© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Το αφήγημα της κρουαζιέρας στην Ελλάδα, όσο ξετυλίγεται το κουβάρι του χρόνου, γίνεται όλο και πιο πετυχημένο με όλο και περισσότερες εταιρείες του κλάδου να εμπιστεύονται τα ελληνικά λιμάνια για homeporting, ενώ έχει πολλαπλασιαστεί ο αριθμός των κρουαζιερόπλοιων που έχουν εντάξει στα δρομολόγιά τους ελληνικά νησιά και νέους προορισμούς πλέον των δημοφιλών.
Η εταιρεία που στήριξε και στηρίζει παραδοσιακά την κρουαζιέρα στην Ελλάδα είναι η Celestyal Cruises, η οποία είναι η μοναδική που έχει την έδρα της στη χώρα και μάλιστα στο λιμάνι του Πειραιά. Κάνει homeporting με δύο κρουαζιερόπλοια, το «Celestyal Olympia» με 3ήμερες και 4ήμερες κρουαζιέρες από το Λαύριο και το «Celestyal Crystal» με 7ήμερες από τον Πειραιά, ενώ έκανε άνοιγμα και στη Θεσσαλονίκη, απ’ όπου, παρότι δεν είναι αφετήριος λιμένας, μπορεί να απο-επιβιβάσει ταξιδιώτες. Αποδείχτηκε ανθεκτική στα δύο δύσκολα χρόνια της πανδημίας και πλέον βρίσκεται σε ρότα ανάπτυξης.
Το «business stories» μίλησε με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Celestyal Cruises Κρις Θεοφιλίδη λίγο πριν ταξιδέψει στη Μάλαγα, όπου βραβεύτηκε στα μέσα της εβδομάδας ως η Προσωπικότητα της Χρονιάς για την Κρουαζιέρα, στο πλαίσιο των Seatrade Cruise Awards 2022.
Δήλωσε αισιόδοξος για το μέλλον της κρουαζιέρας, η οποία βρίσκεται σε τροχιά ανόδου σε διεθνές επίπεδο, με πάνω από 7,5 εκατομμύρια επιβάτες να έχουν ταξιδέψει σε σχεδόν 90 χώρες μετά την επανέναρξη των δρομολογίων.
Προέβλεψε ότι το σύνολο των επιβατών αναμένεται να ανακάμψει και να ξεπεράσει τα επίπεδα του 2019 έως το τέλος του 2023 ενώ στην ερώτηση για το πώς θα κινηθεί ο κλάδος το 2023, λαμβάνοντας υπόψη τον πληθωρισμό, την ενεργειακή κρίση και τις γεωπολιτικές εξελίξεις στην Ευρώπη σχολίασε ότι θα συνεχιστεί η ανοδική πορεία της κρουαζιέρας, αλλά πιθανόν να υπάρξει καθυστέρηση για την πλήρη ανάκαμψη, την οποία τοποθετεί προς το τέλος του 2024 και όχι μέσα στο 2023.
Για τα σχέδια της εταιρείας το 2023 αποκάλυψε ότι περιλαμβάνουν αφενός την ανανέωση του στόλου της και αφετέρου την προσθήκη περισσότερων ελληνικών λιμανιών και περαιτέρω ενδυνάμωση του εμπορικού της δικτύου και των ομάδων πωλήσεων στις κύριες αγορές ώστε να επιτύχει υψηλές πληρότητες και να φτάσει και να ξεπεράσει τα επίπεδα του 2019.
– Να αρχίσουμε από τη γενική εικόνα της κρουαζιέρας για το 2022. Πηγαίνει καλύτερα από το 2021 και από το έτος-ορόσημο 2019;
Η γενική εικόνα της κρουαζιέρας αυτή τη στιγμή είναι αναμφισβήτητα πολύ θετική και εκπέμπει αισιόδοξα μηνύματα για τη συνέχεια. Είναι γεγονός ότι μετά από δύο πολύ δύσκολα χρόνια, λόγω της πανδημίας, βρίσκεται σε τροχιά ανόδου σε διεθνές επίπεδο, με πάνω από 7,5 εκατομμύρια επιβάτες να έχουν ταξιδέψει σε σχεδόν 90 χώρες μετά την επανέναρξη των δρομολογίων. Ταυτόχρονα, σύμφωνα με τα πλέον πρόσφατα στοιχεία της Διεθνούς Ενωσης Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA), το σύνολο των επιβατών αναμένεται να ανακάμψει και να ξεπεράσει τα επίπεδα του 2019 έως το τέλος του 2023, ενώ ο αριθμός των επιβατών που προτιμά την κρουαζιέρα εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει τα προ πανδημίας επίπεδα κατά 12% έως το τέλος του 2026.
Βέβαια πρέπει να πούμε ότι τα επίπεδα πληρότητας το 2022 ξεκίνησαν από 60% και σταδιακά βελτιώνονται. Iδιαίτερα τους τελευταίους μήνες φαίνεται ότι αγγίζουν το 80%-90%. Είναι όμως σαφές ότι έχουμε ακόμα δρόμο προκειμένου να σταθεροποιηθούν οι αριθμοί των επιβατών και να φτάσουμε στα επίπεδα του 2019.
Εκείνο που αξίζει να σημειωθεί είναι ότι το 2022 είναι μια εξαιρετική χρονιά για τη δραστηριότητα της κρουαζιέρας στη χώρα μας με μεγάλο αριθμό προσεγγίσεων κρουαζιερόπλοιων σε όλα τα ελληνικά λιμάνια που θα αγγίξει τις 5.000. Πολύ σημαντικός θα είναι και ο απολογισμός στα έσοδα και το αντίστοιχο θετικό αντίκτυπο στην εθνική οικονομία, καθώς αναμένεται αύξηση 10% σε σχέση με το 2019.
– Η Μεσόγειος παραμένει δημοφιλής προορισμός;
Η Μεσόγειος -τόσο η Δυτική όσο και η Ανατολική- ανέκαθεν συγκαταλεγόταν στους κορυφαίους προορισμούς κρουαζιέρας. Η Δυτική Μεσόγειος παραμένει ως σταθερή προτίμηση, αλλά αυτή τη στιγμή η Ανατολική έχει πραγματικά μια εντυπωσιακή άνοδο και είναι από τις πιο δημοφιλείς και αγαπημένες περιοχές επισκεπτών κρουαζιέρας. Εν μέρει αυτή η δυναμική οφείλεται στην ελκυστικότητα των προορισμών όπως τα ελληνικά νησιά, καθώς έχουν να προσφέρουν αμέτρητες επιλογές και πολυδιάστατες εμπειρίες για όλα τα γούστα, τις ηλικίες και τα ενδιαφέροντα. Οι προορισμοί στην Ανατολική Μεσόγειο επίσης έχουν πλούσια ιστορία, πολιτισμό, εξαιρετική κουζίνα, παραλίες και απίστευτα γραφικά και άγνωστα μέρη, εκτός από τα πολύ διάσημα, όπως η Μύκονος και η Σαντορίνη. Επιπλέον οι διεθνείς συγκυρίες, όπως η κλειστή αγορά της Ασίας και οι περιορισμοί στην Βαλτική και τη Μαύρη Θάλασσα, σίγουρα ενίσχυσαν το τουριστικό ρεύμα και τη ζήτηση προς την Ανατολική Μεσόγειο.
– Πώς σχολιάζετε το γεγονός ότι για ακόμη μία χρονιά ξένες εταιρείες επέλεξαν για homeporting ελληνικά λιμάνια;
Είναι πράγματι αξιοσημείωτη η αύξηση του αριθμού των πλοίων που έχουν ως βάση τους τα ελληνικά λιμάνια. Παρατηρούμε δηλαδή ένα μεγάλο άλμα στην ανάπτυξη του homeporting, που είναι πολύ θετικό για την ανάπτυξη του κλάδου στη χώρα μας αλλά και λόγω του ότι θα δημιουργήσει πολλαπλασιαστικά οφέλη για την εθνική οικονομία. Επίσης, το γεγονός ότι πολλά από αυτά τα πλοία είναι μικρότερου μεγέθους και απευθύνονται σε επιβάτες υψηλού εισοδήματος είναι εξίσου σημαντικό, καθώς προσεγγίζουν σε μικρότερους προορισμούς που μέχρι σήμερα δεν ήταν στον χάρτη της κρουαζιέρας αφήνοντας μεγάλο οικονομικό αποτύπωμα στις τοπικές οικονομίες.
– Ποιοι παράγοντες συνέβαλαν σε αυτή την εξέλιξη;
Πολλοί παράγοντες συνέβαλαν σε αυτή τη σημαντική εξέλιξη, όπως η επιτυχής αντιμετώπιση της πανδημίας από τη χώρα μας και η έγκαιρη υιοθέτηση ξεκάθαρων υγειονομικών πρωτοκόλλων για την κρουαζιέρα, καθώς και η οργάνωση του εμβολιασμού των πληρωμάτων για τα πλοία που εκκινούσαν από την Ελλάδα.
Τέλος, το άνοιγμα των ελληνικών λιμανιών στην κρουαζιέρα, όταν τα λιμάνια των περισσότερων χωρών παρέμεναν κλειστά, όπως και πολλές απευθείας πτήσεις από την Αμερική, έδωσαν την ώθηση στις εταιρείες κρουαζιέρας να επιλέξουν τα ελληνικά λιμάνια για επι-αποβίβαση των κρουαζιερόπλοιων. Εναπόκειται στους εμπλεκομένους με την κρουαζιέρα στην Ελλάδα να εξασφαλίσουν ότι αυτή η επιτυχημένη πορεία και θετική συγκυρία θα διατηρηθεί και θα αποδώσει ακόμα περισσότερους καρπούς στη συνέχεια.
– Ποια είναι η στρατηγική που ακολουθήσατε για το 2022 ως εταιρεία και ποιοι ήταν οι λόγοι;
Η βασική μας στρατηγική για το 2022 ήταν να τηρήσουμε απαρέγκλιτα όλα τα ισχύοντα πρωτόκολλα υγιεινής, ακόμα και αν αυτό θα είχε επίδραση στις κρατήσεις και την πληρότητα των πλοίων. Δώσαμε ιδιαίτερο βάρος στο θέμα του εμβολιασμού και στη διαδικασία του ελέγχου ως βασική προϋπόθεση πριν από την επιβίβαση γιατί για εμάς η ασφάλεια επιβατών, εργαζομένων και τοπικών κοινωνιών ήταν και παραμένει άμεση προτεραιότητα. Ταυτόχρονα μέλημά μας ήταν η προστασία της «καλής εικόνας» της ελληνικής κρουαζιέρας, λαμβάνοντας μέτρα που θα επέτρεπαν στους επιβάτες να απολαύσουν την εμπειρία με τη μέγιστη δυνατή ασφάλεια.
Επιπλέον ήταν στρατηγική μας απόφαση, εκτός από τον Πειραιά, να εντάξουμε και το Λαύριο στα δρομολόγιά μας, ενώ προσθέσαμε και προωθούμε έντονα σε όλες μας τις αγορές ως καινούριο προορισμό τη Θεσσαλονίκη, δίνοντας μάλιστα και τη δυνατότητα επιβίβασης και αποβίβασης από εκεί. Ειδικά το λιμάνι της Θεσσαλονίκης αποτέλεσε στρατηγική μας επιλογή για πολλούς λόγους, όπως η εγγύτητα με κοντινές αγορές, όπως αυτή των Βαλκανίων, η αναβάθμιση του αεροδρομίου «Μακεδονία» με πολλές πτήσεις από ευρωπαϊκές πόλεις, αλλά και τις πολλές επιλογές που προσφέρει στους επισκέπτες, όντας μια πόλη με πλούσια ιστορία κι ένας γαστρονομικός παράδεισος.
Τέλος, θέλοντας να διευρύνουμε την αυθεντική εμπειρία που προσφέρουμε στους τόπους που επισκεπτόμαστε, αλλά και να δοκιμάσουμε έναν ηπιότερο και περισσότερο βιώσιμο τρόπο εκτέλεσης εκδρομών εισαγάγαμε ένα νέο και ξεχωριστό, βιωματικό πρόγραμμα εκδρομών που αφορά μικρές ομάδες επισκεπτών με γνώμονα τον σεβασμό και την προστασία των προορισμών. Οι νέες αυτές εκδρομές επιτρέπουν στους επισκέπτες μας να εμβαθύνουν και ταυτόχρονα να ακολουθήσουν τα προσωπικά τους ενδιαφέροντα, όπως η μαγειρική, η τέχνη, ο πολιτισμός και η περιπέτεια, π.χ. η πεζοπορία και το καγιάκ ή περιηγήσεις γευσιγνωσίας και πολλά άλλα.
– Να περάσουμε στην επόμενη μέρα. Ποια είναι τα σχέδια της εταιρείας για το 2023-2024;
Τα σχέδιά μας για την εταιρεία για την επόμενη χρονιά είναι αφενός η ανανέωση του στόλου μας και αφετέρου η προσθήκη περισσότερων ελληνικών λιμανιών και η περαιτέρω ενδυνάμωση του εμπορικού μας δικτύου και των ομάδων πωλήσεων στις κύριες αγορές μας, ώστε να επιτύχουμε υψηλές πληρότητες και να φτάσουμε και να ξεπεράσουμε τα επίπεδα του 2019. Η εταιρεία μας προωθεί τους ελληνικούς προορισμούς σε πάνω από 16 χώρες, έχοντας χτίσει δίκτυο πωλήσεων σε Β. Αμερική, Αυστραλία, Αγγλία, Γαλλία, Ισπανία, Γερμανία, Τουρκία, Κίνα, ενώ με τα πλοία μας ταξιδεύουν σε ετήσια βάση επιβάτες από 140 εθνικότητες. Σε αυτή την κατεύθυνση συνεχίζουμε δυναμικά και για την επόμενη χρονιά με γνώμονα τη βιώσιμη ανάπτυξη της κρουαζιέρας στη χώρα μας και τη συμβολή μας στην εθνική και τοπική οικονομία.
– Παίρνω αφορμή από την απάντησή σας για να σας ρωτήσω. Ποια είναι τα πλεονεκτήματα της Celestyal απέναντι στον ανταγωνισμό;
Αρχικώς, το ανταγωνιστικό της πλεονέκτημα είναι το ότι έχει τη βάση της στην Ελλάδα διαθέτοντας μακρόχρονη εμπειρία και τεχνογνωσία στην κρουαζιέρα αλλά και γνωρίζοντας εις βάθος τους προορισμούς που επισκέπτεται. Ολα αυτά τα χρόνια έχουμε αναπτύξει καλές σχέσεις με την τοπική κοινωνία κι αυτό μας επιτρέπει να είμαστε πολύ ευέλικτοι όποτε και αν χρειαστεί, για παράδειγμα, να ενεργοποιηθεί ένας άλλος προορισμός λόγω καιρικών συνθηκών. Επίσης θεωρούμε ότι τα πλοία μας έχουν το κατάλληλο μέγεθος για τα ελληνικά νησιά, ενώ η ζεστή ατμόσφαιρα μέσα στο πλοίο, η προσωπική εξυπηρέτηση και η γνήσια ελληνική φιλοξενία που παρέχουμε στους επισκέπτες μας από όλο τον κόσμο είναι από τα πιο δυνατά μας σημεία. Είναι τελείως διαφορετική αίσθηση από τα μεγάλα κρουαζιερόπλοια, όπου μέχρι να τελειώσει η κρουαζιέρα ενδεχομένως να μην έχεις προλάβει καν να τα δεις όλα πάνω στο πλοίο. Προσωπικά δεν θεωρώ ότι έχουμε ανταγωνισμό, με την έννοια ότι έχουμε τελείως διαφορετική φιλοσοφία. Εμάς η φιλοσοφία μας είναι ο ίδιος ο προορισμός, ενώ στα περισσότερα -κυρίως στα μεγάλου μεγέθους- κρουαζιερόπλοια είναι τα ίδια ο προορισμός.
– Περνώντας στη γενική εικόνα της κρουαζιέρας, πώς πιστεύετε ότι θα κινηθεί το 2023 λαμβάνοντας υπόψη τον πληθωρισμό, την ενεργειακή κρίση και τις γεωπολιτικές εξελίξεις στην Ευρώπη;
Η εκτίμησή μου είναι ότι θα συνεχιστεί η ανοδική πορεία της κρουαζιέρας, αλλά πιθανόν να υπάρξει μία καθυστέρηση για την πλήρη ανάκαμψη, την οποία θα την τοποθετούσα προς το τέλος του 2024 και όχι το 2023. Οι διεθνείς συγκυρίες αυτή τη στιγμή και η αλυσίδα των επιπτώσεων στην καθημερινή μας ζωή όπως ο συνεχιζόμενος πόλεμος στην Ουκρανία, η αύξηση της τιμής της ενέργειας και των πρώτων υλών, οι δυσκολίες στη διακίνηση και η έλλειψη πληρωμάτων αλλά και η οικονομική ύφεση στην Ευρώπη σίγουρα δεν επιτρέπουν να θέσουμε τον πήχη πολύ υψηλά για την επόμενη χρονιά. Παρ’ όλα αυτά η ζήτηση και οι κρατήσεις κινούνται σε πολύ καλά επίπεδα και είμαστε αισιόδοξοι ότι η φετινή θετική χρονιά θα συνεχιστεί και το 2023.
Διαβάστε ακόμα:
Η Ιταλία στις κάλπες: Η μετεωρική άνοδος της ακροδεξιάς Μελόνι και οι φόβοι της Ευρώπης
Τα 6 startups που οδηγούν την αγορά του real estate σε ψηφιακά μονοπάτια (pics)
Η Ελλάδα «χτυπάει» κορυφή στις εξαγωγές υψηλής τεχνολογίας (γράφημα)