Με την ανακοίνωση των εννέα ενδιαφερόμενων σχημάτων που υπέβαλαν εκδήλωση ενδιαφέροντος για την απόκτηση πλειοψηφικού ποσοστού συμμετοχής , κατ’ ελάχιστον 67%, στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας «Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου » (ΟΛΗ Α.Ε.) άρχισαν τα παρασκήνια και οι αναλύσεις.
Όταν είχε αποκαλύψει στις 3 Σεπτεμβρίου το ΝΜ για τούρκικο ενδιαφέρον μέσω του Ομίλου Global Ports, για το λιμάνι υπήρξε σκεπτικισμός. Τελικά το ΝΜ επιβεβαιώθηκε αφού o Όμιλος κατέβηκε στον διαγωνισμό σε συνεργασία με την Portek που είναι θυγατρική της Ιαπωνικής Mitsui & Co. Ltd. Το παλαιό επιχειρηματικό σχήμα της Ιαπωνίας. Πολλοί είναι εκείνοι που προσπαθούν να αναλύσουν αυτή την υποψηφιότητα ενώ μέσω ψυχρού κλίματος με τη γείτονα χώρα στην ανατολική Μεσόγειο με την ΑΟΖ και τις έρευνες για κοιτάσματα.
Σε κάθε περίπτωση, σύμφωνα με τους γνωρίζοντες αυτό το σχήμα είναι το πιο έμπειρο στη διαχείριση λιμανιών. Η GPH, είναι ο μεγαλύτερος διαχειριστής λιμένων κρουαζιέρας, με 21 λιμάνια, συμπεριλαμβανομένων δύο εμπορικών λιμένων, σε 13 διαφορετικές χώρες σε 4 ηπείρους, εξυπηρετώντας περίπου 14 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως, με καθιερωμένη παρουσία στην Καραϊβική, τη Μεσόγειο, και την Ασία. Επίσης, η Portek διαχειρίζεται 7 λιμένες μεσαίου μεγέθους και παρέχει ολοκληρωμένες λύσεις λιμενικού μηχανολογικού εξοπλισμού και τεχνολογίας σε λιμάνια σε όλο τον κόσμο.
«Δεν είχαμε μεγάλες εκπλήξεις» επεσήμαναν στο ΝΜ στελέχη της λιμενικής βιομηχανίας: «Υπάρχουν τέσσερις κοινοί υποψήφιοι ε το λιμάνι της Ηγουμενίτσας. Ο Grimaldi, η Αttica Group σε κοινοπραξία με τον ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ ΑΕ, ο ΟΛΘ και Portek που έχει κατέβει μόνη της στην Ηγουμενίτσα.» και προσέθεσαν:
«Το τίμημα που θα δοθεί για την Ηγουμενίτσα θα δώσει μία αίσθηση για το ύψος που θα κυμανθεί το τίμημα για το Ηράκλειο, αφού τα δύο λιμάνια έχουν σχεδόν ίδια έσοδα, τα οποία, προ πανδημίας, κυμαίνονταν στα 6,5 με 7 εκατομμύρια ευρώ.
Κομβικό σημείο στις ιδιωτικοποιήσεις-παραχωρήσεις των περιφερειακών λιμανιών, όπως έχει επισημάνει το ΝΜ, είναι η θέση της κυβέρνησης η οποία δεν θέλει να πάει πάνω από ένα λιμάνι σε κανέναν επενδυτή. Μέχρι ένα είναι το όριο.
Έκπληξη προκάλεσε το γεγονός ότι δεν κατέβηκαν στον διαγωνισμό εταιρείες κρουαζιέρας όπως η MSC και η Royal Caribbean. Στους ενδιαφερόμενους είναι και δύο Κρητικοί, ο Γιάννης Γρύλλος (Αviareps – Sky Express, Swissport Hellas) που κατεβαίνει με τη ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ και ο κ. Καράτζης που συμμετέχει στην κοινοπραξία «GRAY PIER HERAKLION PORT», αποτελούμενη από τις εταιρείες ΚΑΡΑΤΖΗ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΕΣ & ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑΚΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΑΕ και FHL. H. ΚΥΡΑΚΙΔΗΣ ΜΑΡΜΑΡΑ ΓΡΑΝΙΤΕΣ Α.Ε.
Για τον ΟΛΘ το ερώτημα που θέτουν όσοι παρακολουθούν τις εξελίξεις είναι εάν πράγματι τον ενδιαφέρει η δραστηριοποίηση στο Ηράκλειο και τη Νότια Ελλάδα ή πρόκειται για κίνηση αντιπερισπασμού του Ιβάν Σαββίδη εν όψει των κινήσεων για τα λιμάνια της βορείου Ελλάδος.
Για τον Όμιλο Γκριμάλντι, κύκλοι της λιμενικής βιομηχανίας έχουν επισημάνει στο Νewmoney ότι «εκείνο που ενδιαφέρει τον Γκριμάλντι είναι το λιμάνι της Ηγουμενίτσας όπου έχει και τα πολλά φορτία για τον Όμιλο».
Σε περίπτωση που ο ναπολιτάνικος όμιλος χάσει το λιμάνι της Ηγουμενίτσας, τότε θα ρίξει όλο το βάρος του στο Ηράκλειο που είναι η έδρα της θυγατρικής εταιρείας του Ομίλου, Minoan Lines, ανεβάζοντας το τίμημα.
Η διαγωνιστική διαδικασία για τον Οργανισμό Λιμένος Ηρακλείου (ΟΛΗ Α.Ε.) προβλέπει την πώληση πλειοψηφικού ποσοστού τουλάχιστον 67% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας. Θα διεξαχθεί σε δύο φάσεις: α) τη φάση υποβολής εκδήλωσης ενδιαφέροντος και προεπιλογής των ενδιαφερόμενων μερών και β) τη φάση υποβολής δεσμευτικών προσφορών και ανάδειξης πλειοδότη.
Αρχικώς στην πρώτη φάση, τα ενδιαφερόμενα μέρη προσκλήθηκαν να εκδηλώσουν το ενδιαφέρον τους για να συμμετάσχουν στη διαγωνιστική διαδικασία έως την Παρασκευή 30 Ιουλίου 2021. Όμως πήρε παράταση και η καταληκτική ημερομηνία μετατέθηκε για τις 17 Σεπτεμβρίου.
Θα χρειαστεί ένας μήνας για την αξιολόγηση των φακέλων οπότε η α’ φάση αναμένεται να ολοκληρωθεί έως τον Νοέμβριο του 2021. Η ολοκλήρωση της 2ης φάσης θα απαιτήσει διάστημα 6μήνου.
Όμως προηγείται η ολοκλήρωση της διαγωνιστικής διαδικασίας για το λιμάνι της Ηγουμενίτσας ο οποίος βρίσκεται στη β’ φάση. Θα ανακοινωθεί πλειοδότης μεταξύ Φεβρουαρίου και Μαρτίου του 2022. Στο τέλος του 2021 θα έχουν προηγηθεί οι ανακοινώσεις για τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης και της Καβάλας.
Ηγουμενίτσα και Ηράκλειο, έχουν σχεδόν ίδια έσοδα, τα οποία, προ πανδημίας, κυμαίνονταν στα 6,5 με 7 εκατομμύρια ευρώ.
Ποια τα πλεονεκτήματα του λιμανιού του Ηρακλείου που προσέλκυσαν το ενδιαφέρον των επενδυτών
- Σημαντική γεωστρατηγική θέση στο κέντρο της Νοτοανατολικής Μεσογείου.
- Πολυθεματικό λιμάνι με δραστηριότητες σε όλο το φάσμα των λιμενικών δραστηριοτήτων (ακτοπλοϊα, κρουαζιέρα, εμπορικό, θαλάσσιος τουρισμός, real estate).
- Δυνατότητα ανάπτυξης μικρού διαμετακομιστικού κέντρου εμπορευματοκιβωτίων.
- Ανάπτυξη home porting σε κρουαζιέρα (κοντινό αεροδρόμιο, στρατηγική θέση που ταιριάζει σε πληθώρα δρομολογίων προς νησιά Αιγαίου, Δωδεκάνησα, Τουρκία, Κύπρο, Μ.Ανατολή, Αίγυπτο).
- Σημαντικά έσοδα από ακτοπλοϊα (Κρήτη το μεγαλύτερο νησί, έσοδα όλο το χρόνο, από τις λίγες μη- εποχιακές γραμμές της ακτοπλοϊας.)
- Δημιουργία νέας μαρίνας για ανάπτυξη θαλάσσιου τουρισμού.
- Εκμετάλλευση – ανάπτυξη των ακινήτων- χώρων για δημιουργία χώρων αναψυχής και εστίασης.
- Στρατηγικό πλεονέκτημα λόγω θέσης στην τροφοδοσία – ανεφοδιασμό πλοίων με τις νέες τεχνολογίες καυσίμων (LNG, βιοκάυσιμα, υδρογόνο).
Η ανακοίνωση από τα υπ. Οικονομικών και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής
«Ισχυρό επενδυτικό ενδιαφέρον, από μεγάλους διεθνείς και ελληνικούς επιχειρηματικούς ομίλους, συγκέντρωσε το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), για ακόμη έναν Λιμένα της χώρας. Συγκεκριμένα, εννέα επενδυτικά σχήματα υπέβαλαν Εκδήλωση Ενδιαφέροντος για την απόκτηση του πλειοψηφικού ποσοστού μετοχών (67%) του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου Κρήτης, επιβεβαιώνοντας τις πολύ μεγάλες δυνατότητες και προοπτικές του εν λόγω λιμανιού. Η εξέλιξη αυτή καταδεικνύει, για ακόμη μια φορά, τόσο την ορθότητα, όσο και την αποτελεσματικότητα του στρατηγικού σχεδιασμού της Κυβέρνησης για την αξιοποίηση των λιμανιών της χώρας».
Οι Υπουργοί Οικονομικών και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ.κ. Χρήστος Σταϊκούρας και Γιάννης Πλακιωτάκης υπογράμμισαν, με σχετική ανακοίνωση, την ικανοποίησή τους για τη θετική αυτή εξέλιξη, επισημαίνοντας: «Συνεχίζουμε με μεθοδικότητα και αποφασιστικότητα, και πάντα με στόχο να μεγιστοποιήσουμε την αναπτυξιακή δυναμική των λιμανιών μας, προς όφελος των τοπικών κοινωνιών και συνολικά της ελληνικής οικονομίας».
«Στο επόμενο στάδιο θα αξιολογηθούν οι εννέα υποβληθείσες εκδηλώσεις ενδιαφέροντος, ώστε να προσδιοριστούν οι υποψήφιοι που πληρούν τα κριτήρια συμμετοχής για την επόμενη φάση του διαγωνισμού, τη φάση των δεσμευτικών προσφορών», καταλήγει η σχετική ανακοίνωση.
Διαβάστε ακόμα:
Σε κλοιό πιέσεων οι διεθνείς αγορές – «Κοκτέιλ φόβου» λόγω Evergrande, tapering, πληθωρισμού
Γιατί τώρα όλοι «θέλουν» Ελλάδα – 10 δισ. ευρώ τα deals από την αρχή του 2021
ΟΑΕΔ – Google: 15.000 ευρώ σε 4.000 ανέργους για start-ups – Πότε ξεκινούν οι αιτήσεις