Η ναυτιλία ταξιδεύει σε δύσκολες θάλασσες. Η κλιματική κρίση, οι πόλεμοι σε Ουκρανία και Μέση Ανατολή, οι εντάσεις μεταξύ των ΗΠΑ και της Κίνας και μεταξύ του Ισραήλ και του Ιράν, που έχουν ως αποτέλεσμα να μπουν στην καυτή ζώνη και τα Στενά του Ορμούζ, αλλά και τα προβλήματα στη Διώρυγα του Παναμά λόγω λειψυδρίας και το δυστύχημα στη γέφυρα της Βαλτιμόρης συνθέτουν το σημερινό ασταθές περιβάλλον.

Οι τομείς ανησυχίας για τους ασφαλιστές θαλάσσιων μεταφορών αυξήθηκαν απότομα. Τόσο οι ναυτασφαλιστές όσο και οι κυβερνήσεις αγωνίζονται να αντιμετωπίσουν την ξαφνική επιδείνωση της γεωπολιτικής κατάστασης που θέτει τα εμπορικά πλοία σε μεγαλύτερο κίνδυνο από ό,τι εδώ και μια γενιά, σύμφωνα με κορυφαίους ασφαλιστές και αναλυτές: «Η σημαντική αλλαγή τα τελευταία δύο με τρία χρόνια είναι ότι για πρώτη φορά έχουμε μια σειρά από δρώντες σε όλο τον κόσμο των οποίων τα στρατηγικά συμφέροντα εξυπηρετούνται προσπαθώντας να διακόψουν ή στοχεύοντας την εμπορική θαλάσσια κυκλοφορία».

Το «business stories» μίλησε με την Ιωάννα Καλυβάκη, Head of Business Development της Matrix Marine Brokers S.A., για τις εξελίξεις και την κατάσταση στις θαλάσσιες μεταφορές που αλλάζει διαρκώς.

– Ποια είναι η επίδραση των παγκόσμιων συγκρούσεων στο κόστος της ναυτιλιακής ασφάλισης; Στον περίπλοκο κόσμο της διεθνούς ναυτιλίας  το κόστος ασφάλισης αποτελεί σημαντικό στοιχείο των λειτουργικών εξόδων ενός πλοίου. Η τελευταία ανασκόπηση του International Group of P&I Clubs, στο πλαίσιο της επερχόμενης έκθεσης της Drewry για τα λειτουργικά κόστη των πλοίων, αποκαλύπτει μικρές μεταβολές στο τοπίο της ναυτιλιακής ασφάλισης εν μέσω συνεχιζόμενων παγκόσμιων συγκρούσεων, λαμβάνοντας ιδιαίτερα υπόψη τις επιρροές από τις εντάσεις Ισραήλ – Ιράν, τις επιθέσεις των Χούθι και τον πόλεμο στην Ουκρανία.

– Ασφάλιση Προστασίας & Αποζημίωσης (P&I). Είναι μία αγορά σε ρευστότητα; Κατά την πρόσφατη ανανέωση του International Group of P&I Clubs, στις 20 Φεβρουαρίου 2024, επιδιώχθηκε μια μέση γενική αύξηση της ασφάλισης P&I κατά 6,5%, με εύρος από 5% έως 7,5%. Οι πρώτες ενδείξεις υποδεικνύουν ότι αυτοί οι στόχοι δεν επιτεύχθηκαν πλήρως, εν μέρει εξαιτίας των καλύτερων από τα αναμενόμενα αποτελέσματα του οικονομικού έτους 2023-24, επιτρέποντας κάποια ευελιξία στις προσαρμογές των ασφαλίστρων.

Στο σημείο αυτό θέλω να επισημάνω ότι το κόστος αντασφάλισης έχει μειωθεί ελαφρώς στις περισσότερες κατηγορίες πλοίων, με σημαντικές μειώσεις για τα επιβατηγά και τα δεξαμενόπλοια. Αυτός ο μετριασμός συνδέεται με βελτιωμένες περιπτώσεις ζημιών και μια ομαλοποίηση στην αγορά εμπορικών αντασφαλίσεων προμηνύοντας μια μετατόπιση της αγοράς που θα μπορούσε να σταθεροποιήσει τα ασφάλιστρα βραχυπρόθεσμα.

– Να περάσουμε στα επιμέρους. Ασφάλιση Κύτους & Μηχανημάτων (H&M). Υπάρχει σταθερότητα εν μέσω προσαρμογών; Ο τομέας H&M έχει επιδείξει ανθεκτικότητα με βελτιωμένους δείκτες ζημιών τα τελευταία έξι έως επτά χρόνια, που διευκολύνονται από αυστηρότερες πρακτικές underwriting και προσαρμογές ασφαλίστρων. Καθώς το παγκόσμιο εμπόριο επαναφέρεται μετά τις πανδημικές διακοπές, η θετική τάση στη συχνότητα των απαιτήσεων και η διαχείριση μεγάλων αξιώσεων υποστηρίζει μια πιθανή χαλάρωση της αγοράς. Ωστόσο, οι νεοεισερχόμενοι το 2024 μπορεί να εντείνουν τον ανταγωνισμό επηρεάζοντας τις προσαρμογές των τιμών, καθώς οι ασφαλιστές ανταγωνίζονται για μερίδιο στην αγορά.

– Ας περάσουμε στην Ασφάλιση Πολεμικού Κινδύνου. Μπορούμε να πούμε ότι είναι υψηλά μεταβλητή υπό τις τρέχουσες συνθήκες; Το ασφάλιστρο πολεμικού κινδύνου παραμένει υψηλά απρόβλεπτο, με σημαντική μεταβλητότητα καθώς οι γεωπολιτικές συγκρούσεις εντείνονται ή υποχωρούν. Πρόσφατες δραστηριότητες των Χούθι στον Κόλπο του Αντεν και οι συνεχιζόμενες εντάσεις στην Ουκρανία έχουν οδηγήσει σε σημαντική αύξηση των ασφαλίστρων, ωθώντας τους πλοιοκτήτες να αλλάξουν διαδρομές για να αποφύγουν τις υψηλού κινδύνου ζώνες, επηρεάζοντας έτσι το συνολικό ασφάλιστρο. Η στροφή προς τη μακρύτερη διαδρομή του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας είναι μία τέτοια στρατηγική απάντηση, μειώνοντας την έκθεση, αλλά επίσης επηρεάζοντας τα πιθανά έσοδα από ασφάλιστρα.

– Κοιτάζοντας μπροστά, τι να περιμένουμε; Η συνολική αγορά ναυτιλιακής ασφάλισης βρίσκεται σε ένα σταυροδρόμι. Ενώ υπάρχει δυνατότητα για μειώσεις των ασφαλίστρων λόγω ανταγωνισμού και σταθερών αναλογιών ζημιών, οι ασφαλιστές πρέπει επίσης να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις που δημιουργούνται από τον πληθωρισμό των ζημιών και τα αυξημένα κόστη αντασφάλισης. Ο τομέας του κινδύνου πολέμου, παρόλο που ήταν κερδοφόρος τα τελευταία χρόνια, παρουσιάζει ένα επίπεδο πολυπλοκότητας που θα μπορούσε να αποσταθεροποιήσει τις προβλέψεις της αγοράς.

– Από όσα μου είπατε καταλήγω στο συμπέρασμα ότι η αγορά έχει ρότα σταθερή και όσο πάει. Για τους περισσότερους φορείς εκμετάλλευσης πλοίων ο άμεσος αντίκτυπος των τρεχουσών τάσεων ασφάλισης στα λειτουργικά κόστη πιθανότατα θα παραμείνει ελάχιστος, εξαιρουμένων αυτών που ταξιδεύουν συχνά σε ζώνες συγκρούσεων. Ωστόσο, οι ευρύτερες επιπτώσεις των συνεχιζόμενων γεωπολιτικών εντάσεων και συγκεκριμένων περιστατικών, όπως η πρόσφατη τραγωδία στην οποία ενεπλάκη το container ship «MV Dali» όταν έπεσε στη γέφυρα της Βαλτιμόρης, θα μπορούσαν να επηρεάσουν τα μελλοντικά ασφάλιστρα και τις στρατηγικές της αγοράς.

Καθώς η κατάσταση εξελίσσεται, το να παραμένουμε ενημερωμένοι και ευέλικτοι θα είναι κλειδί για την πλοήγηση σε αυτά τα ταραγμένα νερά.

Διαβάστε ακόμη

Καταπατημένα: Εξαγορά… και στα χωράφια με εκπτώσεις έως 80%

Νομοσχέδιο: Τριπλή «φάκα» με τσουχτερά πρόστιμα για τα Ι.Χ.

Τα πιο διάσημα παπούτσια στον κόσμο και το φαινόμενο της κόκκινης σόλας

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ