search icon

Ναυτιλία

Κρουαζιέρα: Πώς αντιδρούν οι εταιρείες στο έκτακτο τέλος ανά επιβάτη

«Περιμέναμε την επιβολή του τέλους αφού όντως είναι πολύ χαμηλό. Αλλά τώρα πάμε στο άλλο άκρο», επισημαίνουν στο newmoney κύκλοι της διεθνούς αγοράς

Στα σχοινιά βρίσκονται πλέον οι εταιρείες κρουαζιέρας μετά την επισημοποίηση από την υπουργό Τουρισμού Όλγα Κεφαλογιάννη του πλαισίου που αφορά στο έκτακτο τέλος ανά επιβάτη.

Πριν περάσουμε στις αντιδράσεις θα κάνουμε μία σύνοψη.

Το τέλος ανά επιβάτη που αποβιβάζεται στη Μύκονο και στη Σαντορίνη θα είναι 20 ευρώ ενώ 5 ευρώ θα είναι στα άλλα λιμάνια που προσεγγίζουν κρουαζιερόπλοια. Οι τιμές ισχύουν από 1η Ιουνίου έως 30 Σεπτεμβρίου κάθε χρονιάς. Για την περίοδο Απριλίου-Μαΐου και Οκτωβρίου το τέλος μειώνεται κατά 40% σε 12 και 4 ευρώ αντίστοιχα. Για την περίοδο Νοεμβρίου – Μαρτίου το τέλος μειώνεται κατά 80% σε 4 και 1 ευρώ ανά επιβάτη αντίστοιχα.

Σύμφωνα με υπολογισμούς του υπουργείου Τουρισμού το σύνολο εσόδων αναμένεται να ανέλθει στα 50 εκατομμύρια ευρώ. Το 1/3 των εσόδων θα πάει στους δήμους, 1/3 στο υπουργείο Ναυτιλίας και 1/3 στο υπουργείο Τουρισμού.

«Περιμέναμε την επιβολή του τέλους αφού όντως είναι πολύ χαμηλό. Αλλά τώρα πάμε στο άλλο άκρο» επισημαίνουν στο newmoney κύκλοι της διεθνούς αγοράς:

«Στα λιμάνια της Ευρώπης το τέλος κυμαίνεται στα 3-3,5 ευρώ. Στη Βαρκελώνη το λιμενικό τέλος επιβάτη είναι 3,25 ευρώ και επτά ευρώ ο τουριστικός φόρος που ισχύει όμως για όλους τους τουρίστες και όχι μόνο για την κρουαζιέρα» και προσέθεσαν:

«Μας αιφνιδίασε το 20άρικο. Είχαμε ακούσει ότι θα κυμανθεί από 5-8 ευρώ»

Στη συνέχει θα παραθέσω φράσεις που άκουσα μιλώντας με στελέχη εταιρειών σε Ευρώπη και ΗΠΑ:

« -Οι όποιες αποφάσεις λαμβάνονται πίσω από κλειστές πόρτες. Οι συζητήσεις για την κρουαζιέρα γίνονται κεκλεισμένων των θυρών. Κανείς κυβερνητικός δεν έχει μιλήσει με τις εταιρείες κρουαζιέρας. Δεν υπάρχει διαβούλευση ούτε με τους φορείς που ασχολούνται με τον κλάδο ούτε με τους τοπικούς φορείς.

-Μέχρι τώρα για πάντα γινόταν διαβούλευση με τα εμπλεκόμενα μέρη. Τώρα πήγαμε στο άλλο άκρο.

– Έχουμε την αίσθηση ότι στην Ελλάδα στοχοποιείται η κρουαζιέρα. Μακάρι να κάνουμε λάθος.

– Εξίσωσαν τη Σαντορίνη με τη Μύκονο και αυτό είναι λάθος. Η Μύκονος την θέλει την κρουαζιέρα ειδικά από φέτος που είδε τον συμβατικό τουρισμό να μειώνεται. Δεν έχει παραπονεθεί η Μύκονος για την κρουαζιέρα όπως η Σαντορίνη. Δεν υπάρχει όριο επιβατών στη Μύκονο όπως στη Σαντορίνη.

-Στη Σαντορίνη υπάρχει πρόβλημα στον προορισμό ενώ στη Μύκονο υπάρχει πρόβλημα στο λιμάνι. Για αυτό τον λόγο στη Μύκονο θα εφαρμοστεί πολιτική ελλιμενισμού μέσω του birth management system ώστε να προγραμματίζονται οι αφίξεις κρουαζιερόπλοιων. Υπήρξε μέρα που κατέπλευσαν 11 κρουαζιερόπλοια και για τις επόμενες, δυο με τρεις ημέρες δεν πήγε κανένα! -Δεν έχει ξεκαθαριστεί-οριστεί ποια είναι η υψηλή τουριστική περίοδος, από πότε μέχρι πότε.

-Σκεφτείτε ότι δεν είναι μόνο τα δύο νησιά των Κυκλάδων. Έκτακτο τέλος θα επιβάλλεται και σε άλλους προορισμούς οπότε το κόστος της κρουαζιέρας θα ανέβει πολύ και θα μετακυλιστεί στον επιβάτη».

Θέση για το θέμα του έκτακτου τέλους επιβατών κρουαζιέρας πήρε η Διεθνής Ένωσης Εταιρειών Κρουαζιέρας αλλά και για τα μέτρα διαχείρισης του τουρισμού στην Ελλάδα:

▪ Εκτιμούμε την ισχυρή συνεργασία του κλάδου της κρουαζιέρας με την Ελλάδα και έχουμε ζητήσει επανειλημμένα περισσότερες επενδύσεις σε λιμενικές υποδομές, οι οποίες ωφελούν τόσο τις τοπικές κοινωνίες όσο και τους επισκέπτες. Οποιαδήποτε αύξηση στα ισχύοντα λιμενικά τέλη θα πρέπει να ανταποκρίνεται στον επιδιωκόμενο σκοπό, να είναι αναλογική προς τις συγκεκριμένες λιμενικές επενδυτικές ανάγκες και να εφαρμόζεται σε όλους τους επισκέπτες.

– Θα πρέπει, επίσης, να εφαρμοστεί έπειτα από έγκαιρη προειδοποίηση. Τα έσοδα από τα τέλη θα πρέπει να επανεπενδύονται απευθείας στις λιμενικές λειτουργίες, ώστε να διασφαλιστεί ότι τα οφέλη έχουν άμεσο αντίκτυπο στις τοπικές κοινωνίες και τους επισκέπτες.

▪ Τα τέλη θα πρέπει να συγκριθούν με άλλα λιμενικά τέλη στην περιοχή της Μεσογείου, ώστε να διασφαλιστεί ότι τα Ελληνικά λιμάνια παραμένουν ελκυστικά και ανταγωνιστικά. Επιπλέον, τα λιμενικά τέλη ρυθμίζονται από την Ευρωπαϊκή και εθνική νομοθεσία και πρέπει να ευθυγραμμίζονται με αυτές τις αρχές.

-Η CLIA υποστηρίζει ότι προκειμένου να βρεθούν αποτελεσματικές λύσεις στη διαχείριση του τουρισμού απαιτείται μια ολιστική προσέγγιση και όχι το τέλος να εστιάζει μόνο στην κρουαζιέρα. Οι κρουαζιέρες προγραμματίζονται χρόνια νωρίτερα, γεγονός που επιτρέπει τη χρήση μέτρων διαχείρισης των ροών επισκεπτών. Πράγματι, τέτοια μέτρα έχουν ήδη εφαρμοστεί σε συντονισμό με τους τοπικούς δήμους της Σαντορίνης και της Μυκόνου, συμπεριλαμβανομένων συστημάτων διαχείρισης ελλιμενισμού.

H CLIA συνιστά τη μεγαλύτερη παγκοσμίως εμπορική ένωση πλοιοκτητών κρουαζιερόπλοιων, παρέχοντας μια ενιαία φωνή και έναν κορυφαίο θεσμικό φορέα για την παγκόσμια κοινότητα της κρουαζιέρας. Φέτος προβλέπεται ότι οι εταιρείες-μέλη της θα πραγματοποιήσουν κρουαζιέρες για συνολικά 35,7 εκατ. επιβάτες, ξεπερνώντας τα επίπεδα του 2019. Η κοινότητα της CLIA περιλαμβάνει τις πιο αναγνωρισμένες εταιρίες κρουαζιέρας σε ωκεανούς, ποταμούς και ειδικούς προορισμούς, καθώς επίσης και μια εξαιρετικά εκπαιδευμένη και πιστοποιημένη κοινότητα ταξιδιωτικών πρακτόρων, προμηθευτές και συνεργάτες της κρουαζιέρας από τους τομείς των λιμένων και προορισμών, της κατασκευής πλοίων, των προμηθειών και επιχειρηματικών υπηρεσιών. Τα κεντρικά γραφεία του οργανισμού παγκοσμίως βρίσκονται στην Ουάσιγκτον, με περιφερειακά γραφεία στην Βόρεια και Νότια Αμερική, την Ευρώπη και την Αυστραλία.

Οι εταιρείες κρουαζιέρας επισήμως δεν έχουν αντιδράσει αλλά στελέχη τους στο πρόσφατο διεθνές συνέδριο κρουαζιέρας Seatrade Med 2024 σχολίαζαν:

“Πρέπει να υπάρχει σταθερότητα στις αυξήσεις των τελών. Αυτές οι αυξήσεις πρέπει να γίνονται με στρατηγική, μέσα από διάλογο και με σαφές χρονοδιάγραμμα, προβάλλοντας μια θετική εικόνα προς τις εταιρείες και τους επενδυτές. Για την Ελλάδα, ειδικά μετά τις πρόσφατες εξαγγελίες, ένα σταθερό επενδυτικό περιβάλλον είναι κρίσιμο. Οι εταιρείες δεν έχουν αντίρρηση για τις αυξήσεις, αρκεί αυτές να μην θέτουν σε κίνδυνο την λειτουργία τους αλλά και την καλή φήμη που έχει κατακτήσει η Ελλάδα στον κλάδο. Συζητήθηκε ότι δεν θα πρέπει να προβάλλουν την εικόνα ότι το επενδυτικό περιβάλλον στην χώρα μπορεί να αλλάζει μέσα σε ένα πρωί” και προσέθεταν:

“Οι αυξήσεις στις χρεώσεις των λιμανιών και των υπηρεσιών στα επίπεδα της ευρύτερης περιοχής της Μεσογείου, είναι απαραίτητες για την ενίσχυση της ποιότητας και της ανταγωνιστικότητας των ελληνικών λιμανιών. Ωστόσο, πρέπει να γίνονται κλιμακωτά με διάλογο και φυσικά με έγκαιρη ενημέρωση προς τις εταιρείες κρουαζιέρας, ώστε να προγραμματίζουν ανάλογα τις δραστηριότητές τους. Οι αυξήσεις θα πρέπει να συνοδεύονται από σαφές πρόγραμμα και χρονοδιάγραμμα βελτιώσεων στις υποδομές και παροχές των λιμανιών, διασφαλίζοντας τη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα και ανταγωνιστικότητα της Ελλάδας ως προορισμού”.

Διαβάστε ακόμη

Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων: Πώς θα «πέσουν» €7 δισ. στην αγορά σε 100 μέρες

Ενέργεια: Στη «μάχη» για τα 200 ΜW αποθήκευση η αγορά των ΑΠΕ – «Κλειδώνει» ο διαγωνισμός του ΥΠΕΝ

Σε «στενό κλοιό» οι ιδιοκτήτες ακινήτων που μισθώνονται σε πλατφόρμες Airbnb

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσειςτης επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ

Exit mobile version