Η περαιτέρω ενίσχυση των ναυτιλιακών δεσμών μεταξύ Μεγάλης Βρετανίας και Ελλάδος αποτελεί μία από τις βασικές προτεραιότητες της Γηραιάς Αλβιόνας. Οι προκλήσεις είναι πολλές με πρώτη και καλύτερα την πράσινη μετάβαση και την εξάλειψη της εκπομπής αερίων του θερμοκηπίου.

Βρεθήκαμε σήμερα το πρωί, Τετάρτης 29-5-2024 στο σπίτι του Βρετανού πρέσβη, Μάθιου Λότζ προσκεκλημένοι με αφορμή την διεθνή Έκθεση Ποσειδώνια 2024 και συζητήσαμε για τα σχέδια των Βρετανών στη ναυτιλία που αφορούν την Ελλάδα. Παρούσα και η Εβίτα Σουρή Διευθύντρια για τις Επιχειρήσεις και το Εμπόριο της πρεσβείας. Η Μεγάλη Βρετανία θα έχει δυναμική παρουσία στην Έκθεση Ποσειδώνια 2024 την οποία ο Μάθιου Λοτζ χαρακτήρισε «παγκόσμιο φαινόμενο».

«Ο ναυτιλιακός τομέας αποτελεί βασικό πυλώνα της ελληνικής οικονομίας, ο οποίος έχει επίσης μεγάλη σημασία για το Ηνωμένο Βασίλειο και το City of London. Οι διεθνείς ναυτιλιακές υπηρεσίες συνεισφέρουν 14,45 δισ. στερλίνες στην οικονομία του Ηνωμένου Βασιλείου. Οι Έλληνες πλοιοκτήτες εκτιμάται ότι συνεισφέρουν 900 εκατ. στερλίνες ετησίως» επεσήμανε ο πρέσβης:

«Οι Έλληνες πλοιοκτήτες είναι μεταξύ των μεγαλύτερων πελατών του City όσον αφορά νομικές, ασφαλιστικές, χρηματοδοτικές, χρηματιστηριακές υπηρεσίες».

Σε ερώτηση του newmoney για τις επιπτώσεις που είχε το Brexit στον ναυτιλιακό τομέα, μας είπε:

«Παρά τις ανησυχίες για τις επιπτώσεις του Brexit, υπάρχει συνεχής εμπιστοσύνη. Κεντρικός κυβερνητικός συντονισμός στο Ηνωμένο Βασίλειο, ενίσχυση των δεσμών με το σύνολο της κυβέρνησης (Υπουργείο Μεταφορών- Υπουργείο Επιχειρήσεων και Εμπορίου- Υπουργείο Εξωτερικών, Κοινοπολιτείας και Ανάπτυξης- Υπουργείο Οικονομικών) και με το διπλωματικό δίκτυο του Ηνωμένου Βασιλείου.

Κύρια εστίαση του Ηνωμένου Βασιλείου: απεξάρτηση από τον άνθρακα- ασφάλεια των αλυσίδων εφοδιασμού- ενεργειακή ασφάλεια- κυρώσεις- ελευθερία ναυσιπλοΐας».

Επίσης Μάθιου Λοτζ υπογράμμισε την μεγάλης εμβέλειας επιχείρηση των ΗΠΑ της Μεγάλης Βρετανίας και των συμμάχων τους μεταξύ αυτών και η Ελλάδα, η Ιαπωνία και η Αυστραλία για να διασφαλίσουν ανοιχτές θάλασσες και το παγκόσμιο εμπόριο, επιχείρηση που έχει ανάγκη τους Έλληνες αφού ελέγχουν το 20% της παγκόσμιας χωρητικότητας-μεταφορικής ικανότητας. «Δεν θα αφήσουμε ένα κράτος να αλωνίζει τις θάλασσες και δεν εννοώ την Ελλάδα. Καταλαβαίνετε ποιό» είπε, σκιαγραφώντας την Κίνα.

Βασικά σημεία της συζήτησης

1. Περίπου το 95% όλων των εισαγωγών και εξαγωγών του Ηνωμένου Βασιλείου σε όγκο διακινείται δια θαλάσσης και σχεδόν όλα τα δεδομένα που εισέρχονται και εξέρχονται από το Ηνωμένο Βασίλειο διακινούνται μέσω υποθαλάσσιων καλωδίων.

2. Συνολικά, ο ναυτιλιακός τομέας του Ηνωμένου Βασιλείου στήριξε πάνω από 55 δισ. λίρες σε κύκλο εργασιών επιχειρήσεων, 18,7 δισ. λίρες σε Αακαθάριστη προστιθέμενη αξία και 227.100 θέσεις εργασίας στο Ηνωμένο Βασίλειο το 2019.

3. Ο όγκος του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου αναμένεται να τριπλασιαστεί έως το 2050 και το συνολικό επενδυτικό κόστος της απεξάρτησης της παγκόσμιας ναυτιλίας από τον άνθρακα έως το 2050 εκτιμάται σε περίπου 1,0 έως 1,45 τρισεκατομμύρια λίρες.

4. Ο τομέας της ναυτιλιακής τεχνολογίας στο Ηνωμένο Βασίλειο είναι ήδη μια βιομηχανία αξίας 4 δισ. λιρών, η οποία εκτιμάται ότι θα φτάσει τα 13 δισ. λίρες ετησίως έως το 2030. «Δεν παράγουμε απλώς εξοπλισμό παγκόσμιας κλάσης – προσφέρουμε επίσης πρόσβαση σε νομικές και τεχνικές συμβουλές και εμπειρογνωμοσύνη, έρευνα και ανάπτυξη, καθώς και μια σειρά άλλων υπηρεσιών, όπως η πιστοποίηση πλοίων και η εξειδικευμένη ναυτική ασφάλιση» ανέφερε ο Μάθιου Λότζ και προσέθεσε:

«Το Ηνωμένο Βασίλειο αναγνωρίζει την ανάγκη να συνεργαστεί με βασικές ναυτιλιακές οικονομίες για να προωθήσει την αλλαγή. Μπορούμε να το διευκολύνουμε αυτό, συνδέοντας τις εταιρείες και τη φανταστική καινοτομία τους με πιθανούς εταίρους σε παγκόσμιο επίπεδο.

Η διμερής σχέση Ηνωμένου Βασιλείου – Ελλάδος

Μιλώντας για τη διμερή σχέση Ηνωμένου Βασιλείου – Ελλάδος ο πρέσβης σχολίασε:

«Ο ναυτιλιακός τομέας αποτελεί έναν από τους ισχυρούς μοχλούς της ελληνικής οικονομίας. Αποτελεί επίσης μία από τις σημαντικότερες πηγές εισοδήματος για το Ηνωμένο Βασίλειο και το City of London, ειδικότερα. Οι υπηρεσίες που σχετίζονται με τη διεθνή ναυτιλία συνεισφέρουν 4,4 δισ. λίρες στη βρετανική οικονομία, με τους Έλληνες πλοιοκτήτες να εκτιμάται ότι συνεισφέρουν 900 εκατ. λίρες ετησίως.

Οι Έλληνες πλοιοκτήτες συγκαταλέγονται μεταξύ των μεγαλύτερων πελατών του City για νομικές, ασφαλιστικές, χρηματοοικονομικές και χρηματιστηριακές υπηρεσίες. Η ναυτιλία είναι ένας παγκόσμιος κλάδος και οι ελληνικές εταιρείες που εδρεύουν είτε στην Ελλάδα είτε στο Ηνωμένο Βασίλειο ανησυχούν για τη θέση του Σίτι ως σημαντικό οικονομικό κέντρο κατά τη διάρκεια και μετά τη διαδικασία διαπραγμάτευσης για την έξοδο από την ΕΕ – και μετά από αυτήν» και συνέχισε:

«Υπάρχει μια παραδοσιακά ισχυρή σύνδεση μεταξύ της ελληνικής ναυτιλιακής βιομηχανίας και του συμπλέγματος χρηματοοικονομικών και ναυτιλιακών υπηρεσιών του Ηνωμένου Βασιλείου. Ειδικότερα: Η ναυτιλιακή βιομηχανία και ο ναυτιλιακός τομέας έχουν συνδεθεί με την Μεγάλη Βρετανία και την Ελλάδα. Στη συνέχεια έδωσε στατιστικά στοιχεία:

Νηογνώμονες

– Πάνω από το 85% των ελληνόκτητων πλοίων παρακολουθούνται από νηογνώμονες που ανήκουν στο IACS. Ο Lloyd’s Register, ο δεύτερος μεγαλύτερος νηογνώμονας στον κόσμο, ταξινομεί πάνω από το 25% του ελληνόκτητου στόλου και είναι ο ηγέτης της αγοράς για τα πλοία με ελληνική σημαία με μερίδιο πάνω από 30%. Άμεσοι ανταγωνιστές είναι οι αμερικανικοί (ABS), οι νορβηγικο-γερμανικοί (DNV-GL) οι ιαπωνικοί Nippon Kaiji Kyokai (Class NK), Bureau Veritas (BV) νηογνώμονες.

Ο Πρέσβης της Βρετανίας Matthew Lodge με τον δημοσιογράφο του newmoney, Μηνά Τσαμόπουλο

Ασφάλιση

Το Λονδίνο είναι το κορυφαίο κέντρο παγκοσμίως για τις ναυτασφαλίσεις, συμπεριλαμβανομένων των P&I, που καλύπτουν το κύτος, τα μηχανήματα, το φορτίο, την ενέργεια και τους διάφορους κινδύνους, με τους Lloyds να αποτελούν τον πυρήνα. Ο μεγαλύτερος μεμονωμένος πωλητής υπηρεσιών underwriting για τα ελληνικά ναυτιλιακά συμφέροντα παραμένει η Lloyd’s of London, κυρίως στον τομέα hull & machinery. Το Λονδίνο κατέχει σήμερα το μεγαλύτερο μερίδιο, περίπου το ένα τρίτο της παγκόσμιας ασφαλιστικής αγοράς, μπροστά από τις ΗΠΑ, την Ιαπωνία, τη Γερμανία και τη Γαλλία.

P&I Clubs

Τα βρετανικά P & I clubs είναι ηγέτες της αγοράς στην ελληνική ναυτιλία και οι πλοιοκτήτες τείνουν να βασίζονται σε μεγάλο βαθμό σε αυτά για νομική και επαγγελματική υποστήριξη και συμβουλές.Τα ελληνικά μέλη του London P & I (A. Bilbrough & Co) έχουν αυξηθεί τα τελευταία χρόνια και αντιπροσωπεύουν πλέον σχεδόν το ήμισυ της χωρητικότητας που έχει εισέλθει άμεσα στο club. Άλλες λέσχες με σημαντική παρουσία στον Πειραιά είναι οι West of England, North of England, UK (Thomas Miller), Standard (Charles Taylor & Co c/o Richards Hogg Lindley) και Steamship Mutual. Άμεσοι ανταγωνιστές είναι οι δύο νορβηγικές λέσχες Skuld και Gard.

Μεσίτες ασφαλίσεων

Lambert Fenchurch, Marsh (μέσω Έλληνα πράκτορα), Willis (μέσω Έλληνα πράκτορα) είναι βασικοί παίκτες και έχουν σημαντικά μερίδια αγοράς στις ναυτασφαλίσεις.

Ναυλώσεις – Μεσίτες S&P

Πάνω από το ήμισυ των ναυλώσεων παγκοσμίως πραγματοποιούνται από ναυλομεσιτικές εταιρείες με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο και το 30-40% των ναυλώσεων ξηρού χύδην φορτίου. Οι επιδόσεις των μεγάλων ναυλομεσιτών του Λονδίνου, όπως η Clarksons και η Braemar, που ασχολούνται με τις ναυλώσεις και τις αγοραπωλησίες, είναι σταθερά ισχυρές στην ελληνική αγορά. Οι περισσότερες ναυλομεσιτικές εταιρείες της Uj είναι μέλη του Baltic Exchange και λειτουργούν στο πλαίσιο της αυστηρής επιχειρηματικής δεοντολογίας του.

Νομικές Υπηρεσίες

Η Ελλάδα είναι η τέταρτη μεγαλύτερη αγορά παγκοσμίως για τις νομικές υπηρεσίες του Λονδίνου, σχεδόν αποκλειστικά ως αποτέλεσμα της ναυτιλίας. Στον Πειραιά λειτουργούν γραφεία μεγάλων βρετανικών δικηγορικών εταιρειών, όπως οι Hill Dickinson, Norton Rose Fulbright, HFW, WFW, Ince & Co, Stephenson Harwood, Clyde, Reedsmith, Thomas Cooper και Constant & Constant. Συνολικά, οι Έλληνες πλοιοκτήτες ή οι P&I clubs, οι ασφαλιστές και οι δικηγόροι που λειτουργούν για λογαριασμό τους, εκτιμάται ότι δαπανούν περίπου πάνω από 180 εκατομμύρια λίρες ετησίως για νομικές αμοιβές.

Εξοπλισμός/τεχνολογία

Ο τομέας της ναυτιλιακής τεχνολογίας του Ηνωμένου Βασιλείου είναι ήδη μια βιομηχανία αξίας 4 δισ. λιρών, η οποία εκτιμάται ότι θα φτάσει τα 13 δισ. λίρες ετησίως έως το 2030.Ο διαγωνισμός επίδειξης καθαρής ναυτιλιακής τεχνολογίας διεξάγεται πλέον κάθε χρόνο με επενδύσεις ύψους έως και 200 εκατ. λιρών σε νέα έρευνα και ανάπτυξη.

Γενικότερα, η κυβέρνηση έχει δεσμευτεί για επενδύσεις ύψους 12 δισ. λιρών στην πράσινη ανάπτυξη και αναμένει επενδύσεις 36 δισ. λιρών από τον ιδιωτικό τομέα, για τη δημιουργία και υποστήριξη 250.000 νέων θέσεων εργασίας έως το 2030.

Η προσανατολισμένη στο μέλλον προσέγγισή μας καθιστά το Ηνωμένο Βασίλειο έναν εξαιρετικό εταίρο για να σας βοηθήσει να επιλύσετε τις θαλάσσιες προκλήσεις. Καμία χώρα δεν μπορεί μόνη της να επιτύχει τις αλλαγές που όλοι θέλουμε και πρέπει να δούμε στο μέλλον – είναι απαραίτητο να συνεργαστούμε.

Το Ηνωμένο Βασίλειο αναγνωρίζει την ανάγκη να συνεργαστεί με βασικές ναυτιλιακές οικονομίες για να προωθήσει την αλλαγή. Μπορούμε να το διευκολύνουμε αυτό, συνδέοντας εταιρείες και τη φανταστική καινοτομία τους με δυνητικούς εταίρους σε παγκόσμιο επίπεδο.

Πράσινη μετάβαση

Το Ηνωμένο Βασίλειο είναι παγκόσμιος ηγέτης στην απαλλαγή του ναυτιλιακού τομέα από τις ανθρακούχες εκπομπές. Αναπτύσσουμε νέες τεχνολογίες και πρωτοπορούμε σε καινοτόμες προσεγγίσεις στον τομέα της πράσινης ναυτιλίας, συμπεριλαμβανομένων των κινητήρων που λειτουργούν με υδρογόνο, της αιολικής υποβοήθησης και της βελτιστοποίησης των πλοίων.

Υπάρχουν πολλές βρετανικές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον τομέα της πράσινης πρόωσης και το Ηνωμένο Βασίλειο έχει επιτύχει μια σειρά από πρώιμες πρωτιές. Αυτή τη στιγμή κατέχουμε το 5% του παγκόσμιου μεριδίου αγοράς αυτής της τεχνολογίας και στόχος μας είναι να διατηρήσουμε και να διευρύνουμε αυτό το προβάδισμα καθώς αναπτύσσουμε και αναπτύσσουμε νέες τεχνολογίες.

Το UK Shipping Office for Reducing Emissions (UK SHORE) του DfT ύψους 206 εκατ. λιρών αντιπροσωπεύει τη μεγαλύτερη επένδυση της κυβέρνησης μέχρι σήμερα στον εμπορικό ναυτιλιακό τομέα.

Αυτό θα επικεντρωθεί στην επιτάχυνση της τεχνολογίας που είναι απαραίτητη για την απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές στον εγχώριο ναυτιλιακό τομέα, ο οποίος προσφέρει 17 δισεκατομμύρια λίρες στην οικονομία μας και υποστηρίζει άμεσα 220.000 βρετανικές θέσεις εργασίας.

Ναυτιλιακή καινοτομία

Το Ηνωμένο Βασίλειο έχει υιοθετήσει μια προσέγγιση με βάση τον κίνδυνο για να επιτρέψει τη χρήση εναλλακτικών καυσίμων, αυτόνομων σκαφών και οποιωνδήποτε άλλων καινοτόμων τεχνολογιών μέχρι να συμφωνηθούν διεθνή πρότυπα.

Παρέχοντας διαδρομές για την πιστοποίηση και την ανάπτυξη νέων κανονισμών, το Ηνωμένο Βασίλειο υποστηρίζει τη βιομηχανία στην ανάπτυξη και τη χρήση νέων τεχνολογιών, συμπεριλαμβανομένων των αυτόνομων σκαφών και των εναλλακτικών καυσίμων.

Για την υποστήριξη των αυτόνομων σκαφών, βρισκόμαστε επί του παρόντος στη διαδικασία ανάπτυξης ενός κανονιστικού πλαισίου που περιλαμβάνει την επικαιροποίηση του νόμου του Ηνωμένου Βασιλείου για την εμπορική ναυτιλία, την επικαιροποίηση των κανονισμών του Ηνωμένου Βασιλείου, όπως ο κώδικας για τα επαγγελματικά σκάφη, και την ενεργό συμμετοχή στην ανάπτυξη του διεθνούς κώδικα MASS (Maritime Autonomous Surface Ships) στον ΙΜΟ.

Το Ηνωμένο Βασίλειο έχει συνεργαστεί στενά με την IACS (Διεθνής Ένωση Κλαδικών Εταιρειών) ενθαρρύνοντας τον ΙΜΟ να επιταχύνει το έργο ασφάλειας και κανονιστικών ρυθμίσεων.

Ναυτιλιακές δεξιότητες

Δεσμευόμαστε να δημιουργήσουμε μια βιώσιμη ναυτιλιακή βιομηχανία που θα συνεχίσει να προσφέρει στην παγκόσμια οικονομία. Η βελτίωση των δεξιοτήτων, της ποικιλομορφίας και της σταδιοδρομίας στον τομέα είναι απαραίτητη για την προσέλκυση των καλύτερων ταλέντων και την εξασφάλιση του μέλλοντος του κλάδου.

Διαβάστε ακόμη

ΥΠΕΝ: Πακέτο μέτρων για φθηνότερη ηλεκτρική ενέργεια και διαχείριση των περικοπών από το φθινόπωρο

Η ώρα των αποφάσεων για τα γεωτρύπανα της Exxon Mobil σε Κρήτη 

Υπερθέρμανση: «Ξηλώνουμε» δρόμους και φυτεύουμε εκατομμύρια δέντρα

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ