Οι μέρες περνούν και ακόμη δεν υπάρχει φως στην άκρη του τούνελ για τον θαλάσσιο διάδρομο του ΟΗΕ για τα ουκρανικά σιτηρά. Οι ρωσικές αρχές έχουν εκφράσει την άρνησή τους να ανανεώσουν τη συμφωνία για τα σιτηρά με την Ουκρανία στις 17 Ιουλίου, κάτι που θα δημιουργήσει πρόσθετο πονοκέφαλο στα Ηνωμένα Έθνη, καθώς προσπαθούν να διατηρήσουν την παγκόσμια επισιτιστική ασφάλεια.

Οι εξαγωγές σιτηρών μέσω της Πρωτοβουλίας Σιτηρών Μαύρης Θάλασσας επιβραδύνθηκαν σε 1,3 εκατ. τόνους τον Μάιο, που είναι ο χαμηλότερος όγκος από τότε που ο ΟΗΕ, η Ουκρανία και η Ρωσία κατέληξαν σε συμφωνία το καλοκαίρι του 2022. Ο διάδρομος σιτηρών χρησιμοποιείται από διάφορα μεγέθη πλοίων, από Handysizes έως Panamaxes, και η διαφαινόμενη μη ανανέωση της συμφωνίας θα έχει αντίκτυπο στα κέρδη των φορτηγών πλοίων-Dry Bulk. Εάν συμβεί αυτό, η Ουκρανία θα στραφεί στον ποταμό Δούναβη για εναλλακτική διαδρομή. Ο Δούναβης θα γίνει η βασική διέξοδος για τις ουκρανικές εξαγωγές, καθώς η νέα εποχή της συγκομιδής είναι κοντά και το Κίεβο προσπαθεί να βελτιώσει τις ουκρανικές υποδομές δίπλα στον ποταμό, ώστε να επιτρέψει τη διέλευση μεγαλύτερων πλοίων.

“Το μπλοκάρισμα του ουκρανικού εμπορίου σιτηρών δημιουργεί παγκόσμια επισιτιστική ανασφάλεια, ενώ άλλες χώρες σχεδιάζουν στρατηγικές προκειμένου να καλύψουν το κενό” επισημαίνουν οι αναλυτές του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers:

“Η κυβέρνηση της Βραζιλίας πρόκειται να διαθέσει περισσότερα από 90 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ για τη στήριξη και χρηματοδότηση εγχώριων γεωργικών επενδύσεων και επιχειρήσεων, προκειμένου να ενισχύσουν τον ήδη σημαντικό γεωργικό τομέα της χώρας. Ενισχυμένες γεωργικές υποδομές, νέες εγκαταστάσεις αποθήκευσης που διευκολύνουν τις παγκόσμιες ανησυχίες για την ασφάλεια των τροφίμων.

Καθώς η Βραζιλία έχει αναδειχθεί σε αγροτική δύναμη τα τελευταία χρόνια και σε κορυφαίο προμηθευτή σημαντικών γεωργικών προϊόντων, μια περαιτέρω ενίσχυση της παραγωγής θα αυξήσει την ανάγκη για εξαγωγές, αυξάνοντας τόσο τη ζήτηση πλοίων όσο και τα τονομίλια στην αγορά”.

Χαλυβουργία

Ο πόλεμος στην Ουκρανία επηρέασε επίσης το εμπόριο σιδήρου. Η ουκρανική χαλυβουργία παραδοσιακά εξήγαγε το μεγαλύτερο μέρος των προϊόντων της μέσω των λιμανιών της Μαύρης Θάλασσας και αυτό το μοτίβο έχει σταματήσει από την έναρξη του πολέμου – καθώς δεν έχει επιτευχθεί καμία συμφωνία για την εξασφάλιση ασφαλούς διέλευσης για τη μεταλλουργική βιομηχανία. Για να διασφαλιστεί ότι οι εξαγωγές δεν θα επηρεαστούν, οι ουκρανικοί χαλυβουργοί έπρεπε να δημιουργήσουν και να χρησιμοποιήσουν εναλλακτικές διαδρομές, οι οποίες περιλαμβάνουν σιδηροδρομικές μεταφορές προς τα λιμάνια της Βαλτικής ή της Ρουμανίας, μέσω του Δούναβη ή των λιμανιών της Αδριατικής.

“Πρόκειται για εναλλακτικές λύσεις που είναι τόσο δαπανηρές όσο και χρονοβόρες, με αποτέλεσμα να έχουν μειώσει τις θαλάσσιες εξαγωγές στο μισό περίπου από τα επίπεδα που ήταν πριν από τον πόλεμο” επισημαίνουν οι αναλυτές:

“Από ρωσικής πλευράς, οι εξαγωγές σιδήρου έχουν επίσης μειωθεί, αλλά μόνο κατά 20% περίπου σε σύγκριση με τη μείωση άνω του 50% που παρατηρήθηκε στις ουκρανικές εξαγωγές σιδήρου. Οι κυρώσεις κατά της Ρωσίας έχουν προκαλέσει πλήγμα στη βιομηχανία σιδήρου και χάλυβα της, αλλά η Ρωσία κατάφερε ακόμη να βρει νέες αγορές. Πριν από τον πόλεμο, το 50% των εξαγωγών σιδήρου της Ρωσίας πήγαινε στις ΗΠΑ, αλλά τώρα άλλοι προμηθευτές όπως η Βραζιλία, η Ινδία και η Τουρκία τρέχουν να καλύψουν το κενό που άφησαν οι κυρώσεις που επέβαλαν οι ΗΠΑ στις ρωσικές εισαγωγές”.

Ξηρό φορτίο

Οι σημαντικές εμπορικές μεταβολές που δημιούργησε ο ουκρανικός πόλεμος επηρέασαν το θαλάσσιο εμπόριο χύδην ξηρού φορτίου, καθώς ήταν ο κύριος τρόπος εξαγωγής σιδήρου και χάλυβα. Ακόμη και αν ο πόλεμος τελειώσει αύριο, το παγκόσμιο εμπόριο και ιδιαίτερα το θαλάσσιο εμπόριο θα χρειαστεί αρκετό χρόνο για να επιστρέψει στα προπολεμικά επίπεδα και δραστηριότητες στην περιοχή.

Στην ανάλυση του Xclusiv Shipbrokers επισημαίνονται τα εξής:

“Στην άλλη πλευρά του κόσμου, οι εισαγωγές άνθρακα της Κίνας αυξήθηκαν παραδόξως, παρά τη σημαντική αύξηση της εγχώριας παραγωγής άνθρακα. Η κινεζική παραγωγή άνθρακα έχει αυξηθεί σχεδόν 6% σε ετήσια βάση, αλλά παραδόξως οι εισαγωγές θαλάσσιου άνθρακα έχουν επίσης αυξηθεί κατά 70% σε ετήσια βάση. Οι κινεζικοί σταθμοί παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας είδαν τα αποθέματά τους να φτάνουν σε επίπεδο ρεκόρ σχεδόν 190 εκατομμυρίων τόνων στις αρχές Ιουνίου, προσπαθώντας να επωφεληθούν από τη χαμηλή τιμή και την υψηλή ποιότητα των εισαγωγών άνθρακα. Η Ινδονησία, η Ρωσία και η Αυστραλία είναι υπεύθυνες για σχεδόν το 95% των εισαγωγών άνθρακα στην Κίνα, αλλά ειδικά η Ρωσία και η Αυστραλία έχουν διπλασιάσει τις ποσότητες τους από το 2022. Καθώς η οικονομία της Κίνας αντιμετωπίζει προκλήσεις και δεν έχει ανακάμψει όπως πίστευαν οι αναλυτές μετά την πανδημία, οι αυξημένες θαλάσσιες εισαγωγές άνθρακα είναι ο βασικός παράγοντας που στηρίζει τα πλοία Capesize και οι αναλυτές της αγοράς ελπίζουν ότι η Κίνα θα συνεχίσει να δημιουργεί αποθέματα άνθρακα – παρά τη χαμηλότερη εγχώρια ζήτηση – και θα δώσει προτεραιότητα στις εισαγωγές”.

 

Διαβάστε ακόμα

Χωρίς τέλος το «ράλι» ανόδου στα ακίνητα – Πώς διαμορφώνονται οι τιμές πώλησης και τα ενοίκια (πίνακες)

Ο πληθωρισμός «πίκρανε» την ΙΟΝ

Τράπεζες, ακρίβεια, μέτρα στήριξης στο «μενού» Χατζηδάκη – Στουρνάρα πριν τις προγραμματικές

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ