© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Η περαιτέρω ανάπτυξη δραστηριοτήτων homeporting, η ανάδειξη νέων προορισμών, η ανάγκη για λιμενικές υποδομές που να ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις της νομοθεσίας EU Fit For 55 για την πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας, οι δυνατότητες ναυπήγησης κρουαζιερόπλοιων στην Ελλάδα, η παράταση της σεζόν για την κρουαζιέρα και οι επαγγελματικές ευκαιρίες για τους νέους και τις νέες που υπάρχουν στον κλάδο ήταν τα θέματα που κυριάρχησαν στην ατζέντα των συζητήσεων μεταξύ της Διεθνούς Ένωσης Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA) με την ελληνική κυβέρνηση.
Εκπροσωπούμενη από τη γενική διευθύντρια της CLIA στην Ευρώπη Μαρί-Καρολίν Λοράν, τη διευθύντρια Ανατολικής Μεσογείου της CLIA Μαρία Δεληγιάννη και με τη συμμετοχή στελεχών από εταιρείες-μέλη της Ενωσης, η CLIA συναντήθηκε με τον υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Χρήστο Στυλιανίδη, την υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη και την υφυπουργό Τουρισμού Ελενα Ράπτη.
Η CLIA απαριθμεί σήμερα 55 εταιρείες κρουαζιέρας με 294 κρουαζιερόπλοια, τα οποία αποτελούν το 95% του κλάδου. Πάνω από το 1/3, δηλαδή 100 πλοία, πραγματοποιούν μάλιστα κρουαζιέρες στην Ελλάδα ετησίως.
«Είμαστε ικανοποιημένοι από τις συναντήσεις μας με τους Ελληνες υπουργούς, καθώς επιβεβαίωσαν ότι το όραμά μας για το μέλλον του κλάδου της κρουαζιέρας στην Ελλάδα είναι σύμφωνο με τις προτεραιότητες της ελληνικής κυβέρνησης», δήλωσε στο «business stories» η κυρία Δεληγιάννη, η οποία παρουσίασε όλες τις λεπτομέρειες του πλάνου της Ενωσης για την Ελλάδα.
– Ποιος είναι ο στόχος του προτεινόμενου σχεδίου δράσης της CLIA για την Ελλάδα;
Ο στόχος μας είναι διττός. Αρχικά θέλουμε να μεγιστοποιήσουμε τα οφέλη που αποκομίζει η Ελλάδα από την κρουαζιέρα, όπως συμβαίνει με κάθε προορισμό που επισκέπτονται τα κρουαζιερόπλοια. Ο κλάδος μας ήδη συνεισφέρει πάνω από 1,1 δισ. ευρώ στην ελληνική οικονομία ετησίως και προσφέρει πάνω από 15.000 θέσεις εργασίας. Παράλληλα, ωστόσο, πιστεύουμε ότι υπάρχει μεγαλύτερο περιθώριο, ειδικά μέσω της ανάπτυξης του homeporting, που έχει πολλαπλά οφέλη για την οικονομία, και δυνητικά της ανάπτυξης της ναυπηγοεπισκευαστικής δραστηριότητας στην Ελλάδα, δεδομένου ιδιαίτερα ότι πάνω από το 94% των κρουαζιερόπλοιων κατασκευάζεται στην Ευρώπη.
Ο δεύτερος στόχος μας είναι η διαχείριση της ανάπτυξης της κρουαζιέρας που έχει σημειωθεί τα τελευταία χρόνια σε συγκεκριμένους ελληνικούς προορισμούς και η αξιοποίηση των δυνατοτήτων που προσφέρουν ανερχόμενοι προορισμοί. Το 2022 σημειώθηκαν 4.780 αφίξεις κρουαζιερόπλοιων σε ελληνικά λιμάνια, που σημαίνει 20% αύξηση συγκριτικά με το 2019. Φέτος, αναμένουμε περαιτέρω αύξηση, ενώ συνάμα τα πλοία έχουν ανακτήσει την επιβατική τους πληρότητα. Αυτή η εξέλιξη από τη μία είναι ιδιαίτερα ευχάριστη, αλλά από την άλλη αναγνωρίζουμε με υπευθυνότητα ότι απαιτεί και αναπροσαρμογές στον τρόπο λειτουργίας μας σήμερα. Θεωρούμε ότι το άνοιγμα νέων προορισμών και η επιμήκυνση της σεζόν μπορούν να βοηθήσουν προς αυτή τη κατεύθυνση.
– Ποιες αλλαγές απαιτούνται σε επίπεδο λιμένων στην Ελλάδα για να μπορέσει να εξυπηρετηθεί η μεγαλύτερη ζήτηση και να γίνει το άνοιγμα σε νέους προορισμούς;
Η αναβάθμιση των λιμένων είναι πρωταρχικής σημασίας. Και αυτό ήταν το κεντρικό μας μήνυμα προς τον υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Χρήστο Στυλιανίδη. Αρχικά η κατασκευή δύο επιπλέον θέσεων πλαγιοδέτησης στον Πειραιά μπορεί να αυξήσει περαιτέρω το homeporting με πολλαπλά οφέλη για την κρουαζιέρα σε όλη την Ελλάδα. Ο λόγος είναι ότι τα πλοία ξεκινώντας από ελληνικά λιμάνια έχουν μεγαλύτερη ευελιξία στα δρομολόγιά τους απ’ ό,τι όταν ξεκινούν εκτός Ελλάδας, καθώς σε αυτή την περίπτωση οι μέρες που θα φτάσουν στα ελληνικά νησιά είναι προκαθορισμένες. Με τον ίδιο τρόπο καλωσορίζουμε τις ενέργειες περαιτέρω ανάπτυξης homeporting στους λιμένες Ηρακλείου, Κέρκυρας και Θεσσαλονίκης.
Είναι επίσης ζωτικής σημασίας πλέον, λιμάνια με αυξημένη κίνηση να αναπτύξουν συστήματα κατανομής θέσεων ελλιμενισμού berth management systems για τον προσεκτικό σχεδιασμό των αφίξεων και αναχωρήσεων κρουαζιερόπλοιων και την καλύτερη διάχυση των πλοίων κατά τη διάρκεια της εβδομάδας. Ηδη φέτος υπήρξαν περιπτώσεις συγκέντρωσης πλοίων, για παράδειγμα, σε δύο μόνο ημέρες της εβδομάδας, κάτι το οποίο δημιουργεί επιχειρησιακές δυσκολίες στα λιμάνια που θέλουν να προσφέρουν τα μέγιστα, ενώ παράλληλα έχει επιπτώσεις και στις εκδρομές στην ξηρά με έλλειψη λεωφορείων και ξεναγών.
– Να περάσουμε στα περιβαλλοντικά θέματα. Ποιο είναι το σχόλιό σας για τη θέσπιση νέων περιβαλλοντικών απαιτήσεων στον κλάδο της ναυτιλίας μέσω του νέου πακέτου της Ε.Ε. Fit for 55;
Για την πράσινη μετάβαση του κλάδου της ναυτιλίας, συμπεριλαμβανομένης της κρουαζιέρας, είναι απαραίτητη η στήριξη του εκάστοτε κράτους της Ε.Ε. Και στη συζήτησή μας με τον κ. Στυλιανίδη τονίσαμε ότι η Ελλάδα μπορεί να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο ως ναυτικό έθνος στην προσπάθεια του κλάδου για απαλλαγή από τον άνθρακα. Απαιτείται η δημιουργία εγκαταστάσεων παράκτιας ηλεκτροδότησης στα λιμάνια έως το 2030, σύμφωνα με τις απαιτήσεις της Ε.Ε., αλλά και η υποστήριξη της παραγωγής και της προμήθειας βιώσιμων καυσίμων πλοίων. Από τη μεριά μας, ήδη 120 κρουαζιερόπλοια έχουν τη δυνατότητα παράκτιας ηλεκτροδότησης, με λιγότερο από 32 λιμάνια παγκοσμίως (2%) να έχουν τη δυνατότητα plug-in, διαθέτουμε 15 πλοία LNG και 13 βρίσκονται υπό παραγγελία, 4 πλοία ήδη πλέουν με βιοκαύσιμα, ενώ αναμένουμε άλλα 7 με μηδενικές εκπομπές άνθρακα.
Σημαντική εξέλιξη είναι και η επικείμενη εφαρμογή του Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών της Ε.Ε. (EU ETS) στον κλάδο της ναυτιλίας, καθώς αναμένουμε τη δέσμευση μέρους των εσόδων του EU ETS από τη ναυτιλία για δράσεις απανθρακοποίησης του κλάδου.
– Και από τουριστικής και πολιτιστικής άποψης τι συζητήσατε;
Την τουριστική και πολιτισμική πλευρά της κρουαζιέρας τη συζητήσαμε με την υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη και την υφυπουργό Τουρισμού Ελενα Ράπτη. Τα δύο βασικότερα σημεία είναι η στήριξή τους για την επέκταση της τουριστικής σεζόν και το άνοιγμα νέων προορισμών. Οι εταιρείες-μέλη μας θέλουν να επισκεφτούν τα ελληνικά νησιά ακόμα και τον χειμώνα, ωστόσο το ερειπωμένο τοπίο με τα κλειστά μαγαζιά και εστιατόρια αποτελεί τροχοπέδη. Επίσης, η κίνηση της κρουαζιέρας συγκεντρώνεται στον Πειραιά, στη Σαντορίνη και τη Μύκονο, οπότε οι προωθητικές ενέργειες της ελληνικής κυβέρνησης πρέπει να εστιάσουν σε άλλους προορισμούς για να βοηθήσουν την ποικιλομορφία στα δρομολόγια των εταιρειών κρουαζιέρας. Τα τελευταία χρόνια έγιναν σημαντικές προσπάθειες για την ανάδειξη του Ηρακλείου και της Θεσσαλονίκης, μια εξέλιξη που ο κλάδος καλωσορίζει και ενθαρρύνει.
Τέλος, είναι σημαντικό να γίνουν ενέργειες στους ανεπτυγμένους προορισμούς για τη βελτίωση της εμπειρίας του επισκέπτη μέσω της ανάπτυξης πλάνων διαχείρισης των προορισμών.
Σε αυτή την κατεύθυνση κινείται ήδη το υπουργείο Πολιτισμού για τη βελτίωση των συνθηκών επισκεπτών στην Ακρόπολη ενώ, παράλληλα, καλωσορίζουμε ιδιαίτερα τη συνεχή ανάπτυξη νέων αρχαιολογικών χώρων.
– Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει και η προτεραιότητα που δίνετε ως CLIA για την ενημέρωση των νέων σχετικά με το ναυτικό επάγγελμα και τον κλάδο της κρουαζιέρας.
Το 2023 είναι η χρονιά δεξιοτήτων της Ε.Ε. και, σε αυτό το πλαίσιο, από φέτος κάνουμε δράσεις τόσο για την αύξηση των δεξιοτήτων των επαγγελματιών του κλάδου της κρουαζιέρας όσο και για την επιμόρφωση των νέων Ελλήνων για τις ευκαιρίες απασχόλησης στον κλάδο. Με αυτή τη λογική διοργανώνουμε εκπαιδευτικές επισκέψεις σε κρουαζιερόπλοια για Ελληνες φοιτητές ναυτιλιακών σπουδών, με πρόσφατο παράδειγμα τη συνεργασία μας με το Πανεπιστήμιο Πειραιώς, αλλά και φοιτητές τουριστικών επαγγελμάτων. Τα κρουαζιερόπλοια, ενώ αποτελούν λιγότερο του 1% των πλοίων παγκοσμίως, απασχολούν σήμερα το 1/3 των ναυτικών, δηλαδή 225.000.
Το 5ετές σχέδιο της CLIA
Το προτεινόμενο σχέδιο δράσης της CLIA για την Ελλάδα βασίζεται σε πέντε πυλώνες:
1 Επέκταση της τουριστικής σεζόν, ανάδειξη νέων προορισμών σε τοπικό επίπεδο, καθώς και ενθάρρυνση συνεργασιών μεταξύ των χωρών της Ανατολικής Μεσογείου.
2 Δημιουργία λιμενικών υποδομών και περιβάλλοντος λειτουργίας, που περιλαμβάνουν:
Την ανάπτυξη συστήματος και πολιτικής κατανομής θέσεων ελλιμενισμού (berth management system) σε τοπικό επίπεδο για τον προσεκτικό σχεδιασμό των αφίξεων και αναχωρήσεων κρουαζιερόπλοιων.
Την ανάπτυξη λιμενικών υποδομών και θέσεων πλαγιοδέτησης για δραστηριότητες homeport και για τον καλύτερο σχεδιασμό δρομολογίων.
Την ανάπτυξη υποδομών για την εφαρμογή των νέων συνοριακών κανονισμών της Ε.Ε. που θα εφαρμοστούν από το φθινόπωρο του 2024.
Την ανάπτυξη της ναυπηγοεπισκευαστικής δραστηριότητας κρουαζιερόπλοιων στην Ελλάδα.
3 Ανάπτυξη πρακτικών βιώσιμου τουρισμού, συμπεριλαμβανομένης της ανάγκης για σχέδια διαχείρισης προορισμών σε σχέση με τους δημοφιλείς προορισμούς, που θα προσφέρουν μια ολιστική προσέγγιση στη διαχείριση των τουριστικών ροών σε τοπικό επίπεδο.
4 Ανάπτυξη λύσεων παράκτιας ενεργειακής υποστήριξης οι οποίες θα είναι συμβατές με τις περιβαλλοντικές τεχνολογίες που αναπτύσσονται πάνω στα πλοία και παράλληλη υποστήριξη της παραγωγής και της προμήθειας βιώσιμων καυσίμων πλοίων, στα οποία η Ελλάδα μπορεί να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο ως ναυτικό έθνος.
5 Ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των Ελλήνων για το ναυτικό επάγγελμα και τις ευκαιρίες απασχόλησης στον κλάδο της κρουαζιέρας, καθώς και ταυτόχρονη ανάπτυξη των δεξιοτήτων της επόμενης γενιάς ναυτικών.
Διαβάστε ακόμη
Όλες οι αλλαγές στο χωροταξικό του τουρισμού
Πλειστηριασμοί: Το αρχοντικό της Εκάλης και το «θρίλερ» με την τιμή (pics)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ