Τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της ναυτιλίας τακτικών γραμμών και η θαλάσσια μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων βρέθηκαν στο επίκεντρο της επιμορφωτικής διάλεξης που διοργάνωσε η Isalos.net με τίτλο «Ο ρόλος της Ναυτιλίας Τακτικών Γραμμών και των Εμπορευματοκιβωτίων στο Παγκόσμιο Εμπόριο», την Τρίτη 9 Απριλίου 2024.
Η εκδήλωση έλαβε χώρα στον φιλόξενο χώρο του Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη στον Πειραιά. Εισηγητής της εκδήλωσης ήταν ο κ. Άγγελος Τυρογαλάς, COO της Contships Management Inc., ο οποίος και παρουσίασε μεταξύ άλλων τον ρόλο της ναυτιλίας γραμμών στο παγκόσμιο εμπόριο, τις διαφορές μεταξύ liner και tramp shipping, τα κυριότερα routes της αγοράς, τον κρίσιμο ρόλο των feeder containerships, τους κύριους παράγοντες που επιδρούν στην αγορά, καθώς και τις προκλήσεις που θα αντιμετωπίσει η ναυτιλία γραμμών στο μέλλον.
Τη διάλεξη, η οποία πραγματοποιήθηκε με ιδιαίτερα υψηλή συμμετοχή, τόσο φοιτητών και φοιτητριών, σπουδαστών και σπουδαστριών ΑΕΝ όσο και εργαζομένων στη ναυτιλιακή βιομηχανία, συντόνισε ο Γιάννης Θεοδωρόπουλος, αρχισυντάκτης των Ναυτικών Χρονικών.
Τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της liner ναυτιλίας
Η παρουσίαση του κου Τυρογαλά άρχισε με μια επεξήγηση του ρόλου της ναυτιλίας τακτικών γραμμών στο παγκόσμιο εμπόριο. Με τον όρο liner ναυτιλία (ναυτιλία γραμμών) περιγράφεται η μεταφορά εμπορευμάτων μέσα σε εμπορευματοκιβώτια, σε συγκεκριμένα routes και με προκαθορισμένο χρονοδιάγραμμα.
Η ναυτιλία γραμμών αποτελεί μια σχετικά πιο σταθερή αγορά έναντι της χύδην ναυτιλίας, καθώς οδηγείται κυρίως από τις παγκόσμιες ροές εμπορευμάτων. Από την άλλη, η χύδην ναυτιλία επηρεάζεται σε σημαντικό βαθμό από τις συνιστώσες προσφοράς και ζήτησης στις αγορές των commodities.
Μία ακόμα σημαντική διαφορά μεταξύ των δύο αγορών είναι ο τρόπος υπολογισμού του κόστους μεταφοράς. Στη χύδην ναυτιλία, οι ναύλοι εκφράζονται είτε ως κόστος ανά μονάδα μεταφερόμενου όγκου είτε ως κόστος ανά ημέρα ναύλωσης. Στη ναυτιλία γραμμών, οι ναύλοι εκφράζονται ως κόστος ανά εμπορευματοκιβώτιο.
Τα σημαντικότερα routes στην αγορά των containerships χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες, σύμφωνα με τον COO της Contships Management. Κατ’ αρχάς υπάρχουν οι διαδρομές μεταξύ Ασίας και Ευρώπης.
Ακόμα, τα Trans-Pacific routes, δηλαδή εκείνα που διασχίζουν τον Ειρηνικό Ωκεανό και περιγράφουν τις ροές από την Ασία στη Βόρεια Αμερική, καθώς και τα Trans-Antlantic routes, δηλαδή εκείνα που διασχίζουν τον Ατλαντικό Ωκεανό και περιγράφουν τις ροές από την Ευρώπη στη Βόρεια Αμερική.
Η Ασία έχει κατά κύριο λόγο τον ρόλο της αφετηρίας των εμπορευμάτων, με την Κίνα, τη Νότια Κορέα και την Ιαπωνία να είναι κύριοι εξαγωγείς. Από την άλλη, η Δύση, και δη οι ΗΠΑ και οι χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, είναι οι κορυφαίοι εισαγωγείς, εκείνοι που οδηγούν σημαντικό μέρος της ζήτησης για τη θαλάσσια μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων.
Την ίδια ώρα, ο κ. Τυρογαλάς υπογράμμισε ότι υπάρχουν και αναδυόμενες αγορές που διαδραματίζουν καίριο ρόλο, όπως η Ινδία, η Βραζιλία και χώρες της Νοτιοανατολικής Ασίας, τόσο ως εξαγωγείς όσο και ως εισαγωγείς εμπορευμάτων.
O κρίσιμος ρόλος των feeder containerships
O εισηγητής της εκδήλωσης της Isalos.net εστιάστηκε και στα feeder containerships, υπογραμμίζοντας τον κρίσιμο ρόλο που διατελούν στο παγκόσμιο εμπόριο. Τα feeders είναι γέφυρα μεταξύ των μεγάλων λιμένων των χωρών και μικρότερων περιφερειακών. Τα μεγαλύτερα containerships πλέουν προς μεγάλους λιμένες. Η μεταφορά των εμπορευμάτων από τους μεγαλύτερους λιμένες στον τελικό προορισμό τους πραγματοποιείται από τα feeders, containerships μικρότερου μεγέθους και μικρότερης μεταφορικής ικανότητας, τα οποία είναι πιο ευέλικτα.
Οι παράγοντες με τη μεγαλύτερη επίδραση στην αγορά
Ο κ. Τυρογαλάς έδωσε έμφαση και στους κυριότερους παράγοντες που επιδρούν στη ναυτιλία γραμμών. Κατ’ αρχάς, στην προσφορά και στη ζήτηση που επηρεάζουν τους ναύλους. Ακόμα, στο κόστος καυσίμων, που επιδρά σημαντικά στα λειτουργικά έξοδα των πλοίων. Πέραν αυτού, στις γεωπολιτικές εξελίξεις, που δύνανται να αλλάξουν άρδην τον παγκόσμιο χάρτη θαλάσσιων ροών. Επιπλέον, στις τεχνολογικές καινοτομίες και στις εξελίξεις στις λιμενικές υποδομές, που βελτιώνουν την αποδοτικότητα και μειώνουν τα κόστη.
Ο εισηγητής ανέφερε χαρακτηριστικά γεγονότα που επηρέασαν σημαντικά και επηρεάζουν ακόμη τη ναυτιλία γραμμών, εκκινώντας με το πρόσφατο δυστύχημα στον λιμένα της Βαλτιμόρης και αναφέροντας ακόμα την προσάραξη του «Evergiven» στο Σουέζ.
Ποιο το μέλλον των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων
Το τελευταίο σκέλος της διάλεξης αφιερώθηκε στις εξελίξεις και στις τάσεις που καθορίζουν το μέλλον των containerships και της ναυτιλίας γραμμών.
Ο COO της Contships Management σημείωσε την τάση αύξησης της μεταφορικής ικανότητας των πλοίων, με στόχο την επίτευξη μεγαλύτερων οφελών από οικονομίες κλίμακας. Ακόμα, τις εξελίξεις στον τομέα της τεχνολογίας και των καυσίμων, με στόχο τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος των πλοίων.
Πέραν των παραπάνω, άξιες αναφοράς είναι οι εξελίξεις στην αξιοποίηση δεδομένων στη ναυτιλία γραμμών με στόχο τη διαφάνεια, την ασφάλεια και την ενοποίηση των αλυσίδων εφοδιασμού.
Στον τομέα της ασφάλειας, σημαντικά οφέλη μπορεί να παρέχει και η τεχνητή νοημοσύνη, μέσω της αυτοματοποίησης κάποιων λειτουργιών του πλοίου.
Στο μέλλον, καθοριστικό ρόλο θα διαδραματίσουν οι καινοτομίες στη σχεδίαση των πλοίων, η
προσαρμογή της αγοράς στα μεταβαλλόμενα μοτίβα του εμπορίου, η συνεργασία βιομηχανίας και ρυθμιστικών αρχών για την αντιμετώπιση των προκλήσεων αλλά και η επιτάχυνση της ψηφιοποίησης και της αυτοματοποίησης.
Διαβάστε ακόμη
Ρυθμίσεις οφειλών: Ποιοι (τελικά) μπαίνουν ξανά σε 36 – 100 – 120 δόσεις (πίνακες + vid)
Φορολογικές δηλώσεις: Αλλάζει το χρονοδιάγραμμα για την υποβολή τους
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ