Η ηλεκτροκίνηση στα ακτοπλοϊκά πλοία έρχεται δυναμικά στο προσκήνιο στην Ελλάδα, με τη γραμμή Πέραμα-Παλούκια Σαλαμίνας να βρίσκεται στο επίκεντρο των εξελίξεων. Στις 27 Μαρτίου, πραγματοποιήθηκε στο Δημαρχείο Σαλαμίνας ένα εργαστήριο διαβούλευσης, όπου κοινωνικοί και βιομηχανικοί εταίροι συζήτησαν την πιλοτική εφαρμογή ηλεκτρικού/υβριδικού πλοίου στην ακτοπλοΐα.
Το έργο ELECTRA-GR, το οποίο υλοποιείται από το Πανεπιστήμιο Αιγαίου με τη στήριξη του Χρηματοδοτικού Μηχανισμού του ΕΟΧ/Νορβηγίας, εστιάζει στην ηλεκτροκίνηση των ακτοπλοϊκών μεταφορών στην Ελλάδα. Βασικός στόχος είναι η αξιοποίηση της νορβηγικής εμπειρίας, καθώς η Νορβηγία διαθέτει ήδη σημαντική τεχνογνωσία στον τομέα, με το πρώτο ηλεκτρικό πλοίο να έχει δρομολογηθεί από το 2015 και να έχει οδηγήσει σε μείωση 95% στις εκπομπές CO₂ και 80% στο λειτουργικό κόστος.
Η πρόκληση της ηλεκτροκίνησης στη γραμμή Πέραμα-Παλούκια
Η γραμμή Πέραμα-Παλούκια παρουσιάζει σημαντικό δυναμικό για την εφαρμογή της ηλεκτροκίνησης, καθώς εξυπηρετεί 7 εκατομμύρια επιβάτες και 4 εκατομμύρια οχήματα ετησίως. Επιπλέον, η διαδρομή της, με μήκος κάτω των 5 ναυτικών μιλίων, ευνοεί τη χρήση ηλεκτρικών πλοίων, που απαιτούν συχνές φορτίσεις.
Όμως, το εγχείρημα δεν είναι απλό. Η έλλειψη θεσμικού πλαισίου, χρηματοδοτικών κινήτρων και κατάλληλων υποδομών φόρτισης αποτελούν τα βασικά εμπόδια, όπως αναδείχθηκε στη διαβούλευση.
Εμπόδια και λύσεις
Μετά από συζητήσεις και ψηφοφορίες, οι συμμετέχοντες κατέληξαν στις πέντε κυριότερες προκλήσεις:
Έλλειψη κινήτρων και επιδοτήσεων
Απουσία σαφούς ρυθμιστικού πλαισίου
Ελλιπής εκπαίδευση και πληροφόρηση των ναυτικών
Πιθανή αύξηση ναύλων λόγω του κόστους μετάβασης
Έλλειψη σαφούς θεσμικού πλαισίου για ηλεκτρικά πλοία
Οι λύσεις που προκρίθηκαν περιλαμβάνουν:
Δημιουργία εθνικής στρατηγικής
Χρηματοδοτικά εργαλεία μέσω εθνικών και ευρωπαϊκών πόρων
Φορολογικές ελαφρύνσεις για πλοιοκτήτες που επενδύουν στην ηλεκτροκίνηση
Συνεργατικά χρηματοδοτικά σχήματα
Προγράμματα εκπαίδευσης για τις νέες τεχνολογίες
Η διαβούλευση ανέδειξε τη σημασία της μετάβασης στην ηλεκτροκίνηση, αλλά και τις προκλήσεις που πρέπει να ξεπεραστούν. Παρότι το 71,5% των συμμετεχόντων θεωρεί το σχέδιο πολύ σημαντικό, μόνο το 50% το θεωρεί εφικτό μέσα στην επόμενη πενταετία.
Ο απεσταλμένος της Νορβηγικής Πρεσβείας, Christian Grotnes Halvorsen, δήλωσε ότι η Νορβηγία θα υποστηρίξει πλήρως το έργο, παρέχοντας την απαραίτητη τεχνογνωσία. Από την πλευρά της, η επιστημονικά υπεύθυνη του έργου, Μαρία Λεκάκου, τόνισε πως η επιτυχία του σχεδίου εξαρτάται από τη δημιουργία ενός ολοκληρωμένου στρατηγικού πλαισίου που θα περιλαμβάνει μελέτες, υποδομές, εκπαίδευση και χρηματοδοτικά εργαλεία.
Με τη γραμμή Πέραμα-Παλούκια να αποτελεί μια από τις πολυσύχναστες ακτοπλοϊκές διαδρομές της Ευρώπης, η μετάβασή της στην ηλεκτροκίνηση θα μπορούσε να σηματοδοτήσει την αρχή μιας νέας, πιο βιώσιμης εποχής για την ελληνική ακτοπλοΐα. Το ερώτημα, όμως, παραμένει: θα καταφέρει η Ελλάδα να κάνει το μεγάλο βήμα πριν να είναι αργά;
Διαβάστε ακόμη
Γουόρεν Μπάφετ προς επενδυτές: Διατηρήστε την ψυχραιμία σας με ένα… ποίημα όταν η αγορά βουλιάζει
DOGE: Αυτοί είναι οι «επτά του Μασκ» που ξηλώνουν το αμερικανικό κράτος (vid)
Dry Martini: Το ποτό που δεν συγχωρεί
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα