Ο Κώστας Δελαπόρτας είναι δεύτερης γενιάς πλοιοκτήτης. Τον συνάντησα πριν από λίγες ημέρες στα καινούρια γραφεία της εταιρείας DryDel Shipping Inc στη Βούλα, μία εταιρεία που είναι ανάμεσα σε εκείνες που πρωταγωνιστούν στις ναυπηγήσεις. Αντίκρισα έναν εκπρόσωπο της νέας γενιάς της ελληνικής ναυτιλίας με σχέδια και όνειρα όχι μόνο για την εταιρεία, αλλά και για τη γαλανόλευκη ναυτιλιακή βιομηχανία. Μετά την ενημέρωση για την εταιρεία που μου έκανε και χωρίς χρονοτριβή άρχισε η συνέντευξη.

Πρώτα θέματα που συζητήσαμε ήταν η ναυλαγορά ξηρού φορτίου, η πράσινη μετάβαση καθώς και τα σχέδια που έχει για την εταιρεία του. Οταν όμως ολοκλήρωσα την απομαγνητοφώνηση και ξανακοίταξα το κείμενο, αποφάσισα ότι έπρεπε να αρχίσω την παρουσίαση από το τέλος, από τη στιγμή που ο Κώστας Δελαπόρτας κατέθεσε τον προβληματισμό του για το μέλλον της ελληνόκτητης ναυτιλίας λόγω έλλειψης Ελλήνων ναυτικών, αλλά και στελεχών στα γραφεία.

-Κύριε Δελαπόρτα, να μιλήσουμε για την Ελληνική Ναυτιλία. Δεν σας ρωτάω κάτι συγκεκριμένο γιατί δεν θέλω να σας προκαταλάβω. Πείτε την άποψή σας.

Η ελληνική ναυτιλία πρέπει να ενισχυθεί ακόμα περισσότερο. Είμαστε η πρώτη δύναμη παγκοσμίως, και είναι αδιανόητο να μην έχουμε ελληνικό P&I Club (ναυτασφαλιστικό οργανισμό) και έναν ελληνικό νηογνώμονα. Οι Ελληνες διαθέτουμε την τεχνογνωσία και την εμπειρία. Είναι απαραίτητο να στηρίξουν το εγχείρημα οι Ελληνες και οι Ελληνίδες εφοπλιστές/πλοιοκτήτες. Πιστεύω ακράδαντα ότι θα το υποστηρίξουν με μεγάλο ενθουσιασμό.

-Για το ελληνικό νηολόγιο / την ελληνική σημαία ποια είναι η γνώμη σας;

Εχουμε 5.500 ελληνόκτητα εμπορικά πλοία και στο ελληνικό νηολόγιο είναι εγγεγραμμένο μόνο το 11,8%.
Η ελληνική σημαία και το ελληνικό νηολόγιο πρέπει να γίνουν πιο ανταγωνιστικά και ευέλικτα. Παρά το γεγονός ότι οι Ελληνες πλοιοκτήτες διαθέτουν περίπου 5.500 εμπορικά πλοία, μόνο το 11,8% από αυτά είναι εγγεγραμμένα στο ελληνικό νηολόγιο. Αυτό είναι ένα ανησυχητικό στατιστικό που υποδεικνύει την ανάγκη για μεταρρυθμίσεις και βελτιώσεις. Το ελληνικό νηολόγιο πρέπει να προσφέρει περισσότερα κίνητρα και να δημιουργήσει ένα ευνοϊκότερο περιβάλλον για τους πλοιοκτήτες, ώστε να επιλέγουν την ελληνική σημαία. Είναι αξιοσημείωτο ότι άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όπως π.χ. η Πορτογαλία, έχουν εισέλθει δυναμικά στον ανταγωνισμό, προσφέροντας ελκυστικές συνθήκες για τους πλοιοκτήτες. Αυτό δείχνει την ανάγκη για άμεσες δράσεις από την πλευρά της Ελλάδας, ώστε να ενισχυθεί η θέση της στον παγκόσμιο ναυτιλιακό χάρτη.

-Είναι πιο ακριβό το ελληνικό νηολόγιο, αυτός είναι ο λόγος;

Οχι, δεν είναι θέμα το κόστος. Είναι πιο πολύ θέμα ευελιξίας. Σύμφωνα με τη νομοθεσία, σε ένα υπό ελληνική σημαία πλοίο το 30% των αξιωματικών πρέπει να είναι Ελληνες. Με 5.500 πλοία που έχουμε, θα βρεθούν τόσοι Ελληνες; Δεν υπάρχουν. Είναι τρομερή η έλλειψη Ελλήνων ναυτικών. Για μένα πρέπει να γίνει ό,τι ισχύει με τις ξένες σημαίες που είναι ανταγωνιστικές προς την ελληνική σημαία. Γιατί αν δεν είσαι ανταγωνιστικός, τι να κάνεις;

Αν επιτρεπόταν να ναυτολογούμε πληρώματα από όλες τις εθνικότητες, νομίζω πως θα είχαμε έναν πολύ μεγάλο αριθμό υπό ελληνική σημαία πλοίων εγγεγραμμένων στο ελληνικό νηολόγιο. Αυτό θα σήμαινε έσοδα για εμάς αλλά και για το κράτος.

-Υπάρχει εμπιστοσύνη στους Ελληνες/Ελληνίδες αξιωματικούς;

Υπάρχει τεράστια εμπιστοσύνη στους Ελληνες και στις Ελληνίδες αξιωματικούς.

Δυστυχώς, όμως, δεν υπάρχουν όσοι αξιωματικοί θα θέλαμε για να τους ναυτολογήσουμε στα πλοία μας. Αυτό δημιουργεί ένα σημαντικό πρόβλημα για την ελληνική ναυτιλία, καθώς η έλλειψη επαρκούς αριθμού αξιωματικών μπορεί να επηρεάσει αρνητικά την αποτελεσματικότητα και την ποιότητα των υπηρεσιών μας. Ενα άλλο θέμα που παρατηρώ τα τελευταία χρόνια είναι η δυσκολία να στελεχώσουμε τα γραφεία μας με έμπειρο προσωπικό. Η έλλειψη εξειδικευμένων στελεχών αποτελεί πρόκληση και για τις ναυτιλιακές εταιρείες, καθώς η εύρεση και η διατήρηση ταλαντούχων και καταρτισμένων επαγγελματιών είναι κρίσιμη για την επιτυχή λειτουργία και ανάπτυξη της επιχείρησης. Για να αντιμετωπιστούν αυτές οι προκλήσεις, πρέπει να γίνουν συντονισμένες προσπάθειες για την ενίσχυση της ναυτικής εκπαίδευσης και την προσέλκυση νέων ανθρώπων στον κλάδο. Παράλληλα, η ναυτιλία πρέπει να δημιουργήσει ευκαιρίες για την επαγγελματική ανάπτυξη και την κατάρτιση του προσωπικού της, τόσο στα πλοία όσο και στα γραφεία.

Η τελετή παραλαβής του πλοίου «Warrior» στην Ιαπωνία

-Δεν είναι πολύ γνωστό προς τα έξω. Πώς έχει προκύψει αυτό το πρόβλημα;

Τα τελευταία χρόνια παρατηρούμε ότι τα νέα παιδιά δεν επιλέγουν να σπουδάσουν ναυτιλία. Αυτό έχει δημιουργήσει μια τεράστια έλλειψη ειδικευμένου προσωπικού, ακόμα και για τις θέσεις στα γραφεία. Ως αποτέλεσμα, αντιμετωπίζουμε σοβαρές προκλήσεις στην εύρεση και στελέχωση των πλοίων και των γραφείων μας με καταρτισμένους επαγγελματίες. Επιπλέον, η συνεχής ανάπτυξη του στόλου των Ελλήνων εφοπλιστών απαιτεί ακόμη περισσότερα στελέχη.

Η αυξημένη ζήτηση για εξειδικευμένο προσωπικό καθιστά ακόμη πιο επιτακτική την ανάγκη να προσελκύσουμε νέους στον κλάδο της ναυτιλίας και να επενδύσουμε στην εκπαίδευσή τους. Παρόλο που η ελληνική ναυτιλία διαθέτει την τεχνογνωσία και την εμπειρία, η έλλειψη εξειδικευμένων στελεχών είναι ένα πρόβλημα που πρέπει να αντιμετωπιστεί άμεσα.
Είναι απαραίτητο να ενισχύσουμε τις ναυτικές σπουδές και να δημιουργήσουμε ευκαιρίες για τους νέους, ώστε να διασφαλίσουμε ότι η ελληνική ναυτιλία θα συνεχίσει να ηγείται παγκοσμίως.

-Πιστεύετε ότι το ελληνικό ναυτιλιακό θαύμα, το ελληνικό ναυτιλιακό κάστρο κινδυνεύει να πέσει από μέσα;

Ναι, δυστυχώς αυτός ο κίνδυνος είναι πραγματικός. Το ελληνικό ναυτιλιακό κάστρο κινδυνεύει να αποδυναμωθεί εκ των έσω. Αν δεν ιδρυθούν νέες σχολές και αν δεν προωθηθεί η ναυτιλία, θα αντιμετωπίσουμε σοβαρά προβλήματα. Οι νέοι, όταν ακούν για ναυτιλία, συχνά νομίζουν ότι θα πρέπει να επιβιβαστούν σε ένα πλοίο, να ταξιδεύουν για μήνες και να λείπουν από το σπίτι και την οικογένειά τους. Δεν κατανοούν ότι υπάρχουν και οι θέσεις στα γραφεία, οι οποίες πρέπει να είναι στελεχωμένες με πολλά άτομα διαφόρων ειδικοτήτων. Η ναυτιλία πρέπει να προωθείται από τα σχολεία. Τα παιδιά πρέπει να αποκτήσουν μια πραγματική εικόνα του τι σημαίνει ναυτιλία. Πρέπει να δημιουργηθεί ένα αμιγώς ναυτιλιακό πανεπιστήμιο, το οποίο θα περιλαμβάνει όλες τις σχετικές ειδικότητες, όπου θα διδάσκεται η ελληνική ναυτιλία. Με αυτόν τον τρόπο θα διασφαλίσουμε ότι η ελληνική ναυτιλία θα συνεχίσει να ευημερεί και στο μέλλον.

-Προσπαθείτε όμως να βρείτε λύση, σωστά;

Επιζητώντας να βρούμε λύσεις για την ανανέωση και ενίσχυση της εταιρείας μας, έχουμε στραφεί σε νέους με ταλέντο, οι οποίοι δεν έχουν απαραίτητα σχέση με τη ναυτιλία και δραστηριοποιούνται σε άλλους τομείς. Τους προσφέρουμε την ευκαιρία να εργαστούν μαζί μας για έξι μήνες, κατά τη διάρκεια των οποίων τους παρέχουμε την απαραίτητη εκπαίδευση και γνώση της δουλειάς μας. Οσοι δείξουν ότι έχουν την ικανότητα και την προοπτική να προχωρήσουν, τους στέλνουμε, με δικά μας έξοδα, σε ένα ιδιωτικό πανεπιστήμιο στην Ελλάδα για περαιτέρω σπουδές. Αυτή η προσέγγιση όχι μόνο ενισχύει την εταιρεία μας με νέες δεξιότητες και φρέσκες ιδέες, αλλά και παρέχει σε αυτούς τους νέους σημαντικές ευκαιρίες επαγγελματικής ανάπτυξης και προσωπικής εξέλιξης.

Στη συνέχεια η συζήτηση στράφηκε στα σχέδια που έχει ο πλοιοκτήτης για την DryDel Shipping: «Εχουμε αρχίσει να βάζουμε παραγγελίες για νεότευκτα από το 2020 και μόνο σε ιαπωνικά ναυπηγεία. Περιμένουμε να παραλάβουμε τα επόμενα τρία χρόνια 10 φορτηγά πλοία μεγέθους από handysize έως ultramax. Εχουμε 4 handysize και 6 ultramax που θα παραληφθούν από την DryDel έως το 2027».

-Πόσα πλοία έχετε στο νερό;

Τα πλοία που διαχειρίζεται η εταιρεία είναι 12 στο νερό, όλα ιαπωνικής κατασκευής, μεγέθους από handy έως και kamsarmax.

-Ποια είναι η φιλοσοφία σας ως εταιρεία;

Η φιλοσοφία μας είναι να επενδύουμε σε καινούρια πλοία, διότι αναμένουμε ότι στο εγγύς μέλλον, με την αυστηροποίηση του θεσμικού πλαισίου για την προστασία του περιβάλλοντος, τα νέα πλοία θα έχουν τεράστια ζήτηση. Γι’ αυτό τον λόγο, έχουμε κάνει το μεγάλο βήμα για τα δεδομένα της εταιρείας μας και κατασκευάζουμε νέα πλοία. Πιστεύουμε ότι η επένδυση αυτή θα αποδώσει σημαντικά οφέλη, κυρίως στο κόστος λειτουργίας. Τα νεότευκτα πλοία που παραλαμβάνουμε από την Ιαπωνία έχουν πολύ μικρότερα λειτουργικά έξοδα σε σύγκριση με ένα πλοίο δεκαετίας.
Πιο συγκεκριμένα, το λειτουργικό κόστος ενός νεότευκτου πλοίου είναι μειωμένο κατά 1.000 δολάρια την ημέρα σε σύγκριση με ένα πλοίο ηλικίας 10 ετών. Η στρατηγική μας αυτή βασίζεται στην πεποίθηση ότι τα νέα πλοία, με τη σύγχρονη τεχνολογία και την καλύτερη ενεργειακή απόδοση που προσφέρουν, θα είναι πιο αποδοτικά και φιλικά προς το περιβάλλον. Με αυτόν τον τρόπο όχι μόνο συμμορφωνόμαστε με τους νέους κανονισμούς, αλλά και διασφαλίζουμε τη βιώσιμη ανάπτυξη της εταιρείας μας στο μέλλον.

-Είστε υπέρ του μονοδιάστατου στόλου; Γιατί κάποιοι υποστηρίζουν ότι πρέπει να είναι πολυδιάστατος.

Συμφωνώ απόλυτα με την άποψη ότι ο στόλος μιας ναυτιλιακής εταιρείας πρέπει να είναι πολυδιάστατος και να περιλαμβάνει διάφορες κατηγορίες πλοίων. Οι υποστηρικτές αυτής της στρατηγικής έχουν δίκιο. Η διαφοροποίηση σε διάφορους τομείς, όπως τα δεξαμενόπλοια ή άλλες κατηγορίες, προσφέρει σημαντικά πλεονεκτήματα, όπως η μείωση του κινδύνου και η εκμετάλλευση ευκαιριών σε διαφορετικές αγορές. Δυστυχώς, μέχρι τώρα δεν έχω επενδύσει σε άλλους τομείς πέρα από αυτόν του ξηρού φορτίου. Αναγνωρίζω ότι είναι μια παράλειψη, αλλά σκοπεύω να εκμεταλλευτώ τις ευκαιρίες που θα παρουσιαστούν στο μέλλον για να διαφοροποιήσω τον στόλο μας.

-Πού έχετε γραφεία;

Το 2010 ανοίξαμε το πρώτο μας operating γραφείο στη Σιγκαπούρη, απ’ όπου ξεκινήσαμε να πραγματοποιούμε ναυλώσεις. Το 2016 επεκταθήκαμε και ανοίξαμε δεύτερο γραφείο, στο Ντουμπάι. Επιπλέον, πριν από έναν χρόνο εγκαινιάσαμε ένα νέο γραφείο στη Βραζιλία, στο Σάο Πάολο. Βλέπω τεράστια δυναμική σε αυτή την περιοχή, ιδιαίτερα λόγω της παραγωγής σιτηρών. Είναι σημαντικό για εμάς να είμαστε παρόντες εκεί για να δημιουργήσουμε ισχυρές σχέσεις με τους ναυλωτές. Για μένα, όπως λέω συνεχώς, το φορτίο είναι ο βασιλιάς – «cargo is the king». Είναι κρίσιμο να είμαστε κοντά στο φορτίο, και αυτός είναι ο λόγος της επιτυχίας μας.

-Ποια είναι η εικόνα της ναυλαγοράς ξηρού φορτίου σήμερα;

Η ναυλαγορά του ξηρού φορτίου θεωρείται καλή. Τα ναύλα έχουν ανέβει σε αξιόλογο ποσοστό, και ειδικότερα στην περιοχή της Απω Ανατολής. Οι προοπτικές της ναυλαγοράς ξηρού φορτίου διαγράφονται ιδιαίτερα θετικές για τα επόμενα χρόνια. Η συνεχιζόμενη υπολειτουργία του Καναλιού του Σουέζ, που έχει ως αποτέλεσμα το 70% του στόλου να αποφεύγει τη διέλευση μέσω αυτού, ενισχύει τη δυναμική της ναυλαγοράς στο ξηρό φορτίο. Επιπλέον, η αγορά αναμένεται να παραμείνει ισχυρή λόγω των χαμηλών επιπέδων παραγγελιών νέων πλοίων.

-Ποια είναι η άποψη σας για τα εναλλακτικά καύσιμα;

Εμείς δεν ναυπηγούμε πλοία με δυνατότητα χρήσης εναλλακτικών καυσίμων, αλλά βασιζόμαστε στις νέες τεχνολογίες Tier III / Phase 3 για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Πρόσφατα παραλάβαμε δύο ιαπωνικά πλοία μεταφορικής ικανότητας 40.000 τόνων το καθένα από τα ναυπηγεία Namura, τα οποία καταναλώνουν μόλις 13 τόνους πετρελαίου όταν είναι φορτωμένα. Αυτή η απόδοση είναι πρωτόγνωρη για πλοία που χρησιμοποιούν συμβατικό καύσιμο.

Τα πλοία αυτά είναι ήδη ναυλωμένα και χάρη στην εξαιρετική τους περιβαλλοντική απόδοση έχουν καταταχθεί στην ενεργειακή κατηγορία A+. Ακόμα δεν έχει καθοριστεί ποιο ή ποια εναλλακτικά καύσιμα θα επικρατήσουν στην αγορά. Το ζήτημα, όμως, δεν αφορά μόνο την επιλογή του κατάλληλου καυσίμου, αλλά και την επάρκεια της ποσότητάς του για να καλύψει τις ανάγκες του παγκόσμιου στόλου, καθώς και τη διαθεσιμότητά του.

Ιστορία

Ο Κώστας Δελαπόρτας είναι πλοιοκτήτης δεύτερης γενιάς. Ο αείμνηστος πατέρας του Διονύσης Δελαπόρτας ξεκίνησε την καριέρα του στη ναυτιλία ως ναυλομεσίτης και ίδρυσε το 1988 την εταιρεία Meadway Shipping με φορτηγά πλοία. Στην αρχή ο στόλος του αποτελούνταν από δύο μικρά πλοία. Σταδιακά, ο στόλος αυξήθηκε σε έξι πλοία, φτάνοντας μέχρι τους 25.000 τόνους.
Το 2004, ο Διονύσης Δελαπόρτας έκανε το μεγάλο άλμα. Παρήγγειλε οκτώ πλοία στην Κίνα και στη συνέχεια επέκτεινε τις δραστηριότητές του σε μεγαλύτερης χωρητικότητας πλοία.
Το 2005-2006, απέκτησε πλοία χωρητικότητας 57.000 τόνων και αργότερα επεκτάθηκε σε πλοία τύπου kamsarmax.

Διαβάστε ακόμη

Ηλεκτρικό ρεύμα: Κλειδώνει στα €0,15/Kwh η τιμή για τον Αύγουστο (πίνακες + χάρτης)

12% πάνω οι αεροπορικές αφίξεις, αλλά οι τουρίστες ξοδεύουν λιγότερα στην Ελλάδα (πίνακας)

Σεΐχα Μάχρα: Από τη Σπάρτη στο Ντουμπάι με… προίκα διαζυγίου 3 δισ.

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ