Η μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της ναυτιλίας και τα μέσα με τα οποία αυτή θα πραγματοποιηθεί βρίσκεται στην κορυφή της ατζέντας της διεθνούς ναυτιλιακής κοινότητας τα τελευταία χρόνια, χωρίς ωστόσο να παραμελείται η ασφάλεια τόσο του θαλάσσιου περιβάλλοντος όσο και των ναυτικών που καλούνται να διαδραματίσουν πρωτεύοντα ρόλο στη νέα αυτή πραγματικότητα.
Στο πλαίσιο αυτό, και με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ναυτιλίας του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ), ο Ναυτιλιακός Πρεσβευτής Καλής Θελήσεως του ΙΜΟ στην Ελλάδα και Πρόεδρος του Ιδρύματος Ευγενίδου, δρ. Λεωνίδας Δημητριάδης Ευγενίδης, και η Isalos.net συνδιοργάνωσαν -για μια ακόμη χρονιά- το Isalos.net Maritime Conference -στο οποίο εκπρόσωποι των ναυτιλιακών κοινοτήτων της Ελλάδας, της Νορβηγίας και του Ηνωμένου Βασιλείου μοιράστηκαν τις σκέψεις τους για την επόμενη μέρα του κλάδου.
Το κύριο θέμα της εκδήλωσης που έλαβε χώρα τη Δευτέρα 13 Νοεμβρίου συνέπεσε με το θέμα της Παγκόσμιας Ημέρας Ναυτιλίας του ΙΜΟ «MARPOL at 50 – Our commitment goes on».
Η εκδήλωση, η οποία έλαβε χώρα στο αναβαθμισμένο Πλανητάριο του Ιδρύματος Ευγενίδου, διοργανώθηκε με τη συνεργασία της Βρετανικής και της Νορβηγικής Πρεσβείας στην Αθήνα, δίνοντας συνέχεια στον τριμερή διάλογο που ξεκίνησε το 2022, με στόχο την ανταλλαγή σκέψεων, απόψεων και τεχνογνωσίας, αλλά και την εύρεση κοινού εδάφους συνεργασίας ανάμεσα στην Ελλάδα, τη Βρετανία και τη Νορβηγία.
Η εκδήλωση διοργανώθηκε υπό την αιγίδα του Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου της Ελλάδος, της MARTECMA και της WISTA Hellas, ενώ χορηγός επικοινωνίας της εκδήλωσης ήταν τα Ναυτικά Χρονικά.
Στο συνέδριο χαιρετισμό απηύθυναν οι δρ. Λεωνίδας Δημητριάδης Ευγενίδης, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Χρήστος Στυλιανίδης -με βιντεοσκοπημένο μήνυμα- η Α.Ε. ο Βρετανός Πρέσβης στην Ελλάδα Matthew Lodge, ο Επιτετραμμένος της Νορβηγικής Πρεσβείας Christian Grotnes Halvorsen και ο Sir Ευθύμιος Ε. Μητρόπουλος KCMG, Επίτιμος Γενικός Γραμματέας του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού και Πρόεδρος του Ιδρύματος «Μαρία Τσάκος».
Ελλάδα, Ηνωμένο Βασίλειο και Νορβηγία διατηρούν ισχυρούς ναυτιλιακούς δεσμούς τους οποίους μπορούν να ενισχύσουν περαιτέρω δεδομένου ότι, το συνεχώς μεταβαλλόμενο κανονιστικό πλαίσιο της ναυτιλίας, πέραν των προκλήσεων, γεννά και ευκαιρίες, δήλωσε κατά το χαιρετισμό του ο Ναυτιλιακός Πρεσβευτής Καλής Θελήσεως του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) στην Ελλάδα, δρ. Λεωνίδας Δημητριάδης Ευγενίδης. «Τα πράγματα που μας ενώνουν είναι περισσότερα από αυτά που μας χωρίζουν», τόνισε χαρακτηριστικά ο Πρόεδρος του Ιδρύματος Ευγενίδου, προσθέτοντας ότι το συνέδριο αποτελεί μιας πρώτης τάξης ευκαιρία προκειμένου clusters, ακαδημαϊκά ιδρύματα αλλά και οι κυβερνήσεις των τριών χωρών να ενώσουν τις δυνάμεις τους στη νέα αυτή εποχή για τη ναυτιλία.
Στον χαιρετισμό του, η Α.Ε. ο Βρετανός Πρέσβης, Matthew Lodge, επανέλαβε τη δέσμευση του Ηνωμένου Βασιλείου στην απανθρακοποίηση των θαλάσσιων μεταφορών, με αιχμή του δόρατος τις ρυθμιστικές πρωτοβουλίες του IMO και των κρατών μελών του, τη διάνοιξη διμερών Πράσινων Ναυτιλιακών Διαδρόμων (Green Shipping Corridors) και την περαιτέρω ανάπτυξη τεχνολογιών αιχμής.
Ο κ. Lodge αναφέρθηκε ακόμη στην ανάγκη νευραλγικοί τομείς της οικονομίας όπως η ναυτιλία, να θέσουν φιλόδοξους στόχους για τον περιορισμό της υπερθέρμανσης του πλανήτη ενόψει της 28ης διάσκεψης των Ηνωμένων Εθνών για την κλιματική αλλαγή (COP28), και τόνισε πως η συνεργασία με δύο κράτη με εξίσου πλούσια ναυτική παράδοση, και ισχυρή επιρροή στα διεθνή ναυτιλιακά δρώμενα, όπως η Νορβηγία και η Ελλάδα, είναι σημαντική για τη χώρα του.
Ο Deputy Head of Mission της Νορβηγικής πρεσβείας κ. Christian Grotnes Halvorsen επανέλαβε ότι υπάρχει γόνιμο έδαφος για συνεργασία μεταξύ Ελλάδας, Ηνωμένου Βασιλείου και Νορβηγίας, προκειμένου η ευρωπαϊκή ναυτιλία να παραμείνει ανταγωνιστική.
Ο κ. Halvorsen σημείωσε την αβεβαιότητα που επικρατεί αναφορικά με τους τρόπους επίτευξης της πράσινης μετάβασης στη ναυτιλία, κάνοντας λόγο για την ανάγκη συνεργασίας και καινοτομίας. Ενδιαφέρον κατά τον ίδιο παρουσιάζει το γεγονός ότι η νέα αυτή πραγματικότητα δημιουργεί την ανάγκη επανεκπαίδευσης αλλά και ανάπτυξης νέων δεξιοτήτων για επαγγέλματα «για τα οποία κανείς δεν μιλούσε τριάντα χρόνια πριν». Τέλος, συμπλήρωσε ότι οι κανονισμοί δεν θα πρέπει να ταυτίζονται αποκλειστικά με περιορισμούς, αλλά με νέες ευκαιρίες για καινοτομία, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τον εξηλεκτρισμό της ναυτιλιακής βιομηχανίας στη Νορβηγία.
Ο Deputy Head of Mission της Νορβηγικής Πρεσβείας επεσήμανε μάλιστα την ανάγκη διαρκούς καινοτομίας, προκειμένου να διατηρήσουν τα κράτη την ανταγωνιστικότητα τους, αλλά και το προβάδισμα σε σχέση με την άκρως ανταγωνιστική Άπω Ανατολή.
Ο επίτιμος γ.γ. του IMO Sir Ευθύμιος Μητρόπουλος έκανε μια σύντομη αναδρομή στα ναυτικά ατυχήματα, με χαρακτηριστικά παραδείγματα τις περιπτώσεις του Exxon Valdez, του Erika και του Prestige, τα οποία οδήγησαν τον ΙΜΟ να αυστηροποιήσει τις προδιαγραφές και τα πρότυπα της διεθνούς ναυτιλίας για τον σχεδιασμό, την κατασκευή, τον εξοπλισμό και τη λειτουργία των πλοίων, ιδιαίτερα των δεξαμενόπλοιων με στόχο την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος και της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα.
Άλλωστε η αύξηση τέτοιων περιστατικών στη θάλασσα τη δεκαετία του ‘70 οδήγησε στη «γέννηση» της MARPOL το 1973. Αναφερόμενος στις σύγχρονες προκλήσεις της βιομηχανίας, o Πρόεδρος του Ιδρύματος «Μαρία Τσάκος» τόνισε ότι η ναυτιλία, παρά το γεγονός ότι ευθύνεται για ένα χαμηλό ποσοστό εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα έναντι των κατά πολύ υψηλότερων ποσοστών των άλλων μέσων μεταφοράς, έχει ανταποκριθεί με υπευθυνότητα στις προκλήσεις που θέτει η ανθρωπογενής κλιματική αλλαγή, αναλαμβάνοντας μια σειρά από ευαπόδεικτες πρωτοβουλίες. Κατ’ αυτό τον τρόπο, έχει δείξει αποφασιστικότητα να ενεργήσει εγκαίρως και όπως αρμόζει στην περίσταση προκειμένου να μειώσει το περιβαλλοντικό αποτύπωμά της.
Διαβάστε ακόμη
Ποιες φοροελαφρύνσεις έρχονται το 2024 – Τι εξετάζει το οικονομικό επιτελείο
Τι σημαίνει μία εβδομάδα χωρίς αυτοκίνητο
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ