Παρά το γεγονός ότι έχει επιβληθεί τσουνάμι κυρώσεων σε βάρος της Ρωσίας που αφορούν σε τραπεζικές και άλλες οικονομικές συναλλαγές, καθώς και σε θαλάσσιες μεταφορές εμπορευμάτων με απαγόρευση προσέγγισης ρωσικών πλοίων σε λιμένες σε όλη την Ευρώπη, το Ηνωμένο Βασίλειο και τη Βόρεια Αμερική, αυτό δεν έχει ανακόψει τις εξαγωγές ρωσικών ενεργειακών εμπορευμάτων.
Διεθνείς αναλυτές εκτιμούν ότι από τις 24 Φεβρουαρίου 2002, όταν έγινε η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, σχεδόν 4,5 εκατ. βαρέλια αργού συνολικής αξίας 509 εκατ. δολαρίων εξάγονται από ρωσικά λιμάνια.
Φορτία, ήτοι 2,2, εκατ. βαρέλια ημερησίως συνεχίζουν να κατευθύνονται προς την Ευρώπη, αφού η ΕΕ το 2021 βασίστηκε στις ρωσικές εισαγωγές για να καλύψει περισσότερο από το 40% της ζήτησης ντίζελ.
Όμως όπως επισημαίνει η Lloyd’s List, ενώ πολλοί Ευρωπαίοι και Αμερικανοί έμποροι, εταιρείες πετρελαίου και πάροχοι ναυτιλιακών υπηρεσιών έχουν σταματήσει τις συναλλαγές τους με ρωσικές ναυτιλιακές επιχειρήσεις μετά την εισβολή στην Ουκρανία, την ίδια ώρα μεγάλοι Έλληνες πλοιοκτήτες της Ελλάδας έχουν ενισχύσει τις συναλλαγές τους με τους Ρώσους, χωρίς όπως επισημαίνεται να υπάρχουν ενδείξεις ότι παραβιάζουν κυρώσεις. Φορτία μεταφέρονται δια θαλάσσης προς την Ινδία και την Ασία
Από τα 190 δεξαμενόπλοια (15.000 dwt και άνω) που παρέλαβαν φορτία αργού πετρελαίου και πετρελαιοειδών από τα βασικά λιμάνια του Primorsk, του Novorossiysk, της Ust-Luga και της Αγίας Πετρούπολης από την 1 έως τις 27 Απριλίου, περίπου 76 ανήκαν σε Έλληνες πλοιοκτήτες.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Lloyd’s List Intelligence, ο Γιώργος Οικονόμου μετέφερε ρωσικό πετρέλαιο τον Απρίλιο με 16 δεξαμενόπλοια της TMS Tankers συνολικής χωρητικότητας 1,9 εκατομμυρίων τόνων dw.
Τον ακολουθεί ο Ανδρέας Μαρτίνος της Minerva με 17 δεξαμενόπλοια συνολικής χωρητικότητας 1,7 εκατομμυρίων τόνων.
Με πολύ χαμηλότερο αριθμό πλοίων χωρητικότητας κάτω των 500.000 τόνων ανά εταιρεία αναγράφονται στον κατάλογο της Lloyd’s List η Delta Tankers του Διαμαντή Διαμαντίδη, η Centrofin του Δημήτρη Προκοπίου, η Thenamaris του Ντίνου Μαρτίνου, η East Mediterranean Θανάση Μαρτίνου και ο Όμιλος Τσάκου.
Αυτό, σε σύγκριση με 30 από τα 172 δεξαμενόπλοια που παρακολουθούνταν να έφτασαν σε αυτά τα λιμάνια την ίδια περίοδο το 2021, με βάση τις αναλύσεις πλοίων και δεδομένων.
Εκτός από τις κυρώσεις των ΗΠΑ στο ρωσικό αργό, όλα τα πλοία ρωσικής ιδιοκτησίας, εκμετάλλευσης, ναύλωσης ή σημαίας απαγορεύτηκαν από τα λιμάνια των ΗΠΑ από τις 28 Απριλίου.
Το Ηνωμένο Βασίλειο απαγόρευσε επίσης όλα τα πλοία που συνδέονται με τη Ρωσία από τα λιμάνια του, αλλά οι κυρώσεις για το πετρέλαιο και τα προϊόντα δεν θα ισχύσουν μέχρι το τέλος του 2022. Στην ΕΕ, τα πλοία με σημαία Ρωσίας έχουν περιοριστεί στα λιμάνια από τα μέσα Απριλίου, ενώ ο άνθρακας ρωσικής προέλευσης θα απαγορευτεί από τον Αύγουστο.
Ορισμένες οικονομικές και τραπεζικές κυρώσεις της ΕΕ και του Ηνωμένου Βασιλείου περιπλέκουν περαιτέρω το καθεστώς των πλοίων ρωσικής κλάσης, χρηματοδοτούμενων ή ναυλομένων, σύμφωνα με τις οδηγίες της Επιτροπής της ΕΕ. Το Ηνωμένο Βασίλειο πρόσθεσε τον ελεγχόμενο από τη Ρωσική ναυτιλιακό Όμιλο Sovcomflot στον κατάλογο κυρώσεων του στα τέλη Μαρτίου.
Διαβάστε ακόμη
Το χρονοδιάγραμμα για έξοδο από την εποπτεία
Κρίσιμη σύσκεψη για το εμπορικό λιμάνι του Πειραιά μεταξύ Υπ. Ναυτιλίας, εργαζομένων και φορέων
Πτώση κοντά στο 4% για το πετρέλαιο – Ανησυχίες για τον Νο.1 εισαγωγέα παγκοσμίως