Του Μηνά Τσαμόπουλου
Σε σύγχρονο El Dorado για την κρουαζιέρα και τον τουρισμό γενικότερα έχει εξελιχθεί τα τελευταία χρόνια η Κούβα ενώ μετά το άνοιγμα προς τις ΗΠΑ επικρατεί φρενίτιδα.
Η Κούβα άνοιξε τις πόρτες της δειλά στην αρχή αλλά τώρα πια με δυναμισμό στον δυτικό κόσμο. Έχει γίνει πια η πολύφερνη νύφη που όλη τη θέλουν να την κατακτήσουν πριν αλωθεί από τη σύγχρονο κόσμο.
Πολλές Αμερικανικές και ευρωπαϊκές εταιρείες κρουαζιέρας παλεύουν να κερδίσουν άδειες από την κουβανική κυβέρνηση για να πλεύσουν στα μαγευτικά νερά της και να μυήσουν τους επιβάτες τους στην ιστορία και πολιτισμό της χώρας του Φιντέλ Κάστρο. Σφήνα στις εταιρείες κολοσσούς έχει μπει η Celestyal Cruises δίνοντας ένα ελληνοκυπριακό χρώμα στο κυνήγι του τουριστικού θησαυρού.
Όμως ο δρόμος δεν είναι στρωμένος με ροδοπέταλα. Τα προβλήματα είναι πολλά.
Η Fathom, η οποία ανήκει στον κολοσσό της κρουαζιέρας Carnival ξεκίνησε ύστερα από πολλές παλινωδίες και προβλήματα, να κάνει κρουαζιέρες προς την Κούβα από το λιμάνι Μαϊάμι με το «Adonia». Ήταν μία ιστορική στιγμή.
Αναγκάστηκε βέβαια να ακυρώσει τις αρχικές προσεγγίσεις καθώς προέκυψαν καταγγελίες και νομικά θέματα λόγω του γεγονότος ότι απαγορευόταν να λαμβάνει κρατήσεις από άτομα που γεννήθηκαν στην Κούβα. Κατηγορήθηκαν η Fathom και η Carnival ότι έχουν «υιοθετήσει μια πολιτική που υποστηρίζει το μποϊκοτάζ της Κούβας, προς τα άτομα που έχουν γεννηθεί στην Κούβα, να μην ταξιδεύουν προς και από την Κούβα με πλοίο» και σύμφωνα με τους ενάγοντες, αυτές οι διακρίσεις γίνονται με βάση την εθνική καταγωγή.
Όταν δύο επιβάτες αμερικανο-κουβανοί που είχαν κλείσει κρουαζιέρα με την εταιρεία Carnival, ενημερώθηκαν ότι δεν μπορούσαν να κάνουν κράτηση επειδή είναι κουβανοί πολίτες, ο πράκτορας κρατήσεων της Fathom φέρεται να τους εξήγησε ότι στην Carnival «εργάζονται για το θέμα αυτό εδώ και μήνες και πως δεν θέλουν να χάσουν τους πιστούς πελάτες τους.»
Στη συνέχεια κατέθεσαν αγωγή εναντίον της Carnival Corp., κατηγορώντας την εταιρεία ότι παραβίασε τα πολιτικά τους δικαιώματα ενώ οι ενάγοντες ζήτησαν να ληφθεί μια συλλογική απόφαση.
Και άλλες γραμμές, όπως η Norwegian και η Royal Caribbean, έχουν υποβάλει αίτηση για να πλεύσει κρουαζιερόπλοιό τους προς την Κούβα. Και φορείς όπως η MSC, που πραγματοποιεί κρουαζιέρες μόνο από την Αβάνα, αντιμετωπίζουν ήδη αυτήν την ρύθμιση για τις κρουαζιέρες τους προς την Κούβα.
Το θέμα της Fathom προκάλεσε πολλαπλά αρνητικά συναισθήματα ιδιαίτερα στο Μαϊάμι, όπου πολλοί Κούβανο-Αμερικανοί εγκατέλειψαν το καθεστώς του Κάστρο και εγκαταστάθηκαν εκεί.
Ενδεικτικό του κλίματος που δημιουργήθηκε είναι και μία επιστολή από την κοινότητα των Αμερικανο – Κουβανών προς τον πρόεδρο της Carnival Micky Arison όπου ανέφερε: «Η έλλειψη ευαισθησίας για μια σημαντική ομάδα ατόμων που θεωρούν το Μαϊάμι σπίτι τους, μια πόλη της οποίας το λιμάνι φιλοξενεί πλοία σας και εξυπηρετεί την επιχείρησή σας, είναι ένα χαστούκι στην κοινότητά μας.»
Τελικά, η κουβανική κυβέρνηση, σε δήλωση της μέσα από τα κρατικά μέσα ενημέρωσης, ανακοίνωσε ότι από την 26η Απρίλη, θα επιτρέπεται σε κουβανούς πολίτες «ανεξάρτητα από το μεταναστευτικό καθεστώς τους να εισέρχονται και να εξέρχονται στην χώρα είτε ως επιβάτες, είτε ως πληρώματα των κρουαζιερόπλοιων.”
Για πρώτη φορά σε περισσότερο από 50 χρόνια, οι Κουβανικής καταγωγής Αμερικανοί θα είναι σε θέση να επιστρέψουν στη χώρα.
Η αλλαγή πολιτικής σημαίνει ότι για πρώτη φορά στην ιστορία μία αμερικανική εταιρεία κρουαζιέρας η Fathom, από εδώ και στο εξής θα συμπεριλαμβάνει κουβανικής καταγωγής Αμερικανούς που υπολογίζονται περίπου στα δύο εκατομμύρια.
Ελληνική παρουσία
Σε αυτό το ανταγωνιστικό πλέον περιβάλλον της Κούβας εδώ και τρία χρόνια ξεκίνησε κρουαζιέρες μια εταιρεία με ελληνικό άρωμα, η Celestyal Cruises που ουσιαστικά είναι η μόνη στο μέγεθος αυτό που πραγματοποιεί τον περίπλου της Κούβας για πάνω από τέσσερις μήνες τον χρόνο αφού το κρουαζιερόπλοιο της, το Celestyal Crystal, μπορεί να φιλοξενήσει 1.200 άτομα, ενώ ο επόμενος «παίκτης», κάποια ιστιοφόρα, έχουν δυνατότητα μεταφοράς έως 150 άτομα.
Για το 2016 η Celestyal Cruises ανακοίνωσε ότι θα επεκτείνει τα δρομολόγια της καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους στην Κούβα, ξεκινώντας από τις 21 Νοεμβρίου, αξιοποιώντας αυτή τη δυναμική και τις προοπτικές που έχει ο προορισμός, μετά την τρίτη επιτυχημένη της σεζόν στην Κούβα, κατά τη διάρκεια της οποίας παρέμεινε η μοναδική εταιρεία κρουαζιέρας η οποία επισκέπτεται τέσσερα λιμάνια.
Ξεκινώντας τις τελευταίες εβδομάδες του 2016 και για το σύνολο του 2017, το Celestyal Crystal θα πραγματοποιήσει επταήμερες all-inclusive κρουαζιέρες, οι οποίες περιλαμβάνουν δύο ημέρες στην Αβάνα και μια προσέγγιση στην περιοχή Maria La Gorda (Μαρία λα Γκόρντα), γνωστή για την εκπληκτική παραλία της και την πλούσια θαλάσσιο οικοσύστημά της. Επιπλέον, στο δρομολόγιο της Κούβας θα περιλαμβάνονται προσεγγίσεις στο Cienfuegos (Τσιενφουέγκος), που χρονολογείται από τον 18ο αιώνα και στο ιστορικό Santiago de Cuba (Σαντιάγκο ντε Κούβα).. Η κρουαζιέρα θα ξεκινάει κάθε Δευτέρα με αφετηρία την Αβάνα, και κάθε Παρασκευή από το Montego Bay, στην Τζαμάικα .
Η πληρότητα της κρουαζιέρας της Celestyal Cruises, αυξάνεται χρόνο με τον χρόνο με και ξεπέρασε σε ποσοστό το 50% καθώς έχει αποδειχθεί ότι είναι ο πλέον οικονομικός, σύντομος και ασφαλής τρόπος να «εξερευνήσει» κάποιος την Κούβα. Και αυτό γιατί το οδικό δίκτυο είναι ανεπαρκές και τα μεταφορικά μέσα και οι συγκοινωνίες αναξιόπιστες. «Μία απόσταση 300 χιλιομέτρων μπορεί να χρειαστούν και 10 ώρες για να τη διανύσει κάποιος, ενώ τα εστιατόρια – πλην κάποιον ελαχίστων που πλέον ανοίγουν από ιδιώτες – προσφέρουν φαγητό όχι πρώτης ποιότητας. Αντίστοιχα το κόστος μεταφοράς και διαμονής στα ξενοδοχεία είναι ιδιαίτερα ακριβό με τιμές που υπερβαίνουν και αυτές που έχουμε στην Ελλάδα, ενώ οι υπηρεσίες ακόμα έχουν δρόμο για να προσεγγίσουν τα σύγχρονα δεδομένα» επισημαίνουν στελέχη της κρουαζιέρας και προσθέτουν:
«Η αεροπορική προσέγγιση της Κούβας από την Ευρώπη κατέστη δύσκολη τα τελευταία χρόνια. Καθώς την Αβάνα προσέγγιζαν περίπου 10 εταιρείες και ο ανταγωνισμός λειτουργούσε για ένα μεγάλο διάστημα την σύνδεση μονοπωλούσαν δύο εταιρείες (AirFrance, AirEurope) με αποτέλεσμα οι τιμές να κινούνται σε «μονοπωλιακά» επίπεδα. Πλέον αυτό αλλάζει ξανά καθώς στο παιχνίδι έχει ήδη μπει η Iberia και αναμένεται να ακολουθήσουν και άλλες αεροπορικές εταιρείες. Εάν μάλιστα εξομαλυνθούν περαιτέρω οι σχέσεις με τις Ηνωμένες Πολιτείες εκτιμάται ότι η Κούβα θα μετατραπεί σε hub της κρουαζιέρας, ενώ είναι αντιληπτό ότι και η Ανατολική Μεσόγειος τίθεται σε μεγάλο ανταγωνισμό και διακυβεύεται αρκετά η μελλοντική της θέση λόγω και των γενικότερων ταραχών και ανακατατάξεων στην περιοχή μας, όπως στη γειτονική Τουρκία και Αίγυπτο».