Έχει περάσει μισή δεκαετία από την εισαγωγή των Αρχών Ποσειδώνα-Poseidon Principles στον τομέα της χρηματοδότησης πλοίων, ένα σύνολο κατευθυντήριων γραμμών που αποσκοπούν στην προώθηση της χρηματοδότησης περιβαλλοντικά βιώσιμων πλοίων και στη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα της ναυτιλιακής βιομηχανίας.

“Η πρωτοβουλία αυτή, που άρχισε το 2019 με τη συμμετοχή 11 τραπεζών από πέντε χώρες, έχει σημειώσει σημαντική ανάπτυξη. Σήμερα, έχουν υπογράψει 35 τράπεζες από 14 χώρες, οι οποίες αντιπροσωπεύουν σχεδόν το 80% του παγκόσμιου χαρτοφυλακίου χρηματοδότησης πλοίων – περίπου 240 δισεκατομμύρια δολάρια. Στους υπογράφοντες περιλαμβάνονται κορυφαία χρηματοπιστωτικά ιδρύματα όπως η BNP Paribas, η Credit Agricole, η DNB και η Nordea Bank” επισημαίνει ο αναλυτής του ναυλομεσιτικού οίκου INTERMODAL, Νίκος Ταγκούλης:

“Ενώ η χρηματοδότηση των πιο πράσινων πλοίων σημειώνει πρόοδο, εξακολουθούν να υπάρχουν αρκετές προκλήσεις. Αυτές περιλαμβάνουν δυσκολίες για τους πλοιοκτήτες να εξασφαλίσουν χρέος για τη μετασκευή υφιστάμενων πλοίων, απροθυμία ορισμένων χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων να χρηματοδοτήσουν πλοία διπλού καυσίμου και ανησυχίες των πλοιοκτητών σχετικά με το υψηλότερο κόστος και την περιορισμένη διαθεσιμότητα καθαρότερων καυσίμων”.

Παρά τις προκλήσεις αυτές, η πράσινη μετάβαση της ναυτιλιακής βιομηχανίας προχωρά, γεγονός που αποδεικνύεται από τον αυξανόμενο αριθμό οικολογικών πλοίων που τίθενται σε λειτουργία.

“Ωστόσο, ένας παράγοντας που αντισταθμίζει αυτή την τάση είναι η υποτονική δραστηριότητα διάλυσης που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια” επισημαίνει ο αναλυτής:

“Μετά από μια έντονη δραστηριότητα ανακύκλωσης το 2020-2021, έκτοτε οι όγκοι διάλυσης μειώνονται σταθερά, πέφτοντας τα τελευταία 3 χρόνια πολύ κάτω από τον μέσο όρο. Κατά συνέπεια, ο μέσος όρος ηλικίας του στόλου έχει αυξηθεί, γεγονός που υποδηλώνει την ανάγκη εκσυγχρονισμού του στόλου, ώστε οι παλαιότερες μονάδες να αντικατασταθούν με σύγχρονα, πιο φιλικά προς το περιβάλλον πλοία. Ωστόσο, η εφαρμογή αυστηρότερων κανονισμών για τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου αναμένεται να υποστηρίξει την αύξηση της δραστηριότητας ανακύκλωσης, καθώς οι παλαιότερες μονάδες ενδέχεται να χρειαστεί να ανακυκλωθούν νωρίτερα από τον τυπικό κύκλο ζωής τους”.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Intermodal εστιάζοντας στον στόλο διπλού καυσίμου, αυτός αριθμεί σήμερα 2.119 πλοία με συνολική χωρητικότητα 123 εκατ. gt, που αντιπροσωπεύουν το 7,4% του παγκόσμιου στόλου με βάση την ολική χωρητικότητα. Αυτό σηματοδοτεί σημαντική αύξηση από το 3,2% που καταγράφηκε το 2018, πριν από την εισαγωγή των αρχών Poseidon. Αξίζει να σημειωθεί ότι το 84% αυτής της χωρητικότητας εναλλακτικών καυσίμων είναι LNG διπλού καυσίμου, αποτελούμενο από 1.248 μονάδες με συνολική χωρητικότητα 102,93 εκατ. gt.

Επιπλέον, το μερίδιο των πλοίων διπλού καυσίμου στο παγκόσμιο βιβλίο παραγγελιών αυξάνεται σταθερά, ανεβαίνοντας στο 52%, από μόλις 16% το 2018. Το τρέχον βιβλίο παραγγελιών διπλού καυσίμου ανέρχεται σε 1.821 μονάδες με συνδυασμένη χωρητικότητα 143 εκατ. gt- μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται 1.042 πλοία διπλού καυσίμου LNG που αντιστοιχούν σε 103,74 εκατ. gt.

“Συμπερασματικά, η εφαρμογή των Αρχών Poseidon στο παγκόσμιο χαρτοφυλάκιο χρηματοδότησης πλοίων προχωρά, αντανακλώντας τη δέσμευση για βιώσιμη χρηματοδότηση πλοίων παρά τις διάφορες προκλήσεις που πρέπει να αντιμετωπιστούν” επισημαίνει ο Νίκος Ταγκούλης:

“ Ενώ η πράσινη μετάβαση στη ναυτιλιακή βιομηχανία κερδίζει έδαφος, όπως αποδεικνύεται από το αυξανόμενο μερίδιο των φιλικών προς το περιβάλλον πλοίων στο στόλο και στο βιβλίο παραγγελιών, η μειωμένη δραστηριότητα ανακύκλωσης των τελευταίων ετών εμποδίζει τον εκσυγχρονισμό του στόλου. Ο ρυθμός διάλυσης του στόλου θα είναι ένας κρίσιμος παράγοντας που θα πρέπει να παρακολουθείται κατά το επόμενο έτος, καθώς μια πιθανή αύξηση του όγκου διάλυσης θα μπορούσε να διευκολύνει τον εκσυγχρονισμό και να υποστηρίξει περαιτέρω την πράσινη μετάβαση”.

Διαβάστε ακόμη

Αγορές: Tι προβλέπουν Goldman Sachs, JP Morgan και BofA για το 2025

ΣΓΟΥΡΔΑ 1870: Το τέλος μιας εταιρείας με ιστορία 154 ετών (pics)

ΤτΕ: Η συγκέντρωση του τραπεζικού κλάδου, πρόβλημα για την αξιολόγησή του

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα