Η πρόκληση της ανασυγκρότησης της παγκόσμιας οικονομίας θα είναι το μεγάλο στοίχημα της «μεταπολεμικής» κοινωνίας όταν πλέον θα βρεθούμε στο τέλος της πανδημίας και όλα θα πρέπει να επανέλθουν στην πρότερη, αν είναι εφικτό, κατάστασή τους.
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, η ναυτιλία φυσικά δεν μένει ανεπηρέαστη. Ο ναυτιλιακός κόσμος ήδη αντιμετωπίζει οικονομικές προκλήσεις αλλά και πολλές λειτουργικές δυσκολίες σε θέματα που αφορούν καθημερινές ανάγκες διαχείρισης. Ενώ κάποιες δυσλειτουργίες αναφορικά με την από το γραφείο υποστήριξη των πλοίων μπορούν να ξεπεραστούν χάρη στις λύσεις που προσφέρει η τεχνολογία, υπάρχει μια σειρά από υπηρεσίες της ναυτιλίας που πλήττονται σημαντικά καθώς η εξάπλωση του Covid-19 έχει οδηγήσει στη λήψη προστατευτικών μέτρων που σε αρκετές περιπτώσεις έχουν ως αποτέλεσμα το κλείσιμο λιμένων, δυσκολίες στην προμήθεια των πλοίων, καθυστερήσεις στις παραδόσεις από τα ναυπηγεία, δυσκολίες στη διεξαγωγή επιθεωρήσεων και πιστοποιήσεων αλλά και δυσλειτουργίες ή καθυστερήσεις των εργασιών φορτοεκφόρτωσης στα λιμάνια.
Ο Κώστας Κόντες Managing Director της V. Ships Greece Ltd που είναι η μεγαλύτερη, παγκοσμίως, εταιρεία διαχείρισης πλοίων, μιλώντας στο “N.M.” χαρτογράφησε την κατάσταση της ναυτιλιακής βιομηχανίας.
“Η μεγαλύτερη πρόκληση που αντιμετωπίζει αυτό τον καιρό η ναυτιλία και δεν είναι άλλη από την μη δυνατότητα διεξαγωγής αλλαγών στους συναδέλφους μας ναυτικούς που βρίσκονται αυτή την στιγμή πάνω στα πλοία μας. Η – έστω και προσωρινή – αναστολή των αλλαγών των συναδέλφων ναυτικών μας, έχει εγείρει πολλούς προβληματισμούς και προκαλεί άγχος στους εμπλεκόμενους φορείς στον κλάδο και κυρίως στους ναυτικούς μας. Δεδομένης της τρέχουσας κατάστασης και των μέτρων που έχουν ληφθεί, πολλοί ναυτικοί συνεχίζουν και εργάζονται ακόμη και αν έχουν συμπληρώσει το μέγιστο χρόνο εργασίας, όπως αυτός έχει συμφωνηθεί στη σχετική σύμβαση και όπως προβλέπεται από το κράτος σημαίας και τους κανονισμούς εργασίας των διεθνών οργανισμών (ΙΜΟ, ΙLO κ.α.) και συνεχίζει:
“Οι συμβάσεις εργασίας παρατείνονται, γεγονός που οδηγεί στο να παραμείνουν τα ίδια πληρώματα επί του πλοίου για επιπλέον εβδομάδες. Οι ναυτικοί μας δοκιμάζονται αυτή την περίοδο τόσο σωματικά όσο και πνευματικά. Η συνέχιση της εργασίας για εκτεταμένες περιόδους οδηγεί αναπόφευκτα σε κόπωση, ενώ η μη δυνατότητα επαναπατρισμού και επανένωσης με τις οικογένειες τους ενισχύει το άγχος και αποδυναμώνει την ψυχολογία τους.
H επίπτωση στην υγεία και την ευημερία των ναυτικών θα μπορούσε να είναι τέτοια που να αρχίζει να θέτει σε κίνδυνο την ασφαλή ναυσιπλοΐα και την ομαλή λειτουργία των πλοίων, διαταράσσοντας την διεξαγωγή του εμπορίου και τελικά την παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού βασικών αγαθών”
Ο Κώστας Κόντες υπογραμμίζει ότι εν μέσω της παγκόσμιας υγειονομικής κρίσης “το πιο σημαντικό από ποτέ είναι να παραμείνουν ανοιχτές οι εφοδιαστικές αλυσίδες για να εξασφαλιστεί ότι τα ιατρικά εφόδια, τα τρόφιμα, τα καύσιμα, οι πρώτες ύλες και τα υπόλοιπα αγαθά εξακολουθούν να φθάνουν στους προορισμούς τους. Ας μην ξεχνάμε ότι οι θαλάσσιες μεταφορές αντιπροσωπεύουν περίπου το 90% του παγκόσμιου εμπορίου. Συνεπώς, η αδυναμία επάνδρωσης των πλοίων με νέους συναδέλφους, που θα είναι σωματικά και πνευματικά σε θέση να εκτελέσουν τα καθήκοντά τους, μπορεί να οδηγήσει στη σταδιακή κατάρρευση της εφοδιαστικής αλυσίδας και σε βασικές ελλείψεις προϊόντων που φτάνουν μέχρι τον τελικό καταναλωτή” και συμπληρώνει:
“Επίσης, δεν πρέπει να αγνοούμε την ανάγκη και των ναυτικών, που αυτή την στιγμή έχουν βρεθεί άνεργοι, αγωνιούν και είναι κάτω από την οικονομική πίεση να ξαναταξιδέψουν και να φέρουν εισόδημα στην οικογένειά τους. Ακόμη, αναλογιστείτε τι γίνεται με τις οικογένειες των ναυτικών αυτών που περιμένουν. Είναι λοιπόν ζωτικής σημασίας τα πλοία – και τα λιμάνια φυσικά – να παραμείνουν πλήρως λειτουργικά ώστε να μην διαταραχθεί η ροή αγαθών καθ ‘όλη τη διάρκεια της πανδημίας, αλλά είναι εξίσου σημαντικό και να βρεθεί μία λύση για τους συναδέλφους μας ναυτικούς. Φέρνω πολλές φορές σαν παράδειγμα, όπως βλέπουμε και μέσα από την τηλεόραση, την δυσκολία που έχουν οι συνάνθρωποί μας να υπακούσουν στην παραμονή τους στο σπίτι. Σκεφτείτε λοιπόν τι συμβαίνει με τους συνανθρώπους μας πάνω στα πλοία και τις δυσκολίες που αυτοί αντιμετωπίζουν”.
Η κινητοποίηση και η ανταπόκριση των ενδιαφερόμενων φορέων είναι αξιοσημείωτη.
“Στόχος είναι η προώθηση μιας πρακτικής και πραγματιστικής προσέγγισης σε ζητήματα όπως η επιβίβαση/αποβίβαση του πληρώματος, η επιθεώρηση και η πιστοποίηση, η διεξαγωγή των εργασιών στα λιμάνια κλπ. Το Ηνωμένο Βασίλειο π.χ., ανακήρυξε τους ναυτικούς σε «εργαζομένους-κλειδιά» σε μία προσπάθεια να τους αποδοθούν ειδικά δικαιώματα. Επιπλέον, ο ΙΜΟ, στην τελευταία εγκύκλιό του, καλεί τις κυβερνήσεις των κρατών να διευκολύνουν – πάντα λαμβάνοντας τα κατάλληλα προστατευτικά μέτρα – την επιβίβαση/αποβίβαση και διακίνηση των πληρωμάτων. Με μεγάλη χαρά επίσης, βλέπω δράσεις που έχουν αναλάβει διάφορoι οργανισμοί με άμεσο στόχο την ψυχολογική στήριξη των ναυτικών μας, όπως το The International Propeller Club Port of Piraeus που προσφέρει δωρεάν στήριξη στους συναδέλφους μας που ταξιδεύουν με ελληνόκτητα πλοία” λέει ο Κώστας Κόντες ο οποίος στη συνέχεια αναφέρεται στις δράσεις της V. Ships:
“Η V. Ships δεν παραμένει θεατής σε αυτή τη νέα πραγματικότητα και τις διάφορες εξελίξεις καθώς ο Οργανισμός κινητοποιήθηκε από την πρώτη κιόλας στιγμή. Ο Graham Westgarth, CEO του Οργανισμού, έγραψε μια ανοιχτή επιστολή και κάλεσε τους υπεύθυνους λήψης αποφάσεων σε όλο τον κόσμο να βοηθήσουν τον ναυτιλιακό κλάδο με τον ορισμό των ναυτικών ως «βασικό προσωπικό» και, με τον τρόπο αυτό, να τους παράσχουν επαρκείς διασφαλίσεις, συμπεριλαμβανομένων των δικαιωμάτων επιβίβασης και αποβίβασης.
Επιπλέον, η συνεχής ενημέρωση προσωπικού γραφείου και πλοίου αλλά και η ανάπτυξη ειδικού πλάνου για τη διασφάλιση της ευημερίας και της ασφάλειας των ναυτικών μας, παραμένουν στο επίκεντρο των δραστηριοτήτων του V. Group. Ακόμη, το «Κέντρο Υποστήριξης Πληρωμάτων» είναι εκεί για να προσφέρει κάθε στιγμή βοήθεια και στήριξη στους ναυτικούς μας, ενώ, σε μία ακόμη προσπάθεια στήριξης των συναδέλφων μας και βελτίωσης της παραμονής τους στο πλοίο, o Οργανισμός παραχώρησε, δωρέαν, αυξημένη πρόσβαση στο διαδίκτυο” και καταλήγει:
“Ενώ λοιπόν η παγκόσμια κοινότητα μάχεται με την πανδημία, η ναυτιλία δίνει τον δικό της αγώνα. Δεν πρέπει λοιπόν να ξεχνάμε τους συναδέλφους μας ναυτικούς που βρίσκονται στην πρώτη γραμμή της μάχης και κάτω από δυσμενείς συνθήκες φροντίζουν κάθε αγαθό να φτάσει στον προορισμό του συμβάλλοντας έτσι στη διατήρηση της ομαλότητας και στην προσπάθεια να ξεπεραστεί η παγκόσμια αυτή κρίση. Η ανάγκη να ενωθούμε για να αντιμετωπίσουμε όλοι μαζί το πρόβλημα είναι τώρα πιο μεγάλη από ποτέ. Ελπίζω πως οι κυβερνήσεις όλου του κόσμου θα ενωθούν κάτω από μια φωνή για να αντιμετωπίσουν αυτό το πρόβλημα που εάν παραμείνει αναπόφευκτα θα οδηγήσει σε περαιτέρω συνέπειες”.