Καταστροφικό αποδείχθηκε το 2020 για τη βιομηχανία της κρουαζιέρας λόγω της πανδημίας. Η μείωση της δραστηριότητας σε σύγκριση με το 2019 έφθασε το 94%, με το σύνολο των πλοίων να είναι παροπλισμένα ή να ταξιδεύουν drifting σε διάφορα ασφαλή μέρη με μειωμένη ταχύτητα αναμένοντας οδηγίες.
Το 2020 οι εταιρείες αναγκάστηκαν να ανακαλέσουν τη συνέχιση των δρομολογίων τους εξαιτίας της πανδημίας και της έξαρσης των κρουσμάτων που εμφανίστηκαν.
Υπήρξε μια σχεδόν νεκρή θερινή περίοδος για τον κλάδο, με τα αναμενόμενα καταστροφικά αποτελέσματα στις τοπικές κοινωνίες, στην οικονομία και στη βιομηχανία της κρουαζιέρας.
Προς το τέλος της τουριστικής περιόδου επιχείρησαν γνωστές εταιρείες την επανεκκίνηση (re-start), αλλά τα πλοία ξανασταμάτησαν σύντομα με αφορμή τη δεύτερη επιδημική έξαρση που ακολούθησε.
Με την έναρξη λοιπόν των εμβολιασμών, αλλά και τα υγειονομικά μέτρα που εφαρμόζονται, υπάρχουν πλέον οι ελπίδες για την επανεκκίνηση της κρουαζιέρας, πάντα φυσικά ακολουθώντας τα υγειονομικά πρωτόκολλα πλοίων, λιμένων και γενικά μεταφορικών μέσων κλπ.
Προβλέψεις βάσει στοιχείων για το 2021 κάνει ο πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων Φορέων Ναυτιλίας, Θεόδωρος Κόντες:
«Ελπίζοντας ότι το θέμα της πανδημίας θα τεθεί υπό έλεγχο, οι εταιρείες ξανά προγραμματίζουν την επανεκκίνηση, αλλά σημειώνουμε ότι οι ανακοινώσεις εταιρειών με συγκεκριμένες αναχωρήσεις μετατίθενται σε μελλοντικές ημερομηνίες με την παρούσα στιγμή η επανεκκίνηση ορισμένων εταιρειών να είναι τον μήνα Μάιο / Ιούνιο, αλλά και άλλες προγραμματίζουν για Αύγουστο ή αργότερα.
Έτσι λοιπόν έχουμε κάνει προβλέψεις για το 2021 φυσικά με λιγότερο αριθμό πλοίων και επιβατών», και συνεχίζει:
«Η ολική πρόβλεψη του 2021 είναι να επαναφέρουμε ένα ικανοποιητικό ποσοστό περίπου 20% επιπλέον από τα αποτελέσματα του 2020, μειώνοντας έτσι τις απώλειες συγκριτικά με το 2019 από το 94% στο 74%.
Συνοψίζοντας τα δεδομένα και τις μελλοντικές προβλέψεις του industry, μέχρι να αποκτηθεί η εμπιστοσύνη των επιβατών και όχι μόνο, αναφέρουμε για μια φορά ακόμη ότι για να φτάσουμε ξανά τα αποτελέσματα του 2019, όχι μόνο στην πατρίδα μας, αλλά παγκοσμίως, ίσως χρειαστούν τουλάχιστον τέσσερα έτη ακόμη, αναμένοντας μια πλήρη επαναλειτουργία το 2025 περίπου.
Αξίζει να σημειωθεί επίσης ότι περίπου 27 πλοία αποσύρθηκαν για παλιοσίδερα (scrap) και επιπλέον 18 πλοία επωλήθησαν προς άλλους επενδυτές. Μένει να δούμε τη συνέχιση της λειτουργίας των σε άλλους προορισμούς, ή χρήση ως πλωτά ξενοδοχεία κλπ».
Ο Θεόδωρος Κόντες επισημαίνει ότι «υπάρχει μια αρκετά ικανοποιητική τάση για νέες κατασκευές πολυτελέστατων μικρού μεγέθους πλοίων, τα expeditions vessels. Οι νέες κατασκευές όλων των πλοίων ανέρχονται περίπου 38 luxury cruisers χωρητικότητας από 200 έως 500 επιβάτες, με προγραμματισμό σε ειδικούς προορισμούς, συμπεριλαμβανομένων και των ελληνικών νησιών μας.
Είναι επίσης αξιοσημείωτη η μείωση ή και μηδενική κατασκευή νέων παραγγελιών πλοίων στα γνωστά ναυπηγεία που κατασκευάζουν τα mega ships».
Σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΕΕΚΦΝ, «το εμβολιαστικό πρόγραμμα παγκοσμίως θα πρέπει να επισπευσθεί με ιδιαίτερα προσεκτικούς ρυθμούς και να συνεχίσει την παρακολούθηση της πανδημίας, ούτως ώστε να φτάσουμε το συντομότερο σε ικανοποιητικό στάδιο ανοσίας και να εξασφαλίσουμε ασφαλή προγράμματα μεταφορών που συμπεριλαμβάνονται στα τουριστικά προγράμματα και φυσικά και στον θαλάσσιο τουρισμό.
Οι τεχνικές βελτιώσεων που εφαρμόζονται στα κρουαζιερόπλοια (π.χ. Air conditioning), αλλά και τα υγειονομικά μέτρα που ακολουθούνται, είναι προς τη σωστή κατεύθυνση για να υπάρξει ασφαλές περιβάλλον επί των πλοίων και να βοηθήσουν θετικά για το σωστό restart της κρουαζιέρας».
Διαβάστε ακόμη
Ελλάκτωρ: Τέλος η διοίκηση Καλλιτσάντση – Στη Reggeborgh τα ηνία του Ομίλου
Αποζημίωση ενοικίου – επίδομα θέρμανσης: Λήγει η προθεσμία για διορθώσεις
ΕΕ προς AstraZeneca: Έχουμε τα μέσα να μάθουμε τι συμβαίνει με τα εμβόλια