Του Μηνά Τσαμόπουλου
Η ελληνική ναυτιλιακή βιομηχανία είναι ένα πλέγμα από εταιρείες, πλοία και παροχή υπηρεσιών. Η παγκόσμια πρωτοκαθεδρία του ελληνόκτητου στόλου έχει ως αποτέλεσμα να συμπαρασύρει προς τα πάνω κλάδους που στηρίζουν το πλοίο και οι οποίοι είναι αναπόσπαστο κομμάτι της θαλάσσιας επιχειρηματικής μηχανής.
Πριν από 40 χρόνια μία ομάδα Ελλήνων ναυπηγών αποφάσισε να βάλει τη δική της σφραγίδα στον χώρο ιδρύοντας τον πρώτο ιδιωτικό ελληνικό νηογνώμονα αφού μέχρι τότε υπήρχε μόνο ο κρατικών συμφερόντων.
Ο International Naval Serveys Bureau (I.N.S.B.) άρχισε να κάνει τα πρώτα του δειλά βήματα. Η πρώτη ομάδα στελεχών ήταν ολιγομελής. Η βάση του ήταν ένα γραφείο λίγων τετραγωνικών μέτρων, στο κέντρο του λιμανιού του Πειραιά.
Τα τελευταία 20 χρόνια, το «όνειρο» εκείνης της παρέας ναυπηγών αναπτύχθηκε σε διεθνές επίπεδο και η εταιρεία στεγάζεται πλέον κτήριο 900 τετραγωνικών μέτρων και πάλι στον Πειραιά δίπλα στο Άγιο Νικόλα. Το προσωπικό ξεπερνάει τους 100 εργαζόμενους μαζί με τους περιφερειακούς σταθμούς στην ελληνική επικράτεια.
Το διεθνές δίκτυο του I.N.S.B., περιλαμβάνει οκτώ περιφερειακά γραφεία (regional offices) με έναν αριθμό 50 διοικητικών υπαλλήλων και 130 αποκλειστικών επιθεωρητών σε περισσότερες από 50 χώρες.
Σύμφωνα με τους επίσημους δείκτες ποιότητας, το 2016 ο I.N.S.B. σημείωσε περαιτέρω βελτίωση των επιδόσεων του με βάση τα αποτελέσματα από τις επιθεωρήσεις των πλοίων του, από τις αρμόδιες Λιμενικές Αρχές.
Πιο συγκεκριμένα, στην περιοχή της Αμερικανικής Ακτοφυλακής, διατηρήθηκε για 4η συνεχή χρονιά στην ανώτατη βαθμίδα επίδοσης νηογνωμόνων.
Επίσης, το 2016 στο PARIS MOU που είναι οργανισμός από 27 χώρες που καλύπτει με ελέγχους τα πλοία στα ύδατα της Ευρώπης και της Βόρειας Αμερικής, o INSB είχε τον μεγαλύτερο αριθμό επιθεωρήσεων συγκριτικά με τους νηογνώμονες που δεν είναι μέλη της Διεθνούς Ένωσης Νηογνωμόνων (IACS), καθώς και από μερικούς της Ενώσεως IACS. Και παρά τον μεγάλο αριθμό επιθεωρήσεων πλοίων που επιβλέπει-παρακολουθεί ο INSB από τις λιμενικές αρχές του PARIS MOU το 2016, ο αριθμός κρατήσεων ήταν μηδενικός.
Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με τις επιδόσεις του INSB τις χρονιές 2014 και 2015, τον κατατάσσει – στην 13η θέση της δημοσιοποιούμενης λίστας επιδόσεων, σε σύνολο 36 νηογνωμόνων του PARIS MOU, δηλαδή πρώτο αμέσως μετά τους νηογνώμονες-μέλη του IACS.
Όπως επισημαίνει στο ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος Παντελής Χηνάκης «αναμφίβολα, τα αποτελέσματα αυτά οφείλονται στην διατήρηση και εφαρμογή – με σεβασμό στον άνθρωπο και στις ανθρώπινες αξίες – των διαχρονικών αρχών λειτουργίας του Οργανισμού μας. Κάθε μέρα εργαζόμαστε με επιμονή, αποφασιστικότητα και πίστη στις διαχρονικές μας αξίες έχοντας ως στόχο να επιβεβαιώνουμε συνεχώς την πρωτοκαθεδρία του Νηογνώμονά μας ως πρώτη επιλογή των ναυτιλιακών εταιρειών πέρα από τους Νηογνώμονες του IACS. Πιστεύουμε στην εξωστρέφεια, στις συνεργασίες και στην ανάπτυξη» και προσθέτει:
«Οι μεγάλοι νηογνώμονες μέλη της Διεθνούς Ένωσης εστιάζουν κυρίως στα νεότευκτα πλοία. Εμείς προσφέρουμε υπηρεσίες και σε πλοία από 15-25 ετών τα οποία είναι πολύ καλά και χρειάζονται επίβλεψη. Και το σημαντικότερο είναι ότι λειτουργούμε με τους κανονισμούς του IACS.»
Σε μία βιομηχανία, όπως η ναυτιλιακή όπου τα μεγέθη είναι τεράστια το να έχεις άμεση επαφή με τον πελάτη και να είσαι διαθέσιμος 24 ώρες το 24ωρο επτά ημέρες την εβδομάδα είναι πλεονέκτημα επισημαίνει ο Παντελής Χηνάκης.
Ελληνικά πλοία
Τα τελευταία τέσσερα χρόνια ο νηογνώμονας δραστηριοποιείται στον Τομέα Επιθεωρήσεων Ελληνικών Πλοίων.
«Τα αποτελέσματα είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικά. Να αναφέρω την παρακολούθηση και ολοκλήρωση της ναυπήγησης 55 συνολικά πλοίων, εκ των οποίων 11 επιβατηγών – οχηματαγωγών μήκους της τάξεως των 100 μέτρων και μεταφορικής ικανότητας άνω των 500 επιβατών. Το γεγονός αυτό, θεωρώ, ότι είναι ενδεικτικό του επιπέδου τεχνογνωσίας του Οργανισμού, και της εμπιστοσύνης που χτίζεται προς την πλευρά της πλοιοκτησίας, για τις υπηρεσίες του INSB, σχετικά με την ανάληψη παρακολούθησης νέων κατασκευών» τονίζει ο Παντελής Χηνάκης.
Εξωστρέφεια
«Ο έντονος προσανατολισμός του Οργανισμού στην διεθνή του δραστηριότητα, είχε ως αποτέλεσμα, η αναγνώριση του INSB διεθνώς, να είναι σε υψηλό επίπεδο, σε αντίθεση με αυτήν μέσα στην χώρα μας. Με απλά λόγια, μέχρι πριν λίγα χρόνια μας ήξεραν πολύ καλά στους διεθνείς ναυτιλιακούς κύκλους, και δεν μας ήξεραν όσο θα έπρεπε μέσα στην ιδία μας την πατρίδα.
Σε ό,τι αφορά τη διεθνή παρουσία μας, εντείναμε τη συμμετοχή μας σε διεθνή συνέδρια και forum με σκοπό την στενή παρακολούθηση των νέων εξελίξεων που αφορούν στις νέες μεθόδους και τεχνολογίες για τη ναυτική ασφάλεια και την προστασία του περιβάλλοντος» υπογραμμίζει ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του INSB:
«Επιπλέον, ενισχύσαμε υφιστάμενες συνεργασίες αλλά και προχωρήσαμε σε σύναψη νέων συνεργασιών. Πρόσφατη, στρατηγικής σημασίας συμφωνία υπογράψαμε στα τέλη Δεκεμβρίου, με την VERIFAVIA SHIPPING HELLAS, σχετικά με υπηρεσίες που αφορούν στην Παρακολούθηση, Υποβολή εκθέσεων και επαλήθευση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα από θαλάσσιες μεταφορές -ΕU-MRV».