© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Η νέα εποχή στην οποία έχει εισέλθει η παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία, ακολουθώντας την παγκόσμια επιταγή για μηδενικές εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου και χρήση νέων τεχνολογιών, καθώς και τα νέα προβλήματα που έχουν ανακύψει από τις κυβερνοεπιθέσεις και την πανδημία δημιουργούν νέες τάσεις και προβληματισμούς στον κλάδο της ναυτασφάλισης.
Ο παγκόσμιος στόχος για μια οικονομία με μηδενικές εκπομπές αερίων μονοπωλεί τις συζητήσεις στα διεθνή και εγχώρια φόρα και αφορά όλους τους τομείς της οικονομίας.
Προβλέπει μείωση των εκπομπών κατά 40% έως το 2030 και κατά 100% έως το 2050, αγγίζοντας το ουδέτερο ισοζύγιο διοξειδίου του άνθρακα.
Και μπορεί τα διεθνή κέντρα λήψης αποφάσεων, ο Οργανισμός Ηνωμένων Εθνών, ο Διεθνής Οργανισμός Ναυτιλίας (ΙΜΟ), η Ευρωπαϊκή Επιτροπή να συγκλίνουν προς την επίτευξη αυτών των στόχων, ωστόσο παραμένει το ερώτημα αν υπάρχει ένας διεθνώς καταρτισμένος οδικός χάρτης για τη μετάβαση της αγοράς προς την κατεύθυνση αυτή.
«Παρατηρούμε εταιρείες που αξίζει να σημειωθεί ότι διαθέτουν εσωτερικά Τμήματα Ερευνας και Ανάπτυξης να έχουν ήδη ανακοινώσει την πλήρη συμμόρφωσή τους με τη μείωση των εκπομπών, συντασσόμενες με τις οδηγίες των διεθνών οργανισμών. Υπάρχουν, όμως, εταιρείες που δεν έχουν την ανάλογη γνώση», επισημαίνει στο «business stories» ο κ. Ηλίας Τσακίρης, διευθύνων σύμβουλος της American Hellenic Hull Insurance Company (AHHIC), και συνεχίζει:
«Είναι περισσότερο αναγκαία από ποτέ η χρηματοδότηση ενός παγκόσμιου προγράμματος έρευνας και ανάπτυξης με ερευνητικά αποτελέσματα καθολικά προσβάσιμα στα ενδιαφερόμενα μέρη, επιταγή που συντάσσεται και με τους στόχους της βιώσιμης ανάπτυξης».
Το 2021 συμπληρώνεται ο δεύτερος χρόνος της εφαρμογής του Κανονισμού ΙΜΟ 2020 του Διεθνούς Οργανισμού Ναυτιλίας για τη μείωση του ποσοστού θείου στα καύσιμα των πλοίων από 3% σε 0,5%, με τις έως τώρα καταγραφές να αναδεικνύουν προβλήματα τόσο στη μηχανή όσο και στον εξοπλισμό των πλοίων.
«Τα στοιχεία της εταιρείας μας για το 2020 δείχνουν ότι το 8,6% του συνόλου των απαιτήσεων σχετίζεται με βλάβες στη μηχανή και τον εξοπλισμό των πλοίων που προέρχονται από τα νέα καύσιμα», αναφέρει ο κ. Τσακίρης.
Drones
Πλην των κανονισμών για τα καύσιμα, τεκτονικές αλλαγές στη ναυτιλία αναμένεται να προκύψουν και από τη χρήση νέων τεχνολογιών.
«Η χρήση drones στον χώρο της ναυτιλίας περιοριζόταν μέχρι πρότινος στην εναέρια παρακολούθηση των θαλάσσιων συνόρων και στις επιχειρήσεις έρευνας-διάσωσης. Στη συνέχεια επεκτάθηκε στην παρακολούθηση της θαλάσσιας ρύπανσης, των παράνομων δραστηριοτήτων, καθώς και στη μεταφορά αγαθών. Σήμερα, τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη εκτείνονται στον χώρο των επιθεωρήσεων στα πλοία εξοικονομώντας χρόνο και χρήμα σε περιπτώσεις, όπου ο επιτόπιος έλεγχος από το ανθρώπινο δυναμικό θα σήμαινε και απενεργοποίηση της λειτουργίας ορισμένων τμημάτων των πλοίων. Η χρήση drones στη συλλογή πληροφοριών κατά την από αέρος επιθεώρηση αποτελεί τομή στην εξέλιξη του κλάδου», υπογραμμίζει ο διευθύνων σύμβουλος της AHHIC.
Κυβερνοεπιθέσεις
Στα αρνητικά της μετεξέλιξης της ναυτιλιακής βιομηχανίας είναι και οι κυβερνοεπιθέσεις, οι οποίες σχετίζονται όχι μόνο με την ασφάλεια της πτήσης των drones, αλλά και με την εκτεταμένη ψηφιοποίηση των διαδικασιών στις εταιρείες, την ανάπτυξη λειτουργιών Τεχνητής Νοημοσύνης, αλλά και την εισαγωγή νεότευκτων αυτόνομων ή μερικώς αυτόνομων πλοίων στον παγκόσμιο στόλο.
«Σε ό,τι αφορά τα αυτόνομα πλοία, είτε πλήρως αυτόνομα, είτε με αυτοματοποιημένες διαδικασίες, προκύπτουν ανησυχίες σχετικά με την ανθεκτικότητα των ηλεκτρονικών συστημάτων τους, αλλά και με την ασφάλεια του ίδιου του πλοίου και του πληρώματός του σε ενδεχόμενες περιπτώσεις κυβερνοεπίθεσης», λέει ο κ. Τσακίρης.
COVID-19 και πληρώματα
Η πανδημία οδήγησε σε σοβαρούς περιορισμούς στις αλλαγές των πληρωμάτων, με τους ναυτικούς να βρίσκονται εγκλωβισμένοι στα πλοία αδυνατώντας να αποβιβαστούν και να επιστρέψουν στην πατρίδα τους.
«Η παραμονή στο πλοίο παρατάθηκε για αρκετούς μήνες, καθώς πολλές χώρες δεν επέτρεπαν την αποβίβαση στα λιμάνια και την αντικατάσταση των πληρωμάτων με νέα. Ετσι, η κρίση της πανδημίας ανέδειξε σε μεγάλο βαθμό την έλλειψη προσοχής στους εργαζομένους της πρώτης γραμμής, γεγονός που μας προβληματίζει στη συζήτηση για την επόμενη μέρα», αποκαλύπτει ο επικεφαλής της AHHIC.
Νέα στελέχη
Η συζήτηση για τη μετεξέλιξη της ναυτιλιακής βιομηχανίας, της μεταστροφής της σε περισσότερο βιώσιμες πρακτικές, αλλά και τη συνολικότερη αναβάθμιση των υπηρεσιών που την πλαισιώνουν έχει έναν κοινό παρονομαστή: την εκπαίδευση και κατάρτιση νέων στελεχών.
Οπως εξηγεί ο κ. Τσακίρης, «ειδικότερα στην Ελλάδα και την Κύπρο, δύο χώρες με μακρά παράδοση στη θάλασσα, παρατηρούμε αφενός μεν την αναβάθμιση των ναυτιλιακών σπουδών, αφετέρου δε την απουσία εξειδικευμένης γνώσης για τον ναυτασφαλιστικό κλάδο.
Το σύνολο της ναυτιλιακής κοινότητας που καταρτίζει τα ναυτιλιακά κέντρα σε Ελλάδα και Κύπρο θα πρέπει να επενδύσει προς αυτή την κατεύθυνση, εξυπηρετώντας, μεταξύ άλλων, τον τέταρτο στόχο της βιώσιμης ανάπτυξης για την ενίσχυση της εκπαίδευσης και κατάρτισης».
Μνημόνιο συνεργασίας
Στο πλαίσιο αυτό, υπεγράφη μνημόνιο συνεργασίας της American Hellenic Hull και του Παγκόσμιου Ναυτιλιακού Πανεπιστημίου (World Maritime University), δίνοντας υποτροφίες για το μεταπτυχιακό πρόγραμμα στη ναυτασφάλιση.
«Με ασφαλισμένο στόλο που αγγίζει τα 3.200 πλοία, η American Hellenic Hull κατατάσσεται ανάμεσα στις ηγέτιδες δυνάμεις της παγκόσμιας ναυτασφάλισης. Ως διαχειριστές της εταιρείας που επιδιώκει να βρίσκεται μπροστά στις εξελίξεις, να προπορεύεται και να δημιουργεί νέες ευκαιρίες για εξέλιξη, οραματιζόμαστε έναν κλάδο ο οποίος θα αναβαθμίζεται διαρκώς ακολουθώντας μια δυναμική, εξελικτική πορεία», τονίζει και εξηγεί:
«Για την επίτευξη αυτού του στόχου είναι επιβεβλημένη η στελέχωση του κλάδου με καταρτισμένο ανθρώπινο δυναμικό, με ανθρώπους ευέλικτους με αέναη διάθεση για γνώση και εξέλιξη. Στην American Hellenic Hull η εκπαίδευση και κατάρτιση τόσο νέων όσο και στελεχών με μακρόχρονη πορεία στην εταιρεία αποτελούν κύρια προτεραιότητά μας. Στην κατεύθυνση αυτή υπογράψαμε τον Οκτώβριο του 2019 μνημόνιο συνεργασίας με το Παγκόσμιο Ναυτιλιακό Πανεπιστήμιο για την αναβάθμιση της εκπαίδευσης στη ναυτασφάλιση, το οποίο συμπεριλαμβάνει, μεταξύ άλλων, την υποστήριξη του μεταπτυχιακού προγράμματος για τη ναυτασφάλιση, τη διοργάνωση εκδηλώσεων, αλλά και ειδικών σεμιναρίων επαγγελματικής εκπαίδευσης».
Οπως τονίζει, «στο πλαίσιο της συνεργασίας μας αποφασίσαμε να επενδύσουμε στη δημιουργία νέων στελεχών με τεχνική εκπαίδευση τέτοια η οποία θα τους δώσει τα εφόδια για να μπορέσουν να διαδραματίσουν κεντρικό ρόλο στις εξελίξεις της ναυτασφάλισης διεθνώς. Ετσι, λοιπόν εγκαινιάζουμε το πρωτοπόρο πρόγραμμα υποτροφιών για το μεταπτυχιακό πρόγραμμα “Marine Insurance, Law & Practice”, δίνοντας τη δυνατότητα σε νέους φοιτητές και επαγγελματίες να αναπτύξουν, να αναβαθμίσουν και να διευρύνουν τις γνώσεις τους στον τομέα της ναυτασφάλισης».
Ορισμένα από τα μαθήματα του μεταπτυχιακού προγράμματος αναγνωρίζονται και από το Chartered Insurance Institute (CII), γεγονός που διευκολύνει τους αποφοίτους στο να γίνουν μέλη του.
Ολοκληρώνοντας τη συνέντευξη, ο κ. Τσακίρης προτρέπει τις νέες και τους νέους επαγγελματίες στον ναυτασφαλιστικό κλάδο «να δηλώσουν υποψηφιότητα για τις υποτροφίες του μεταπτυχιακού προγράμματος “Marine Insurance, Law & Practice”, ώστε να γνωρίσουν τον εντυπωσιακό χώρο των ναυτασφαλίσεων με τις σωστές βάσεις και τη σωστή υποδομή για μια επιτυχημένη σταδιοδρομία στο μέλλον».
Διαβάστε ακόμη:
Ιστορική αμυντική συμφωνία Ελλάδας-Γαλλίας και αγορά 3+1 φρεγατών Belharra
Οικογένεια Βαλιώτη: Από τις ΗΠΑ στη Λακωνία για επενδύσεις σε τουρισμό και αγροδιατροφή (pics)
Φορολογικοί παράδεισοι: Η νέα λίστα της ΕΕ – Ποιες χώρες μετακινούνται στην «γκρίζα λίστα»