Η καινοτομία ως κομβικός παράγοντας εξέλιξης της ναυτιλιακής βιομηχανίας σε ένα πιο βιώσιμο περιβάλλον ήταν το θέμα συζήτησης στην εκδήλωση του Παγκόσμιου Πλαισίου Συνεργασίας και Κατάρτισης -Global Cooperation & Training Framework (GCTF)-, που πραγματοποιήθηκε στο ξενοδοχείο «Hyatt».
To Athens Forum 2024 συνδιοργανώθηκε από την πρεσβεία των ΗΠΑ στην Αθήνα, το Γραφείο Αντιπροσωπείας της Ταϊπέι στην Ελλάδα σε συνεργασία με το Propeller Club Port of Piraeus και τη στήριξη της πρεσβείας της Ιαπωνίας. Σε μία περίοδο όπου οι γεωπολιτικές εξελίξεις είναι δραματικές, η σύνθεση του συνεδρίου είχε τα δικά της μηνύματα.
Το Παγκόσμιο Πλαίσιο Συνεργασίας και Κατάρτισης χρονολογείται από το 2015, όταν οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Ταϊβάν υπέγραψαν μνημόνιο για τη δημιουργία μιας πλατφόρμας για την αντιμετώπιση παγκόσμιων ζητημάτων. Εκτοτε, έχει επιτρέψει στην Ταϊβάν να αυξήσει τη διεθνή επιρροή της καλλιεργώντας δεσμούς με άλλες χώρες και αντιμετωπίζοντας παγκόσμια ζητήματα μέσω προγραμμάτων κατάρτισης.
Η Ιαπωνία έγινε πλήρης εταίρος σε αυτό το πλαίσιο το 2019, με την Αυστραλία να ακολουθεί το 2021.Τα τελευταία εννέα χρόνια το GCTF έχει διοργανώσει 70 διεθνή εργαστήρια με συμμετέχοντες από 127 χώρες, ενώ μέχρι το τέλος του 2023 διοργάνωσε 14 υπερπόντιες εκδηλώσεις σε 12 χώρες σε όλο τον κόσμο.
«Αισθανόμαστε προνομιούχοι που φιλοξενούμε αυτό το φόρουμ και είμαστε ευτυχείς που πραγματοποιείται στην Αθήνα, την πρωτεύουσα της ναυτιλίας στον κόσμο», δήλωσε ο Κωστής Φραγκούλης, πρόεδρος του Propeller Club Port of Piraeus: «Οι αριθμοί καταδεικνύουν σαφώς τη δύναμη αυτής της συλλογικής προσπάθειας. Καθώς η φετινή εκδήλωση επικεντρώνεται αποκλειστικά σε ναυτιλιακά θέματα, το Propeller Club είναι υπερήφανο που προσφέρει την υποστήριξη και την επιρροή του στη διοργάνωση αυτού του φόρουμ.
Πιστεύουμε ακράδαντα ότι η καινοτομία και η ένταξη είναι ζωτικής σημασίας για το μέλλον της ναυτιλιακής βιομηχανίας και είμαστε ενθουσιασμένοι που συμμετέχουμε σε αυτή τη σημαντική πρωτοβουλία.
Το φόρουμ έδωσε μοναδική ευκαιρία να διερευνήσουμε νέες ιδέες και να προωθήσουμε τη συνεργασία που θα οδηγήσει σε θετικές αλλαγές και καινοτομία στη ναυτιλιακή βιομηχανία, προωθώντας μας προς ένα πιο βιώσιμο και ευημερούν μέλλον». Και προσέθεσε: «Είναι εξαιρετικά σημαντικό να αγκαλιάσουμε τις νέες τεχνολογίες και τις βιώσιμες πρακτικές. Η ναυτιλιακή βιομηχανία αποτελεί ζωτικό μέρος του παγκόσμιου εμπορίου και των συναλλαγών και είναι ζωτικής σημασίας να συνεχίσουμε να καινοτομούμε και να συμπεριλαμβάνουμε όλες τις φωνές στον κλάδο.
Η καινοτομία οδηγεί στην πρόοδο, ενώ η ένταξη εξασφαλίζει ότι όλοι έχουν θέση στο τραπέζι. Το σημερινό φόρουμ αποτελεί απόδειξη της δύναμης της ενότητας, της συνεργασίας και των συλλογικών επιτευγμάτων».
Ο δρ Γιώργος Πατέρας
Ο πρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος δρ Γιώργος Πατέρας, μεταξύ άλλων, στην ομιλία του, που αφορούσε τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της ναυτιλιακής βιομηχανίας, επεσήμανε το εξής παράδοξο:
«Στην αυτοκινητοβιομηχανία οι κατασκευαστές αυτοκινήτων και οι παραγωγοί καυσίμων-διυλιστήρια καλούνται να βρουν λύσεις για τους πελάτες τους όσον αφορά τα καύσιμα που θα καίνε τα αυτοκίνητα ώστε να μειωθούν οι εκπομπές του θερμοκηπίου. Όμως στη ναυτιλιακή βιομηχανία είναι οι πλοιoκτήτες οι οποίοι τιμωρούνται για τις ανεπάρκειες-ελλείψεις των κατασκευαστών μηχανών και των διυλιστηρίων.
Παρά το γεγονός ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες ξεγέλασαν με τις μετρήσεις που παρουσίασαν ώστε να φανεί ότι ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις της TIER III με το να σταματάνε τις μηχανές των αυτοκινήτων στα φανάρια οδικής κυκλοφορίας. Εμείς στη ναυτιλία τι υποτίθεται ότι θα έπρεπε να κάνουμε; Να σταματάμε τη μηχανή όταν το πλοίο είναι στην κορυφή του κύματος και να την ανάβουμε ξανά όταν το πλοίο φτάνει στο κατώτατο σημείο;».
Τα εναλλακτικά καύσιμα
Για τα εναλλακτικά καύσιμα ανέφερε:
«Ας εξετάσουμε τις λύσεις που προσφέρονται σήμερα.
Μεθανόλη: ένα καύσιμο με βάση τον άνθρακα που θα δώσει εξοικονόμηση CO2 περίπου 7%, αλλά αν λάβετε υπόψη σας ότι από το πηγάδι μέχρι τον απόπλου, συμπεριλαμβανομένης της πρόσθετης παραγωγής CO2 από την κατασκευή του πλοίου, μιλάμε για μεγαλύτερο αποτύπωμα CO2 από ένα συμβατικό πλοίο που κινείται με μαζούτ. Εχουμε αρκετή βιομάζα παγκοσμίως για να παράγουμε ηλεκτρονική μεθανόλη ή θα παράγουμε αρκετό CO2 και πράσινο Η2 για να παράγουμε ηλεκτρονική μεθανόλη; Νομίζω πως όχι… Θα είναι μια ακόμη καταστροφή.
Η αμμωνία, πραγματικά ας σοβαρευτούμε, είναι τόσο τοξική που οποιοδήποτε μικρό ατύχημα θα ΣΚΟΤΩΣΕΙ τους ανθρώπους και ολόκληρο το κοντινό οικοσύστημα.
Το LNG αποτελείται κατά 78% από μεθάνιο CH4, το πιο ισχυρό από όλα τα αέρια του θερμοκηπίου.
Το βιοντίζελ παράγει εξίσου πολύ CO2 όταν καίγεται, αλλά δεδομένου ότι η βιομάζα απορρόφησε CO2 κατά την ανάπτυξή της, το ονομάζουμε καθαρό μηδενικό CO2 και δεν αποτελεί πραγματικά μακροπρόθεσμη λύση. Φυσικά θα πρέπει να παράγουμε αρκετή βιομάζα για να παράγουμε περίπου 500 εκατομμύρια ΜΤ βιοντίζελ μόνο για τη ναυτιλία.
Στη συνέχεια, υπάρχει το Υδρογόνο H2 – δυστυχώς δεν έχουμε ξεπεράσει το ζήτημα της ολίσθησης του Υδρογόνου. Το άτομο του Υδρογόνου είναι τόσο μικρό που γλιστράει ακόμα και από το δοχείο αποθήκευσης. Το πρόβλημα είναι ότι το μόριο Η2 παρατείνει τη διάρκεια ζωής του Μεθανίου CH4 στη στρατόσφαιρα, γεγονός που μας φέρνει πίσω στο σημείο μηδέν. Επιπλέον, πρέπει να αναπτύξουμε βιώσιμες διαδικασίες για την παραγωγή Πράσινου Υδρογόνου».
Στη συνέχεια είπε για τη λύση:
«Πιθανότατα όλοι σας λέτε “έχει πετάξει στα σκουπίδια όλες τις ιδέες, ποια είναι η δική του λύση;”. Λοιπόν, είναι αρκετά απλή και η πιο πράσινη. Μέχρι να πάμε στην πυρηνική ενέργεια με τους αντιδραστήρες Thoron 4ης γενιάς με λιωμένο αλάτι είναι να παραμείνουμε στο μαζούτ».
ΗΠΑ – Ταϊβάν – Ιαπωνία και Ελλάδα
Η Μαρία Ολσον επιτετραμμένη στην πρεσβεία των ΗΠΑ στην Αθήνα -deputy Chief of Mission-, στον χαιρετισμό της αναφέρθηκε στη συνεργασία με την Ταϊβάν και τη δύναμη που έχει στον τομέα της τεχνολογίας, η οποία συμβάλλει στη βιωσιμότητα της ναυτιλίας. Τόνισε τη δύναμη της συνεργασίας μεταξύ ΗΠΑ – Ταϊβάν – Ιαπωνίας και Ελλάδας στη ναυτιλία.
Επίσης, έθεσε ως στόχο την ενδυνάμωση της γυναικείας παρουσίας στη θάλασσα, όπου σήμερα αντιπροσωπεύει μόλις το 2% στο σύνολο του ναυτεργατικού δυναμικού.
Ο πρέσβης της Ταϊβάν Σέρμαν Κούο αναφέρθηκε στη δυνατότητα που παρέχει το GCTF ώστε να γίνονται όλες οι χώρες-μέλη του κοινωνοί τόσο της ευρύτερης γνώσης όσο και της τεχνογνωσίας. Τόνισε ότι η Ελλάδα έχει τον μεγαλύτερο εμπορικό στόλο στον κόσμο και διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στα διεθνή ναυτιλιακά δρώμενα. Στη συνέχεια υπογράμμισε ότι στόχος είναι να υπάρξουν ακόμη πιο στενές σχέσεις στο μέλλον με τη χώρα μας.
Ο Τακάκι Νεμότο, το υπ’ αριθμόν 2 στην ιεραρχία στέλεχος της πρεσβείας της Ιαπωνίας στην Αθήνα -deputy Chief of Mission-, έκανε στην αρχή μία προσωποκεντρική αναφορά:
«Η Ελλάδα είναι η δεύτερη πατρίδα μου. Στην Ταϊβάν έκανα το ταξίδι του μέλιτος, ενώ στις ΗΠΑ η οικογένειά μου έχει ζήσει τέσσερα χρόνια». Και συνέχισε:
«Η θάλασσα είναι ζωτικής σημασίας για όλη την ανθρωπότητα, ενώ διαδραματίζει κομβικό ρόλο στην παγκόσμια οικονομία. Είναι σημαντικός ο ρόλος του GCTF, όπου γίνεται ανταλλαγή της τεχνογνωσίας».
Αργότερα, τον λόγο πήρε ο Σεΐτσι Σουζούκι, ειδικός στις ναυπηγήσεις, ο οποίος αναφέρθηκε στις σχέσεις Ελλάδας – Ιαπωνίας στη ναυτιλία:
«Η Ελλάδα είναι η μεγαλύτερη στον κόσμο πλοιοκτήτρια χώρα. Η Ιαπωνία είναι τρίτη μεγαλύτερη χώρα σε πλοιοκτησία και η τρίτη στις ναυπηγήσεις εμπορικών πλοίων. Το 1957 η πρώτη παραγγελία για μαζική ναυπήγηση πλοίων δόθηκε από Ελληνα εφοπλιστή. Από τότε 1.900 πλοία ελληνικών συμφερόντων έχουν κατασκευαστεί σε γιαπωνέζικα ναυπηγεία». Τόνισε επίσης τις συναντήσεις που έγιναν σε επίπεδο υπουργών για θέματα ναυτιλιακής συνεργασίας μεταξύ των χωρών στο Λονδίνο, ενώ υπογράμμισε ότι η Ιαπωνία συμμετέχει στην παγκόσμια έκθεση των Ποσειδωνίων από την πρώτη κιόλας διοργάνωση, το 1969.
Οι ψηφιακές λύσεις
Ο Ηλίας Καρυαμπάς, Vice President, Regional Business Development, Greece, ABS, επεσήμανε μεταξύ άλλων:
«Η ναυτιλία είναι πολύ διαφορετική σε σχέση με ό,τι ήταν πριν από 20 ή 30 χρόνια. Οι κανονισμοί άλλαξαν το τοπίο και ο μόνος δρόμος προς τα εμπρός είναι η χρήση της τεχνολογίας με όλους τους δυνατούς τρόπους». Για τις ψηφιακές τεχνολογίες-λύσεις ανέφερε:
■ «Βελτιστοποίηση ταξιδιού: Βελτιστοποίηση ρίζας, βοήθεια άφιξης ακριβώς στον χρόνο.
■ Ζωντανά δεδομένα που παρέχονται από αισθητήρες επί του σκάφους: Εργαλεία παρακολούθησης που λειτουργούν ταυτόχρονα ως εργαλεία αναφοράς για τη συμμόρφωση με τους νέους κανονισμούς.
Ολα αυτά τα εργαλεία υποστηρίζουν τις εταιρείες στις επιχειρήσεις και βελτιώνουν την αποδοτικότητα / αυξάνουν τη διαφάνεια / απλοποιούν τις διαδικασίες / υποστηρίζουν την έγκαιρη λήψη αποφάσεων.
■ Εν πλω δέσμευση διοξειδίου του άνθρακα: Η τεχνολογία είναι διαθέσιμη στην ξηρά, οπότε υπάρχει ανάγκη ναυτιλιακής μετατροπής της τεχνολογίας. Ωστόσο, εξακολουθεί να είναι δαπανηρή, υπάρχουν προκλήσεις αξιοπιστίας, εφοδιαστική που σχετίζεται με τον χειρισμό του άνθρακα που δεσμεύεται, διαθεσιμότητα χερσαίων υποδομών. Τα συστήματα δέσμευσης άνθρακα επί του πλοίου μπορούν να μειώσουν τις εκπομπές CO2, βοηθώντας σημαντικά στη συμμόρφωση με τους κανονισμούς, ενώ ταυτόχρονα ο δεσμευμένος άνθρακας χρησιμοποιείται για την παραγωγή ορυκτών καυσίμων μηδενικού άνθρακα.
■ Cold Ironing: Κατασκευάζονται περισσότερα πλοία για να συνδεθούν με τις υποδομές των λιμένων. Η υποδομή είναι διαθέσιμη μόνο σε ορισμένα λιμάνια σε όλο τον κόσμο».
Στο τέλος της τοποθέτησής του σχολίασε: «Η τεχνολογία εξακολουθεί να είναι ακριβή. Οι φορείς εκμετάλλευσης, στις περισσότερες περιπτώσεις, δεν βλέπουν πραγματικά οφέλη, εξακολουθούν να περιμένουν να ωριμάσουν διάφορες λύσεις και στη συνέχεια να τις εφαρμόσουν».
Λεζάντα κεντρικής φώτο:
Διαβάστε ακόμη
Τα μέτρα που προσγειώνουν ενοίκια και τιμές στα σπίτια
Organic Electronic Technologies: Eπανάσταση στην πράσινη ενέργεια με… τυπωμένα φωτοβολταϊκά (pics)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ