Στη χαρτογράφηση της κατάστασης που έχει διαμορφωθεί στις μαρίνες και το yachting στην εποχή της πανδημίας αλλά και στα μέτρα που πρέπει να ληφθούν για την επόμενη ημέρα προχώρησε ο Πρόεδρος της Ένωσης Μαρίνων Ελλάδας Σταύρος Κατσικάδης. Μιλώντας στο διαδικτυακό συνέδριο του Economist «Μεταφορές και Τουρισμός» με θέμα: «Μπορεί να ανακάμψει η τουριστική αγορά μετά τον Covid-19» αναφέρθηκε ανά θεματική ενότητα δίνοντας μια ξεκάθαρη εικόνα για το τι συμβαίνει.
Μαρίνες & Yachting στην εποχή του κορωνοϊού
Μαρίνες: Μείωση εσόδων λόγω 3μηνης αναστολής:
• Μείωση ενοικίου 40% για καταστήματα, εστιατόρια, γραφεία & υπηρεσίες
• Μηδενικά έσοδα από πάρκινγκ, διαφήμιση
• Ακύρωση αφίξεων νέων σκαφών, αναβολή συμφωνιών
• Μηδενικά έσοδα από διερχόμενα σκάφη
• Μεγαλύτερες απώλειες στις περιφερειακές μαρίνες, δηλαδή μαρίνες Ιονίου, Ανατολικού Αιγαίου,
ζητήματα μετανάστευσης
Μέτρα ανακούφισης από το κράτος:
– Έκπτωση 40% ενοικίου παραχώρησης (Απρίλιο), έκπτωση 25% ΦΠΑ (Απρίλιο)
YACHTING:
Το μέγεθος των οικονομικών ζημιών είναι ακόμη πολύ νωρίς για να εκτιμηθεί:
• Ακύρωση ναύλων, αναβολή προπληρωμών
• Όσο μικρότερη είναι η χωρητικότητα, τόσο μεγαλύτερη η προβλεπόμενη ζημιά (περιοριστικά μέτρα, χαμηλότερη ζήτηση)
• Αβεβαιότητα στην προσεχή περίοδο
• Συνεχιζόμενη ανησυχία για μικρές επιχειρήσεις (πρακτορεύσεις, ναυλώσεις, πωλήσεις σκαφών, μεμονωμένοι επαγγελματίες)
Μέτρα ανακούφισης από το κράτος:
– ΦΠΑ ναύλου στο 12%,
-Επίδομα ενίσχυσης εργαζομένων σε αναστολή Μαρίνες & Yachting στην εποχή του κορωνοϊού
Ανάκαμψη μετά τον Covid-19:
Παράγοντες που επηρεάζουν το τελικό επίπεδο των ζημιών της βιομηχανίας Yachting:
• Έγκαιρη εφαρμογή των πρωτοκόλλων υγείας και λειτουργίας στις μαρίνες και το yachting
• Παράταση της τουριστικής περιόδου και της περιόδου ναύλωσης σκαφών στην Ελλάδα
• Προώθηση των ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων της χώρας στο εξωτερικό (ασφάλεια, κλίμα, προορισμοί, προσφορές)
• Οικονομική βοήθεια από το Κράτος στις μμε και την απασχόληση (πρόγραμμα SURE, επιδότηση εργασίας κ.α.)
• Απαιτούμενος χρόνος για το αντιικό/εμβόλιο – θα σωθεί η επόμενη σεζόν;
Διδάγματα – νέες προκλήσεις:
• Ηλεκτρονικές λύσεις, ψηφιακή τεχνολογία (e-συνέδρια, CRM, άμεση επικοινωνία, εξυπηρέτηση πελατών, λογισμικό)
•Λιγότερο χαρτί, εξοικονόμηση ενέργειας, μείωση άσκοπων μετακινήσεων και χρόνου αναμονής ων μαρινών
• Παραγωγικότητα, αναδιοργάνωση ανθρώπινου δυναμικού, σχέδια έκτακτης ανάγκης, εκπαίδευση • Αναμόρφωση του Δημόσιου τομέα και των διαδικασιών, λιγότερη γραφειοκρατία
ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ ΘΑΛΑΣΣΙΟΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ
• 32.000 εταιρίες (97% Μικρομεσαίες επιχειρήσεις)
• 280.000 άμεσες θέσεις απασχόλησης
• 70.000 χλμ ακτογραμμής και 37.000 χλμ εσωτερικών υδατογραμμών
• 48 εκατομμύρια Ευρωπαίοι πολίτες συμμετέχουν σε θαλάσσιες δραστηριότητες αναψυχής
• 36 εκατομμύρια ιδιοκτήτες σκαφών στην Ευρώπη
• 6 εκατομμύρια σκάφη στα ευρωπαϊκά ύδατα
• 10.000 μαρίνες παρέχουν πάνω από 1 εκατομμύριο θέσεις ελλιμενισμού
ΕΛΛΑΔΑ: • 16.000 χλμ ακτογραμμή, 6.000 νησιά και νησίδες
• τα σκάφη και οι μαρίνες συμβάλλουν στο 1,41% του ΑΕΠ
• 43.626 θέσεις εργασίας στο θαλάσσιο τουρισμό, 60 μαρίνες, 13.000 οργανωμένες θέσεις ελλιμενισμού
• 17.428 ιδιωτικά και 6.109 επαγγελματικά σκάφη
• Έως 5 φορές κατά μ.ο. μεγαλύτερες δαπάνες ανά πελάτη σκάφους σε σύγκριση με τα ξενοδοχεία
• 6 άμεσες θέσεις εργασίας σε μαρίνες και 100 έμμεσες για κάθε 100 θέσεις ελλιμενισμού
• για κάθε ένα ευρώ ελλιμενισμού στη μαρίνα, δημιουργούνται 5 ευρώ δαπανών στην τοπική οικονομία