Στη στενή σχέση μεταξύ Ελλάδας και Μεγάλης Βρετανίας στη Ναυτιλία που ξεκίνησε πριν από τρεις αιώνες και συνεχίζεται μέχρι σήμερα αναφέρθηκε ο πρέσβης της Μεγάλης Βρετανίας, Μάθιου Λοτζ μιλώντας στη δεξίωση που παρέθεσε σε εκπροσώπους της πολιτικής και οικονομικής κοινότητας στο Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, στο πλαίσιο των Ποσειδωνίων χθες Τρίτη 4 Ιουνίου. Ξεχωριστή ήταν η παρουσία του Λόρδου Mountevans πρόεδρου του Baltic Exchange.
«Με την πάροδο των ετών, τα δύο έθνη μας έχουν οικοδομήσει μια βαθιά ριζωμένη, ακμάζουσα σχέση στον τομέα της ναυτιλίας. Χρονολογείται από τον 19ο αιώνα, όταν τα βρετανικά ναυπηγεία έγιναν η προτιμώμενη επιλογή για τους Έλληνες εφοπλιστές» τόνισε και αναφέρθηκε στους Έλληνες εφοπλιστές της εποχής εκείνης:
«Το 1873 οι επιχειρηματίες John και Anthony Θεοφιλάτος, από το νησί της Ιθάκης, είχαν το πρώτο ατμόπλοιο με ελληνική σημαία, το ITHACA, που ναυπηγήθηκε κατά παραγγελία τους από τον R. Thompson, Jr. στο Sunderland του Ηνωμένου Βασιλείου.
Το ελληνικό ατμόπλοιο Μωραΐτης ήταν το πρώτο ελληνικό επιβατηγό υπερωκεάνιο, που παραδόθηκε το 1907. Παραγγέλθηκε από τον Δημήτριο Μωραΐτη, έναν παραδοσιακό πλοίαρχο από το νησί της Άνδρου. Το πλοίο ναυπηγήθηκε σε βρετανικά ναυπηγεία και αργότερα μετονομάστηκε σε SS Themistocles το 1908. Την επόμενη χρονιά, την πρωτοβουλία του Μωραΐτη ακολούθησαν με παρόμοιο τρόπο οι τέσσερις γιοι του Ανδρέα Εμπειρίκος. Τον 20ό αιώνα, η σύμπραξη αυτή αναπτύχθηκε αλματωδώς. Το ελληνικό ναυτιλιακό θαύμα των δεκαετιών του 1950 και του 1960, που χρηματοδοτήθηκε σε μεγάλο βαθμό από τις βρετανικές τράπεζες και ασφαλιστές, αποτελεί παράδειγμα της δύναμης της συνεργασίας μας» και συνέχισε ερχόμενος στο παρόν:
«Σήμερα η συνεργασία μας συνεχίζει να ευδοκιμεί, καθώς το Ηνωμένο Βασίλειο παραμένει βασικός κόμβος για τη ναυτιλιακή ασφάλιση, τις νομικές υπηρεσίες, τη χρηματοδότηση, καθώς και τη ναυτιλιακή τεχνολογία.
Η Ελλάδα κατέχει περήφανα τον μεγαλύτερο εμπορικό στόλο στον κόσμο. Η κοινή μας δέσμευση για αριστεία στη ναυτική εκπαίδευση και κατάρτιση, εδραιώνει περαιτέρω την ηγετική μας θέση στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία. Με την πάροδο των ετών, τα δύο έθνη μας έχουν οικοδομήσει μια βαθιά ριζωμένη, ακμάζουσα σχέση στον τομέα της ναυτιλίας. Χρονολογείται από τον 19ο αιώνα, όταν η βρετανική – πλοία βρετανικής κατασκευής έγιναν η προτιμώμενη επιλογή για τους Έλληνες εφοπλιστές.
Η Ελλάδα διαθέτει υπερήφανα τον μεγαλύτερο εμπορικό στόλο στον κόσμο. Η κοινή μας δέσμευση για αριστεία στη ναυτική εκπαίδευση και κατάρτιση, εδραιώνει περαιτέρω την ηγετική μας θέση στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία».
Μιλώντας για τις γεωπολιτικές εξελίξεις και την κλιματική αλλαγή και κατά πόσο επηρεάζουν τη ναυτιλιακή βιομηχανία είπε:
«Τα τελευταία χρόνια παρουσιάστηκαν απειλές για τον κλάδο και, με τη σειρά τους, για τις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού. Από την εισβολή στην Ουκρανία και τον πόλεμο στη Γάζα μέχρι τη σύγκρουση στην Ερυθρά Θάλασσα και τις απειλές που θέτει η κλιματική αλλαγή. Ως ηγέτες στη ναυτιλιακή βιομηχανία, αλλά και ως υπεύθυνες φιλελεύθερες δημοκρατίες και υπέρμαχοι του ελεύθερου εμπορίου, τα δύο έθνη μας ήταν στην πρώτη γραμμή της αντιμετώπισης αυτών των προκλήσεων».
Για την επόμενη ημέρα ο Βρετανός πρέσβης ανέφερε:
«Κοιτάζοντας μπροστά, το Ηνωμένο Βασίλειο και η Ελλάδα είναι σε θέση να ηγηθούν των πρωτοβουλιών για την πράσινη ναυτιλία, αξιοποιώντας τη συνδυασμένη τεχνογνωσία μας για την ανάπτυξη φιλικών προς το περιβάλλον τεχνολογιών και βιώσιμων ναυτιλιακών λειτουργιών.
Καθώς το μέλλον της ναυτιλιακής μας εταιρικής σχέσης κρύβει τεράστιες δυνατότητες, είμαι βέβαιος ότι οι υφιστάμενοι δεσμοί μεταξύ των δύο εθνών μας δεν θα είναι απλώς μια απόδειξη για την κοινή μας ιστορία, αλλά και φάρος για το ταξίδι προς τα αλλά και φάρος για το ταξίδι προς τα εμπρός».
Διαβάστε ακόμη
Χρέος: Νέα μεγάλη βουτιά από το 2025 – Γιατί βλέπουν μείωση οι οίκοι αξιολόγησης
Πύργος Πειραιά: Τα λαμπερά εγκαίνια του εμβληματικού «πράσινου» τοπόσημου στο λιμάνι
Κατήγγειλαν μέχρι και το… «Σύνταγμα» ως αυθαίρετη παραλία
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ