Η ισχύς εν των ενώσει εν μέσω πολύπλοκών, προκλητικών και απογοητευτικών συνθηκών ήταν το μήνυμα που έστειλε ο Κωνσταντίνος Καπετανάκης πρόεδρος της IBIA-Διεθνής Οργανισμός Προμηθευτών Καυσίμων Ναυτιλίας στη διάρκεια της πρώτης ημέρες του διήμερου Συνεδρίου που πραγματοποιείται στην Αθήνα.
Ξεχωριστή ήταν η παρουσία του υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Χρήστου Στυλιανίδη και του πρέσβη των ΗΠΑ Τζόρτζ Τσούνη. Η ΙΒΙΑ έχει 500 μέλη από 70 χώρες. «Αυτοί οι καιροί, κυρίες και κύριοι, δεν είναι μόνο πολύπλοκοι, προκλητικοί και συχνά απογοητευτικοί. Είναι επίσης, αν όχι κυρίως, κατά τη γνώμη μου πάντως, ελπιδοφόρες, εξαιρετικά φιλόδοξες και κατάλληλες για εκείνους τους ανθρώπους, τις ενώσεις και τις εταιρείες που είναι αποφασισμένοι να γίνουν παραγωγικό μέρος αυτής της εξέλιξης, της σημαντικότερης τουλάχιστον στη σύγχρονη εποχή. Και όλοι εμείς στη ναυτιλία ήμασταν, είμαστε και θα παραμείνουμε πρωτοπόροι» ανέφερε ο πρόεδρος της ΙΒΙΑ:
«Από τότε που απέκτησε επίσημο συμβουλευτικό καθεστώς στον ΙΜΟ το 2005, η IBIA συμμετέχει σε συνεδριάσεις ολομέλειας, εργαστήρια, υποβολές και άμεσες συζητήσεις με τα μέλη της μέσω των παγκόσμιων εκδηλώσεών μας, των ομάδων εργασίας μας, των περιφερειακών συμβουλίων μας και φυσικά της εκπαίδευσης. Η απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές είναι ο ξεκάθαρος στόχος και γνωρίζουμε ότι τα εμπόδια είναι τεράστια. Ως εκ τούτου, είμαστε αποφασισμένοι να συνδράμουμε και να συμμετέχουμε σε όλα τα φόρουμ λήψης αποφάσεων».
Όπως εξήγησε «οι Ομάδες Εργασίας μας καλύπτουν όλες τις σημαντικές πτυχές της θαλάσσιας ενέργειας. Γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο εστιάζουμε στην περαιτέρω διαφοροποίηση των μελών της IBIA, καθώς αγκαλιάζουμε όλους τους ενδιαφερόμενους φορείς της θαλάσσιας ενέργειας. Η IBIA καλύπτει ολόκληρη τη θαλάσσια αλυσίδα, μέσω των ποικίλων μελών της: παραγωγοί upstream, μεγάλες πετρελαϊκές εταιρείες, νηογνώμονες, έμποροι πετρελαίου, τεχνικοί εμπειρογνώμονες, λιμενικές αρχές, ρυθμιστικές αρχές, πωλητές καυσίμων, πλοιοκτήτες».
Ο Τζόρτζ Τσούνης από την πλευρά του επεσήμανε μεταξύ άλλων:
«Η ελληνική ναυτιλία είναι εθνική υπερηφάνεια. Πού αλλού μπορεί μια χώρα 10,4 εκατομμυρίων ανθρώπων να κυριαρχήσει κυριολεκτικά σε μια παγκόσμια βιομηχανία; Σκεφτείτε το, 10,4 εκατομμύρια άνθρωποι και ελέγχουν περίπου το 20% του παγκόσμιου στόλου, όπου κινείται το 90% της παγκόσμιας οικονομίας. Αυτό είναι ένα απίστευτο κατόρθωμα. Και μιλάει για την εφευρετικότητα του Έλληνα επιχειρηματία» είπε και συνέχισε:
«Μιλάει επίσης και για κάτι άλλο. Γνωρίζω πολλούς από τους ανθρώπους που διευθύνουν ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες, και καθώς οι κόρες και οι εγγονές τους έχουν αναλάβει την ηγεσία σε αυτόν τον κλάδο. Έτσι, σε αυτή την περίπτωση, όχι μόνο είναι παγκόσμιοι ηγέτες σε μια ζωτικής σημασίας βιομηχανία, αλλά αποτελούν και βέλτιστες πρακτικές όσον αφορά την ισότητα των φύλων. Έχω μεγάλο θαυμασμό για τη ναυτιλιακή βιομηχανία, επειδή καταλαβαίνουν ότι πρέπει να καινοτομούν, πρέπει να προχωρούν μπροστά. Πρέπει συνεχώς να καινοτομούν. Είναι γεγονός ότι η ελληνική ναυτιλία είναι τόσο μεγάλη που αν ήταν κράτος, θα ήταν ο όγδοος μεγαλύτερος παράγοντας εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στον κόσμο. Είναι εκπληκτικό.»
Για την από-ανθρακοποίηση ο πρέσβης τόνισε ότι «η επένδυση είναι πολύ σημαντική. Θέλετε να κρατήσετε τον πλανήτη από το να αυξήσει τη θερμοκρασία όχι περισσότερο από 1,5°C. Πρόκειται για 30 τρισεκατομμύρια δολάρια για τα επόμενα επτά χρόνια. Πώς το προσδιορίζετε ποσοτικά; Είναι περίπου 4,5 τρισεκατομμύρια δολάρια το χρόνο για τα επόμενα επτά χρόνια. Σήμερα ξοδεύουμε 1,8 τρισεκατομμύρια δολάρια.
Επομένως, είναι εφικτό, αλλά θα απαιτηθούν επενδύσεις. Και οι επενδύσεις έχουν επιστρέψει. Είναι το συνετό πράγμα που πρέπει να κάνουμε. Πρέπει να βρούμε τρόπο να επενδύσουμε και να πληρώσουμε για συμπράξεις δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, ξέρετε, και να το κάνουμε αυτό πραγματικότητα, διότι το κόστος της μη δράσης είναι πολύ μεγαλύτερο από το να μην είμαστε προληπτικοί και να αντιδρούμε».
Για την πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας τόνισε: «Επιτρέψτε μου τώρα να αναφερθώ στο τι μπορεί να συμβεί στη ναυτιλία. Θα υπάρξει μια κίνηση για την ψήφιση νομοθεσίας που θα το επιβάλλει αυτό. Και όταν μιλάω για τη μετάβαση, όταν μιλάμε για τη χρήση της ενέργειας, μεταβαίνουμε μακριά από ορισμένα ορυκτά καύσιμα. Όταν μεταβαίνουμε για να ζήσουμε από το λιγνίτη στο φυσικό αέριο με 60-65% μείωση του άνθρακα, έχει 80-85% μείωση του αζώτου. Δεν είναι το τέλειο. Δεν είναι πλήρως ανανεώσιμο.
Αλλά ακόμη και σε μια χώρα όπως η Ελλάδα, όπου ο ήλιος σχεδόν πάντα λάμπει, αλλά όχι κάθε μέρα, και ο άνεμος φυσάει σχεδόν πάντα, αλλά όχι κάθε μέρα. Χρειάζεσαι ένα φορτίο βάσης. Χρειαζόμαστε χρόνο για τη μετάβαση για να δημιουργήσουμε δυνατότητες αποθήκευσης, υψηλής τάσης. Χρειαζόμαστε ένα φορτίο βάσης. Οπότε, πρέπει να κινηθούμε όσο το δυνατόν γρηγορότερα από τον λιγνίτη προς τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας».
Στην ομιλία του ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Χρήστος Στυλιανίδης αναφέρθηκε στη στρατηγική της Ελλάδας και τον κομβικό ρόλο που διαδραματίζει στην αντιμετώπιση της παγκόσμιας πρόκλησης της από – ανθρακοποίησης της ναυτιλίας.
Τόνισε ότι η από-ανθρακοποίηση αποτελεί μία πολύ σημαντική ευκαιρία για την Ευρώπη να ενισχύσει την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας της και δεσμεύτηκε ότι η χώρα μας θα πρωταγωνιστήσει τόσο σε παγκόσμιο όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο, προωθώντας ρεαλιστικές πολιτικές και εφαρμόσιμα μέτρα.
«Ο στόχος είναι κοινός για όλους μας» τόνισε, «και για να επιτευχθεί, είναι επιτακτική η ανάγκη να συνεργαστούν όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς( σσ παραγωγοί ενέργειας και τεχνολογίας, πλοιοκτήτες, ναυπηγεία ,λιμάνια) σε έναν ανοικτό και ειλικρινή διάλογο, με σκοπό την επίτευξη πρακτικών λύσεων, σημείωσε ο κ. Στυλιανίδης.
Υπογράμμισε ότι η παραγωγή καθαρών καυσίμων για την ναυτιλία πρέπει να αποτελέσει απόλυτη προτεραιότητα, στο πλαίσιο της επικείμενης Ευρωπαϊκής πρωτοβουλίας για την καθαρή βιομηχανία στην Ευρώπη (Clean Industrial Deal).
*Κεντρική φωτογραφία: Κωνσταντίνος Καπετανάκης, Χρήστος Στυλιανίδης, Τζόρτζτ Τσούνης
Διαβάστε ακόμη
DBRS: «Καμπανάκι» για την Ευρώπη η οικονομική πολιτική και οι δασμοί του Τραμπ (πίνακες)
Εκπαιδευτήρια Δούκα: Πώς «κλείδωσε» το πρώτο ντιλ εξαγοράς με βασικό μέτοχο τον Όμιλο Cognita
Γερμανία: Πώς η «συνταγή» για την οικονομία προκάλεσε την κατάρρευση του κυβερνητικού συνασπισμού
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα