Οι δεσμοί, κυρίως στη ναυτιλία, μεταξύ Ελλάδας και Νότιας Κορέας είναι μακρόχρονοι και ολοένα πιο ισχυροί. Οι προοπτικές περαιτέρω ενδυνάμωσης είναι ευοίωνες με εστίαση και στον τεχνολογικό τομέα λόγω της ψηφιοποίησης της ναυτιλίας αλλά και στην εξεύρεση τρόπων μείωσης του περιβαλλοντικού της αποτυπώματος στη ρότα για την πράσινη μετάβαση.
Στην Κορέα ναυπηγείται ένα μεγάλο μέρος του νέου ελληνόκτητου στόλου, με την αξία των πλοίων ελληνικών συμφερόντων που βρίσκονται στα βιβλία παραγγελιών των κορεατικών ναυπηγείων να ανέρχεται σε 18,8 δισ. δολάρια. Σύμφωνα με υπολογισμούς, το 33% των νεότευκτων ελληνικών πλοίων από τo 1971 και έπειτα έχει ναυπηγηθεί σε κορεατικές γιάρδες.
Πρόσφατα, η Capital Gas, του ομίλου Capital, συμφερόντων του κ. Βαγγέλη Μαρινάκη, έβαλε δύο ακόμη παραγγελίες για ναυπήγηση LNG Carriers. Η χωρητικότητα του κάθε πλοίου θα είναι 174.000 κυβικά μέτρα. Η συμφωνία κλείστηκε με τα ναυπηγεία Hyundai Samho Heavy Industries και το κόστος ναυπήγησης θα ανέλθει σε 240 εκατ. δολάρια για κάθε πλοίο.
Ναυπηγήσεις
Λίγες μέρες νωρίτερα, στη διάρκεια της έκθεσης «Ποσειδώνια» η κυρία Μαρία Αγγελικούση, για λογαριασμό της Maran Gas, έδωσε παραγγελία για τη ναυπήγηση δύο LNG Carriers στις γιάρδες της Daewoo Shipbuilding συνολικής αξίας $233,7 εκατ.
Στα μέσα Μαΐου ο όμιλος Τσάκου παρήγγειλε τη ναυπήγηση τεσσάρων containerships μεταφορικής ικανότητας 2.800 κουτιών το καθένα στα ναυπηγεία της Hyundai. Αυτές είναι οι πιο πρόσφατες και γνωστοποιημένες παραγγελίες σε κορεατικές γιάρδες από Ελληνες πλοιοκτήτες.
Την αποτύπωση της σχέσης μεταξύ των δύο κρατών έκανε ο πρέσβης της Δημοκρατίας της Κορέας στην Ελλάδα Τζουνγκ Ιλ Λι μιλώντας στο «business stories». Ηδη βρίσκεται έναν χρόνο στη χώρα μας και δηλώνει λάτρης της Ελλάδας και του ελληνικού πολιτισμού, αφού, όπως μας είπε, στην Κορέα διδάσκεται στα σχολεία η ελληνική μυθολογία. Του αρέσει δε, να επικαλείται τη φράση του Οδυσσέα Ελύτη για την Ελλάδα: «Εάν αποσυνθέσεις την Ελλάδα, στο τέλος θα δεις να σου απομένουν μια ελιά, ένα αμπέλι κι ένα καράβι. Που σημαίνει: με άλλα τόσα την ξαναφτιάχνεις».
Ο Κορεάτης διπλωμάτης, με πείρα 30 ετών, έχει κάνει σημαντικές επαφές με Ελληνες πλοιοκτήτες και φυσικά με τον υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννη Πλακιωτάκη.
Υπογράμμισε στο «b.s.» ότι υπάρχει ενδιαφέρον από κορεατικά ιδιωτικά κεφάλαια για επενδύσεις σε ελληνικά λιμάνια ώστε η Κορέα να αποκτήσει πρόσβαση στις αγορές της Νοτιοανατολικής και Κεντρικής Ευρώπης, αναφέρθηκε στο MοU που υπέγραψαν οι δύο χώρες και αφορά τη ναυτολόγηση Ελλήνων και Κορεατών ναυτικών στα υπό ελληνική και κορεατική σημαία πλοία και επεσήμανε ότι η συνεργασία των δύο πλευρών θα ενισχυθεί ακόμη περισσότερο και σε θέματα τεχνολογίας εν όψει της εξεύρεσης λύσεων για τη μετάβαση στην πράσινη ναυτιλία.
«Είμαι πολύ χαρούμενος διότι η Κορέα και η Ελλάδα έχουν αναπτύξει μια στενή και αμοιβαία επωφελή συνεργασία μέσω της ναυτιλίας» ήταν τα πρώτα του λόγια, για να κάνει στη συνέχεια μία ιστορική αναδρομή:
«Η ναυπηγική βιομηχανία της Κορέας άνθησε λαμβάνοντας την πρώτη της παραγγελία από την Ελλάδα το 1971, από τον Γιώργο Λιβανό. Σήμερα, οι δύο χώρες έχουν δημιουργήσει μια ισχυρή εταιρική σχέση στον τομέα αυτό. Πάνω από το 70% των συνολικών παραγγελιών ελληνικών πλοίων πηγαίνουν σε κορεατικά ναυπηγεία. Με αυτούς τους ισχυρούς δεσμούς, οι δύο χώρες ευδοκιμούν. Η Κορέα ως η καλύτερη ναυπηγική χώρα και η Ελλάδα ως η μεγαλύτερη ναυτιλιακή δύναμη με περισσότερα από 5.700 πλοία. Η Κορέα έχει στηρίξει την Ελλάδα στη θέση της ως κορυφαία ναυτική δύναμη στον κόσμο. Ελπίζουμε ότι μπορούμε να επεκτείνουμε περαιτέρω αυτή τη συνεργασία τα επόμενα χρόνια».
Επενδύσεις
Οπως επεσήμανε ο Τζουνγκ Ιλ Λι, οι δύο χώρες διευρύνουν το πεδίο συνεργασίας τους. Ανέφερε τον τομέα του ναυτιλιακού εξοπλισμού, ενώ αποκάλυψε στο «b.s.» το ενδιαφέρον ιδιωτικών κορεατικών κεφαλαίων για επενδύσεις σε ελληνικά λιμάνια: «Το μελετάμε αφού η Ελλάδα λόγω της γεωγραφικής της θέσης θα εξασφαλίσει την πρόσβαση της Κορέας στη Νοτιοανατολική και Κεντρική Ευρώπη».
Για τη δε πρόκληση της κλιματικής αλλαγής και τη μετάβαση της ναυτιλίας στην πράσινη εποχή ανέφερε: «Επί του παρόντος, η κλιματική αλλαγή βρίσκεται ψηλά στην ατζέντα της ναυτιλιακής βιομηχανίας στον τομέα της ναυτιλίας. Είναι αναπόφευκτη η αντιμετώπιση της πρόκλησης για την επίτευξη του παγκόσμιου στόχου των μηδενικών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (IMO) επιβάλλει σταδιακά αυστηρότερους κανονισμούς για τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου. Η Ευρωπαϊκή Ενωση επίσης ανακοίνωσε το πακέτο “Fit for 55” τον Ιούλιο του 2021 και εντάσσει τη ναυτιλία στο Σύστημα Εμπορίας Εκπομπών της Ε.Ε. (ETS) για πρώτη φορά» και προσέθεσε: «Για άλλη μία φορά, είναι καιρός οι δύο χώρες μας να συνεργαστούν για να προστατεύσουν τους διεθνείς κανονισμούς και να διαμορφώσουν σωστές πρακτικές».
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της κορεατικής κυβέρνησης ο αριθμός των παραγγελιών που ελήφθησαν από τα κορεατικά ναυπηγεία, τα οποία έχουν αποκτήσει τεχνολογική ανταγωνιστικότητα για πλοία υψηλής προστιθέμενης αξίας και φιλικά προς το περιβάλλον, έφτασε στο υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων οκτώ ετών. Πιο συγκεκριμένα, οι παραγγελίες πλοίων το 2021 έφτασαν τα 17,44 εκατομμύρια CGT, σημειώνοντας αύξηση 112% σε σύγκριση με το 2020. Αυτή η απόδοση παραγγελιών είναι η υψηλότερη από το 2013 (18,44 εκατομμύρια CGT).
Διαβάστε ακόμη
Γιατί κόπηκαν χιλιάδες ιδιοκτήτες από τις απαλλαγές του ΕΝΦΙΑ
Φυσικό αέριο: Γιατί διαμορφώνεται εφιαλτικό σκηνικό για τις τιμές στην Ευρώπη
Γιατί δόθηκε παράταση ζωής στους κινητήρες για Ferrari, McLaren και Aston Martin