Στην εποχή της αβεβαιότητας λόγω της πανδημίας είναι παρατηρημένο ότι η χρηματοδότηση προς τις εταιρείες του κλάδου γίνεται πιο δύσκολη, άρα μειώνονται και οι επενδύσεις, ενώ τραπεζικά ιδρύματα και funds αποχωρούν από τη ναυτιλιακή βιομηχανία. Πόσo μάλλον που υπάρχει και μεγαλύτερη των 10ετών οικονομική κρίση.
Και μπορεί τα τελευταία πέντε χρόνια να προέκυψαν νέες πηγές χρηματοδότησης, όπως το leasing που αντιπροσωπεύει το 10% της παγκόσμιας χρηματοδότησης, όμως έχει αυξηθεί σημαντικά το κόστος του δανεισμού κυρίως για τις εταιρείες με μικρό στόλο ή τις νεοεισερχόμενες στον χώρο.
Είναι δεδομένο ότι από τούδε και στο εξής, στη «μετά covid εποχή» όπως επικρατεί να λέγεται, τα δάνεια θα είναι συνυφασμένα με θέματα περιβάλλοντος, κοινωνίας και διακυβέρνησης (ESG).
Η ελληνική ναυτιλία, με την πλειοψηφία των εταιρειών της να είναι ‘μικρομεσαίες”, θα πρέπει να προσαρμοστεί στις νέες συνθήκες.
Σε αυτήν την αβεβαιότητα που αφορά τους κανονισμούς για τα καύσιμα χρεώνουν οι πλοιοκτήτες την απουσία δραστηριότητας και επενδύσεων στην κατασκευή νέων πλοίων ή στην αναβάθμιση των στόλων.
Μεταξύ των 40 κορυφαίων χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων στην ναυτιλιακή χρηματοδότηση συγκαταλέγονται η Alpha Bank και η Πειραιώς με την έκθεσή τους στη ναυτιλία να ανέρχεται σε 2,5 δισ. έκαστη. To ναυτιλιακό χαρτοφυλάκιο της Eurobank είναι 2,17 δισ. και Eθνικής Τράπεζας 2,06 δισ.
Οικονομικοί αναλυτές προβλέπουν ότι η στήριξη και ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας στη μετά covid εποχή θα χρειαστεί τη στήριξη των συστημικών τραπεζών άρα είναι ορατό το ενδεχόμενο να μειωθεί η χρηματοδότηση των ελληνικών τραπεζών προς τη ναυτιλία.
Προτείνουν για αυτό τον λόγο την αναζωπύρωση των κοινοπρακτικών δανείων προς τη ναυτιλία.
Η πανδημία έχει οδηγήσει τους τραπεζικούς ομίλους να συγκεντρώσουν τις δυνάμεις τους στην εξυπηρέτηση των παραδοσιακών τους αγορών και πελατών στους οποίους δεν συμπεριλαμβάνεται η ναυτιλία.
Το 2019, οι μεγάλες ευρωπαϊκές τράπεζες δημιούργησαν τα “Poseidon Principles”, που είναι σύμπραξη ανάμεσα στους ηγέτες χρηματοδότες της ναυτιλιακής βιομηχανίας. Τα “Podeidon Principles” ελέγχουν αν οι ναυτιλιακές εταιρείες – πελάτες συμμορφώνονται με τους κανονισμούς του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού -ΙΜΟ για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.
Σήμερα, μεταξύ όσων έχουν υπογράψει τη συμφωνία συγκαταλέγονται 22 μεγάλες τράπεζες, συμπεριλαμβανομένων και τριών χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων από την Ιαπωνία, οι οποίες έχουν συνολικό ναυτιλιακό χαρτοφυλάκιο 165 δισ. δολαρίων.
Ο τραπεζίτης και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας οικονομικών συμβούλων για τη ναυτιλία XRTC, Γιώργος Ξηραδάκης έχει προτείνει την δημιουργία Χρηματοδοτικού Κέντρου στην Ελλάδα.
«Οι συνθήκες για τη δημιουργία Χρηματοδοτικού Κέντρου στην Ελλάδα ευνοούνται από τον περιορισμό των ισχυρών παραδοσιακών τραπεζών της Ευρώπης, τις γερμανικές, γαλλικές, ελβετικές, το Brexit το οποίο προκάλεσε αναταράξεις στο City του Λονδίνου, που είναι ο παραδοσιακός χώρος της ναυτιλιακής χρηματοδότησης, καθώς και από την είσοδο των νέων τραπεζικών ιδρυμάτων από την Ανατολή τα οποία προσπαθούν να εισέλθουν στην ελληνική ναυτιλιακή χρηματοδοτική αγορά αναγνωρίζοντας τις προσφερόμενες ευκαιρίες.»
Leasing
H αγορά της χρηματοδοτικής μίσθωσης -leasing- πλοίων γνώρισε μεγάλη άνθιση τα τελευταία πέντε χρόνια. Οι εταιρείες leasing μετατόπισαν το ενδιαφέρον τους από τα νεότευκτα πλοία στα μεταχειρισμένα.
Εν μέσω ενός ασαφούς παγκόσμιου ναυτιλιακού περιβάλλοντος κινεζικές εταιρείες χρηματοδοτικής μίσθωσης συνεχίζουν να συνάπτουν νέες συμφωνίες.
Η CSSC Shipping, η θυγατρική χρηματοδοτικής μίσθωσης της China State Shipbuilding Corporation (CSSC) ανακοίνωσε την πρόθεσή της να εκδώσει δύο ομόλογα συνολικής αξίας 800 εκατομμυρίων δολαρίων με λήξη το 2025 και το 2030 προκειμένου να ενισχύσουν την ανάπτυξη της αγοράς leasing.
Η Bank of Communication Leasing ολοκλήρωσε σύμβαση 650 εκατομμυρίων δολαρίων που υπογράφηκε με τη Shell για 12 δεξαμενόπλοια διπλού καυσίμου.
Επίσης, στον κλάδο του leasing δραστηριοποιούνται τα χρηματοοικονομικά ιδρύματα της Ιαπωνίας και της Νότιας Κορέας. Τον Ιούνιο του 2020, η κυβέρνηση του Χονγκ Κονγκ δημιούργησε ελκυστικό κίνητρο για τη χρηματοδοτική μίσθωση πλοίων, προκειμένου να ανταγωνιστεί τα φοροαπαλλακτικά συστήματα της Σιγκαπούρης.
Αναγνωρίζοντας την αυξημένη ζήτηση για leasing, ο BIMCO επικεντρώνεται στη δημιουργία του πρώτου τυποποιημένου Term Sheet Γενικών Όρων Δανεισμού- για χρηματοδότηση μέσω leasing.
Η BIMCO είναι η μεγαλύτερη από τις διεθνείς ναυτιλιακές ενώσεις που εκπροσωπούν τους πλοιοκτήτες. Ελέγχει περίπου το 65% της παγκόσμιας χωρητικότητας και έχει μέλη σε περισσότερες από 120 χώρες.
Διαβάστε ακόμα:
Σταϊκούρας σε ΕΒΕΠ: Εξελίξεις μέσα στον Απρίλιο για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά
Έφυγε από τη ζωή στα 53 της η δημοσιογράφος της ΕΡΤ Ελευθερία Κονδύλη
Διόρθωση στα ευρωπαϊκά χρηματιστήρια με το βλέμμα στην εξέλιξη της πανδημίας