search icon

Ναυτιλία

Με ποιους όρους επιτρέπει η ΕΕ τη θαλάσσια μεταφορά ρωσικών commodities

Επιτρέπονται οι μεταφορές ρωσικού άνθρακα, λιπασμάτων και άλλων βασικών αγαθών και εμπορευμάτων σε χώρες που δεν επιβάλλουν κυρώσεις στη Μόσχα

Ορθάνοικτους αφήνει η ΕΕ τους θαλάσσιους δρόμους για την μεταφορά ρωσικών commodities την ώρα που συνεχόμενα δημοσιεύματα κάνουν λόγο για παράνομες δια θαλάσσης μεταφορές  στοχοποιώντας κυρίως ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακές εταιρείες.

Όπως αναφέρουν οι αναλυτές του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers «η ΕΕ έχει ανακοινώσει ότι επιτρέπονται οι μεταφορές ρωσικού άνθρακα, λιπασμάτων και άλλων βασικών αγαθών και εμπορευμάτων σε χώρες που δεν επιβάλλουν κυρώσεις στη Μόσχα για την εισβολή της στην Ουκρανία. Το επιτρέπει ως προληπτικό μέτρο ώστε να μην βλάψει την επισιτιστική και ενεργειακή ασφάλεια τρίτων χωρών σε όλο τον κόσμο. Τέτοια αγαθά είναι ο άνθρακας, τα λιπάσματα, ορισμένοι υδρογονάνθρακες και βασικά αγαθά όπως το ξύλο ή τα προϊόντα τσιμέντου. Και εκτός αυτού, έχει επίσης διευκρινιστεί ότι επιτρέπεται και κάθε χρηματοδότηση, οικονομική βοήθεια ή ασφάλιση που σχετίζεται με τέτοια μεταφορά» και προσθέτουν:

«Σύμφωνα με την ΕΕ, το πετρέλαιο και τα προϊόντα πετρελαίου μπορούν επίσης να μεταφερθούν σε τρίτες χώρες, αλλά η ασφάλισή τους δεν μπορεί να παρέχεται από φορείς της ΕΕ. Αυτό σημαίνει ότι το θαλάσσιο εμπόριο από τη Ρωσία προς χώρες που δεν έχουν κυρώσεις εναντίον της λόγω του πολέμου στην Ουκρανία θα συνεχιστεί όσο απρόσκοπτα».

Όπως υπογραμμίζουν οι αναλυτές «λαμβάνοντας υπόψη ότι το 2021 η Ρωσία εξήγαγε 23,7 εκατομμύρια τόνους μεταλλουργικού άνθρακα και 141,9 εκατομμύρια τόνους άνθρακα για ηλεκτροπαραγωγή και ότι πολλές χώρες στην Ασία άνοιξαν ξανά τους λιγνιτικούς σταθμούς τους, συμπεραίνουμε ότι η ζήτηση πλοίων έχει μεγάλες πιθανότητες να κινηθεί σε υψηλότερα επίπεδα από ό,τι σήμερα. Ταυτόχρονα, το 2021 η Ρωσία εξήγαγε περίπου 40 εκατομμύρια τόνους σιτηρών μέσω θαλάσσιου εμπορίου, όγκος που σήμερα θα κατευθυνθεί κυρίως σε χώρες της Αφρικής και της Ασίας, γεγονός που μπορεί να βοηθήσει τις αγορές Supramax & Handysize να δουν επίσης υγιέστερα επίπεδα τιμών από τα σημερινά».

Εν τω μεταξύ, τα τελευταία στοιχεία για την οικονομία της Κίνας και της Ινδίας προσθέτουν επίσης στη θετική ατμόσφαιρα στην αγορά ξηρού χύδην φορτίου.

Τα κινεζικά αποθέματα χάλυβα και σιδηρομεταλλεύμματος βρίσκονται σε χαμηλά επίπεδα, ενώ η κινεζική παραγωγή χάλυβα έχει αποκτήσει ανοδική τάση. Επίσης και τα αποθέματα των ινδικών σταθμών ηλεκτροπαραγωγής βρίσκονται κοντά στα χαμηλότερα επίπεδα κάτι που σημαίνει ότι θα χρειαστούν ανανέωση για τον επόμενο χειμώνα.

Η περασμένη εβδομάδα ήταν η δεύτερη συνεχόμενη εβδομάδα που όλοι οι δείκτες της ναυλαγοράς ξηρού χύδην φορτίου έκλεισαν με θετικό πρόσημο. Ο BDI, μετά από 4 συνεχόμενες θετικές εβδομάδες, διαμορφώθηκε στις 1.816 μονάδες, σημειώνοντας άνοδο 43% από τις 23 Αυγούστου.

Ο BCI έκλεισε στις 2.206 μονάδες καταγράφοντας αύξηση 177% από τις 23ούστου. Ο BPI ο δείκτης των Panamax έκλεισε στις 1.995 μονάδες ποσοστό αύξησης 27% σε σύγκριση με ένα μήνα πριν.

Ανοδικά έκλεισαν και οι δείκτες για τους Supramax (BSI) & Handysize (BHSI) αυτή την εβδομάδα. Όμως σε μηνιαία βάση, ο BSI υποχωρεί κατά -6% ενώ ο BHSI ενισχύεται μόνο κατά 2% στις 1.652 & 966 μονάδες αντίστοιχα.

Η ναυλαγορά του Cape έχει ανακάμψει σημαντικά από τα χαμηλά της Αυγούστου και τα σημάδια υποδεικνύουν υψηλότερη κίνηση.

Στην «υγρή αγορά» των δεξαμενόπλοιων η εικόνα έχει σταθεροποιηθεί τον τελευταίο μήνα. Από την έναρξη εφαρμογής των δυτικών κυρώσεων και καθώς η ροή του αμερικανικού πετρελαίου προς την ΕΕ αυξάνεται, η Ρωσία έχει κάνει μια στροφή προς την Ανατολή, εξάγοντας πετρέλαιο στην Κίνα και την Ινδία με έκπτωση. «Αυτές οι νέες ροές πετρελαίου έχουν προσθέσει τόνους μίλια και σταδιακά αντικαθιστούν το εμπόριο πετρελαίου μέσω αγωγών με το θαλάσσιο, αυξάνοντας τη ζήτηση πλοίων κυρίως στην αγορά αργού» σημειώνουν οι αναλυτές του Xclusiv Shipbrokers.

Όμως, σύμφωνα με στελέχη πετρελαϊκών εταιρειών, αυτό θα οδηγήσει επίσης σε αύξηση της ζήτησης πλοίων και στην αγορά πετρελαϊκών προϊόντων, καθώς καθώς οι αυξανόμενες ρωσικές ροές πετρελαίου κινούνται προς την Ανατολή, όπου υπάρχουν πολλά διυλιστήρια, τα προϊόντα πετρελαίου θα κινούνται όλο και περισσότερο προς τη Δύση.

Μια πολύ ενδιαφέρουσα πληροφορία που επισημαίνει την αυξημένη ζήτηση πετρελαίου στο εγγύς μέλλον είναι η ανακοίνωση της Υπηρεσίας Ενεργειακών Πληροφοριών των ΗΠΑ για το Στρατηγικό Απόθεμα Πετρελαίου, το οποίο μειώθηκε κατά σχεδόν 7 εκατομμύρια βαρέλια την εβδομάδα που έληξε στις 16 Σεπτεμβρίου, αφήνοντάς το περίπου στα 427 εκατομμύρια βαρέλια.

Αυτό είναι το χαμηλότερο σημείο από το 1984 και για πρώτη φορά από το 1983, το Strategic Petroleum Reserve- SPR διατηρεί λιγότερο πετρέλαιο από όσο θα έπρεπε. Ο δείκτης BDTI έκλεισε στις 1.498 μονάδες, με πολύ μικρή άνοδο 0,4% σε εβδομαδιαία βάση, ενώ ο δείκτης BCTI έκλεισε την εβδομάδα στις 1.242 μονάδες, 1,04% χαμηλότερα από την προηγούμενη εβδομάδα.

LNG

Όσο αφορά το LNG είναι αξιοσημείωτο ότι τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα συμφώνησαν με τη Γερμανία για να της προμηθεύουν υγροποιημένο φυσικό αέριο. Ο Καγκελάριος Όλαφ Σολτς επισκέφθηκε τα ΗΑΕ στο πλαίσιο μιας περιφερειακής περιοδείας με στόχο να βρει εναλλακτικές λύσεις στη ρωσική ενέργεια. Οι προμήθειες θα είναι οι πρώτες που θα παραδοθούν σε νέο τερματικό σταθμό εισαγωγών στη βόρεια ακτή της Γερμανίας. Ο τομέας της ναυτιλίας LNG βελτιώνεται ακόμη περισσότερο από πριν, καθώς η ΕΕ προσπαθεί να βρει εναλλακτικές πηγές Φυσικού Αερίου και αντικαθιστά το ρωσικό φυσικό αέριο μέσω αγωγών με αμερικανικό και μεσανατολικό LNG μέσω θαλάσσιου εμπορίου, προσθέτοντας πολύ στη ζήτηση πλοίων LNG.

Οι τιμές LNG έχουν αυξηθεί σε υψηλά άνω των 12 ετών με τις τιμές spot για LNG 160K CBM & LNG 174K CBM στα 206.000 USD & 299.000 USD αντίστοιχα, ενώ ο T/C 1 έτους για το LNG 174K CBM είναι στα 230.000 USD περισσότερο από 230.000 USD από τις 2 Σεπτεμβρίου 2018.

Διαβάστε ακόμη

Έρχεται στην Ελλάδα και η Google – Νέα μεγάλη επένδυση (γράφημα)

Tο Δημόσιο διεκδικεί περιουσίες από… το 1885!

Το αλά γκρέκα δίδυμο Μελόνι, ο μεγαλομέτοχος και το FBI και το όνειρο της Peoplecert

 

Exit mobile version