© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Ο δρ Κώστας Γκόνης έγινε ο πρώτος Έλληνας διευθυντής μιας μεγάλης διεθνούς ναυτιλιακής ένωσης, της Intercargo. Το 2016 ανέλαβε γενικός γραμματέας της Ένωσης, η οποία ενώνει τους πλοιοκτήτες ξηρού φορτίου και της οποίας εταίροι στη στρογγυλή τράπεζα των διεθνών ναυτιλιακών οργανισμών είναι οι International Chamber of Shipping, BIMCO και Intertanko.
Κατά τη διάρκεια της θητείας του η Intercargo έχει διπλασιάσει το μέγεθός της. Τα μέλη της σήμερα αριθμούν τις 250 εταιρείες, εκ των οποίων πάνω από 155 είναι εφοπλιστικές και έχουν εγγράψει πάνω από 3.200 πλοία. Εχοντας μοναδική εμπειρία μέσω της συμμετοχής του σε διεθνή φόρα που καθορίζουν το μέλλον της ναυτιλίας, ο κ. Γκόνης είναι και μεταξύ των κριτών στα πρώτα παγκοσμίως βραβεία ESG Shipping Awards (https://esgshippingawards.com), που θα διεξαχθούν στην Αθήνα στις 30 Μαΐου στο Μέγαρο Μουσικής και τα διοργανώνουν δύο στελέχη της ναυτιλιακής βιομηχανίας, οι κυρίες Ελενα Αθουσάκη και Κατερίνα Σταθοπούλου.
Η τελετή απονομής των πρώτων διεθνώς ναυτιλιακών βραβείων ESG (Environmental/Περιβάλλον, Social/ Κοινωνία και Governance/Διακυβέρνηση) θα συγκεντρώσει τους πρωτοπόρους της ελληνικής ναυτιλίας και θα αναδείξει νικήτριες εταιρείες ανά κατηγορία.
Μιλώντας στο «business stories» ο κ. Γκόνης στέλνει ξεκάθαρο μήνυμα-προειδοποίηση στις ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες τονίζοντας ότι «δεν πρέπει να αφήσουν εξωγενείς παράγοντες και αλλότρια συμφέροντα να διαμορφώσουν την ατζέντα ESG για αυτές. Οφείλουν να κινηθούν νωρίς -αμέσως!- προτού να είναι αργά, γιατί το ESG είναι ήδη ένα υπαρξιακό ζήτημα διαχείρισης ρίσκου. Οσες καθυστερήσουν είναι πιθανό να αποτύχουν να επιβιώσουν».
– Πώς προέκυψε η συμμετοχή σας στα ESG Shipping Awards;
Ως γενικός γραμματέας της Intercargo, με την εμπιστοσύνη των προέδρων της, αρχικά του Γιάννη Πλατσιδάκη και ακολούθως του Δημήτρη Φαφαλιού, στους οποίους είμαι ευγνώμων, έχω την ευθύνη διαχείρισης της ατζέντας της που αφορά την περιβαλλοντική προστασία, την ασφάλεια και τις βέλτιστες πρακτικές διαχείρισης πλοίων ξηρού φορτίου. Ιδιαίτερο πεδίο εστίασης για εμένα ήταν η μείωση των αέριων ρύπων από πλευράς πολιτικής και τεχνικής.
Δεν άργησα να αντιληφθώ ότι οι κύριες προκλήσεις βρίσκονται σε κάτι πολύ μεγαλύτερο που απαιτεί αλλαγή τρόπου σκέψης (mindset) και το όχημα για να επιτευχθεί αυτό δεν είναι άλλο από την ατζέντα ESG.
Ευχαριστώ ιδιαίτερα την Ελενα Αθουσάκη, η οποία είναι μεταξύ των πρωτοπόρων, με τη μοναδική και εξαιρετικά επιτυχημένη πρωτοβουλία διοργάνωσης των πρώτων παγκοσμίως ναυτιλιακών βραβείων ESG, που, διαβάζοντας τα σημεία των καιρών συγκέντρωσαν ανθρώπους, εταιρείες και οργανισμούς με παρόμοιο όραμα για τη ναυτιλία, οι οποίοι μπορεί να μην έχουν βέβαια ακριβώς την ίδια οπτική και προσέγγιση. Εχοντας δραστηριοποιηθεί στον χώρο της ναυτιλίας για 20 και πλέον χρόνια, στην πρόσκλησή της είδα μια αναγνώριση των πιο ώριμων προσανατολισμών μου.
– Γιατί θα πρέπει οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες να υιοθετήσουν την ατζέντα ESG;
Για την ευημερία των κοινωνιών, τη ναυτιλία, τον κλάδο μας, μέχρι και την κάθε εταιρεία η προστασία του περιβάλλοντος και η ευθύνη απέναντι στους ανθρώπους, τα οποία επιτυγχάνονται μέσω της χρηστής διακυβέρνησης, είναι οι πυλώνες μιας ατζέντας επιτυχίας. Τελικά η υιοθέτηση ακριβώς αυτής της κατάλληλης ατζέντας είναι ειδικά για τους πλοιοκτήτες καθοριστικός παράγοντας για να επιτύχουν την επιχειρηματική τους βιωσιμότητα, δηλαδή σε βάθος χρόνου. Υπάρχει μια κρίσιμη διάκριση μεταξύ του ESG και της απανθρακοποίησης. Η προσεκτική επιλογή της κατάλληλης και πιο σχετικής ατζέντας -και φυσικά η εφαρμογή της- είναι καθοριστική, κατά τη γνώμη μου, για την επιτυχία μιας εταιρείας ήδη στο άμεσο μέλλον.
– Ποια είναι η κρίσιμη διάκριση που διαφοροποιεί την ατζέντα ESG;
Για μια ναυτιλιακή εταιρεία η απανθρακοποίηση δεν είναι, κατά τη γνώμη μου, η κατάλληλη ατζέντα επιτυχίας. Και αυτό γιατί μια ναυτιλιακή εταιρεία είναι ένας από τους πιο αδύναμους κρίκους για να επιτύχει τα απαιτούμενα αποτελέσματα στην επίτευξη των στόχων απανθρακοποίησης. Οι ναυτιλιακές εταιρείες χρειάζονται καύσιμα, τεχνολογίες, υποδομές. Δεν μπορούν να πετύχουν τους συγκεκριμένους φιλόδοξους στόχους μόνες τους. Οι απαιτούμενες σημαντικές επενδύσεις, άλλωστε, δεν αφορούν αποκλειστικά το πλοίο.
Αντίθετα, η ατζέντα ESG, ενώ είναι προσανατολισμένη στο μέλλον, έχει άμεση αξία και χρησιμότητα ξεκινώντας από τη χάραξη σωστής στρατηγικής που έχει καταλυτική δράση σε πρακτικό επίπεδο. Θέτοντας ρεαλιστικούς στόχους που είναι προσαρμοσμένοι στις πραγματικές προκλήσεις της επιχείρησης, σε θάλασσα και στεριά, παρουσιάζει την πρόοδο που επιτυγχάνεται στους κρίσιμους τομείς που έχει στον έλεγχό της στέλνοντας ταυτόχρονα τα σωστά μηνύματα, χρησιμοποιώντας τη σύγχρονη γλώσσα που αυξανόμενα μιλούν όλα τα συμβαλλόμενα μέρη και παράγοντες και της βιομηχανίας μας πλέον.
Η απανθρακοποίηση είναι το δέντρο, όχι το δάσος. Η κρισιμότητά της είναι αναμφισβήτητη κάτω από τον τόσο σπουδαίο περιβαλλοντικό πυλώνα, αλλά έρχεται να υπηρετήσει τον κοινωνικό πυλώνα, δηλαδή τους ανθρώπους και τη συλλογική ευημερία. Για να επιτευχθούν αυτά, μια εμπνευσμένη διακυβέρνηση είναι το σημείο εκκίνησης. Ενώ οι παράγοντες ESG δίνουν τις καθοριστικές απαντήσεις για την επιτυχία και βιωσιμότητα μιας ναυτιλιακής επιχείρησης, η απανθρακοποίηση μόνη της θέτει ερωτήματα στα οποία αυτή δεν έχει τις απαντήσεις. Οπότε η επιλογή ατζέντας είναι μάλλον προφανής.
– Ποιους αφορά πιο άμεσα η ατζέντα ESG;
Η διακυβέρνηση είναι ο καταλυτικός παράγοντας, αλλιώς αποτελεί το κύριο εμπόδιο. Οι λήπτες των αποφάσεων είναι πίσω από κάθε δραστική αλλαγή. Μια βιώσιμη στρατηγική θα επιτύχει αν συνοδεύεται από διαχείριση αλλαγής (change management). Και αυτό απαιτεί ηγεσία με όραμα και γνώσεις. Επομένως, η ατζέντα ESG αφορά πρωτίστως την ανώτατη ηγεσία μιας εταιρείας, το διοικητικό συμβούλιο (C-suite / principals). Η απανθρακοποίηση από την άλλη είναι πιο σχετική σε επίπεδο τεχνικής διεύθυνσης. Η διαχείριση των παραγόντων ESG απαιτεί όραμα και συνολική θεώρηση σε βάθος χρόνου, ώστε να έχει καταλυτικό ρόλο από πάνω προς τα κάτω. Επιπλέον, αποτελεί κρίσιμο επικοινωνιακό εργαλείο όχι μόνο εσωτερικά, αλλά και προς τα έξω για την προσέλκυση και δέσμευση επενδύσεων, ικανού προσωπικού και επιχειρηματικών εταίρων σε όλους τους κρίσιμους τομείς λειτουργίας.
– Επομένως, ποιος είναι ο προτεινόμενος δρόμος για τις ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες;
Χρειάζεται μια νέα νοοτροπία. Η βιομηχανία μας δεν μπορεί απλώς να βασίζεται στην ιστορία της, στα επιτεύγματα και τις επιτυχίες του παρελθόντος. Η ελληνική ναυτιλία οπωσδήποτε αντλεί τεχνογνωσία και έμπνευση από την παράδοση, εκεί βρίσκονται τα θεμέλια της εκπληκτικής της πορείας. Υπάρχουν μεγάλα διδάγματα που μπορούμε να αξιοποιήσουμε και οφέλη που μπορούμε να αποκομίσουμε από άλλες βιομηχανίες, αλλά δεν αρκεί απλώς να τα αναπαράγουμε. Η ελληνική ναυτιλία έχει τη δική της μοναδική ιστορία να επικοινωνήσει και πορεία να χαράξει χωρίς εύκολες μιμήσεις ή συμβιβασμούς.
Αλλά χρειάζεται μια νέα νοοτροπία, πείτε το «όραμα ή πλαίσιο αντίληψης», αν προτιμάτε, και εμπιστοσύνη σε καινοτόμους ανθρώπους για να την υλοποιήσουν.
Για επιτυχή ανταπόκριση στις προκλήσεις του σήμερα και του αύριο, οι επιταγές ορίζουν:
■ Εγκαιρη και προληπτική δράση στο πλαίσιο του ESG με ισχυρό, πειστικό και ουσιαστικό, όχι απλώς επιφανειακό, τρόπο.
■ Διαμόρφωση της κατάλληλης ατζέντας ESG για την εταιρεία από την ίδια. Αλλιώς αφήνονται επικίνδυνα περιθώρια σε εξωτερικά συμφέροντα και πρόθυμους διαμορφωτές της.
Οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες δεν πρέπει να αφήσουν εξωγενείς παράγοντες και αλλότρια συμφέροντα να διαμορφώσουν την ατζέντα ESG για αυτές. Οφείλουν να κινηθούν νωρίς -αμέσως!- προτού να είναι αργά, γιατί το ESG είναι ήδη ένα υπαρξιακό ζήτημα διαχείρισης ρίσκου. Οσες καθυστερήσουν, είναι πιθανό να αποτύχουν να επιβιώσουν.
* Τα αρχικά ESG προέρχονται από τις λέξεις Environment/Περιβάλλον, Society/Κοινωνία και Governance/Διακυβέρνηση και αφορούν τον απόηχο και τις πρακτικές που έχει μια επιχείρηση σε αυτούς τους τομείς
Διαβάστε ακόμη
«Θερμό» καλοκαίρι βλέπουν για φέτος οι αεροπορικές εταιρείες
Πληθωρισμός: Νέα «ανάσα» με πτώση κάτω από 3% τον Μάιο
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ