Η καραντίνα σε κρουαζιερόπλοια όπου εμφανίστηκαν κρούσματα του ιού έλαβαν τεράστια δημοσιότητα και πάγωσαν τα σχέδια των μεγάλων εταιρειών. Μάλιστα υπάρχουν εταιρείες που  δεν ξεκίνησαν καν τις κρουαζιέρες κρατώντας σε απραξία τα κρουαζιερόπλοια τους.

Πρόκειται για δύο πλοία της Costa ένα της MSC και ένα της Royal Caribbean.

«Είναι μεγάλα πλοία που έχουν ημερήσιο κόστος 250.000 δολάρια. Ποσό τεράστιο. Αν συνεχιστεί η κατάσταση με τον κορωνοϊό προβλέπω ότι 2-3 από αυτά τα πλοία θα έρθουν στην Ελλάδα. Η ζημιά για τις εταιρείες από την απραξία είναι μεγάλη» επεσήμανε στο ΝΜ ο πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας, Θεόδωρος Κόντες.

Ελλάδα

Όπως τόνισε η Ελλάδα μπορεί να επωφεληθεί αλλά σε περιορισμένο βαθμό γιατί οι προγραμματισμοί δρομολογίων για το 2020 έχουν γίνει πριν 1-2 χρόνια οπότε υπάρχει πρόβλημα στις ημερομηνίες προσέγγισης λιμανιών για νεοεισερχόμενα κρουαζιερόπλοια.

Ωστόσο η αρχή έγινε ήδη: η  Norwegian Cruise Line αποφάσισε να μη δρομολογήσει το Norwegian Spirit στη ΝΑ Ασία όπως ήταν προγραμματισμένο αλλά στην Ελλάδα: Θα έχει το λιμάνι του Πειραιά ως home port δηλαδή από εκεί θα ξεκινούν και θα τελειώνουν οι κρουαζιέρες του πλοίου γεγονός που θα ενισχύσει την τοπική οικονομία της πόλης αλλά και της Αθήνας αφού, αποδεδειγμένα, πολλοί είναι εκείνοι που συνδυάζουν κρουαζιέρα με επιπλέον μέρες παραμονής στην Ελλάδα.

Όπως τονίζουν οι επαΐοντες της κρουαζιέρας, ο κορωνοιός  θα έχει και αρνητικές επιπτώσεις. Καταρχήν οι Κινέζοι ακυρώνουν τις κρατήσεις που είχαν στην κρουαζιέρα αφού δεν θα ταξιδέψουν στο εξωτερικό. Επίσης, υπάρχουν αμερικάνοι και Ευρωπαίοι που είναι ο κύριος κορμός των επιβατών κρουαζιέρα οι οποίοι φοβούνται να ταξιδέψουν με πλοία λόγω των κλειστών χώρων και του κλειστού συστήματος εξαερισμού.

Σε κάθε περίπτωση η Ελλάδα  το 2020 είναι από τους αγαπημένους προορισμούς κρουαζιέρας των μεγάλων εταιρειών. Ήδη η MSC έκανε το λιμάνι του Πειραιά, home port ενώ επέστρεψε μετά από τρία χρόνια και η αμερικανικών συμφερόντων Carnival από τους ομίλους που δεσπόζουν παγκοσμίως στην κρουαζιέρα.

Στο μεταξύ, από τις αρχές του Φεβρουαρίου με    βάση τις κατευθυντήριες γραμμές των παγκόσμιων αρχών υγείας, συμπεριλαμβανομένου του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας – τα μέλη της CLIA -Διεθνής Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας υιοθέτησαν πρωτόκολλο για επισκέπτες και πληρώματα που έχουν ταξιδέψει από και προς τη Κίνα – συμπεριλαμβανομένων του Χονγκ Κονγκ και του Μακάο.

Πιο συγκεκριμένα το πρωτόκολλο αναφέρει:

– Τα μέλη της CLIA απαγορεύουν την επιβίβαση σε όλα τα άτομα που έχουν ταξιδέψει από την Κίνα, έχουν επισκεφτεί ή έχουν περάσει μέσω αερολιμένα από την Κίνα, συμπεριλαμβανομένου του Χονγκ Κονγκ και του Μακάου, μέσα σε διάστημα 14 ημερών πριν από την επιβίβαση τους.

– Τα μέλη της CLIA απαγορεύουν την επιβίβαση σε όλα τα άτομα που, μέσα σε 14 μέρες πριν από την επιβίβαση τους, έχουν έρθει σε επαφή, έχουν βοηθήσει οποιονδήποτε που έχει διαγνωστεί ή ενδέχεται να έχει προσληφθεί από τον κορωνοϊό ή που είναι υπό ιατρική παρακολούθηση για πιθανό κρούσμα Κορονοϊού.

– Τα μέλη της CLIA θα πραγματοποιούν εξονυχιστικούς ελέγχους πριν από την επιβίβαση για λόγους πρόληψης. Εξονυχιστικοί έλεγχοι και η απαραίτητη ιατρική περίθαλψη θα δοθεί και σε οποιονδήποτε φέρει συμπτώματα του κορωνοϊού.