Οι παραγγελίες για πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου (bulk carriers) παρουσίασαν σημαντική πτώση το πρώτο δίμηνο του 2025. Σύμφωνα με την ναυτιλιακή οργάνωση Bimco, τον Φεβρουάριο δεν καταγράφηκε καμία νέα παραγγελία, ενώ συνολικά οι παραγγελίες μειώθηκαν κατά 92% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2024. Αυτή η μείωση σηματοδοτεί το χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων 30 ετών.

Οι κύριοι λόγοι πίσω από αυτή την πτώση είναι οι αδύναμοι ναύλοι, οι υψηλές τιμές των νεότευκτων πλοίων, οι μεγάλοι χρόνοι παράδοσης και η αβεβαιότητα που επικρατεί στις διεθνείς αγορές. Όπως τονίζει ο Filipe Gouveia, Shipping Analysis Manager της Bimco, αυτές οι συνθήκες αποθαρρύνουν τους πλοιοκτήτες από τη σύναψη νέων συμβάσεων ναυπήγησης.

Η επιβράδυνση στις παραγγελίες νέων πλοίων είχε αρχίσει ήδη από το δεύτερο εξάμηνο του 2024. Κατά την ίδια περίοδο, οι τιμές των μεταχειρισμένων bulk carriers ηλικίας πέντε ετών μειώθηκαν κατά 12% λόγω της πτώσης των ναύλων, ενώ οι τιμές των νεότευκτων πλοίων μειώθηκαν μόνο κατά 1%. Το Φεβρουάριο του 2025, η αξία ενός πλοίου πέντε ετών εκτιμάται ότι αντιστοιχούσε στο 86% της αξίας ενός νεότευκτου.

Η ζήτηση για πλοία σε άλλους ναυτιλιακούς κλάδους, όπως τα containerships και τα δεξαμενόπλοια, συνέχισε να κρατά υψηλές τις τιμές των νεότευκτων πλοίων. Οι περιορισμένοι χρόνοι παράδοσης και η αυξημένη ζήτηση επηρεάζουν ακόμα και τα μικρότερα bulk carriers, με παραγγελίες που τοποθετούνται για παράδοση μετά το 2027, και για τα μεγαλύτερα πλοία η παράδοση αναμένεται το 2028.

Αβέβαιες οι προοπτικές της αγοράς

Η αγορά χύδην ξηρού φορτίου παραμένει αβέβαιη για το μέλλον, με τη ζήτηση για σιδηρομετάλλευμα και άνθρακα να εμφανίζεται αδύναμη. Επιπλέον, η επιστροφή των πλοίων στη διέλευση της Ερυθράς Θάλασσας και οι εμπορικές εντάσεις είναι παράγοντες που ενδέχεται να αποδυναμώσουν περαιτέρω την αγορά.

Παρά τις αβεβαιότητες, το βιβλίο παραγγελιών bulk carriers αντιστοιχεί περίπου στο 10% του εν ενεργεία στόλου, ποσοστό που θεωρείται επαρκές για την ανανέωση του στόλου σε μια σταθερή αγορά. Ο στόλος των bulk carriers παραμένει επίσης νεότερος σε σχέση με τα containerships και τα δεξαμενόπλοια, με μόνο ένα μικρό ποσοστό πλοίων να πλησιάζει την ηλικία διάλυσης.

Αναμενόμενη αύξηση ζήτησης νεότευκτων πλοίων

Ο στόλος των bulk carriers πλησιάζει πλέον τη μέση ηλικία των 13 ετών. Επειδή τα παλαιότερα πλοία είναι λιγότερο ανταγωνιστικά λόγω των νέων περιβαλλοντικών κανονισμών, αναμένεται αύξηση του ρυθμού διάλυσης των παλαιότερων πλοίων. Αυτό ενδέχεται να οδηγήσει σε μεγαλύτερη ζήτηση για νεότευκτα πλοία τα επόμενα χρόνια, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Bimco.

Διαβάστε ακόμη 

Φορολογικές δηλώσεις: Πώς θα αποφύγετε τον φόρο για τα ανείσπρακτα ενοίκια

Η «ακτινογραφία» του mega mall στο Ελληνικό – Τι θα περιλαμβάνει (pics)

Ταμβακάκης στο newmoney: Τρίτο fund ύψους €300 εκατ. προ των πυλών για την EOS Capital Partners

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα