aframax βρίσκονται σε πολύ χαμηλότερα επίπεδα σε σύγκριση με τις πρώτες ημέρες του Ιανουαρίου 2023, με εκείνα των VLCC να έχουν μειωθεί κατά 20% περίπου και να ανέρχονται στα 19.993 USD/ημέρα, ενώ τα TCE των Suezmax και Aframax έχουν χάσει περίπου 50% (από τις 5 Ιανουαρίου 2023) και τώρα πληρώνουν 36.742 USD/ημέρα και 32.804 USD/ημέρα αντίστοιχα.
Από την πλευρά των πετρελαϊκών προϊόντος, το MR Atlantic Basket έχει μειωθεί κατά 44% από τις αρχές του 2023, ενώ το MR Pacific Basket έχει χάσει περίπου 57%, με τα δύο να διαμορφώνονται σε 16.379 USD και 21.725 USD/ημέρα αντίστοιχα. Το MR Atlantic Basket είναι το μόνο TC Equivalent που βρίσκεται κάτω από το μέσο όρο της 10ετίας. Όλα τα άλλα TCEs (Pacific, VLCC, Suezmax, Aframax) βρίσκονται πάνω από τον 10ετή μέσο όρο τους για όλες σχεδόν τις ημέρες από τις 22 Φεβρουαρίου 2022 που ξεκίνησε η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία.
Διαβάστε ακόμη
Πλειστηριασμοί: Τα «απομεινάρια» του Carouzos Gate και ένα «χρυσό» πρατήριο (pics)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ