Στα απόνερα των ανακοινώσεων της υπουργού Τουρισμού Ολγας Κεφαλογιάννη για τα μέτρα που αφορούν στην κρουαζιέρα ταρακουνιούνται οι διεθνείς όμιλοι του κλάδου.
Τα υψηλά τέλη ανά επιβάτη, ο αποκλεισμός τους από τις συζητήσεις προτού ληφθούν οι αποφάσεις και η άμεση εφαρμογή τους από το 2025, χρονιά για την οποία έχουν ήδη γίνει κρατήσεις από πελάτες, αποτελούν τα θέματα συζήτησης που έχουν δημιουργήσει πονοκέφαλο στα επιτελεία των εταιρειών.
Το τέλος ανά επιβάτη που αποβιβάζεται στη Μύκονο και τη Σαντορίνη θα είναι 20 ευρώ, ενώ 5 ευρώ θα είναι στα άλλα λιμάνια που προσεγγίζουν κρουαζιερόπλοια. Οι τιμές ισχύουν από 1η Ιουνίου έως 30 Σεπτεμβρίου κάθε χρονιά.
Για την περίοδο Απριλίου – Μαΐου και Οκτωβρίου το τέλος μειώνεται κατά 40%, σε 12 και 4 ευρώ αντίστοιχα. Για την περίοδο Νοεμβρίου – Μαρτίου το τέλος μειώνεται κατά 80%, σε 4 και 1 ευρώ ανά επιβάτη αντίστοιχα.
Σύμφωνα με τους υπολογισμούς του υπουργείου Τουρισμού, το σύνολο εσόδων αναμένεται να ανέλθει σε 50 εκατ. ευρώ. Το 1/3 των εσόδων θα πηγαίνει στους δήμους, το 1/3 στο υπουργείο Ναυτιλίας και το 1/3 στο υπουργείο Τουρισμού.
Έμπειρα στελέχη της βιομηχανίας τα οποία έχουν μια πιο διεισδυτική ματιά και μπορούν να αποτυπώσουν πιο καθαρά τη συνολική εικόνα τοποθετούνται και αναφέρουν:
Θεόδωρος Κόντες
Ο κ. Θεόδωρος Κόντες, επίτιμος πρόεδρος της Eνωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας (ΕΕΚΦΝ) και διευθυντής της Majestic International Cruises, καταρχήν έκρινε το μέτρο θετικό, όμως κατέθεσε τους προβληματισμούς του για το ύψος των τελών και πώς αυτά θα διαμορφωθούν ανά προορισμό, αλλά και ποιος θα τα εισπράττει αφού υπολογίζεται ότι τα έσοδα θα ξεπεράσουν τα 100 εκατ. ευρώ τον χρόνο.
Ο ίδιος σχολίασε σχετικά: «Το ποσό των 20 ευρώ ανά επιβάτη που ανακοινώθηκε από τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη και επισημοποιήθηκε από την υπουργό Τουρισμού για τους δύο ανωτέρω κύριους προορισμούς και το ποσό των 5 ευρώ για τους άλλους προορισμούς επιβαρύνουν ιδιαίτερα τις εταιρείες των mega cruisers, που μεταφέρουν έναν μέσο όρο επιβατών 4.000 και καλούνται να υπολογίσουν ετησίως ένα επιπλέον κόστος 4 εκατ. ευρώ ανά πλοίο για όσα από αυτά έχουν πρόγραμμα στην ελληνική επικράτεια.
Το δε εισπραχθέν συνολικό ετήσιο ποσό για τη θερινή περίοδο στη χώρα μας θα υπερβεί συνολικά τα 100 εκατ. ευρώ και όχι τα 50 εκατ., σύμφωνα με τις πρόσφατες ανακοινώσεις του υπουργείου Τουρισμού για τα αναφερόμενα ποσά και την περίοδο όπου θα εφαρμόζεται ποσοστό ανά προορισμό. Δηλαδή από 1η Ιουνίου έως 30 Σεπτεμβρίου το 100% του ποσού, ενώ τον Απρίλιο, τον Μάιο και τον Οκτώβριο μειώνεται κατά 40%, δηλαδή στα 12 ευρώ και 4 ευρώ αντίστοιχα, ενώ για τον Νοέμβριο και τον Μάρτιο μειώνεται κατά 80%, σε 4 ευρώ και 1 ευρώ αντίστοιχα».
Στη συνέχεια, ο κ. Κόντες κατέθεσε τους προβληματισμούς του για το ύψος του τέλους ανά προορισμό και για το ποιος θα εισπράττει και θα διαχειρίζεται τα ποσά: «Το συγκεκριμένο ποσό για κάθε προορισμό είναι ιδιαίτερα δύσκολο να εδραιωθεί αφού απαιτούνται να συνυπολογιστούν πολλοί παράμετροι και να αποδοθεί αξιοκρατικά για έκαστο προορισμό».
Τι μέλλει γενέσθαι όμως με το λιμάνι του Πειραιά, καθώς και με τα λιμάνια Ηρακλείου, Ρόδου, Κέρκυρας, Κατακόλου και πολλά άλλα που έχουν ιδιαίτερα υψηλό ενδιαφέρον;
«Εδώ τίθεται θέμα σωστής διαβούλευσης και αξιοκρατικών στοιχείων για να συνυπολογιστούν με τη συμμετοχή των αρμόδιων τοπικών και κρατικών αρχών, ούτως ώστε να υπάρξει μια αντικειμενική χρέωση και να ανακοινωθεί νομοθετικά το πώς θα εισπράττονται τα εν λόγω ποσά και πώς θα διατίθενται ανάλογα με τις απαιτήσεις σε κάθε προορισμό.
Το υπουργείο Τουρισμού ανακοίνωσε ότι η διάθεση των εισφορών θα είναι 1/3 στο υπουργείο Τουρισμού, 1/3 στον δήμο και 1/3 στο υπουργείο Ναυτιλίας για λιμενικά έργα. Ο εν λόγω υπολογισμός που προτείνεται είναι μια εύκολη εξίσωση, αλλά όχι πλήρως αντικειμενική, αφού οι απαιτήσεις για υποδομές ανά προορισμό διαφέρουν και ίσως απαιτείται δυσανάλογη διανομή για τις τοπικές ανάγκες.
Ιδανικά, και ίσως για καλύτερο έλεγχο, θα πρέπει αυτά να εισπράττονται από τον τοπικό άρχοντα του κάθε προορισμού, με καμία ανάμειξη με τα λιμενικά έσοδα κ.λπ., αφού οι επενδύσεις σε υποδομές που θα πρέπει να γίνονται δεν είναι μόνο τα λιμενικά έργα, αλλά επίσης οι δρόμοι, η αξιοποίηση θεματικών χώρων, η καθαριότητα, η υγεία και άλλα πολλά».
Ο κ. Κόντες επισημαίνει ότι η έννοια «υπερτουρισμός» δεν είναι απολύτως ακριβής: «Πολλοί αναφέρονται στον υπερτουρισμό, ιδίως στους κύριους προορισμούς, το οποίο δεν είναι απολύτως σωστό ειδικά για τον κλάδο της κρουαζιέρας. Η επιπλέον χρέωση που θα επιβληθεί δεν θα βοηθήσει προς τη σωστή κατεύθυνση, δηλαδή τη μείωση των επισκεπτών. Αυτό που πραγματικά θα βοηθήσει ιδιαίτερα είναι να μπορέσουμε να ελκύσουμε εισαγόμενο τουρισμό με πιο επιλεκτικούς οικονομικά επισκέπτες. Αυτό βέβαια το είδαμε τα τελευταία χρόνια, ιδιαίτερα μετά την πανδημία του κορωνοϊού.
Αυξήθηκαν τα μικρά και μεσαίου μεγέθους luxury κρουαζιερόπλοια, αλλά σημαντική αύξηση είδαμε και σε νέες κατασκευές πλοίων αυτών των τύπων». Εκανε μάλιστα πρόβλεψη για αύξηση του ποιοτικότερου τουρισμού:
«Ισως να υπάρξει στο μέλλον μείωση των mega cruisers που συνήθως μεταφέρουν επιβάτες χαμηλού εισοδήματος οι οποίοι θα δυσκολεύονται να πληρώσουν ένα extra κόστος της τάξεως του 20% για να κάνουν κρουαζιέρα, με αποτέλεσμα να μειωθούν τα διακινούμενα στους ελληνικούς προορισμούς πλοία μεγάλου μεγέθους, ενώ αντιθέτως να αυξηθούν τα μικρά και μεσαίου μεγέθους πλοία με επιβάτες υψηλότερων οικονομικών επιπέδων, στους οποίους η συγκεκριμένη αύξηση θα θεωρείται λογική για την επίσκεψή τους στους προορισμούς αυτούς. Με τα εν λόγω πλοία ίσως επιλυθεί μερικώς η βελτίωση λιμενικών υποδομών λόγω του μεγέθους των πλοίων και ιδιαίτερα σε νέους μικρούς προορισμούς».
Κλείνοντας επεσήμανε: «Θα πρέπει να επαναλάβουμε ότι η κρουαζιέρα είναι η καλύτερη διαφήμιση για τη χώρα μας και τους τουριστικούς προορισμούς της, αφού ένα ποσοστό πλέον του 25% των επισκεπτών επανέρχεται για διακοπές φέρνοντας μαζί του τους συγγενείς και φίλους του. Συμπερασματικά, μπορούμε να θεωρήσουμε ότι αυτές οι αυξήσεις θα μπορούσαν ίσως να βοηθήσουν στην ανάπτυξη ενός πιο ποιοτικού τουρισμού που αξιοκρατικά δικαιούνται οι ελληνικοί προορισμοί. Ωστόσο, θα πρέπει να διασφαλιστεί ότι τα επιπλέον έσοδα που θα προκύψουν οι αρμόδιοι θα τα διαχειριστούν σωστά για τη βελτίωση των υπηρεσιών γενικότερα και των υποδομών».
Γιάννης Μπρας
Ο κ. Γιάννης Μπρας, σύμβουλος ανάπτυξης κρουαζιέρας, CEO της Five Senses Consulting και Seatrade Ambassador, ειδικεύεται στη διαμόρφωση και υλοποίηση στρατηγικών ανάπτυξης για τουριστικούς προορισμούς παγκοσμίως.
Μας απαντά στο ερώτημα ποια θα πρέπει να είναι η στρατηγική στη χώρα, τι πρέπει να γίνει και τι εφαρμόζονται ως καλές πρακτικές παγκοσμίως.
Πρόσφατα συμμετείχε στο διεθνές συνέδριο για την κρουαζιέρα Seatrade Med 2024 και έχει εικόνα για τις αντιδράσεις των υψηλόβαθμων στελεχών των μεγάλων ομίλων κρουαζιέρας.
Για το τέλος ανά επιβάτη κρουαζιέρας είπε: «Από τη στιγμή των ανακοινώσεων, οι εταιρείες έχουν δηλώσει ότι οι αυξήσεις στα τέλη είναι καλοδεχούμενες. Βέβαια, αυξήσεις από τα 0,35 ευρώ στα 20 ευρώ είναι πρωτοφανείς. Σε κάθε περίπτωση, οι όποιες αυξήσεις πρέπει να συνοδεύονται και από ανακοινώσεις συγκεκριμένων έργων».
Ο ίδιος συνεχίζει υπογραμμίζοντας την ανάγκη να υπάρχει σταθερό επενδυτικό περιβάλλον: «Στη Seatrade Med 2024 τα στελέχη τόνισαν την ανάγκη σταθερότητας στις αυξήσεις των τελών. Αυτές οι αυξήσεις πρέπει να γίνονται με στρατηγική, μέσα από διάλογο και με σαφές χρονοδιάγραμμα προβάλλοντας μια θετική εικόνα προς τις εταιρείες και τους επενδυτές. Για την Ελλάδα, ειδικά μετά τις πρόσφατες εξαγγελίες, ένα σταθερό επενδυτικό περιβάλλον είναι κρίσιμο. Οι εταιρείες δεν έχουν αντίρρηση για τις αυξήσεις, αρκεί αυτές να μη θέτουν σε κίνδυνο τη λειτουργία τους, αλλά και τη καλή φήμη που έχει κατακτήσει η Ελλάδα στον κλάδο. Συζητήθηκε ότι δεν θα πρέπει να προβάλλουν την εικόνα ότι το επενδυτικό περιβάλλον στη χώρα μπορεί να αλλάζει μέσα σε ένα πρωί.
Οι αυξήσεις στις χρεώσεις των λιμανιών και των υπηρεσιών στα επίπεδα της ευρύτερης περιοχής της Μεσογείου είναι απαραίτητες για την ενίσχυση της ποιότητας και της ανταγωνιστικότητας των ελληνικών λιμανιών. Ωστόσο, πρέπει να γίνονται κλιμακωτά με διάλογο και φυσικά με έγκαιρη ενημέρωση προς τις εταιρείες κρουαζιέρας, ώστε να προγραμματίζουν ανάλογα τις δραστηριότητές τους. Οι αυξήσεις θα πρέπει να συνοδεύονται από σαφές πρόγραμμα και χρονοδιάγραμμα βελτιώσεων στις υποδομές και τις παροχές των λιμανιών, διασφαλίζοντας τη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα και ανταγωνιστικότητα της Ελλάδας ως προορισμού».
Οπως τόνισε, «η Ελλάδα χρειάζεται μια συνεκτική και καλά σχεδιασμένη στρατηγική για την κρουαζιέρα, που θα περιλαμβάνει αποτελεσματική επικοινωνία με τις εταιρείες, ανάπτυξη νέων προορισμών, αναβάθμιση των υποδομών και πλήρη εφαρμογή των μέτρων ασφαλείας».
Ο κ. Μπρας, που συντόνισε και πάνελ στο οποίο συμμετείχαν υψηλόβαθμα στελέχη ομίλων κρουαζιέρας, μιλώντας στο «b.s.» έκανε έναν απολογισμό του συνεδρίου Seatrade Med 2024 αποτυπώνοντας τα κυριότερα συμπεράσματα:
Η χρονιά θα κλείσει θετικά: Διεθνώς αναμένεται να κλείσει με περισσότερους από 34 εκατομμύρια επιβάτες, ενώ οι προσδοκίες για το μέλλον είναι υψηλές. Υπολογίζεται ότι ο παγκόσμιος στόλος κρουαζιερόπλοιων θα αυξηθεί κατά 24% τα επόμενα πέντε χρόνια, ο όγκος των επιβατών κατά 33%, ενώ ένας μεγάλος αριθμός από τα πάνω από 65 νέα πλοία έως το 2032 θα έρθει και στα ελληνικά νερά.
Berth Allocation: Στο συνέδριο συζητήθηκε σε ειδικό θέμα η ανάγκη προγραμματισμού των θέσεων (Berth Allocation), τονίζοντας την αναγκαιότητα ψηφιοποίησης των συστημάτων ανά χώρα με παράλληλη προσαρμογή στα τοπικά χαρακτηριστικά κάθε προορισμού. Το σύστημα αυτό θα μπορούσε να λύσει επίσης και το φαινόμενο των κρατήσεων-φαντασμάτων, όπου εταιρείες κρατούν θέσεις σε πολλαπλούς προορισμούς και ακυρώνουν την τελευταία στιγμή χωρίς καμία επιβάρυνσή τους.
Οικονομική και κοινωνική επίδραση της κρουαζιέρας: Στο πάνελ που αφορούσε την οικονομική και κοινωνική επίδραση της κρουαζιέρας στους προορισμούς τονίστηκε ότι πρέπει να υπάρχει στενότερη συνεργασία μεταξύ των προορισμών και των εταιρειών, με τους προορισμούς να καταθέτουν τις προτάσεις τους. Σύμφωνα με τα στοιχεία, η κρουαζιέρα είναι μόλις το 1% της παγκόσμιας τουριστικής κίνησης και οι επιβάτες κρουαζιέρας ξοδεύουν άμεσα πάνω από 60 ευρώ ανά επιβάτη, ποσό που μπορεί να αυξηθεί κατακόρυφα, όταν οι προορισμοί παρέχουν καλύτερη ενημέρωση για τα τοπικά χαρακτηριστικά τους. Εγινε επίσης ειδική μνεία για τα πληρώματα που αποτελούν για εκείνους που μπορούν να το εκμεταλλευτούν σοβαρή πηγή εσόδων.
Γιώργος Κουμπενάς
«Η εφαρμογή του τέλους κρουαζιέρας θα αυξήσει περαιτέρω το κόστος για τους επιβάτες που αποφασίζουν να πραγματοποιήσουν κρουαζιέρα στην Ελλάδα», σχολίασε ο πρόεδρος της ΕΕΚΦΝ, κάπτεν Γιώργος Κουμπενάς:
«Η απόφαση ελήφθη χωρίς καμία διαβούλευση με τους αρμόδιους φορείς του κλάδου, αλλά και τις δημοτικές αρχές. Ναι, έπρεπε να γίνουν αυξήσεις, αλλά όχι τόσο απότομα, και ειδικά για Σαντορίνη και Μύκονο σε τέτοιο ύψος.
Υπάρχουν πολλά παραδείγματα διεθνώς, με χαρακτηριστικότερο εκείνο της Αλάσκας, για το πώς τέτοιου είδους μέτρα χωρίς προηγούμενη διαβούλευση μπορεί να στρέψουν τις εταιρείες κρουαζιέρας σε άλλες περιοχές.
Αναμένουμε την εξειδίκευση των μέτρων σχετικά με τους προορισμούς στους οποίους θα ισχύουν, αλλά και τον τρόπο με τον οποίο θα εφαρμοστούν. Ευελπιστούμε ότι σημαντικό μέρος των εσόδων θα επενδυθεί σε υποδομές σχετικές με την κρουαζιέρα».
CLIA
Από την πλευρά της η Διεθνής Ενωση Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA) κάλεσε την κυβέρνηση για ουσιαστική διαβούλευση με τις εταιρείες κρουαζιέρας, την Τοπική Αυτοδιοίκηση, τα λιμάνια και τους φορείς του τουρισμού που επηρεάζονται από αυτό και ζητά το νέο τέλος να εφαρμοστεί από το 2026 επιτρέποντας να ληφθεί υπόψη ο αντίκτυπος αυτών των συστημάτων.
Σε ανακοίνωσή της, μεταξύ άλλων, επισημαίνονται τα εξής:
«Κατανοούμε την επιθυμία της ελληνικής κυβέρνησης να διασφαλίσει έναν ισορροπημένο και βιώσιμο τουρισμό στην Ελλάδα.
Ενθαρρύνουμε την κυβέρνηση να εξετάσει τον πιθανό οικονομικό αντίκτυπο του νέου τέλους ανά επιβάτη για τον τουρισμό κρουαζιέρας και επαναλαμβάνουμε την έκκλησή μας για ουσιαστική διαβούλευση με τις εταιρείες κρουαζιέρας, την Τοπική Αυτοδιοίκηση, τα λιμάνια και τους φορείς του τουρισμού που επηρεάζονται από αυτό».
Διαβάστε ακόμη:
Τέσσερις νέοι παίκτες στο Ελληνικό επενδύουν πάνω από €400 εκατ. (pics)
Oι vintage ποδοσφαιρικές φανέλες είναι της μόδας και κάνουν θραύση
Στον πάγο για 12 μήνες οι εργολαβίες για τα έργα ύψους 1,4 δισ. στη Θεσσαλία
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ