Η εκλογή ενός Ελληνα στην προεδρία της Διεθνούς Ενωσης Kαυσίμων (International Bunker Industry Association – ΙΒΙΑ), ειδικά σε δύσκολους καιρούς όπου η προσπάθεια για την πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας είναι ένας δύσβατος δρόμος που για να τον περπατήσεις πρέπει να υπερπηδήσεις πολύπλοκα εμπόδια, αποτελεί τιμή για την ελληνική ναυτιλία. Και αυτό επειδή αποδεικνύει στην πράξη ότι η τεχνογνωσία των Ελλήνων και η ικανότητά τους να ταξιδεύουν σε δύσκολες θάλασσες είναι διαχρονική και αναμφισβήτητη.

Ο κ. Κωνσταντίνος Καπετανάκης κατέχει και τη θέση του διευθυντή Καυσίμων στη Starbulk, συμφερόντων του Πέτρου Παππά, που είναι η μεγαλύτερη εισηγμένη στο Χρηματιστήριο του NASDAQ εταιρεία ξηρού φορτίου με στόλο που σήμερα αποτελείται από 161 πλοία. Το «business stories» συζήτησε μαζί του τόσο τα τεκταινόμενα όσο και τα μελλούμενα.

– Aς αρχίσουμε από τη γενική εικόνα. Ποιος είναι ο ρόλος της ΙΒΙΑ;

Η ΙΒΙΑ ιδρύθηκε πριν από σχεδόν 32 χρόνια και αποτελεί τον παγκόσμιο εκπρόσωπο της διεθνούς βιομηχανίας καυσίμων και ενέργειας για τη ναυτιλία. Διαθέτει σχεδόν 500 μέλη από περίπου 70 χώρες, με περιφερειακά διοικητικά συμβούλια στην Ασία, στην Αφρική, στην Αμερική, στη Μέση Ανατολή και σύντομα στην Ευρώπη. Και φυσικά, το παγκόσμιο διοικητικό της συμβούλιο όπου και είμαι πρόεδρος και το οποίο απαρτίζεται από διεθνώς καταξιωμένες και έμπειρες προσωπικότητες που εκπροσωπούν το ευρύ φάσμα της διεθνούς ναυτιλιακής και ενεργειακής κοινότητας.

Καθώς μέλη μας είναι ναυτιλιακές εταιρείες, πλοιοκτήτριες και διαχείρισης, ναυλωτές, εταιρείες εμπορίας και προμήθειας καυσίμων, διυλιστήρια, παραγωγοί καυσίμων, διεθνή λιμάνια, νηογνώμονες, ειδικοί σύμβουλοι στην ανάλυση, παραγωγή και εκμετάλλευση καυσίμων, αλλά και εταιρείες όλων των υπόλοιπων κλάδων της θαλάσσιας ενέργειας και της πράσινης μετάβασης, ο ρόλος μας είναι η σύνθεση των απόψεων των μελών μας, η υποβολή συγκεκριμένων προτάσεων σχετικά με την απανθρακοποίηση και την ποιότητα των καυσίμων, οι σχετικές τεχνολογικές εξελίξεις και οι κανονισμοί, η διαφάνεια και η αξιοπιστία των συναλλαγών προμήθειας καυσίμων μέσω της θέσπισης υψηλότατων προδιαγραφών επαγγελματικής πρακτικής, η εκπαίδευση σχετικά με τα υφιστάμενα και νέα καύσιμα.

– Πώς επιτυγχάνεται αυτό;

Αυτό επιτυγχάνεται κυρίως στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ) όπου διαθέτουμε επίσημο συμβουλευτικό ρόλο και συμμετέχουμε σε όλες τις συνεδριάσεις της Επιτροπής Προστασίας του Θαλάσσιου Περιβάλλοντος (ΜΕPC), αλλά και μέσω της εκπαίδευσης, όπως είπα, που παρέχουμε για την ασφαλή χρήση των καυσίμων, της έμφασης που δίνουμε στα νέα εναλλακτικά καύσιμα, της διαρκώς αυξανόμενης συνεργασίας μας με επιφανείς ενώσεις και οργανισμούς όπως η BIMCO, η HELMEPA, το Global Centre for Maritime Decarbonisation στη Σιγκαπούρη, το Methanol Institute και άλλες συνέργειες που υλοποιούνται σταδιακά.

Εχουμε επίσης ομάδες εργασίας αποτελούμενες από μέλη της ΙΒΙΑ για τα πιο καίρια ζητήματα, όπως τα εναλλακτικά καύσιμα, οι ψηφιακοί μετρητές μάζας καυσίμων, οι άδειες των παρόχων καυσίμων, τα τεχνικά ζητήματα καυσίμων, η εκπαίδευση στα νέα και υπάρχοντα καύσιμα, η ψηφιοποίηση. Επομένως, τα μέλη μας συμμετέχουν ενεργά σε κάθε δραστηριότητα της ΙΒΙΑ. Μία ακόμα εκδήλωση αυτής της ενθουσιώδους συμμετοχής είναι το ετήσιο δείπνο μας που προσελκύει πάνω από 1.000 άτομα κάθε χρόνο, ένας θεσμός της ετήσιας Ενεργειακής Εβδομάδας (International Energy Week) στο Λονδίνο κάθε Φεβρουάριο. Επίσης, διοργανώνουμε τακτικά συνέδρια ανά τον κόσμο, αλλά και το τριήμερο ετήσιο συνέδριό μας, το οποίο φέτος θα φιλοξενήσει η Αθήνα, και φυσικά συμμετέχουμε σε πολλά και διεθνώς αναγνωρισμένα συνέδρια μέσω ομιλιών.

– Ποια είναι τα σχέδιά σας ως πρόεδρος για την περαιτέρω ανάπτυξή της;

Βασικός μου στόχος είναι η περαιτέρω διεθνής ανάπτυξη της ΙΒΙΑ και η διείσδυσή της σε όλους τους τομείς της θαλάσσιας ενέργειας, είτε άμεσα είτε έμμεσα σχετιζόμενους με αυτή, όπως και η διείσδυσή της στη νεότερη γενιά στελεχών της ναυτιλιακής κοινότητας.

Προσελκύοντας όλο και περισσότερα και στρατηγικά επιλεγμένα μέλη, σχετιζόμενα άμεσα ή έμμεσα με τη θαλάσσια ενέργεια, η ΙΒΙΑ θα αποκτήσει ακόμα μεγαλύτερη επιρροή στα διεθνή κέντρα αποφάσεων, όλων κρίσιμων τόσο για τη μετάβαση στην πράσινη ενέργεια όσο και για τη διασφάλιση της ποιότητας, της ασφάλειας και της αξιοπιστίας των συναλλαγών στο ζήτημα της παροχής καυσίμων, όποια κι αν είναι αυτά.

Ως εκ τούτου, η ΙΒΙΑ προχωράει σε μία εκ βάθρων νέα, ολιστική προσέγγιση της διεθνούς ναυτιλιακής κοινότητας. Η ΙΒΙΑ είναι το κέντρο συζητήσεων, εργασιών, μελετών, υπομνημάτων, επαγγελματικής δικτύωσης, πληθωρικότητας απόψεων, αγνωστικισμού στο τι αποτελεί προτιμητέο καύσιμο για την καθεμία εταιρεία, με έμφαση στην ολιστική παρουσίαση όλων των επιλογών. Η ΙΒΙΑ δεν διστάζει να επισημαίνει και να διατυπώνει σαφή άποψη και συγκεκριμένες προτάσεις.

– Στην ατζέντα σας υπάρχει η Ελλάδα, που είναι κορυφαία δύναμη στη ναυτιλία, για την ανάπτυξη της ΙΒΙΑ και με ποιον τρόπο θα επιτευχθεί αυτό;

Η ελληνική ναυτιλία ανέκαθεν εστίαζε στην καινοτομία και τη δημιουργική σκέψη και ως εκ τούτου παραμένει πρωτοπόρος των εξελίξεων. Η ναυτιλία είναι μια παγκοσμίως διασυνδεδεμένη βιομηχανία, επομένως η ολοένα μεγαλύτερη συμμετοχή ελληνικών συμφερόντων εταιρειών στην ΙΒΙΑ θα προσδώσει ακόμα μεγαλύτερη βαρύτητα στα ζητήματα για τα οποία ο οργανισμός μας καλείται να πάρει θέση.

Εκτός αυτού, και εξίσου σημαντικό: η ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα πρέπει να παραμένει πλήρως, ορθά και νηφάλια ενημερωμένη για όλες τις διεθνείς ναυτιλιακές ενεργειακές εξελίξεις – και σε αυτό η ΙΒΙΑ μπορεί να συμβάλλει με διάφορους τρόπους. Το γεγονός ότι η Starbulk, η μεγαλύτερη εισηγμένη στο Χρηματιστήριο του NASDAQ εταιρεία ξηρού φορτίου, όπου κατέχω τη θέση του διευθυντή Καυσίμων, είναι ενεργό μέλος της ΙΒΙΑ, όπως και άλλες ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακές εταιρείες, αλλά και εταιρείες προμήθειας και παροχής καυσίμων, καταδεικνύει το πόσο σημαντικό ρόλο μπορεί να διαδραματίσει η ΙΒΙΑ στην ενημέρωση, εκπαίδευση και επαγγελματική δικτύωση της ελληνικής ναυτιλίας στους διεθνείς οργανισμούς.

Δεύτερον, το ετήσιο συνέδριό μας θα γίνει φέτος τον Νοέμβριο στην Αθήνα και θα αποτελέσει ιδανική ευκαιρία να παρουσιάσουμε θέματα προς συζήτηση και διαβούλευση στην ελληνική και διεθνή ναυτιλιακή κοινότητα. Υπάρχει ευθύνη στο να διατηρείται η ελληνική ναυτιλία πάντα ενημερωμένη και να της δίνεται η ευκαιρία να εκφράζει απόψεις, προτάσεις και ενστάσεις.

Η εκπροσώπηση της ελληνικής ναυτιλίας είναι ήδη άψογη μέσω των αρμόδιων οργανώσεων, όπως κυρίως για τους Ελληνες πλοιοκτήτες η ΕΕΕ. Εμείς ως ΙΒΙΑ μπορούμε να συνδράμουμε στην προετοιμασία για την πράσινη μετάβαση, αλλά και στην ενεργό βοήθεια προκειμένου να υπάρχουν ασφάλεια, ποιότητα, διαφάνεια και αξιοπιστία στις συναλλαγές με τους παρόχους και παραγωγούς καυσίμων.

– Ζούμε στην εποχή της πράσινης μετάβασης. Ποια η θέση της ΙΒΙΑ απέναντι στην πρόκληση της απανθρακοποίησης;

Αναγνωρίζουμε ξεκάθαρα ότι η πρόκληση είναι, για να είμαστε ειλικρινείς, τεράστια. Αυτό δεν σημαίνει ότι είναι αξεπέραστη, αλλά ότι απαιτούνται πολλά και ταυτόχρονα μέτρα και αποφάσεις προκειμένου να φτάσουμε στους στόχους που έχουν διεθνώς τεθεί και είναι σωστοί, επιβεβλημένοι. Η θέση της ΙΒΙΑ είναι ότι ο ΙΜΟ κατέχει μοναδική θέση, κύρος και δεσμευτικότητα αποφάσεων προκειμένου να θεσπιστούν και κυρίως να εφαρμοστούν οι κανόνες που θα επιτρέψουν τον ακόμα ταχύτερο ρυθμό προς αυτή την κατεύθυνση. Ο ΙΜΟ, μαζί με άλλους διεθνείς φορείς και κέντρα, έχει την ύψιστη ευθύνη της συνεργασίας, της σύνθεσης αποφάσεων και της κοινής εφαρμογής τους.

Δεν υπάρχει καμία μαγική λύση, καμία νέα πηγή ενέργειας που να μπορεί να καλύψει το σύνολο του παγκόσμιου στόλου, καμία αμφιβολία ότι απαιτούνται συνδυαστικές λύσεις, εκτεταμένες συνέργειες και συνεργασίες, τολμηρά μέτρα, επιτακτική ανάγκη επιδοτήσεων επενδύσεων, κρατικών και διεθνών, παροχή κινήτρων και αντικινήτρων και ούτω καθεξής.

Η ΙΒΙΑ συνεισφέρει σε αυτό τον διάλογο. Εκφράζει προβληματισμούς και συγκεκριμένες προτάσεις που προέρχονται από την τεράστια δεξαμενή των μελών της.

– Πώς συμμετέχετε στην προσπάθεια για μηδενικές εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου;

Οπως προανέφερα, η ΙΒΙΑ διαθέτει επίσημο συμβουλευτικό ρόλο στον ΙΜΟ από το 2005. Εκπροσωπείται από τον δρα Εντμοντ Χιουζ, ένα εμπειρότατο και για σειρά πολλών ετών πρώην στέλεχος του ίδιου του ΙΜΟ. Μέσω του δρος Χιουζ η IBIA συμμετέχει σε συναντήσεις, γραπτές υποβολές και συζητήσεις στον ΙΜΟ και με τα μέλη μας μέσω παγκόσμιων εκδηλώσεων και συζητήσεων.

Τέλος, η ΙΒΙΑ έχει ειδική ομάδα εργασίας για τα νέα καύσιμα (Future Fuels Working Group), όπου και εκεί είμαι πρόεδρος εδώ και χρόνια, και η οποία απαρτίζεται από μέλη της ΙΒΙΑ, εθελοντές άκρως εξειδικευμένους. Σε αυτήν έχουμε αναλάβει το διαρκές έργο της παρουσίασης όλων ανεξαιρέτως των χαρακτηριστικών και στοιχείων των νέων καυσίμων προκειμένου τα μέλη μας να παραμένουν διαρκώς ενημερωμένα. Εάν αντιμετωπιστούν άμεσα, οργανωμένα και συνδυαστικά τα ξεκάθαρα προβλήματα, τότε μπορούν να γίνουν τεράστια βήματα προς τον βαθμό απανθρακοποίησης που όλοι επιθυμούμε.

– Ας περάσουμε από την καταγραφή των προβλημάτων στις προτάσεις για την επίλυσή τους. Θεωρείτε ότι ένα από αυτά τα προβλήματα αφορά την επάρκεια, τις υποδομές και την ασφάλεια για τα εναλλακτικά καύσιμα;

Φυσικά και υπάρχουν θέματα επάρκειας, υποδομών και ασφάλειας για τα εναλλακτικά καύσιμα. Αυτά είναι τα πλέον βασικά προβλήματα, όπως επίσης, πρωτίστως θα έλεγα, το ζήτημα των κανονισμών. Το πώς θα λυθούν έχει, κατά την άποψή μου και της ΙΒΙΑ, να κάνει:

1) Με ρητούς, ξεκάθαρους, υλοποιήσιμους, μετρήσιμους και διεθνώς αποδεκτούς κανονισμούς. Πέραν του ΙΜΟ, η Ε.Ε. έχει προσθέσει τη ναυτιλία στο Σύστημα Εμπορίας Ρύπων της και αυτό μαζί με τα μέτρα του FuelEU θα έχει τεράστιες οικονομικές επιπτώσεις για πλοιοκτήτες/ναυλωτές με στόχο τη δημιουργία υποχρεώσεων και κινήτρων για τη μείωση των εκπομπών GHG. Επιπλέον, ενδέχεται να ακολουθήσουν εθνικοί κανονισμοί δυσχεραίνοντας τη συμμόρφωση. Συνεπώς, προς το παρόν βλέπουμε κατακερματισμένους κανονισμούς και μη δοκιμασμένες μορφές επιβολής. Απαιτείται εναρμόνιση των προτύπων και των κανόνων σε ένα παγκόσμιο σύνολο.

2)Με μεγαλύτερη και πιο εντατικοποιημένη παραγωγή και διαθεσιμότητα νέων καυσίμων, ιδιαίτερα από τη στιγμή -και αυτό το ξεχνάμε καμιά φορά- που άφθονες άλλες βιομηχανίες, πλην της ναυτιλιακής, θα θελήσουν να προμηθευτούν τις ίδιες καινούριες πηγές ενέργειας.

3) Με περαιτέρω επένδυση στην έρευνα και την ανάπτυξη προκειμένου να αντιμετωπιστούν ζητήματα ασφάλειας, εκπαίδευσης πληρωμάτων, ασφαλούς χρήσης και αποθήκευσης των νέων πηγών ενέργειας, εύρυθμης λειτουργίας των νέων μηχανών πλοίων που απαιτούνται. Αλλά και με έρευνα και ανάπτυξη τρόπων και μεθόδων με βάση τα οποία τα υπάρχοντα πλοία που χρησιμοποιούν συμβατικά καύσιμα θα εφαρμόσουν τρόπους μείωσης ρύπων και εξοικονόμησης ενέργειας, κάτι που ήδη γίνεται ευρέως – και φυσικά και εδώ η ελληνική ναυτιλία είναι μεταξύ των πρωτοπόρων.

4) Με έργα και μέτρα υποδομών στα λιμάνια, στις εγκαταστάσεις παραγωγής, στις μεταφορές των νέων καυσίμων. Χωρίς αυτά τίποτα δεν μπορεί ουσιαστικά να εφαρμοστεί στην πράξη.

5) Με τη μείωση του κόστους των νέων καυσίμων, η οποία μπορεί να επιτευχθεί, όπως προανέφερα, με παροχή κινήτρων και αντικινήτρων και με επιδοτήσεις. Διαφορετικά, είναι πρακτικά, επιχειρηματικά και εν τέλει οικονομικά από πλευράς του ίδιου του καταναλωτή-πολίτη πολύ δύσκολο να αντικατασταθούν εγκαίρως τα συμβατικά καύσιμα.

6) Πάνω απ’ όλα, με ειλικρινή, διάφανη, εκτενή συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων μερών, δημόσιων και ιδιωτικών. Ο ανταγωνισμός δεν θα πάψει να υφίσταται, είναι υγιές κάτι τέτοιο, αλλά απαιτείται όχι μόνο διάλογος, αλλά και διαμοιρασμός της γνώσης, ώστε να γίνει κοινή, να αποτελέσει όπλο προόδου και υλοποίησης των στόχων. Απαιτούνται εμπιστοσύνη, εφευρετικότητα και ένα ξεκάθαρο νομικό πλαίσιο έτσι ώστε το κάθε επιχειρηματικό μοντέλο να στηριχθεί σε ξεκάθαρο ορίζοντα και προϋποθέσεις. Σε αυτό το πλαίσιο, πιστεύω ακράδαντα ότι η ΙΒΙΑ αποτελεί έναν από τους πυλώνες αρμονικής, διεθνούς και ολιστικής συνεργασίας ολόκληρου του ευρύτατου φάσματος της ναυτιλιακής κοινότητας.

Λεζάντες

«Ως ΙΒΙΑ μπορούμε να συνδράμουμε στην προετοιμασία για την πράσινη μετάβαση, αλλά και στην ενεργό βοήθεια προκειμένου να υπάρχουν ασφάλεια, ποιότητα, διαφάνεια και αξιοπιστία στις συναλλαγές με τους παρόχους και παραγωγούς καυσίμων»

«H ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα πρέπει να παραμένει πλήρως, ορθά και νηφάλια ενημερωμένη για όλες τις διεθνείς ναυτιλιακές ενεργειακές εξελίξεις – και σε αυτό η ΙΒΙΑ μπορεί να συμβάλλει με διάφορους τρόπους»

«Υπάρχει το ζήτημα των κανονισμών. Προς το παρόν βλέπουμε κατακερματισμένους κανονισμούς και
μη δοκιμασμένες μορφές επιβολής. Απαιτείται εναρμόνιση των προτύπων και των κανόνων σε ένα παγκόσμιο σύνολο»

Διαβάστε ακόμη

Σήμα δυναμικής επανεκκίνησης στέλνει ο Μητσοτάκης – Tο τρίπτυχο των προτεραιοτήτων

e-EΦΚΑ – ΔΥΠΑ: Μπαράζ πληρωμών από τη Δευτέρα 17 Ιουνίου – Ποιοι πάνε ταμείο

Διαμάντια: Αυτές είναι οι 10 κορυφαίες χώρες παραγωγής τους (λίστα)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ