Την περασμένη Δευτέρα, στα γραφεία του Συνδέσμου Βιομηχανιών Ελλάδος, στη Θεσσαλονίκη, η πρεσβεία των ΗΠΑ διοργάνωσε συνάντηση όπου συζητήθηκαν ενεργειακά θέματα. Το παρών έδωσε ο Αμερικανός υπουργός Εξωτερικών Μάικ Πομπέο, ο οποίος τόνισε τη στήριξη των ΗΠΑ στα σχέδια της Ελλάδας να καταστεί ενεργειακός κόμβος στην Ανατολική Μεσόγειο και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη.
Σχέδια τα οποία είχε αναπτύξει, λίγο νωρίτερα, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης. Οι παριστάμενοι ήταν κορυφαίοι εκπρόσωποι του ευρύτερου κλάδου της ενέργειας, της κυβέρνησης αλλά και ιδιωτικών εταιρειών.
Ανάμεσά τους υπήρχε και κάποιος που δύσκολα θα μπορούσε να κάνει κανείς τη σύνδεση για την παρουσία του. Η απάντηση είναι απλή για όσους γνωρίζουν τα δεδομένα στον κύκλο της αμερικανικής κυβέρνησης. Πρόκειται για τον Πάνο Ξενοκώστα, Διευθύνοντα Σύμβουλο του Ομίλου ΟΝΕΧ ο οποίος έχει τα Ναυπηγεία της Σύρου και το πλειοψηφικό πακέτο των Ναυπηγείων της Ελευσίνας.
Όπως είναι σε θέση να γνωρίζει το NM η παρουσία του στέλνει ένα ξεκάθαρο μήνυμα. Η αμερικανική κυβέρνηση θεωρεί ότι τα ναυπηγεία είναι αναπόσπαστο κομμάτι για την ανάπτυξη και αξιοποίηση του ενεργειακού σχεδιασμού που έχουν κάνει για την Ανατολική Μεσόγειο και στη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Για αυτό ο αμερικανικών συμφερόντων όμιλος της ΟΝΕΧ θα λειτουργήσει ως ναυπηγο-ενεργειακό hub για την ευρύτερη περιοχή.
«Δεν γίνεσαι ενεργειακός κόμβος χωρίς να έχεις δικά σου ναυπηγεία για να μπορείς να κατασκευάζεις αλλά και να επισκευάζεις τα πλοία σου». Οι Αμερικάνοι θέλουν μέσω της ΟΝΕΧ να υποστηρίξουν: 1) τη ναυτιλία και εδικά τα LNG- πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου από τις ΗΠΑ και τη δυτική Αφρική προς την Ελλάδα, τα Βαλκάνια συνολικά και τη Νοτιανατολική Ευρώπη 2) τις ενεργειακές υποδομές όπως τα ship drills που είναι τα πλωτά τρυπάνια για υποθαλάσσιες, τα oil rings και οι εξέδρες υποθαλάσσιων γεωτρήσεων και 3) την ναυπήγηση και την επισκευή πολεμικών πλοίων, ελληνικών, αμερικανικών και συμμαχικών στόλων.
Για να υλοποιηθεί το σχέδιο της μετατροπής της Ελλάδας σε ενεργειακό κόμβο της ευρύτερης γεωγραφικής περιοχής θα πρέπει να δημιουργηθεί ένας δυνατός ναυπηγικός όμιλος, ο οποίος θα ελέγχει και τα τρία μεγάλα ναυπηγεία της Ελλάδας που μέχρι από λίγα χρόνια υπολειτουργούσαν και γονάτισαν από τα χρέη μέχρι να εμφανιστούν τα αμερικανικά κεφάλαια.
Η ΟΝΕΧ έχει τα δύο, της Σύρου και της Ελευσίνας και θέλει το Σκαραμαγκά. Μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας και τις επίσημες ατζέντες το θέμα τέθηκε στην ελληνική κυβέρνηση , «έπεσε στο τραπέζι» από τον Μάικλ Πομπέο.
Δεν είναι η πρώτη φορά. Η αμερικανική κυβέρνηση κάνει μελετημένες κινήσεις. Πριν δύο χρόνια ο υπουργός Εμπορίου των ΗΠΑ Γιούλμπουρ Ρος και μέλος του Development Financial Corporation (DFC) είχε επισκεφθεί τη ΔΕΘ, όπου τιμώμενη χώρα ήταν οι ΗΠΑ. Τότε είχε αναφερθεί μεταξύ άλλων στο ενδιαφέρον του αμερικανικών συμφερόντων Όμιλου ONEX για την εξαγορά των ναυπηγείων Ελευσίνας και Σκαραμαγκά. Το πρώτο βήμα έγινε με την Ελευσίνα.
Είναι αξιοσημείωτο ότι εν όψει των ενεργειακών εξελίξεων στη Νοτιοναατολική Μεσόγειο πλέον δεν πουλάει κανένα κράτος floated docks δηλαδή δεξαμενές που το εσωτερικό τους ανεβοκατεβαίνει.
Οι Τούρκοι βλέπουν το μαύρο σύννεφο να τους έρχεται αφού ήδη χάνουν πλοία λόγω της Σύρου όμως το κακό θα το πάθουν όταν αρχίσει να λειτουργεί η Ελευσίνα και η οικονομική καταστροφή της ναυπηγικής τους βιομηχανίας όταν δημιουργηθεί η τριάδα με τις εγκαταστάσεις του Σκαραμαγκά.
Η επένδυση κρατικών επενδυτικών κεφαλαίων στα ναυπηγεία της Ελευσίνας, από τις ΗΠΑ μέσω του DFC που είναι ο κρατικός οργανισμός χρηματοδότησης αμερικανικών στρατηγικών επενδύσεων στο εξωτερικό έστειλε ξεκάθαρο μήνυμα και για τον Σκαραμαγκά.
Σύμφωνα με οικονομικούς αναλυτές η επένδυση στην Ελευσίνα είναι πολύ μεγάλη αφού ακόμη και μετά το κούρεμα των χρεών αυτά θα είναι ύψους 260 με 270 εκατομμυρίων ευρώ. Για να καλυφθούν τα χρέη και να αρχίσει να αποδίδει η επένδυση, χρειάζεται η ΟΝΕΧ ζωτικό χώρο, ώστε να φέρει περισσότερα και μεγαλύτερα πλοία και να ανεβάσει τον τζίρο της. Ο ζωτικός αυτός χώρος είναι τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά.
Σε πρώτη φάση, όπως είναι σε θέση να γνωρίζει το “b.s.” υπήρξε ενδιαφέρον για τις δύο μεγάλες κτιστές δεξαμενές των ναυπηγείων που είναι ανενεργές. Η μία είναι χωρητικότητας 250.000 τόνων και η άλλη 500.00 τόνων, η μεγαλύτερη στο είδος της στην Ανατολική Μεσόγειο ενώ συγκαταλέγεται στις μεγαλύτερες διεθνώς. Τις δύο δεξαμενές τις θέλουν ….χθες. Σε πρώτη φάση η ελληνική κυβέρνηση απάντησε στην ΟΝΕΧ ότι δεν πωλούνται ξεχωριστά από το Ναυπηγείο.
Το Νεώριο λειτουργεί στα “κόκκινα” και δεν μπορεί πλέον να εξυπηρετήσει τη μεγάλη ζήτηση για επισκευές. Από τις αρχές λειτουργίας του υπό την ΟΝΕΧ, εδώ και 20 μήνες έχει προσφέρει εργασίες σε 200 πλοία ενώ για κάθε ένα που ανεβαίνει στη δεξαμενή περιμένουν άλλα κατά μέσο όρο 7,7 για να πάρουν σειρά. Το Νεώριο θα αγοράσει μια νέα δεξαμενή ANAMAX Plus, κόστους 10-15 εκατ. ευρώ, προκειμένου να προσελκύσει στο ναυπηγείο ακόμη 50 πλοία.
Επίσης, θα αρχίσουν καινούργιες επενδύσεις για την επανεργοποίηση χώρων για τη ναυπήγηση σκαφών 85 μέτρων 2.500 τόνων Mega yachts και για την υποστήριξη του ελληνικού και αμερικανικού στόλου που πλέει στο Αιγαίο. Θα καλύπτει οτιδήποτε έκτακτο ή μη. Θα κατασκευαστούν και στέγαστρα νέων κατασκευών όπου θα ναυπηγούνται πλοία όπως γίνεται σήμερα με την κορβέτα ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ σε συνεργασία με τα ισραηλινά ναυπηγεία.
Το ενεργειακό παιχνίδι “σκληραίνει” ακόμη περισσότερο. Στα σχέδια των Αμερικάνων για τον Σκαραμαγκά επιχειρούν να μπουν σφήνα οι Ολλανδοί και Γερμανοί. Τις τελευταίες ημέρες κυκλοφόρησαν σενάρια ότι το αμερικανικό σχήμα που ενδιαφέρεται για τα ναυπηγεία του Σκαραμαγκά δεν είναι το σχήμα ONEX-DFC άλλα κάποιοι άλλο. Αξιωματούχοι των ΗΠΑ το χαρακτήρισαν “ως προσπάθεια να προκληθεί σύγχυση” και ξεκαθάρισαν ότι το μόνο αμερικανικών συμφερόντων επενδυτικό σχήμα είναι το ΟΝΕΧ-DFC.
Μάλιστα αναρωτήθηκαν “μεγαλοφώνως”: “Πως γίνεται οι Ολλανδοί να έχουν την Damen, οι Γάλλοι τη Naval οι Ισπανοί τη Navantia, οι Ιταλοί τη Fincantieri και η Ελλάδα να μην έχει και αυτή έναν ναυπηγικό κολοσσό για να μπορέσει να διακριθεί στον διεθνή ανταγωνισμό”.
Η ΟΝΕΧ είναι ήδη ο μεγαλύτερος πρεσβευτής της χώρας στις διεθνείς αγορές μέσω του Νεωρίου.
Η ναυπηγική τριάδα Σκαραμαγκάς – Ελευσίνα – Σύρος είναι το κλειδί για την επόμενη ημέρα της χώρας σε ένα γεωστρατηγικό περιβάλλον που αλλάζει με ραγδαίους ρυθμούς.
Τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά καταλαμβάνουν έκταση 832.000τ.μ., με στεγασμένες εγκαταστάσεις 65.000τ.μ. Διαθέτουν δύο μόνιμες δεξαμενές 500 και 250 χιλιάδων DWT, δύο πλωτές δεξαμενές 72 και 60 χιλιάδων DWT και κεκλιμένη ναυπηγική κλίνη για καθέλκυση πλοίων ή τμημάτων αυτών.
Αναμένεται η προκήρυξη διαγωνισμού από την ειδική διαχείριση σύντομα αλλά χωρίς ακόμη να έχει ανακοινωθεί κάτι πιο ξεκάθαρο. Θα αφορά το κυρίως ναυπηγείο ενώ αργότερα η Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου θα προχωρήσει σε διαγωνισμό για την γειτονική έκταση των ναυπηγείων που της ανήκε και στην οποία βρίσκεται η δεξαμενή 5.