Το Κουβέιτ ανακάλυψε ένα σημαντικό νέο απόθεμα πετρελαίου και φυσικού αερίου στο κοίτασμα Al-Nokhatha, με εκτιμώμενα 2,1 δισεκατομμύρια βαρέλια ελαφρού πετρελαίου και 5,1 τρισεκατομμύρια κυβικά πόδια φυσικού αερίου. Η ανακάλυψη αυτή έχει τη δυνατότητα να ενισχύσει σημαντικά τα αποθέματα πετρελαίου και τη μελλοντική παραγωγική ικανότητα της χώρας.
«Το εύρημα αυτό είναι κομβικής σημασίας για το ενεργειακό τοπίο του Κουβέιτ, καθώς η χώρα σχεδιάζει να διπλασιάσει την παραγωγή πετρελαίου από 2,4 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως σε πάνω από 4 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως έως το 2035. Δεδομένου ότι το πετρέλαιο αντιπροσωπεύει το 91% των εσόδων από τις εξαγωγές του Κουβέιτ, η ανακάλυψη αυτή θα μπορούσε να ενισχύσει την οικονομική σταθερότητα και ανάπτυξη, ενώ παράλληλα υπογραμμίζει την ανάγκη του Κουβέιτ να επιδιώξει την οικονομική διαφοροποίηση για να εξασφαλίσει μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα», επισημαίνει ο Φώτης Κανατάς Senior Analyst Intermodal Research:
«Όσον αφορά τις εξαγωγές, το Κουβέιτ εξάγει πετρέλαιο κυρίως μέσω δεξαμενόπλοιων και δεν διαθέτει σημαντική υποδομή αγωγών είτε για εξαγωγές αργού είτε για εξαγωγές προϊόντων. Τα στοιχεία των εξαγωγών του Κουβέιτ από τον Ιανουάριο του 2019 έως τον Ιούνιο του 2024 αποκαλύπτουν μια στρατηγική στροφή από το αργό πετρέλαιο στα διυλισμένα προϊόντα πετρελαίου.
Οι εξαγωγές αργού πετρελαίου, οι οποίες κορυφώθηκαν στους 10.124 kt τον Δεκέμβριο του 2019, διαμορφώθηκαν στους 4.983 kt τον Μάρτιο του 2024 ή 37,1% χαμηλότερα από τον μέσο όρο της περιόδου 2019-2023, ενώ οι εξαγωγές του Ιουλίου είναι σε καλό δρόμο για να παραμείνουν ακόμη χαμηλότερες από τα στοιχεία του Μαρτίου.
Αντίθετα, οι εξαγωγές πετρελαιοειδών έχουν εκτοξευθεί, με τα στοιχεία του Απριλίου να ανέρχονται σε 2.929 kt ή 86,6% υψηλότερα από τον μέσο όρο της περιόδου 2019-2023”.
Η μετάβαση του Κουβέιτ από την εξαγωγή αργού πετρελαίου σε διυλισμένα προϊόντα πετρελαίου οφείλεται σε στρατηγικές βελτιώσεις της ικανότητας διύλισής του, ιδίως με το διυλιστήριο Al-Zour, το οποίο επιτρέπει την εξαγωγή προϊόντων υψηλότερης αξίας, όπως βενζίνη, ντίζελ και καύσιμα αεριωθούμενων αεροσκαφών.
Η στροφή αυτή είναι οικονομικά επωφελής, καθώς τα διυλισμένα προϊόντα όπως η βενζίνη και το ντίζελ αποφέρουν υψηλότερες τιμές αγοράς, ενισχύοντας τα έσοδα.
Όσον αφορά τον όγκο των προϊόντων, το καύσιμο τζετ είναι σταθερά η μεγαλύτερη εξαγωγή, ακολουθούμενη από το ντίζελ και τη νάφθα.
Στο άλλο άκρο του εμπορίου, τόσο το 2023 όσο και το 2024 μέχρι στιγμής, το Ηνωμένο Βασίλειο είναι ο μεγαλύτερος εισαγωγέας προϊόντων του Κουβέιτ, με το καύσιμο Jet να κυριαρχεί και πάλι στο εμπόριο. Επιπλέον, άλλες ευρωπαϊκές χώρες όπως η Γαλλία, η Ολλανδία, το Βέλγιο και η Ισπανία κυριαρχούν στις εισαγωγές, γεγονός που μπορεί να αποδοθεί στο ευρωπαϊκό εμπάργκο στο ρωσικό αργό και τα προϊόντα.
«Εξετάζοντας την αύξηση των εξαγωγών μεταξύ 2019 και 2023, οι εξαγωγές προϊόντων καθαρού πετρελαίου (CPP) σημείωσαν κατά μέσο όρο τριμηνιαίο ρυθμό αύξησης 2,74%, ενώ οι εξαγωγές αργού πετρελαίου σημείωσαν κατά μέσο όρο μείωση 0,07%. Εστιάζοντας μόνο στο 2024, οι εξαγωγές CPP έχουν μέχρι στιγμής σημειώσει κατά μέσο όρο τριμηνιαία αύξηση 5,39%, ενώ οι εξαγωγές αργού πετρελαίου έχουν σημειώσει κατά μέσο όρο σημαντική μείωση 12,21% ανά τρίμηνο. Είναι προφανές ότι η στροφή προς την αύξηση των εξαγωγών CPP επιταχύνεται φέτος.
Περνώντας στις ποσότητες, οι εξαγωγές αργού πετρελαίου από το Κουβέιτ ήταν κατά μέσο όρο 5.587 χιλιάδες τόνους-kt το 2024 σε μηνιαία βάση ή -29,5% χαμηλότερες από τον μέσο όρο της περιόδου 2019-2023, ενώ οι εξαγωγές CPP ήταν κατά μέσο όρο 2.842 kt το 2024 ή 81,0% υψηλότερες από τον μέσο όρο της περιόδου 2019-2023» τονίζει ο Φώτης Κανατάς:
«Υποθέτοντας ότι οι τάσεις αυτές θα συνεχιστούν, με τις εξαγωγές CPP να διατηρούν την ανοδική τους πορεία και τις εξαγωγές αργού πετρελαίου να ανακάμπτουν σταδιακά υπό το φως της ανακάλυψης του νέου κοιτάσματος, αναμένεται ότι οι συνολικές εξαγωγές από το Κουβέιτ θα αυξηθούν, είτε πρόκειται για αργό είτε για καθαρά προϊόντα. Αυτή η αύξηση των εξαγωγών είναι πιθανό να οδηγήσει σε υψηλότερη ζήτηση για δεξαμενόπλοια στην περιοχή, ιδίως για MRs για την εξυπηρέτηση του αυξημένου όγκου διυλισμένων προϊόντων και Suezmaxes και VLCCs για τη διευκόλυνση του όγκου αργού πετρελαίου»
Διαβάστε ακόμη
ΑΑΔΕ: 100.000 μικρά σκάφη πρέπει να πληρώσουν ετήσιο φόρο από 100 έως 200 ευρώ
ΕΛΦΙΚΟ: Το φθινόπωρο για 4η φορά στο σφυρί η μονάδα στο Σχηματάρι (pics)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ