Με σειρά προκλήσεων βρίσκεται η διεθνής ναυτασφαλιστική αγορά, με την ανησυχία ανάμεσα στους κύκλους των ασφαλιστών να εντείνεται και να αφορά τις επιπτώσεις στα οικονομικά τους από τις γεωπολιτικές εντάσεις, τον σκοτεινό στόλο δεξαμενόπλοιων αλλά και τα μεγαλύτερης διάρκειας ταξίδια γύρω από την Αφρική λόγω της αποφυγής της Διώρυγας του Σουέζ από τη δράση των Χούθι ενώ στη μεγάλη εικόνα προστίθεται και το γεγονός ότι τα πλοία, λόγω των αναγκαστικών παρακάμψεων, πλέουν σε πιο επικίνδυνα νερά και πιάνουν λιμάνια με υποβαθμισμένες λιμενικές υποδομές.

Την ακτινογραφία της υπάρχουσας κατάστασης στη διεθνή ναυτιλία έκανε ο Ηλίας Τσακίρης, γενικός διευθυντής του American Club Europe, διευθύνων σύμβουλος της Hellenic Hull και πρόεδρος της Επιτροπής Ocean Hull της Διεθνούς Ένωσης Ναυτασφαλίσεων -IUMI, μιλώντας στο 150ο ετήσιο συνέδριο της IUMI στο Βερολίνο.

«Ο τομέας της θαλάσσιας ασφάλισης έχει μακρά ιστορία προσαρμοστικότητας και τώρα, περισσότερο από ποτέ, πρέπει να παραμείνουμε ευέλικτοι καθώς ο κόσμος γύρω μας αλλάζει» επεσήμανε αρχικώς.

Τόνισε τη συνεχιζόμενη αύξηση των παγκόσμιων ναυτασφαλίστρων, τα οποία αυξήθηκαν κατά 7,2% το 2023, φθάνοντας τα 9,2 δισ. δολάρια ΗΠΑ. Εξήγησε ότι η αύξηση αυτή οφείλεται στην αυξημένη ναυτιλιακή δραστηριότητα και στην αύξηση της αξίας των πλοίων.

«Οι πλοιοκτήτες επενδύουν στην αύξηση των στόλων τους με πιο τεχνολογικά προηγμένα πλοία για να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις του παγκόσμιου εμπορίου και κατά συνέπεια οι ασφαλιστές γάστρας έχουν επεκτείνει τις καλύψεις τους για αυτά τα περιουσιακά στοιχεία υψηλότερης αξίας» σχολίασε.

Ωστόσο, προειδοποίησε για πιθανές προκλήσεις στον ορίζοντα από την είσοδο νέας χωρητικότητας στην αγορά, ιδίως μέσω των υφιστάμενων ασφαλιστών που επιδιώκουν ταχεία ανάπτυξη.

Ο Ηλίαας Τσακίρης αναφέρθηκε επίσης στις αλλαγές στη δραστηριότητα των αποζημιώσεων, σημειώνοντας ότι το 2023 παρατηρήθηκε αύξηση της συχνότητας και του κόστους των αποζημιώσεων σε σύγκριση με τα τελευταία χρόνια, αν και παρέμειναν σε προπανδημικά επίπεδα.

«Καθώς προχωράμε προς το 2024, η κατάσταση φαίνεται να σταθεροποιείται», σημείωσε.

Διακοπές εμπορικών διαδρομών

Ένα από τα σημαντικά ζητήματα που έθεσε ο Ηλίας Τσακίρης ήταν ο αντίκτυπος των γεωπολιτικών εντάσεων στους παγκόσμιους εμπορικούς δρόμους, ιδίως στη Μέση Ανατολή. Επεσήμανε τη συνεχιζόμενη κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα, όπου οι δραστηριότητες των ανταρτών Χούθι έχουν οδηγήσει σε σημαντικές διαταραχές:

«Πολλοί πλοιοκτήτες αποφεύγουν τη διώρυγα του Σουέζ, επιλέγοντας μακρύτερες διαδρομές γύρω από την Αφρική για να διασφαλίσουν τα πλοία και τα πληρώματά τους. Η στροφή αυτή δεν ήταν Αυτά τα μεγαλύτερης διάρκειας ταξίδια εκθέτουν τα πλοία σε άγνωστα νερά και λιγότερο ανεπτυγμένα λιμάνια, γεγονός που αυξάνει τον κίνδυνο ζημιών και καθυστερήσεων. Η έλλειψη εγκαταστάσεων διάσωσης και επισκευής σε αυτές τις εναλλακτικές διαδρομές σημαίνει ότι ακόμη και μικρά περιστατικά μπορούν να κλιμακωθούν σε σημαντικές ασφαλιστικές αξιώσεις».

Εκτός από τους επιχειρησιακούς κινδύνους, ο Ηλίας Τσακίρης αναφέρθηκε και στο περιβαλλοντικό τίμημα αυτών των δρομολογίων που αλλάζουν διαδρομή. Με τις μεγαλύτερες αποστάσεις προκύπτουν αυξημένη κατανάλωση καυσίμων και υψηλότερες εκπομπές ρύπων, σημείωσε.

«Ενώ, η βαθμολογία CII μπορεί να φαίνεται βελτιωμένη, τα πλοία καίνε περισσότερα καύσιμα καθώς κάνουν αυτές τις μεγαλύτερες διαδρομές, γεγονός που επηρεάζει άμεσα το αποτύπωμα άνθρακα του κλάδου. Αυτό αποτελεί σοβαρή ανησυχία καθώς εργαζόμαστε για τη μείωση των εκπομπών σύμφωνα με τους διεθνείς στόχους. Πρέπει να βρούμε λύσεις που όχι μόνο να πληρούν τις κανονιστικές απαιτήσεις αλλά και να μειώνουν πραγματικά τον αντίκτυπο της παγκόσμιας ναυτιλίας στον άνθρακα».

Διερεύνησε επίσης το μεταβαλλόμενο τοπίο κινδύνου ως αποτέλεσμα των γεωπολιτικών εντάσεων.

«Οι ασφαλιστές είναι όλο και πιο επιφυλακτικοί όταν πρόκειται για πλοία με συνδέσεις με περιοχές υψηλού κινδύνου», δήλωσε. «Οι εμπειρίες του παρελθόντος σε ζώνες συγκρούσεων, ιδίως γύρω από την Ερυθρά Θάλασσα, παίζουν μεγαλύτερο ρόλο στις εκτιμήσεις κινδύνου».

Εξήγησε ότι οι κυρώσεις και η γεωπολιτική ένταση έχουν καταστήσει πιο περίπλοκη την ασφάλιση πλοίων με δεσμούς με χώρες όπως οι ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο και το Ισραήλ. «Η επιλογή των κινδύνων γίνεται όλο και πιο επιλεκτική. Οι ασφαλιστές εξετάζουν προσεκτικά τόσο τους φυσικούς όσο και τους πολιτικούς κινδύνους».

Μελλοντικές προοπτικές

Κοιτάζοντας προς το μέλλον, υπογράμμισε τις συνεχιζόμενες προσπάθειες του κλάδου για την υποστήριξη της μετάβασης σε μια πιο βιώσιμη ναυτιλία:

«Η ώθηση προς πλοία διπλού καυσίμου και η διερεύνηση εναλλακτικών καυσίμων αλλάζει τη σύνθεση του παγκόσμιου στόλου. Οι παραδόσεις νέων πλοίων είναι ισχυρές, αλλά βλέπουμε επίσης μια γήρανση του στόλου, η οποία φέρνει τις δικές της προκλήσεις».

Μια σημαντική ανησυχία είναι ο αυξανόμενος «σκοτεινός στόλος» – πλοία με ασαφή ιδιοκτησία και συχνά αμφίβολη ταξινόμηση:

«Αυτός ο λεγόμενος «σκοτεινός στόλος» παρουσιάζει σημαντικούς κινδύνους για τις ναυτασφαλιστικές εταιρείες. Τα πλοία αυτά συχνά διαχειρίζονται από αμφισβητήσιμες οντότητες και η έλλειψη διαφάνειας καθιστά δύσκολη την εκτίμηση της ευθύνης σε περίπτωση ατυχημάτων ή ρύπανσης. Πρόκειται για μια αυξανόμενη ανησυχία για τους ναυτασφαλιστές».

Ολοκλήρωσε την τοποθέτηση του αναγνωρίζοντας ότι, ενώ το μέλλον επιφυλάσσει πολλές αβεβαιότητες, ο κλάδος των ναυτασφαλίσεων ανέκαθεν ευημερούσε χάρη στην ικανότητά του να προσαρμόζεται:

«Εδώ και 150 χρόνια, εξελισσόμαστε και αναπτυσσόμαστε. Καθώς κοιτάμε προς το μέλλον, πρέπει να συνεχίσουμε να καινοτομούμε, να εκπαιδεύουμε και να προστατεύουμε την παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία για τα επόμενα 150 χρόνια και πέραν αυτών».

Διαβάστε ακόμη:

Αττική Οδός: Περιθώριο ως τις 12 Φεβρουαρίου για να πληρωθεί το τίμημα και να γίνει το οικονομικό κλείσιμο

Το ταξίδι στην Ιταλία και το πόθεν έσχες, το ξέπλυμα της εστίασης, ο Λιβανοβρετανός που αγοράζει τον Μωραΐτη, τον Κωστέα-Γείτονα και το ISA και η «έφοδος» σε Χρηματιστηριακή

Nova: Πώς προχωρά το επενδυτικό πρόγραμμα – Τα σενάρια για την πώληση

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ