search icon

Ναυτιλία

Κώστας Δελαπόρτας: Όσο υπολειτουργεί η διώρυγα του Σουέζ η ναυλαγορά στο ξηρό φορτίο, θα είναι δυνατή

o ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της DryDel μιλά στο newmonewy για τις προοπτικές της συγκεκριμένης αγοράς και για τους νέους περιβαλλοντικούς κανονισμούς

Για τις καλές προοπτικές που έχει η ναυλαγορά ξηρού φορτίου αλλά και για τις παραμέτρους που την επηρεάζουν και το πως όπως οι νέοι περιβαλλοντικοί κανονισμοί μίλησε στο newmoney o ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της DryDel, Κώστας Δελαπόρτας.

– Κύριε Δελαπόρτα, ποια είναι η εικόνα της ναυλαγοράς ξηρού φορτίου σήμερα;

Η ναυλαγορά του ξηρού φορτίου θεωρείται πάρα πολύ καλή. Τα ναύλα έχουν ανέβει και ειδικότερα στην Κίνα και στην Άπω Ανατολή, που λέμε, μεταξύ Σιγκαπούρης και Ιαπωνίας. Τα μικρής χωρητικότητας φορτηγά, Handymax μεταφορικής ικανότητας 35.000 τόνων και Ultramax 65.000 τόνων δουλεύουν με πολύ γερά ναύλα και αυτό κρατάει την αγορά σε πολύ καλό επίπεδο.

– Τι εισαγωγές και εξαγωγές γίνονται και από ποίες χώρες;

Κάνουν πιο πολύ εισαγωγές οι Κινέζοι, κάρβουνο και σιτηρά. Έχουν ανέβει τρομερά η ζήτηση σε σιτηρά και κάρβουνο. Έχουν ανέβει επίσης πάρα πολύ οι εισαγωγές, για πρώτες ύλες και η Κίνα θεωρείται μια μεγάλη δύναμη και θα συνεχίσει όλο το 2024 να απορροφά μεγάλους όγκους φορτίων. Επίσης η Αυστραλία, Βραζιλία βρίσκονται στη μεγάλη εικόνα μέσω των εξαγωγών που κάνουν σε κάρβουνο, σιδηρομεταλλεύματα και σιτηρά. Θετικό για την αγορά είναι το γεγονός ότι παραμένει η διέλευση από το Σουέζ προβληματική λόγω των Χούθι με αποτέλεσμα τα πλοία να παραπλέουν τη Νότια Αφρική αυξάνοντας τα τονομιλία του ταξιδιού και τη διάρκεια του κατά 12 με 13 ημέρες. Η κατάσταση αυτή αυξάνει τον ημερήσιο ναύλο και για τα φορτηγά πλοία.

-Ποιες είναι οι προοπτικές της ναυλαγοράς ξηρού φορτίου;

Όσο το κανάλι του Σουέζ υπολειτουργεί και το 70% του στόλου δεν περνάει από μέσω αυτού, τόσο η ναυλαγορά στο ξηρό φορτίο, θα είναι δυνατή.

– Οι τιμές των φορτηγών πλοίων έχουν συμπαρασυρθεί προς τα επάνω;

Όντως οι έχουν ανέβει στον τομέα των αγοραπωλησιών μεταχειρισμένων-second hand πλοίων. Όμως πιο πολύ έχουν ανέβει και τα νεότευκτα τα new buildings. Το κόστος ναυπήγησης ενός φορτηγού πλοίου έχει αυξηθεί κατά 30% και ισχύει για όλους τους τύπους. Και αυτό συμβαίνει γιατί υπάρχει έλλειψη θέσεων στα ναυπηγεία, δεν υπάχρουν κλίνες. Είναι γεμάτα με απλά λόγια.

Και γενικά στην Ιαπωνία που βάζω παραγγελίες ναυπήγησης τα ναυπηγεία προτιμούν να κατασκευάζουν άλλου τύπου πλοία, όπως μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μεγάλης μεταφορικής ικανότητας και δεξαμενόπλοια που κοστίζουν πιο ακριβά.

Η μειωμένες παραγγελίες για ναυπήγηση φορτηγών πλοίων είναι προς το συμφέρον της ναυλαγοράς ξηρού φορτίου αφού αποφεύγουμε την υπερπροσφορά χωρητικότητας. Άρα με λιγότερα πλοία στο νερό οι ναύλοι παραμένουν ψηλά. Και θα τη θετική αυτή επίπτωση θα τη δούμε σε 1-2 χρόνια.

Το ίδιο όμως συμβαίνει και στην Κίνα. Δεν υπάρχουν διαθέσιμες θέσεις στα ναυπηγεία για φορτηγά πλοία. Εκεί κατασκευάζουν και πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου LNG και υγραερίου LPG και όσους τύπους πλοίων κοστίζουν πιο ακριβά.

– Για το μέλλον της ναυλαγοράς οι καινούργιοι περιβαλλοντικοί κανονισμοί πως θα την επηρεάσουν;

Είναι ένας πολύ σημαντικός παράγοντας που θα οδηγήσει στην απόσυρση των μεγάλης ηλικίας πλοίων. Και γι’ αυτό έχω πάει σε ναυπηγήσεις.

Πρόσφατα, να σας πω και ένα παράδειγμα,έχουμε πάρει παραλάβει δύο πλοία μεταφορικής ικανότητας 40.000 τόνων το καθένα από τα ναυπηγεία Namura τα οποία καταναλώνουν μόλις 13 τόνους πετρελαίου ενώ είναι φορτωμένα στα 12 μίλια ταχύτητα. Αυτό είναι κάτι πρωτόγνωρο για πλοία που χρησιμοποιούν συμβατικό καύσιμο. Τα πλοία είναι ναυλωμένα και λόγω της περιβαλλοντικής απόδοσης τους ανέβηκαν στην κατηγορία A+. Το επίτευγμα βασίζεται στην σύγχρονη γιαπωνέζικη τεχνολογία και στο σχεδιασμό του πλοίου, η γάστρα-hull του πλοίου που έχει μικρότερη αντίσταση και διάφορα συστήματα και εφαρμογές που προσαρμόζονται σε αυτό και βοηθούν προς την κατεύθυνση της μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Και αυτός είναι ο λόγος που δεν παραγγέλνω πλοία με δυνατότητα διπλού καυσίμου αλλά με συμβατικό καύσιμο.

Με βάση το EU- ETS, το ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας εκπομπών αν πάει ένα δικό μου πλοίο στην Ευρώπη θα έχει πολύ πιο μικρό πέναλτι-ποινή. από ένα πλοίο 10 ετών. Επειδή το ETS μετράει πόσο πετρέλαιο θα κάψεις. Όταν εγώ καίω μόλις 12 αντιλαμβάνεστε ότι οι ναυλωτές θα προτιμούν να ναυλώνουν τα καινούργια βαπόρια. και αυτό θα δυναμώσει τη ζήτηση για καινούργια βαπόρια. Και λάβετε υπόψη σας ότι από την 1η Μαίου του 2025 όλη η Μεσόγειος γίνεται SECA-«Περιοχή Ελέγχου Εκπομπών Θείου», που σημαίνει ότι θα πρέπει να είναι ελεύθερη από το θείο.

Διαβάστε ακόμη

Υπερτριπλασιάστηκε η ζήτηση για έντοκα γραμμάτια (γράφημα)

Επιστολή ΓΣΕΕ σε Χατζηδάκη για τους κανονισμούς προσωπικού στις θυγατρικές της ΕΕΣΥΠ

Τρίκαλα: Κινητοποίηση αγροτών της Καρδίτσας στον κόμβο Ε65

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ

Exit mobile version