© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
«Μπορεί η Ελλάδα να αποτελεί μόνο το 0,13% του παγκόσμιου πληθυσμού και μόλις το 0,25% του παγκόσμιου ΑΕΠ, αλλά είμαστε πρώτοι στη ναυτιλία παγκοσμίως από το 1981 – εδώ και 43 χρόνια. Κάτι που μας γεμίζει όλους με μεγάλη υπερηφάνεια. Και για την πρωτιά, αλλά κυρίως για τη διάρκεια». Τα λόγια ανήκουν στον πρόεδρο του Propeller Club Πειραιά, Α’ αντιπρόεδρο του International Propeller Club των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής, ιδρυτή και CEO του ομίλου Franman, Κωστή Φραγκούλη.
Μιλώντας σε εκδήλωση του Rotary Club Αθηνών, ο πρόεδρος του Propeller Club επεσήμανε τη συμβολή των Liberty ships στην αναβίωση της ελληνικής ναυτιλίας μεταπολεμικά, κάνοντας μάλιστα αναφορά στην ιστορία του «Hellas Liberty», ενώ δεν παρέλειψε να σημειώσει ειδικά την περίοδο 1948-1960, την οποία χαρακτήρισε «περίοδο της μεγάλης επανεκκίνησης».
«Στο τέλος του Πολέμου βρεθήκαμε με μόλις 130 πλοία και στην 9η θέση της παγκόσμιας κατάταξης. Ουσιαστικά, εκείνη την περίοδο ξεκίνησε το restart της ναυτιλίας μας», επεσήμανε, προσθέτοντας: «Οφείλουμε να ξεχωρίσουμε συγκεκριμένα πέντε ελληνικούς ναυτιλιακούς ομίλους: του Σταύρου Νιάρχου, του Σταύρου Λιβανού, του Αριστοτέλη Ωνάση, των Υιών Πέτρου Γουλανδρή και των Ρεθύμνη – Κουλουκουντή, διότι εκείνη την περίοδο και σε σύνολο 65 ομίλων οι συγκεκριμένοι Big 5 πραγματοποίησαν το 40% των συνολικών παραγγελιών σε νεότευκτα πλοία – τα 211 από τα 531. Αυτοί οι πέντε όμιλοι δημιούργησαν τις προϋποθέσεις για την επόμενη μέρα της ναυτιλίας μας», είπε και συνέχισε:
«Τόσο ο Νιάρχος όσο και ο Ωνάσης ήταν αυτοί που ξεχώρισαν με την ταχεία και τεράστια ανάπτυξη των στόλων τους. Υπήρξαν δε διεθνώς καινοτόμοι και πρωτοπόροι τόσο με την υιοθέτηση των σημαιών ευκαιρίας -ο Νιάρχος της Λιβερίας και ο Ωνάσης του Παναμά-, την επινόηση των υπερδεξαμενόπλοιων, ενώ εισήγαγαν και ένα νέο είδος χρηματοδότησης έως και 100% των νέων κατασκευών τους με μακροπρόθεσμα ναυλοσύμφωνα που εξασφάλιζαν και κατέθεταν ως εγγύηση στις τράπεζες. Γενικά, η πολύ μεγάλη κοινωνική προβολή τους σε διεθνές επίπεδο, σε συνδυασμό με το τεράστιο επιχειρηματικό τους έργο εντός και εκτός Ελλάδας, ενέπνευσε και έδωσε σημαντική ώθηση στην ελληνική ναυτιλία, ικανή ώστε να φτάσει στην πρωτιά στις αρχές του ’80».
Ο πρόεδρος του Propeller Club τόνισε επίσης την τεράστια συμβολή της ναυτιλίας στην ελληνική οικονομία, με συνολική προσφορά στο ΑΕΠ 14,1 δισ. ευρώ ετησίως κατά μέσο όρο την τετραετία 2018-21, πάνω από 148 δισ. ευρώ ναυτιλιακό συνάλλαγμα τη δεκαετία 2012-2022, αλλά και 86.000 θέσεις εργασίας που υποστηρίζονται άμεσα ή έμμεσα.
Και συνέχισε: «Η ελληνόκτητη ναυτιλία αντιπροσωπεύει το 21% του παγκόσμιου στόλου και το 59% του ευρωπαϊκού, που σήμερα μεταφράζεται σε 5.500 πλοία και 393 εκατομμύρια dwt, με την Κίνα και την Ιαπωνία στη δεύτερη και τρίτη θέση αντίστοιχα, και μάλιστα με διαφορά 30% από τη δεύτερη Κίνα και 65% από την τρίτη Ιαπωνία. Και μιλάμε για χώρες που βρίσκονται στην πρώτη τριάδα των μεγαλύτερων οικονομιών διεθνώς: η Κίνα Νο2 και η Ιαπωνία Νο3, όταν η Ελλάδα είναι μόλις στη θέση 54».
Ειδική αναφορά έκανε στο μεταφορικό έργο της ελληνικής ναυτιλίας και στο πλεονέκτημα που έχει έναντι των ανταγωνιστών της: «Η ναυτιλία μας, αντίθετα με τους ανταγωνιστές μας, στηριζόταν ανέκαθεν σε ιδιωτικά κεφάλαια. Είμαστε η μεγαλύτερη εμπορική ναυτιλία στο ΝΑΤΟ και η γεωπολιτική διάστασή της μας δίνει μια ανυπολόγιστη δύναμη. Το μεγαλύτερο πλεονέκτημα έναντι των ανταγωνιστών μας είναι ότι είμαστε ο μεγαλύτερος cross trader στόλος. Το ότι μεταφέρουμε το εμπόριο τρίτων χωρών και όχι το δικό μας λειτουργεί υπέρ μας, καθώς δεν έχουμε ούτε εμπορικούς πολέμους όπως οι ΗΠΑ – Κίνα, ούτε εχθρικές σχέσεις όπως η Κίνα με την Ιαπωνία και τη Νότια Κορέα. Οι πελάτες μάς επιλέγουν διότι είμαστε ανταγωνιστικοί και εξαιρετικοί διαχειριστές και επαγγελματίες».
Μιλώντας για τα συστατικά της επιτυχίας της ελληνικής ναυτιλίας ξεχώρισε το ισχυρό DNA του λαού μας, τη ναυτοσύνη, το επιχειρηματικό δαιμόνιο, την παράδοση, την τεχνογνωσία, την εμπειρία, την ευελιξία και το μοντέλο της οικογενειακής διακυβέρνησης.
Ο κ. Φραγκούλης εξέφρασε την πεποίθησή του ότι για όλους τους παραπάνω λόγους η Ελλάδα θα εξακολουθήσει να είναι παγκόσμια ηγέτις στα ναυτιλιακά δρώμενα, διευκρινίζοντας ότι «η Κίνα είναι μεν η μεγαλύτερη αντίπαλός μας, αλλά εκτιμώ πως δεν έχει στόχο να μας ξεπεράσει. Αυτό τουλάχιστον εισπράττω μιλώντας με ανθρώπους της ναυτιλίας εκεί. Είναι μια τεράστια χώρα σε φάση μεγάλης ανάπτυξη με 1,4 δισεκατομμύρια πληθυσμό. Αντί λοιπόν να επενδύσουν, π.χ., 270 εκατ. για να χτίσουν ένα πλοίο LNG, βρίσκουν προτιμότερο να επενδύσουν σε μια μεγάλη βιομηχανική μονάδα σε μια κωμόπολή τους που μπορεί να δώσει θέσεις εργασίας σε 7.000 ανθρώπους.
Πιστεύω ακόμα πως οι συνθήκες σήμερα και η κατάσταση της οικονομίας μας, μαζί με την κατάλληλη κρατική διακυβέρνηση, δίνoυν μεγάλες δυνατότητες ανάπτυξης και στο ευρύτερο maritime cluster μας, στο λιμάνι του Πειραιά και γενικά τα λιμάνια της χώρας, στην ενίσχυση του ναυτιλιακού μας κέντρου, στην αναβίωση της ναυπηγοεπισκευαστικής, που για μένα είναι το μεγάλο στοίχημα και ένας κλάδος όπου μπορούμε να μεγαλουργήσουμε όπως και στο παρελθόν, τόσο στις επισκευές όσο και στις νέες κατασκευές, όπως επίσης και στην ανάπτυξη των εγχώριων κατασκευαστών ναυτιλιακού εξοπλισμού, όπου ήδη υπάρχουν λίγοι -σχετικά- αλλά εξαιρετικοί κατασκευαστές». Κατόπιν, έκλεισε την ομιλία του λέγοντας:
«Η ναυτιλία μας μπορεί και πρέπει να εμπνεύσει τους Ελληνες να πρωταγωνιστήσουν και σε άλλους κλάδους. Η δεκαετής κρίση έδωσε σε όλους μας ένα πολύ μεγάλο μάθημα και μας προπόνησε γερά. Η πρωτιά δεν είναι ο στόχος, αλλά η δημιουργία και η ανάπτυξη και άλλων κλάδων -πέραν του τουρισμού και της ναυτιλίας- πρέπει να μας απασχολήσουν. Ενα παράδειγμα είναι η βιομηχανία μας στο σύνολό της.
Οταν μπορούμε να είμαστε παγκόσμιοι πρωταθλητές στη ναυτιλία, σημαίνει πως μπορούμε να διακριθούμε και να πρωταγωνιστήσουμε και σε άλλες αγορές. Οπως λέει και ο φίλος μου Πήτερ Οικονομίδης, η Ελλάδα μπορεί να γίνει η Apple της Νοτιοανατολικής Ευρώπης».
Διαβάστε ακόμη
CAIR Ρόδος: Επί έναν αιώνα κερνάει τους Ελληνες (pics)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ