© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Η δραστηριότητα των Ελλήνων εφοπλιστών και Ελληνίδων εφοπλιστριών συνεχίζεται με αμείωτο ρυθμό και το 2023. Παραγγελίες για ναυπηγήσεις πλοίων, παραλαβές, συγχωνεύσεις, άνοιγμα προς νέες δραστηριότητες και επιχειρηματικές κινήσεις-κλειδιά για την ενεργειακή απεξάρτηση της Ευρώπης από τη Ρωσία. Ολες αυτές συνθέτουν ένα ψηφιδωτό με δυνατά χρώματα – και μόλις διανύσαμε τον πρώτο μήνα του νέου έτους. Η ναυτιλία συνεχίζει να αποτελεί σταθερό πυλώνα εσόδων και ανάπτυξης της Eλλάδας. Τα έσοδα της χώρας μας από το ναυτιλιακό συνάλλαγμα το 2022 έσπασαν κάθε ρεκόρ. Ανω των 20 δισ. τα έσοδα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών από τη ναυτιλία.
Σύμφωνα με την έκθεση της UNCTAD Review of Maritime Transport 2022 (Διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών για το Εμπόριο και την Ανάπτυξη), κατά την περίοδο 2014-2022 οι χώρες με την ισχυρότερη πλοιοκτησία παραμένουν οι ίδιες, με την Ελλάδα όμως να έχει ενισχυθεί περισσότερο και την Κίνα να ξεπερνά την Ιαπωνία. Η Ελλάδα είχε το 2014 μερίδιο 14,8% και το 2022 βρέθηκε στο 17,63%. Την ίδια περίοδο η Ιαπωνία από σχεδόν 14% έπεσε στο 12%. Η Κίνα βελτίωσε τη θέση της από το 9% στο 12,74%. Στο μεταξύ, αυξάνει αργά αλλά σταθερά ο αριθμός των ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακών εταιρειών που έχουν στόλο, η χωρητικότητα του οποίου ξεπερνάει το ένα εκατομμύριο τόνους DW. Από 80 το 2020 ανέβηκαν στις 82 το 2021 σε σύνολο 607 ελληνόκτητων εταιρειών, σύμφωνα με στοιχεία από την Petrofin Research. Ελέγχουν συνολικά 3.437 πλοία, κατά 98 περισσότερα από το 2020, χωρητικότητας 357.798.962 DWT, αυξημένη κατά 24.249.923 τόνους σε σύγκριση με μία χρονιά πριν. Ο μέσος όρος χωρητικότητας των πλοίων αυτών είναι 104.102 DWT, με μέσο όρο ηλικίας τα 9,93 έτη. Σε ποσοστό καλύπτουν το 79% του ελληνόκτητου στόλου έναντι 79,22% το 2020.
Ητοι αυξήθηκε ο αριθμός των εταιρειών, αλλά μειώθηκε ελαφρά η συνολική χωρητικότητα. Μέσα στο πλαίσιο αυτό ενισχύεται και το ελληνικό νηολόγιο. Οπως επισήμανε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Πλακιωτάκης, μιλώντας στην εκδήλωση του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος στο πλωτό μουσείο «Hellas Liberty», «η ελληνική κυβέρνηση στήριξε το ελληνικό νηολόγιο και είχαμε θετικά αποτελέσματα. Αρχές του 2021 πήραμε τα μέτρα στήριξης του ελληνικού νηολογίου. Και το 2021 οι εγγραφές πλοίων στο ελληνικό νηολόγιο ήταν αυξημένες κατά 23,8% σε σύγκριση με το 2020 και κατά 42,8% το 2022, πάντα σε σύγκριση με το 2020».
Ας δούμε όμως τις κινήσεις του ελληνικού εφοπλισμού τις πρώτες εβδομάδες του νέους έτους.
Μαρία Ι. Αγγελικούση
Το πρώτο δεξαμενόπλοιο VLCC που μπορεί να καίει LNG ή αμμωνία ενέταξε στον στόλο της η Maran Tankers Management, συμφερόντων της Μαρίας Ι. Αγγελικούση. Το πλοίο είναι εγγεγραμμένο στο ελληνικό νηολόγιο, ένα ακόμη πλοίο του ομίλου που έχει τον συντριπτικό αριθμό πλοίων του υπό ελληνική σημαία. Το πλοίο παραδόθηκε στις 3 Ιανουαρίου 2023 από τη Samsung Heavy Industries (SHI) και ονομάστηκε προς τιμήν του ιδρυτή του oμίλου Αντώνη Ι. Αγγελικούση (1918-1989). Εχει χωρητικότητα φορτίου 320.500 DWT και σχεδιάστηκε για να είναι εξαιρετικά αποδοτικό όσο και φιλικό προς το περιβάλλον – στην πραγματικότητα θα είναι το πιο φιλικό προς το περιβάλλον VLCC με χαμηλές εκπομπές ρύπων που πλέει σήμερα στις θάλασσες! H εταιρεία έχει σε εξέλιξη ναυπηγικό πρόγραμμα για την κατασκευή άλλων τριών VLCC αδελφών αυτού που παρέλαβε. Αναμένεται να παραλάβει μέσα στο 2023 το «Maria I.Angelicoussis», το «Maran Danae» και το «Μaran Dione».
Βαγγέλης Μαρινάκης
Στις αρχές της εβδομάδας, η Capital-Executive Ship Management Corp. του Βαγγέλη Μαρινάκη παρέλαβε το νεότευκτο πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων «Itajai Express», μεταφορικής ικανότητας 13.300 TEU, το οποίο κατασκευάστηκε από τη Hyundai Samho Heavy Industries στη Νότια Κορέα.Το «Itajai Express» διαθέτει μεταφορική ικανότητα 2.220 εμπορευματοκιβωτίων ψύξης – τη μεγαλύτερη παγκοσμίως. Παράλληλα δυναμώνει τη θέση της στην αγορά των πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου η Capital Gas. Πιο συγκεκριμένα, ενεργοποίησε δύο options που είχε στα ναυπηγεία Hyundai Heavy Industries για πλοία χωρητικότητας 174.000 κυβικών μέτρων, τα οποία αναμένεται να παραδοθούν το 2026. Η κίνηση αυτή ανεβάζει σε 16 τον συνολικό αριθμό των LNG που έχει παραγγείλει η Capital στον νοτιοκορεατικό ναυπηγικό όμιλο. Στο μεταξύ, η Capital Ship Management Corp. παρέλαβε επιτυχώς το νεότευκτο M/T «Alkiviadis», ένα δεξαμενόπλοιο μεταφοράς χημικών και προϊόντων αργού (Chemical/Product) τύπου MR μεταφορικής ικανότητας 50.000 DWT, οικολογικού τύπου, που κατασκευάστηκε στα ναυπηγεία Hyundai Vietnam Shipyard Co Ltd. Είναι το πρώτο δεξαμενόπλοιο με πιστοποιήσεις Wind-Assisted Ready και HVSC-Ready από τον νηογνώμονα ABS και το πρώτο από τα έξι πλοία χαρακτηρισμένα ως LNG Fuel Ready με οικολογικό σχεδιασμό που παραδίδονται μέσα στο 2023. Η πιστοποίηση HVSC-Ready αφορά πλοία εξοπλισμένα με συστήματα σύνδεσης με την υψηλή τάση στην ξηρά που πρόκειται να εγκατασταθούν στο μέλλον και η πιστοποίηση Wind-Assist Ready αφορά πλοία που μπορούν να εξοπλιστούν με συστήματα πρόωσης που αξιοποιούν τον άνεμο για τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος. Ο σχεδιασμός του M/T «Alkiviadis» είναι συμβατός με μελλοντικές προδιαγραφές όπως το IMO EEDI Phase 3 και έχει πιστοποιηθεί με το ABS SUSTAIN-1 (2020) που αναδεικνύει την τήρηση των Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης (SDG) των Ηνωμένων Εθνών (ΟΗΕ).
Δρ Νίκος Τσάκος
Η συνεχής πτώση της ναυλαγοράς για πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και παράλληλα η άνοδος της ναυλαγοράς των δεξαμενόπλοιων οδήγησε τον δρ Νίκο Τσάκο να αλλάξει παραγγελία για τη ναυπήγηση feeder πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων σε δύο suezmax δεξαμενόπλοια, μεταφορικής ικανότητας 158.000 DWT το καθένα. Παραγγελίες που είχε δώσει ο όμιλος πέρυσι. Στις 17 Μαΐου του 2022, στο μέγαρο «Μακεδονία» του ομίλου είχαν υπογράψει συμβόλαια για τη ναυπήγηση τεσσάρων feeder πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων ο καπετάν Παναγιώτης Τσάκος και ο Νίκος Τσάκος με τους εκπροσώπους των ναυπηγείων της Hyundai Heavy Industries Ulsan Shipyard. Τα πλοία θα είχαν μεταφορική ικανότητα 2.800 «κουτιών» το καθένα. Ο όμιλος έχει σπάσει το φράγμα των 100 πλοίων, μετρώντας συνολικά 102, συνολικής μεταφορικής ικανότητας 10,1 εκατομμυρίων τόνων.
Μελίνα Τραυλού
Στον κλάδο της παροχής υπηρεσιών logistics εισέρχεται η πλοιοκτήτρια και πρόεδρος της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Μελίνα Τραυλού, η οποία είναι επικεφαλής της Neptune Lines. Πιο συγκεκριμένα, σύστησε την εταιρεία Neptune Land Services-NLS με στόχο την κάλυψη των αναγκών εφοδιασμού των πελατών της παρέχοντας υπηρεσίες που περιλαμβάνουν την αποθήκευση και τελική διανομή οχημάτων που μεταφέρουν τα πλοία της ναυτιλιακής εταιρείας του ομίλου. Επικεφαλής της νέας εταιρείας είναι ο Ντρορ Νόαχ, ο οποίος κατείχε τη θέση του αντιπροέδρου στα logistics του CNH Industrial.
Γιώργος Οικονόμου
Τρεις ακόμη παραγγελίες για τη ναυπήγηση δεξαμενόπλοιων πρόσθεσε ο Γιώργος Οικονόμου σε ένα ήδη ενισχυμένο ναυπηγικό πρόγραμμα στην Κίνα. Πιο συγκεκριμένα, ο όμιλος TMS Group έχει συμφωνήσει για τη ναυπήγηση τριών τάνκερ LR2 μακράς εμβέλειας στην COSCO Shipping Heavy Industry, χωρητικότητας 115.000 DWT το καθένα. Θα ναυπηγηθούν στις γιάρδες της COSCO στη Γιανγκτζού, με παράδοση προγραμματισμένη για το 2025.
Λεωνίδας Δημητριάδης-Ευγενίδης
Την ελληνική σημαία ύψωσε το συμβατικό ακτοπλοϊκό πλοίο «Anemos» του ομίλου Ευγενίδη, το οποίο φέρει τα παραδοσιακά σινιάλα της ναυτιλιακής εταιρείας του ομίλου με πλοία της ποντοπόρου ναυτιλίας. Η πλοιοκτήτρια εταιρεία μετονομάστηκε σε Aegean Sea Lines από Aegean Spreed Lines και ο λόγος είναι ότι έχει πλέον περάσει εξ ολοκλήρου σε συμφέροντα του Λεωνίδα Δημητριάδη-Ευγενίδη. Το πλοίο αναμένεται να δρομολογηθεί στις Δυτικές Κυκλάδες όπου θα φουντώσει ο ανταγωνισμός με τη Zante Ferries και τη Seajets, η οποία πρόσφατα απέκτησε το «Color Viking» από την Color Line, με σκέψεις να το δρομολογήσει στο ίδιο νησιωτικό σύμπλεγμα.
Σεμίραμις Παληού
Το φορτηγό πλοίο, τύπου ultramax, «DSI Aquarius», χωρητικότητας 60.309 τόνων dw και ναυπηγήσεως του 2016, παρέλαβε η εισηγμένη στην αμερικανική χρηματαγορά Diana Shipping, συμφερόντων της Σεμίραμις Παληού. Το πλοίο ναυλώθηκε άμεσα στην ελβετικών συμφερόντων εταιρεία Engelhart CTP Freight. Η ναύλωση άρχισε από την 1η Φεβρουαρίου 2023 και έχει διάρκεια κατ’ ελάχιστον έως τις 10 Ιανουαρίου του 2024 και κατά μέγιστη έως τις 25 Μαρτίου 2024. Ο ημερήσιος ναύλος είναι 14.200 δολάρια. Η εταιρεία υπολογίζει συνολικά ακαθάριστα έσοδα 4,81 εκατ. δολαρίων για την ελάχιστη συμφωνημένη περίοδο ναύλωσης. Το πλοίο είναι ένα από τα εννέα που αγόρασε η εταιρεία τον περασμένο Αύγουστο.
Οικογένεια Περατικού
Δύο νεότευκτα δεξαμενόπλοια ενέταξε στον στόλο της η ναυτιλιακή εταιρεία Pleiades Shipping Agents S.A. Πρόκειται για τα αδελφά πλοία «Ardas I» και «Arachthos I», χωρητικότητας 115.000 DWT το καθένα, όπως και το «Ardas I». Ο στόλος της εταιρείας, συμφερόντων της οικογένειας Περατικού, αριθμεί με τις δύο νέες προσθήκες 13 δεξαμενόπλοια τύπου Panamax, Aframax / LR2 και MR. Το 2020 η PSA είχε προχωρήσει σε διαδοχικές πωλήσεις, συγκεντρώνοντας κεφάλαιο για την υλοποίηση της στρατηγικής της επένδυσης σε νεότευκτα πλοία. Τον Απρίλιο εκείνης της χρονιάς είχε προχωρήσει στην πώληση δύο bulk carriers. Αυτή η κίνηση σηματοδότησε την έξοδό της από την αγορά του ξηρού χύδην φορτίου, στην οποία είχε εισέλθει το 2017. Τα 13 δεξαμενόπλοια είναι ναυπηγημένα και κατασκευασμένα από το 2005 έως το 2023, με τα 12 από αυτά να φέρουν τη σημαία της Λιβερίας και ένα την ελληνική. Τέσσερα από αυτά είναι νεότευκτα.
Οικογένεια Νικολάου Λαιμού
Το πρώτο από μία σειρά τριών πλοίων Aframax/LR2 που ναυπηγεί η Enesel S.A., το «Μ/Τ Kavafis» καθελκύστηκε στο ναυπηγείο Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding Co Ltd (SWS) No2 Dry-Dock. Το πλοίο παρακολουθείται από τον αγγλικό νηογνώμονα Lloyd’s Register. «Θα κατασκευαστεί σύμφωνα με τις απαιτήσεις της ελληνικής σημαίας», σχολιάζει η εταιρεία. Η παράδοσή του έχει προγραμματιστεί για τον Απρίλιο του 2023. Ο στόλος της Enesel έχει στο νερό επτά δεξαμενόπλοια, πέντε φορτηγά και ένα πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. H Enesel S.A. ιδρύθηκε το 2003 από τον καπετάν Νικόλα Σ. Λαιμό, απόγονο παραδοσιακής οικογένειας από τις Οινούσσες, με πορεία στη ναυτιλία που πλησιάζει τους δύο αιώνες. Τα ηνία κρατάνε οι γιοι του Αντώνης και Φίλιππος.
Γιώργος Προκοπίου
Οι πληροφορίες θέλουν τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά να επαναλειτουργούν τον ερχόμενο Απρίλιο. Ο Γιώργος Προκοπίου εκτίμησε ότι όλες οι διαδικασίες θα έχουν ολοκληρωθεί μέχρι τον Φεβρουάριο και μετά θα αρχίσουν να γυρίζουν τα γρανάζια, αφού θα έχουν ικανοποιηθεί οι πιστωτές, μεταξύ των οποίων και οι αποζημιώσεις των εργαζομένων. «Θα κάνουμε πολλά πράγματα, αλλά όχι τα τετριμμένα. Θα εστιάσουμε σε νέες τεχνολογίες, ΙΤ, carbon fibers. Θα κάνουμε και ναυπηγήσεις, αλλά σε ειδικά πλοία. Στοχεύουμε σε drones, αυτόνομα-unmaned, ακτοπλοϊκά και σε επισκευές-συντηρήσεις yachts», δηλώνει.
Πήτερ Λιβανός
Σε συγχώνευση οδηγούνται οι GasLog και GasLog Partners. Πιο συγκεκριμένα, η GasLog Partners, εισηγμένη στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης, ανακοίνωσε ότι το διοικητικό της συμβούλιο έλαβε μια μη δεσμευτική πρόταση από την GasLog Ltd. για την απόκτηση όλων των μετοχών. Η GasLog κατέχει σήμερα 15.621.602 κοινές μετοχές της GasLog Partners, ήτοι το 30,2% των κοινών μετοχών αλλά και το 100% των μετοχών σειράς «Β». Το προσφερόμενο τίμημα ανέρχεται στα 7,70 δολάρια ανά κοινή μετοχή, συμπεριλαμβανομένου ειδικού μερίσματος 2,33 δολαρίων, το οποίο θα καταβληθεί στους μετόχους άμεσα πριν από την ολοκλήρωση της προτεινόμενης συναλλαγής. Στην ανακοίνωση προς την Αμερικανική Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς επισημαίνεται ότι μετά τη συγχώνευση των δύο εταιρειών η GasLog Partners θα είναι πλήρως ιδιόκτητη θυγατρική της GasLog Ltd.
Σταμάτης Τσαντάνης
H εισηγμένη United Maritime Corporation με επικεφαλής τον Σταμάτη Τσαντάνη προχώρησε σε αγορά δύο Capesize πλοίων, του «M/V Tradership» και του «M/V Goodship», από την επίσης εισηγμένη Seanergy Maritime Holdings Corp της οποίας είναι spin off εταιρεία. Επίσης, παρέδωσε το LR2 δεξαμενόπλοιο «M/T Minoansea», στους νέους του ιδιοκτήτες. Η παράδοση των νέων πλοίων είναι άμεση και αναμένεται εντός του πρώτου τριμήνου του 2023. Η συνολική αξία αγοράς ανέρχεται στα 36,25 εκατ. δολάρια.
Διαβάστε ακόμη