Παρά το γεγονός ότι το λιμάνι της Βαλτιμόρης είναι πολύ μακρυά από τον Πειραιά και τα άλλα ευρωπαϊκά λιμάνια, οι διαταραχές προσφοράς και ζήτησης στις θαλάσσιες μεταφορές μεταφέρονται γρήγορα παντού σημειώνει ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ Βασίλης Κορκίδης. Στα ήδη μάλιστα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζει η ναυσιπλοΐα στο Σουέζ και στον Παναμά, προστέθηκε το κλείσιμο του λιμανιού της Βαλτιμόρης, το οποίο είναι το 9ο μεγαλύτερο εμπορικό λιμάνι της Ανατολικής Ακτής των ΗΠΑ, αλλά είναι σημαντικό, αφού διακινεί 1,1 εκατ. εμπορευματοκιβώτια κάθε χρόνο. Επίσης από εκεί μεταφέρονται 850.000 οχήματα, 70% των οποίων είναι εισαγόμενα, καθιστώντας το λιμάνι της Βαλτιμόρης πρώτο στη μεταφορά αυτοκινήτων και φορτηγών. Τα οχήματα είναι αμερικανικών, και ευρωπαϊκών εταιρειών όπως General Motors και Ford, Jaguar και Land Rover, Fiat και Audi.
Η Βαλτιμόρη εξάγει μεγάλο όγκο υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) και εκτιμάται πως περίπου μισό εκατ. τόνοι καυσίμου μεταφέρονται κάθε μήνα μέσω της γέφυρας την οποία χρησιμοποιούν 1,3 εκατ. φορτηγά ετησίως ή 3.600 ημερησίως. Σύμφωνα με τα στοιχεία, το 2023 οι τερματικοί σταθμοί του λιμανιού της Βαλτιμόρης υπερέβησαν τα 52 εκατ. τόνους φορτίων αξίας 80 δις δολαριών και διακινήθηκαν 21.000 TEU την εβδομάδα, φορτία τα οποία πρέπει πλέον να δρομολογούνται μέσω άλλων λιμένων της περιοχής σε απόσταση από 48 έως 230 μίλια, όπως τα λιμάνια της Νέας Υόρκης, του Νιου Τζέρσεϊ, του Σαουθίστ και του Νόρφολκ.
Το τρίτο πλήγμα στις θαλάσσιες μεταφορές προκαλεί νέους τριγμούς στο διεθνές εμπόριο και αναζωπυρώνει τους φόβους για σημαντική διαταραχή στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα. Στη δεινή αυτή συγκυρία πλήττονται άμεσα μεταφορικές εταιρείες, εταιρείες logistics, χονδρικού και λιανικού εμπορίου, ενώ αναμένονται για μία ακόμη φορά μεγάλες καθυστερήσεις στις παραδόσεις και νέα εκτόξευση του κόστους των μεταφορών. Η εταιρεία MSC προειδοποίησε τους πελάτες ότι θα χρειαστούν αρκετοί μήνες πριν οι λιμενικές δραστηριότητες επιστρέψουν στο φυσιολογικό και θα παραλείψουν τη Βαλτιμόρη από τις υπηρεσίες της για το άμεσο μέλλον. Επιπλέον, το φορτίο που έχει ήδη εισέλθει στους τερματικούς σταθμούς της Βαλτιμόρης θα πρέπει είτε να περιμένει άγνωστο χρονικό διάστημα μέχρι να ανοίξει ξανά το λιμάνι, είτε να μεταφερθεί οδικώς σε άλλο λιμάνι. Το εσωτερικό λιμάνι του λιμανιού της Βαλτιμόρης παραμένει αποκομμένο από τον υπόλοιπο κόσμο. Κανένα πλοίο δεν μπορεί να εισέλθει για να παραδώσει τα βασικά φορτία της Βαλτιμόρης που είναι κοντέινερς, αυτοκίνητα, άνθρακας, γύψος και ζάχαρη. Γεγονός είναι πως κανένα πλοίο δεν μπορεί να βγει όσων είναι μέσα στο λιμάνι και περιλαμβάνουν πέντε φορτηγά, ένα δεξαμενόπλοιο, ένα Ro-Ro και τέσσερα πλοία της Ναυτικής Διοίκησης. Η Εθνική Ομοσπονδία Λιανικού Εμπορίου των ΗΠΑ, επισημαίνει ότι το λιμάνι της Βαλτιμόρης έχει γίνει το πιο σημαντικό για το λιανικό εμπόριο και τη βιομηχανία των ΗΠΑ που επιδιώκουν να διαφοροποιήσουν τα δίκτυα εφοδιασμού τους και να φέρουν τα αγαθά πιο κοντά στους πελάτες τους.
Οι Home Depot, Bob’s Furniture, IKEA και Amazon συγκαταλέγονται μεταξύ πολλών άλλων στις εταιρείες που χρησιμοποιούν το λιμάνι της Βαλτιμόρης για να εισάγουν προϊόντα στις ΗΠΑ. Επιπρόσθετα η Βαλτιμόρη είναι ένα λιμάνι κρουαζιέρας τα τελευταία 15 χρόνια, που μάλιστα φιλοξενεί πλοία της Carnival Cruise Line και της Royal Caribbean International όλο το χρόνο. Η Βαλτιμόρη επωφελήθηκε έντονα από τις επιθυμίες των ταξιδιωτών να επιβιβαστούν σε κρουαζιερόπλοια και να αποφύγουν τα αεροπλάνα. Η αύξηση της κρουαζιέρας βοήθησε τη Βαλτιμόρη να φτάσει τους 450.000 επιβάτες το 2023. Σε ενημέρωση των αναλυτών και επενδυτών της η Carnival Cruise Line προέβλεψε αντίκτυπο έως και 10 εκατ. δολαρίων λόγω των διαταραχών στη Βαλτιμόρη.
Τέλος οι ειδικοί περιμένουν ότι θα υπάρξουν μικρές ελλείψεις στη τοπική αγορά, αφού το ατύχημα στη Βαλτιμόρη θα επιφέρει σοβαρές συνέπειες στις θαλάσσιες μεταφορές κοντέινερ, αλλά και στις εταιρείες logistics φορτηγών της ανατολικής ακτής των ΗΠΑ. Ηδη οι εταιρείες logistics στέλνουν κατεπείγοντα μηνύματα στην πελατεία τους σχετικά με την τρέχουσα κατάσταση των εισαγωγών και των εξαγωγών τους καθώς και τις εναλλακτικές διαδρομές τους προς άλλα λιμάνια της ανατολικής ακτής. Η κατάρρευση της γέφυρας της Βαλτιμόρης από τη πρόσκρουση του πλοίου ενδέχεται σύμφωνα με τους αναλυτές να επιφέρει την μεγαλύτερη ναυτική αποζημίωση με το ασφαλιστικό κόστος να κυμαίνεται από 2 εώς 4 δις δολάρια. Το ασφαλιστικό κόστος εκτιμάται σε μισθούς στα 2 εκατ. δολάρια ημερησίως, για κόστος αναδρομολογήσεων φορτίων μεταξύ 100 και 200 εκατ. δολαρίων, για απώλειες εσόδων της πολιτείας του Μέριλαντ 28 εκατ. δολάρια κάθε μήνα που το λιμάνι θα παραμείνει κλειστό και 600 εκατ. δολάρια για την ανακατασκευή της γέφυρας. Ας ελπίσουμε πως «τρίτωσε το κακό» στις θαλάσσιες μεταφορές και δεν θα έχουμε άλλο «έμφραγμα» στη παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα.
Διαβάστε ακόμη:
Σε ποιους αρχίζει να μοιράζει πρόστιμα η εφoρία για τα POS
Γιατί έγινε γολγοθάς η αύξηση της διείσδυσης των ΑΠΕ στο 50%
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ