search icon

Ναυτιλία

Μαρία Τριπολίτη: «Η ναυτιλιακή βιομηχανία σίγουρα χρειάζεται περισσότερες γυναίκες»

Από τις γυναίκες με δυναμική παρουσία στον κλάδο, γενική διευθύντρια & διευθύντρια Μάρκετινγκ της Piraeus Marine Services S.A., αν και σπούδασε λογοθεραπεύτρια, κάνει καριέρα στη ναυτιλία και μιλά στο «b.s.» για τον ρόλο της γυναίκας σε έναν κλάδο που μέχρι τώρα θεωρείται ανδροκρατούμενος

Η ναυτιλία πάντοτε στηριζόταν στη γυναίκα. Αυτή είναι η αλήθεια. Πάντοτε η γυναίκα ήταν που κρατούσε το σπίτι, μεγάλωνε τα παιδιά, έκανε την οικονομική διαχείριση ώστε ο άνδρας να μπορεί να ταξιδεύει ακόμη και για χρόνια ολόκληρα, όπως συνέβαινε παλαιότερα. Οι οικογένειες των ναυτικών ήταν ανέκαθεν μητριαρχικές. Στη σύγχρονη εποχή η γυναίκα πήρε τη ζωή στα χέρια της με έντονη παρουσία και στη ναυτιλιακή βιομηχανία – τόσο πάνω στα πλοία όσο και στη στεριά.

Από τις γυναίκες με δυναμική παρουσία στον κλάδο είναι η Μαρία Τριπολίτη, γενική διευθύντρια & διευθύντρια Μάρκετινγκ της Piraeus Marine Services S.A. (PMS), η οποία, αν και σπούδασε λογοθεραπεύτρια, κάνει καριέρα στη ναυτιλία. H PMS δραστηριοποιείται στον χώρο της ναυτιλίας από τον Ιανουάριο του 2009 με έδρα στον Πειραιά, ως εταιρεία-μεσάζων μεταξύ παραναυτιλιακών και ναυτιλιακών εταιρειών.

Ιδρυτής της είναι ο Μάρκος Τριπολίτης, πατέρας της Μαρίας. Είναι ναυπηγός μηχανολόγος, με επαγγελματική εμπειρία που μετράει πάνω από 40 χρόνια στο τεχνικό τμήμα ναυτιλιακών εταιρειών και τουλάχιστον τα μισά από αυτά ως τεχνικός διευθυντής μέχρι τη στιγμή που αποφάσισε να ανεξαρτητοποιηθεί στον χώρο αυτό. Παρόλο που το βήμα αυτό το τόλμησε ακριβώς μέσα στην κρίση, η εταιρεία έκανε μια πολύ δυναμική αρχή, η οποία οδήγησε στη συνεχόμενη ανάπτυξη και επιτυχία της, με αποτέλεσμα να ξεκινήσει τότε με έναν υπάλληλο – και αυτή τη στιγμή να απασχολεί περισσότερα από 15 άτομα.

Η PMS S.A. ασχολείται με πληθώρα υπηρεσιών προς τις ναυτιλιακές εταιρείες. Μεταξύ άλλων, δύο είναι τα μεγάλα τμήματα: το τμήμα των ανταλλακτικών κι εκείνο των τεχνικών υπηρεσιών.

«Το πρώτο στοχεύει στο να εξυπηρετούμε τον πελάτη άμεσα σε αιτήματα εύρεσης ανταλλακτικών με το να του παρουσιάζουμε αρκετές επιλογές προσφορών διαφορετικής προέλευσης, ποιότητας, τιμής, χρόνου παράδοσης, και να κρίνει στο τέλος ο ίδιος ποια τον καλύπτει. Η επιτυχία της υπηρεσίας αυτής οφείλεται στην άριστη συνεργασία που έχουμε χτίσει τόσα χρόνια με προμηθευτές εσωτερικού και εξωτερικού, σε συνδυασμό με το δυναμικό προσωπικό της εταιρείας μας που ανταποκρίνεται άμεσα και υπεύθυνα σε κάθε υπόθεση» επεσήμανε στο «business stories» η κυρία Τριπολίτη, λίγο προτού περάσουμε στη συνέντευξη:

«Οσο για το τεχνικό τμήμα, αυτό αποτελείται από έμπειρους αρχιμηχανικούς, οι οποίοι, σε συνεργασία με εξωτερικούς συνεργάτες και εξειδικευμένους τεχνικούς (μηχανικοί, εφαρμοστές, ηλεκτροσυγκολλητές, αυτοματιστές, ηλεκτρολόγοι, δύτες κ.λπ.), αναλαμβάνουν οποιαδήποτε επισκευή προκύψει (π.χ. επισκευή κύριων και ηλεκτρομηχανών, αλλαγή στροφάλων, περιελίξεις κ.λπ.) είτε στην ξηρά είτε εν πλω σε Ελλάδα και εξωτερικό.

Αλλες υπηρεσίες που προσφέρουμε είναι η εύρεση ναυπηγείων για τον δεξαμενισμό των πλοίων και τη συντήρησή τους, τα εφόδια πλοίων, η παροχή εξοπλισμού ασφαλείας, η συμβουλευτική και η αποκλειστική συνεργασία που έχουμε ως αντιπρόσωποι στην Ελλάδα μεγάλων εταιρειών του εξωτερικού».

– Ποια ήταν τα κίνητρά σας να ασχοληθείτε με τη ναυτιλία; Ηταν πρώτη επιλογή σας;

Η αλήθεια είναι ότι παρότι μεγάλωσα μέσα στη ναυτιλία και παρόλο που κατάγομαι από το νησί της ναυτιλίας, την όμορφη Χίο, δεν είχε περάσει ούτε μία στιγμή από το μυαλό μου να δραστηριοποιηθώ στον χώρο αυτό. Οπως όλα τα κοριτσάκια, έτσι κι εγώ, ήθελα να γίνω δασκάλα ή κάτι σχετικό με αυτό. Ετσι, επέλεξα από μικρή ηλικία τον κλάδο της Λογοθεραπείας με σκοπό να εργάζομαι με παιδιά, αλλά και να προσφέρω το κάτι παραπάνω σε αυτά, θεραπεία δηλαδή σε συνδυασμό με τον κλάδο της Ψυχολογίας.

Η ναυτιλία προέκυψε ξαφνικά, μια και η PMS για άλλον προοριζόταν και σε άλλον κατέληξε! Το αρχικό πλάνο ήταν να αναλάβει την εταιρεία ο αδελφός μου ο Γιάννης, ο οποίος, αφού ξεκίνησε τις ναυτιλιακές του σπουδές, συνειδητοποίησε ότι είναι ένας χώρος που δεν τον αντιπροσωπεύει και του ταιριάζει, οπότε προτίμησε να εγκατασταθεί στην Αμερική και να ασχοληθεί με κάτι τελείως διαφορετικό, το 3D Animation.
Ετσι, ο κλήρος έπεσε σε μένα, να ξεκινήσω δηλαδή δοκιμαστικά, τόσο για μένα όσο και για τον πατέρα μου, να δω αν μου ταιριάζει και αν μπορώ να ανταποκριθώ, σε συνδυασμό πάντα με το γραφείο της λογοθεραπείας. Οπότε, στην ερώτησή σας ποια ήταν τα κίνητρά μου, θα σας απαντήσω ότι δεν είχα κίνητρα στην αρχή! Τα απέκτησα όμως στη συνέχεια! Είμαι σε ένα σημείο που την αγαπάω την εταιρεία, την πονάω, είναι το δεύτερο σπίτι μου – και θα κάνω ό,τι χρειαστεί για τη συνέχειά της στον χώρο της ναυτιλίας!

– Εχοντας σπουδάσει σε αντικείμενο που δεν έχει σχέση με τη ναυτιλία πώς καταφέρατε να σταθείτε αρχικώς και στη συνέχεια να προχωρήσετε με επιτυχία σε ένα άκρως ανταγωνιστικό κλάδο;

Είναι αυτό που λέμε «κάθε αρχή και δύσκολη»! Στη δική μου περίπτωση, όμως, ήταν πολύ δύσκολη, μια και δεν είχα το θεωρητικό ναυτιλιακό υπόβραθρο. Ηταν μια πρόκληση για μένα, την οποία δεν θα είχα φέρει εις πέρας αν δεν είχα τη στήριξη του πατέρα μου αλλά και τη θέληση για μάθηση. Για τον λόγο αυτό, πέρασα απ’ όλα τα τμήματα της εταιρείας, για να διαπιστώσω τι είναι αυτό που μου ταιριάζει και σε τι είμαι καλή, Σε όλα αυτά είχα δάσκαλο τον πατέρα μου, ο οποίος μου μετέφερε όλο το θεωρητικό του υπόβαθρο, με συμβούλευε, με καθοδηγούσε και με εμψύχωνε, Εκτός αυτού, από την αρχή μέχρι και σήμερα, παρακολουθώ σεμινάρια και ομιλίες με στόχο τη διαρκή μάθηση αλλά και την άμεση επαφή με τις καθημερινές εξελίξεις στον χώρο αυτό.

– Η ελληνική ναυτιλία στηρίχτηκε αρχικά στις οικογενειακές επιχειρήσεις. Η PMS είναι οικογενειακή επιχείρηση. Ποια τα πλεονεκτήματα και ποια τα μειονεκτήματα ενός τέτοιου σχήματος;

Αυτό είναι ένα μεγάλο κεφάλαιο, το οποίο φυσικά διαφέρει από επιχείρηση σε επιχείρηση, ανάλογα με το μέγεθός της και το οικογενειακό σχήμα που υπάρχει εντός αυτής. Στη δική μας περίπτωση είναι ο πατέρας και οι δύο του κόρες από τα τέσσερα παιδιά του. Μιλώντας από τη δική μου οπτική γωνία και όσον αφορά αρχικά τη σχέση μου με την αδελφή μου τη Ράνια, θα πω πως έχουμε διαχωρίσει τις ευθύνες και τις αρμοδιότητές μας και έχουμε χτίσει μια άψογη συνεργασία που χαρακτηρίζεται από σεβασμό, κατανόηση και αλληλοϋποστήριξη στο εργασιακό περιβάλλον. Ετσι κι αλλιώς, είμαστε πολύ δεμένες και τίποτα δεν μπορεί να το αλλάξει αυτό.

– Και η επαγγελματική σχέση με τον πατέρα σας;

Από πού να ξεκινήσω; Σίγουρα το πιο σημαντικό είναι πως η ύπαρξη μιας οικογενειακής επιχείρησης και το πέρασμά της από γενιά σε γενιά είναι κάτι που εξασφαλίζει το δικό μας επαγγελματικό μέλλον. Ταυτόχρονα, όμως, είναι τεράστια ευθύνη γιατί δεν οφείλεις μόνο να τη διατηρήσεις αλλά και να την εξελίξεις. Ετσι κι αλλιώς, για να αποκτήσουμε τις θέσεις που έχουμε σήμερα στην εταιρεία, έπρεπε να αρχίσουμε από τα χαμηλά, χωρίς να υπάρχει εμφανής διάκριση από το υπόλοιπο προσωπικό και να πετύχουμε με την προσωπική μας αξία.

Θα ήθελα όμως να εντάξω στην «οικογένειά» μου και τους συναδέλφους μου, μια και μετά από μια πολυετή συνεργασία έχουμε χτίσει πλέον μια τέτοια σχέση. Ολα τα παιδιά είναι ένας κι ένας, πολύ καλοί συνεργάτες, αποδοτικοί, άξιοι εμπιστοσύνης, που νοιάζονται την εταιρεία και προσπαθούν πάντα για το καλύτερο.

– Υπάρχει έντονος ανταγωνισμός στον κλάδο σας;

Σε ποιον κλάδο αλήθεια δεν υπάρχει σήμερα ανταγωνισμός; Αναλογιστείτε μόνο πως το 70,5% του συνόλου των ναυτιλιακών επιχειρήσεων της χώρας είναι παραναυτιλιακές εταιρείες. Κι αυτό γιατί οι επιλογές που σου δίνονται είναι πολλές και με διαφορετικές προϋποθέσεις, Ετσι, ξεπετάγονται από παντού καινούριες εταιρείες. Λίγες όμως καταφέρνουν να εδραιωθούν. Καθημερινά, λοιπόν, εμείς οφείλουμε να εξετάζουμε τα πάντα στην εταιρεία, όπως τιμές, υπηρεσίες και αμεσότητα, για να μπορούμε να είμαστε ανταγωνιστικοί και να διατηρούμε την καλή θέση που έχουμε, με σκοπό να ανέβουμε ακόμα πιο ψηλά. Κι ας μην ξεχνάμε ότι η ναυτιλία είναι ένας κλάδος ο οποίος, παρόλο που έχει περάσει και αυτός από περιόδους κρίσης, ταυτόχρονα με άλλους κλάδους, εξελίσσεται συνεχώς κι αυτός είναι ένας βασικός λόγος που πλέον πολλοί στοχεύουν να ενταχθούν σε αυτόν με τον έναν ή τον άλλο τρόπο. Ετσι κι αλλιώς ο ανταγωνισμός μόνο καλύτερο μπορεί να σε κάνει.

– Εχει η Ελλάδα δημιουργήσει ένα δυνατό brand name, διεθνώς, στις περιναυτιλιακές υπηρεσίες;

Η ποιότητα των παραναυτιλιακών υπηρεσιών είναι πλέον υψηλού επιπέδου, κάτι που οδηγεί στην αναγνωρισιμότητά μας και στο εξωτερικό. Εμείς προσωπικά στην PMS έχουμε αρκετά μεγάλη πελατεία από το εξωτερικό.

– Οι Ελληνες πλοιοκτήτες στηρίζουν την ελληνική επιχειρηματικότητα της περιναυτιλίας;

Αν δεν μας στηρίξει το σπίτι μας, ποιος θα μας στηρίξει; Φυσικά και οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες δείχνουν την προτίμησή τους στις ελληνικές παραναυτιλιακές – κι αυτό οφείλεται σε πολλούς λόγους. Οσο αξιόπιστοι και αν είναι οι ανταγωνιστές μας στο εξωτερικό, δεν πρόκειται να ξεχωρίσουν τον Ελληνα πελάτη και να τρέξουν για να τον εξυπηρετήσουν όπως του αρμόζει. Εμείς, αντίθετα, προσπαθούμε να χτίζουμε με τον καθένα περισσότερο προσωπικές παρά επαγγελματικές σχέσεις, γιατί έτσι κερδίζουμε και την εμπιστοσύνη τους. Είμαστε πάντα σε άμεση επικοινωνία με τους αρχιμηχανικούς και τους τεχνικούς διευθυντές. Eίμαστε διαθέσιμοι γι’ αυτούς 24/7 σε οτιδήποτε χρειαστούν.

– Ποιο είναι το μέλλον της γυναίκας στη ναυτιλία όπως την αντιλαμβάνεστε μέσα από τη δική σας πορεία; Θα προτρέπατε νέες γυναίκες να στραφούν επαγγελματικά στη ναυτιλία;

Μα φυσικά και θα προέτρεπα άλλες γυναίκες να διεκδικήσουν μια θέση στη ναυτιλία. Οι γυναίκες μπορούν να ανταποκριθούν ακριβώς το ίδιο με τους άνδρες σε όλες τις θέσεις, είτε στη στεριά είτε στη θάλασσα. Μπορεί να μη συνηθίζεται τόσο πάνω στα πλοία, αλλά αυτό δεν οφείλεται στο ότι δεν μπορούν, αλλά στο ότι δεν το προτιμούν.

Είναι έξυπνες, υπεύθυνες, ικανές, προσαρμόζονται εύκολα, μπορούν να ανταποκριθούν γρήγορα και να οδηγηθούν στον δρόμο της επιτυχίας. Προσωπικά, κατάφερα να καταξιωθώ στον χώρο αυτό με το πείσμα μου, τη θέλησή μου, τις ικανότητές μου και την επιμονή μου. Γιατί να μην το κάνουν ακόμα περισσότερες γυναίκες; Ελπίζω πραγματικά μελλοντικά ο αριθμός των εργαζόμενων γυναικών και ανδρών να είναι ίσος γιατί αυτό θα σημαίνει πως τίποτα δεν μας διαφοροποιεί πλέον από το ανδρικό φύλο.

– Ως στέλεχος της ναυτιλίας αλλά και μέλος της WISTA Hellas-Ενωση Γυναικών της Ναυτιλίας και του Εμπορίου, ποια πιστεύετε ότι είναι η θέση της σύγχρονης γυναίκας στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία; Υπάρχουν ίσες ευκαιρίες.

Παρόλο που μιλάμε για ισότητα μεταξύ των φύλων και για τη γυναικεία ικανότητα, η ναυτιλιακή βιομηχανία σίγουρα χρειάζεται περισσότερες γυναίκες έτσι ώστε να καταρριφθεί πλέον ο χαρακτηρισμός του χώρου αυτού ως «ανδροκρατούμενου». Και μια και αναφέρατε και τη WISTA, παίρνεις δύναμη όταν βλέπεις πόσες πολλές γυναίκες είναι επιτυχημένες στη βιομηχανία της ναυτιλίας, σε συνδυασμό πάντα με τη στήριξη και την ενθάρρυνση που παρέχει η μία στην άλλη.

Διαβάστε ακόμη
Οι ελληνικές startups που μπορούν να εξελιχθούν σε «μονόκερους»
Σπύρος Κανελλόπουλος – «Χιών»: Ποια είναι η ιστορική εταιρεία – Αλάτι σαν χιόνι εδώ και 86 χρόνια (pics)
Κύμα ακρίβειας σαρώνει την αγορά (infographic)

 

Exit mobile version