Την έναρξη μίας συντονισμένης προσπάθειας για τη διάσωση του ιστορικού ιστιοφόρου «Ευγένιος Ευγενίδης», ενός από τρία μοναδικά τέτοιου τύπου σκαριά στον κόσμο σηματοδότησε η Ημερίδα «Διασώζεται το Ι/Φ Ευγένιος Ευγενίδης» που πραγματοποιήθηκε στο αμφιθέατρο του Ιδρύματος. Με επικεφαλής τον Λεωνίδα Δημητριάδη Ευγενίδη και τον Νίκο Καβαλλιέρο πρόεδρο του Ελληνικού Συνδέσμου Παραδοσιακών Σκαφών, υποναύαρχο ε.α. Λιμενικού Σώματος οι παρευρισκόμενοι από όλο το φάσμα της εμπορικής και πολεμικής Ναυτιλίας κάλεσαν την Πολιτεία να δώσεις λύσεις ώστε το ιστιοφόρο να βρει τη θέση που του αξίζει. Σήμερα βρίσκεται παροπλισμένο στις εγκαταστάσεις του Π.Ν. στον Πόρο.

Στόχος της ημερίδας ήταν να παρουσιαστεί η ιστορική πορεία του εκπαιδευτικού σκάφους, το οποίο για δεκαετίες αποτέλεσε ορόσημο της ελληνικής ναυτικής εκπαίδευσης χιλιάδων ναυτικών και πλέον έχει χαρακτηριστεί από το Υπουργείο Πολιτισμού, ως «ιστορικό διατηρητέο μνημείο που χρειάζεται ειδική κρατική προστασία».

Ο Λεωνίδας Δημητριάδης Ευγενίδης και ο Νίκος Καβαλλιέρος πρόεδρος του Ελληνικού Συνδέσμου Παραδοσιακών Σκαφών, υποναύαρχος ε.α. Λιμενικού Σώματος

Στην ημερίδα παρουσιάστηκαν τα βήματα που έχουν ήδη ολοκληρωθεί για την συντήρηση του σκάφους χάρις τις εθελοντικές προσπάθειες των ναυτών που κάνουν τη  θητεία τους στο Κέντρο Εκπαίδευσης Πόρου, του Πολεμικού Ναυτικού, συζητήθηκαν οι βέλτιστες πρακτικές για την αξιοποίηση του, με τις περισσότερες να συγκλίνουν στην πλήρη ενεργοποίηση του σκάφους αντί της μετατροπής του σε καθαρά μουσειακό έκθεμα.

Από το 1991, το στολίδι της ναυπηγικής τέχνης βρέθηκε παροπλισμένο, χωρίς συντήρηση να σαπίζει στις αττικές μαρίνες μέχρι και σήμερα, που χάρις τις 7 μήνες εργασίες από το Κέντρο Εκπαίδευσης Πόρου του Πολεμικού Ναυτικού, το πλοίο συντηρήθηκε επαρκώς.

Ως αποτέλεσμα της συζήτησης της ημερίδας, εκφράστηκε η πεποίθηση για από κοινού πρωτοβουλίες για την αξιοποίηση του εμβληματικού σκάφους, με την οργάνωση των επόμενων βημάτων προκειμένου να σχεδιαστεί μία ολοκληρωμένη και βιώσιμη επιχειρησιακά πρόταση.

Ο πρόεδρος του Ιδρύματος Λεωνίδας Δημητριάδης-Ευγενίδης στην ομιλία του υπογράμμισε είπε ότι το συγκεκριμένο ιστιοφόρο τύπου Flying Klipper αποτελεί state of the art της ναυπηγικής τέχνης και η αγορά του χρηματοδοτήθηκε από τους αείμνηστους Μαριάνθη Σίμου και Νικόλαο Βερνίκο- Ευγενίδη με το ποσό των 48.000 λιρών Αγγλίας ή 180.000 δολάρια τότε, 5.000.000 ευρώ σημερινή ισοτιμία.

«Έτσι η πατρίδα μας αποκτά το καύχημα της ναυπηγικής τέχνης, το ιστιοφόρο «Ευγένιος Ευγενίδης». Είναι το ελάχιστο που μπορεί να διαθέτει μια χώρα όπως η Ελλάδα, με την διαχρονική διασύνδεση της ιστορίας της με τη θάλασσα, και την ναυτιλία των Ελλήνων που πρωταγωνιστεί διαχρονικά στο παγκόσμιο γίγνεσθαι.

Μπορεί η Αμερική να διαθέτει 60 Tall ships, η Αγγλία 45, ο Καναδάς 35, η Γερμανία 33, η Πολωνία 15, ακόμη και το Πακιστάν και η Ρουμανία, εμείς όμως αποκτήσαμε το ένα και καλό» είπε.

Όπως επεσήμανε «το συγκεκριμένο ιστιοφόρο είναι το ελάχιστο που μπορεί να διαθέτει μια χώρα όπως η Ελλάδα, με την διαχρονική διασύνδεση της ιστορίας της με τη θάλασσα, και την ναυτιλία των Ελλήνων που πρωταγωνιστεί διαχρονικά στο παγκόσμιο γίγνεσθαι» και συνέχισε:

«Παρά το γεγονός ότι το συγκεκριμένο ιστιοφόρο έχει 60 σχεδόν χρόνια παρουσίας στην Ελλάδα, μόλις 10 με 15 έτη επιτέλεσε στο ακέραιο τον σκοπό του ως εν ενεργεία εκπαιδευτικού σκάφους.»

Ο Λεωνίδας Δημητριάδης-Ευγενίδης εξέφρασε τη λύπη του «για το ενδεχόμενο της μη αξιοποίησής του, ως μιας μαρτυρίας του ένδοξου ναυτικού ελληνικού παρελθόντος που οφείλει να αναβιώνει προς όφελος των μελλοντικών γενεών. Το ιστιοφόρο «Ευγένιος Ευγενίδης», η ιστορία και ο συμβολισμός του οποίου αποτελούν αναντικατάστατο εθνικό κεφάλαιο που η χώρα οφείλει να αξιοποιήσει στο έπακρο».

Όσο για τα βήματα που πρέπει να γίνουν τόνισε:

«Θα συμφωνήσω με τον αγαπητό φίλο, βραβευμένο από την Ακαδημία Αθηνών, αντιναύαρχο Π.Ν. ε.α , κ. Ιωάννη Παλούμπη., ότι η σωστή διαδικασία αποκατάστασής του θα ήταν η προκήρυξη διεθνούς διαγωνισμού για την ανάδειξη Επιτροπής (Συμβούλου) με αποδεδειγμένη εμπειρία στην επίβλεψη αποκατάστασης ιστορικών πλοίων, χωρίς, σε καμία περίπτωση να υποβιβάζω την επάρκεια των τεχνικών αξιωματικών του Π.Ν., αλλά λόγω της ιστορικής ιδιαιτερότητας και μοναδικότητας του Ι/Φ θα έπρεπε να γίνει μελέτη εκτίμησης και αποκατάστασης σύμφωνα με τις προδιαγραφές των διεθνών προτύπων σε αντίστοιχες περιπτώσεις. Αυτό δυστυχώς δεν έγινε, παρά τις φιλότιμες προσπάθειες των εμπλεκομένων συναρμοδίων Φορέων».

Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Παραδοσιακών Σκαφών Νίκος Καβαλιέρος έκανε λόγο για την απουσία του υπουργείου Πολιτισμού από την Ημερίδα. Τόνισε ότι το συγκεκριμένο υπουργείο όπου ανήκει το ιστιοφόρο δεν διαθέτει ειδικό τμήμα για τα ιστορικά και παραδοσιακά πλοία.

Ευχαρίστησε θερμά τον διοικητή του Κέντρου Εκπαίδευσης του Πολεμικού Ναυτικού Πλοίαρχο Δημήτρη Μουρελάτο για την πρωτοβουλία του να προχωρήσει σε αποσκωριασμό του ιστιοφόρου μέσα και έξω με τη συνδρομή των ναυτών αλλά και με τη βοήθεια της εταιρείας Marine Trust Limited που έκανε χορηγία τα χρώματα.

Ο Νίκος Καβαλιέρος ανέφερε ότι με πολλή δουλειά το πλοίο έχει επανέλθει σε ένα αξιοπρεπές επίπεδο.

«Δεν μπορεί να είμαστε η πρώτη ναυτιλιακή χώρα στον κόσμο και να μην μπορούμε να διασώσουμε ένα τέτοιο ιστορικό σκάφος ανέφερε ο ίδιος επισημαίνοντας ότι πρέπει η πολιτεία να αναλάβει τη συντήρηση και τη διατήρηση του» είπε και προσέθεσε:

Το “Ευγένιος Ευγενίδης” έχει διττή ιδιότητα. Είναι νηολογημένο στον Πειραιά άρα σημαίνει ότι είναι εμπορικό πλοίο, αλλά είναι χαρακτηρισμένο και βοηθητικό σκάφος του στόλου του Π.Ν. από υπουργείο Εθνικής Άμυνας.

Στην ημερίδα έκαναν παρουσίαση ο συγγραφέας και ιστορικός Χάρης Τζάλλας, η Πρόεδρος του Ναυτικού Μουσείου Ελλάδος, Αναστασία Αναγνωστοπούλου-Παλούμπη, ο Αρχιτέκτων ΕΜΠ, μέλους του ICOMΟS Hellenic Παράσχος Καραβατάκης, o Διευθύνων Σύμβουλος ALPHA ΜΑRΙΝΕ Νίκος Δαφνιάς. o Πέτρος Βοξάκης αντιπλοίαρχος του Πολεμικού Ναυτικού.

O συγγραφέας και ιστορικός Χάρης Τζάλλας, ο Λεωνίδας Δημητριάδης-Ευγενίδης και η Πρόεδρος του Ναυτικού Μουσείου Ελλάδος, Αναστασία Αναγνωστοπούλου – Παλούμπη

Ιστορικό

Tο ιστιοφόρο Ευγένιος Ευγενίδης, ναυπηγήθηκε το 1929 στο αγγλικό Ναυπηγείο William Denny,  κατά παραγγελία του sir Walter Runciman, αποτελεί ένα από τα τρία της συγκεκριμένης ναυπηγικής τέχνης που διασώζονται παγκοσμίως μέχρι σήμερα (όπως το ιστιοφόρο  «Cutty Shark» που εκτίθεται σήμερα στο Μουσείο του Greenwich).

Για τον λόγο αυτό έχει χαρακτηριστεί από την Ελληνική Πολιτεία ως ιστορικά διατηρητέο μνημείο ναυτικής παράδοσης που χρήζει ειδικής προστασίας.

Στο Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο χρησιμοποιήθηκε από το Βρετανικό ναυτικό, κάνοντας ειδικές αποστολές σαμποτέρ στη δυτική Γαλλία, ενώ την περίοδο 1946 – 1964  χρησιμοποιήθηκε ως εκπαιδευτικό σκάφος για το Σουηδικό Εμπορικό Ναυτικού. Το 1965 αγοράζεται από το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας και μετονομάζεται σε «Ευγένιος Ευγενίδης» προς τιμήν του Εθνικού Ευεργέτη Ευγένιου Ευγενίδη, από το κληροδότημα του οποίου προήλθε το 1/3 των χρημάτων για την αγορά του σκάφους.

Ο δημοσιογράφος Μηνάς Τσαμόπουλος με τον Λεωνίδα Δημητριάδη – Ευγενίδη

Το «Ευγένιος Ευγενίδης» είχε το ρόλο του εκπαιδευτικού ιστιοφόρου, για τους δόκιμους του Εμπορικού Ναυτικού. Το εντυπωσιακό ιστιοφόρο κυριαρχούσε στις ελληνικές θάλασσες για περίπου 30 χρόνια, εκπαιδεύοντας εκατοντάδες Έλληνες ναυτικούς μέχρι και το 1991. Έκτοτε είναι παροπλισμένο. Πλέον, η κυριότητα του σκάφους ανήκει στο Υπουργείο Πολιτισμού, με την χρήση του να έχει δοθεί στο Πολεμικό Ναυτικό.  Μετά από χρόνια εγκατάλειψης του σκάφους στις αττικές μαρίνες, το ιστιοφόρο βρίσκεται στο Κέντρο Εκπαίδευσης του Πολεμικού Ναυτικού, στον Πόρο.

Το ιστιοφόρο αποτελεί ενεργό τμήμα της ελληνικής ναυτικής παράδοσης και ιστορίας, την οποία έχουμε χρέος να διαφυλάξουμε και προβάλλουμε, τόσο για λόγους διατήρησης του εθνικού ναυτικού πνεύματος και αγάπης των επερχόμενων γενεών προς τη θάλασσα, όσο και για λόγους προβολής της ναυτικής ιστορίας της χώρας μας και της συνεισφοράς της ελληνικής ναυτοσύνης σε παγκόσμιο επίπεδο.

Διαβάστε ακόμη

Η Ελλάδα πραγματοποιεί επιχειρηματικό άνοιγμα σε Τουρκία και Ινδία (pic)

«Σάρωσε» το ΙΡΟ για την εισαγωγή του «Ελ. Βενιζέλος» στο Χρηματιστήριο

Ο Μητσοτάκης και η Ούρσουλα, οι μπίζνες της Πόλης, η εταιρεία των Πεταλιών, η D.T στη Θεσσαλονίκη και τα λεφτά από τα σεντούκια

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ