search icon

Ναυτιλία

Καραμπόλες στο βασίλειο του μαύρου χρυσού – Οι θαλάσσιες εξαγωγές αργού πετρελαίου της Ρωσίας αυξήθηκαν τον Ιούνιο

Οι ναύλοι για τα δεξαμενόπλοια  έχουν υποστεί πιέσεις και παρουσιάζουν πτωτική τάση από τις αρχές Ιουνίου

Οι τιμές πετρελαίου διαπραγματεύονται κοντά σε υψηλό δύο μηνών, σε επίπεδα που δεν έχουν παρατηρηθεί από τον Απρίλιο του 2024, καθώς τα διυλιστήρια ετοιμάζονται για την καλοκαιρινή περίοδο με αυξημένες καταναλώσεις λόγω διακοπών και οι επενδυτές ανησυχούν για την αναζωπύρωση των εντάσεων στη Μέση Ανατολή.

Το αργό μπρεντ έφτασε μέχρι τα 87,4 δολάρια, κερδίζοντας σχεδόν 10 δολάρια ανά βαρέλι από τις αρχές Ιουνίου. Το αντίστοιχο αμερικάνικο, WTI (West Texas Intermediate), αυξήθηκε πάνω από τα 84 δολάρια ΗΠΑ ακολουθώντας την ίδια τάση με το Brent.

Οι αναλυτές της Υπηρεσίας Πληροφοριών Ενέργειας αναμένουν ότι τα διυλιστήρια θα αντλήσουν πάνω από 2 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως από τα αποθέματα το τρίτο τρίμηνο για να ενισχύσουν την παραγωγή, αντιστρέφοντας τη συσσώρευση αποθεμάτων από το πρώτο εξάμηνο του έτους.

Η ζήτηση βενζίνης στις ΗΠΑ αναμένεται να αυξηθεί κατακόρυφα αυτό το καλοκαίρι, με την Αμερικανική Ένωση Αυτοκινήτων να προβλέπει ότι τα ταξίδια για διακοπές θα αυξηθούν κατά 5,2% σε σύγκριση με πέρυσι και οι μετακινήσεις με αυτοκίνητα θα αυξηθούν κατά 4,8%.

Εν τω μεταξύ, οι προμήθειες πετρελαίου έχουν επίσης περιοριστεί με τις χώρες του ΟΠΕΚ+, ιδίως εκείνες του Περσικού Κόλπου, να έχουν μειώσει σημαντικά τις εξαγωγές κατά τη διάρκεια του περασμένου μήνα λόγω της αυξημένης καύσης αργού για την παραγωγή ενέργειας, εν μέσω του συνεχιζόμενου καύσωνα στη Μέση Ανατολή.

Οι τιμές του πετρελαίου υποχώρησαν απότομα στις αρχές Ιουνίου, αφού τα μέλη του ΟΠΕΚ+ ανακοίνωσαν ότι σχεδιάζουν να επαναφέρουν σταδιακά στην αγορά 2,2 εκατομμύρια βαρέλια μειωμένης παραγωγής, αρχής γενομένης από τον Σεπτέμβριο.

Οι θαλάσσιες εξαγωγές αργού πετρελαίου της Ρωσίας αυξήθηκαν τον Ιούνιο, παρά τις δεσμεύσεις για μείωση της παραγωγής και τις προκλήσεις σε βασικούς τερματικούς σταθμούς εξαγωγής.

Η άνοδος έρχεται καθώς τα διυλιστήρια αποκατέστησαν τις ζημιές από τα ουκρανικά πλήγματα μη επανδρωμένων αεροσκαφών και η Ευρώπη αύξησε τις κυρώσεις» επισημαίνουν οι αναλυτές του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers:

  1.  Οι συνολικές μεταφορές αργού ανήλθαν κατά μέσο όρο σε 3,71 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα, από 3,52 εκατομμύρια τον Μάιο.
  2.  Η Ινδία ήταν ο μεγαλύτερος αποδέκτης του πρόσθετου αργού, ενώ οι εξαγωγές προς την Κίνα υποχώρησαν.
  3.  Οι κυρώσεις της ΕΕ κατά της μεγαλύτερης ναυτιλιακής εταιρείας της Ρωσίας και των δεξαμενόπλοιων είχαν ελάχιστο αντίκτυπο, με την έκπτωση για το αργό της Urals να μειώνεται.
  4.  Εν τω μεταξύ, οι ρωσικές εξαγωγές προϊόντων πετρελαίου μειώθηκαν τον Ιούνιο παρά την ανάκτηση της δυναμικότητας των διυλιστηρίων. Αυτό οφείλεται στη μείωση των εξαγωγών νάφθας και VGO, ενώ οι αποστολές βενζίνης αυξήθηκαν μετά την άρση της προσωρινής απαγόρευσης εξαγωγών.
  5. Η  απόφαση του ΟΠΕΚ+ να παρατείνει τις περικοπές παραγωγής έως το 2025, με στόχο τη σταθερότητα της τιμής του πετρελαίου πάνω από τα 75-80 δολάρια ανά βαρέλι, δημιούργησε μια απροσδόκητη συνέπεια».

Για  τη ναυλαγορά δεξαμενόπλοιων οι αναλυτές επισημαίνουν: «Παρά τη συνήθη αστάθεια στη ζήτηση αργού πετρελαίου και προϊόντων, οι ναύλοι έχουν υποστεί πιέσεις και παρουσιάζουν πτωτική τάση από τις αρχές Ιουνίου. Αυτό οφείλεται πιθανότατα σε έναν συνδυασμό παραγόντων. Οι περικοπές του ΟΠΕΚ+ ενδέχεται να οδηγήσουν σε προσωρινή υπερπροσφορά, μειώνοντας τη ζήτηση για δεξαμενόπλοια για τη μεταφορά πετρελαίου, ενώ τα αποθέματα σε πολλές χώρες είναι υψηλότερα από το συνηθισμένο, καθώς η παγκόσμια οικονομική ανάπτυξη είναι βραδύτερη από την προβλεπόμενη, μειώνοντας έτσι τη συνολική ζήτηση για πετρελαιοειδή και μειώνοντας περαιτέρω τη χρήση των δεξαμενόπλοιων» και προσθέτουν:

«Ο αντίκτυπος είναι εμφανής σε διάφορα μεγέθη δεξαμενόπλοιων. Οι τιμές των VLCC, των μεγαλύτερων πλοίων μεταφοράς αργού πετρελαίου, έχουν δεχθεί σημαντικό πλήγμα, καθώς έχουν μειωθεί από τις αρχές Ιουνίου 2024 κατά περίπου 25% σε περίπου 29.888 δολάρια ανά ημέρα. Ομοίως, οι τιμές των Suezmax και Aframax, που χρησιμοποιούνται για τη μεταφορά μεσαίου μεγέθους φορτίων αργού πετρελαίου, έχουν επίσης μειωθεί κατά 14% και 26% αντίστοιχα. Η αγορά δεξαμενόπλοιων προϊόντων αντανακλά μια παρόμοια τάση. Τόσο τα καλάθια MR Atlantic όσο και Pacific Baskets, που χρησιμοποιούνται για τη μεταφορά διυλισμένων προϊόντων, έχουν σημειώσει παρόμοιες μειώσεις στην τάση, σχεδόν 30% και 23% σε σύγκριση με τις αρχές Ιουνίου».

Παρά την τρέχουσα κατάσταση της αγοράς και τις υψηλές τιμές των μεταχειρισμένων δεξαμενόπλοιων, υπάρχει συνεχής δραστηριότητα πώλησης και αγοράς. Το πρώτο τρίμηνο παρατηρήθηκε μια ενεργή αγορά με 128 συμφωνίες για δεξαμενόπλοια άνω των 10.000 dwt. Το δεύτερο τρίμηνο διατήρησε αυτή τη δυναμική με μόλις 6% πτώση, καταγράφοντας 120 συναλλαγές. Ενώ τον Ιανουάριο και τον Απρίλιο παρατηρήθηκε μεγαλύτερη δραστηριότητα με 56 πωλήσεις η καθεμία, ο Ιούνιος κράτησε το ρυθμό του Φεβρουαρίου, του Μαρτίου και του Μαΐου, με μέσο όρο περίπου 32 δεξαμενόπλοια να αλλάζουν χέρια ανά μήνα.

Διαβάστε ακόμη

Φορολογικές δηλώσεις: Αποκλείει παράταση το ΥΠΕΘΟ

Airbnb: Αφήνουν «φέσια» 3.500 ευρώ για… τηλεφωνικές κλήσεις στο εξωτερικό

Μetlen: Με το ένα πόδι στο LSE και με τα δύο σε εξαγορές στην Ελλάδα και το εξωτερικό

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ

Exit mobile version