search icon

Ναυτιλία

Ηλεκτρικά πλοία στην Ελλάδα για κοντινές ενδονησιακές θαλάσσιες συγκοινωνίες και μεταφορές

“Για να είναι βιώσιμη μια τέτοια επένδυση θα πρέπει να επιδοτηθεί και από την πολιτεία” επισημαίνουν οι ειδικοί

Η απανθρακοποίηση είναι η μεγαλύτερη πρόκληση που θα κληθεί να αντιμετωπίσει η Ναυτιλία στο μέλλον με αποκορύφωμα τη διαθεσιμότητα σε ασφαλή, εναλλακτικά και με μηδενικό αποτύπωμα άνθρακα, καύσιμα.

Στο επίκεντρο έρχονται τα ηλεκτρικά πλοία που ταιριάζουν στην πολυνησιακή Ελλάδα και τις κοντινές ενδονησιακές θαλάσσιες συγκοινωνίες και μεταφορές.

Πρόκειται για ένα θέμα το οποίο συζητήθηκε έντονα στη διάρκεια της έκθεσης των Ποσειδωνίων 2022.

«Για να το πετύχουμε αυτό, χρειάζεται να συνεργαστούμε. Να ενώσουμε όλοι μαζί τις δυνάμεις μας και να παρουσιάσουμε ρεαλιστικές πολιτικές και εφαρμόσιμα μέτρα στον τομέα αυτό» επισημαίνει ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννης Πλακιωτάκης: «Η Ελλάδα, βρίσκεται σε μία διαδικασία μετάβασης στην πράσινη ακτοπλοΐα, με πόρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης».

Την ίδια ώρα στελέχη του νορβηγικού νηογνώμονα DNV ο οποίος γιορτάζει τα 100 χρόνια παρουσίας στην Ελλάδα με φυσική παρουσία, δίνουν ιδιαίτερη έμφαση στα πλοία μικρών αποστάσεων που θα κινούνται με ηλεκτρική ενέργεια.

Πρόκειται για πρόγραμμα το οποίο έχει ήδη υλοποιηθεί στη Νορβηγία, και ο DNV σχεδιάζει να το αναπτύξει και στην Ελλάδα, με την συνεργασία και της ελληνικής πολιτείας. Στο πλαίσιο αυτό έχει προγραμματιστεί συνάντηση με τον υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννη Πλακιωτάκη, μετά το πέρας της διεθνούς Ναυτιλιακής Έκθεσης Ποσειδώνια.

Όπως τονίζουν στελέχη του DNV, το νομοθετικό πλαίσιο στην Ελλάδα δεν προβλέπει την ηλεκτροκίνηση των πλοίων, ενώ για να είναι βιώσιμη μια τέτοια επένδυση θα πρέπει να επιδοτηθεί και από την πολιτεία.

Ο Ιωάννης Χιωτόπουλος SVP, Regional Manager Νοτιοανατολικής Ευρώπης, Μέσης Ανατολής και Αφρικής υπογραμμίζει τη σημασία της συνεργασίας μεταξύ των βιομηχανιών, για την αντιμετώπιση της παγκόσμιας πρόκλησης για απανθρακοποίηση.

«Η επιτυχημένη εφαρμογή του προγράμματος Green Shipping από τον DNV στη Νορβηγία, όπου ο στόλος των πλοίων μικρών αποστάσεων της χώρας αντικαθίσταται με πλοία που δεν εκπέμπουν ρύπους (ηλεκτρικά πλοία), δημιουργεί μια τεράστια ευκαιρία» ανέφερε:

« Η Ελλάδα έχει παρόμοια γεωγραφία, μέγεθος στόλου και περιφερειακές ανάγκες και η κατασκευή τέτοιων πλοίων θα μπορούσε επίσης να γίνει».

Στη συνέχεια υπογράμμισε ότι «ο DNV είναι σε θέση να βοηθήσει με την τεχνογνωσία που διαθέτει σε μπαταρίες, συστήματα ελέγχου μπαταριών, εναλλακτικά καύσιμα κυψέλες καυσίμου, που είναι διαθέσιμα στη Νορβηγία και σε όλο τον κόσμο και εύκολα μεταφερόμενα μέσω του γραφείου του Πειραιά» και συμπλήρωσε:

« Η προσπάθεια για απαλλαγή από τον άνθρακα θα μπορούσε να συνδυαστεί με την ευρύτερη ανάπτυξη ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στην Ελλάδα. Υπάρχει, δε διεθνές ενδιαφέρον για το πλαίσιο λειτουργίας των πλωτών ανεμογεννητριών που θα ανακοινωθεί το καλοκαίρι.

Όμως ανάλογο project έχει στα σκαριά και η WIMA-(Worldwide Industrial & Marine Association) που είναι μία μη-κερδοσκοπική πρωτοβουλία η οποία ιδρύθηκε το 2006. Δημιουργήθηκε με στόχο την καθιέρωση και προώθηση ενός καινοτόμου δικτύου πιστοποιημένων εταιρειών ναυτιλιακών δραστηριοτήτων με δυνατότητες παγκόσμιας εξυπηρέτησης, καλύπτοντας επιτυχώς κάθε κλάδο της ναυτιλίας.

Το σκεπτικό της είναι ότι «η Ελλάδα, θέλει και μπορεί να αναπτύξει τη δική της ναυπηγική βιομηχανία παραγωγής ηλεκτρικών πλοίων, στην ενεργειακή μετάβαση για πράσινη ναυτιλία».

Η WIMA, συνδυάζοντας τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της χώρας, σε συνεργασία με το πολύτιμο ανθρώπινο δυναμικό της και αξιοποιώντας την κλαδική γνώση της, έχει στόχο να δημιουργήσει προστιθέμενη αξία τόσο για την ίδια την Ένωση όσο και για τα Μέλη της αλλά και για την ίδια τη χώρα.

Έχει προχωρήσει στο σχεδιασμό και την ανάπτυξη, ενός εμβληματικού έργου το «ELECTRIC DREAΜ» το οποίο ενσωματώνει τις νέες τάσεις, τις προοπτικές και προκλήσεις που επιφέρει ο ψηφιακός μετασχηματισμός καθώς και την αναγκαιότητα για ευθυγράμμιση με τα παγκόσμια ρυθμιστικά πρότυπα (με κυριότερο τη μείωση των εκπομπών άνθρακα) που θα οδηγήσουν σε μία «Πράσινη Ναυτιλία».

“Το όραμά μας είναι να χρησιμοποιήσουμε την τεχνογνωσία μας στη ναυπηγική βιομηχανία προκειμένου να επιτύχουμε ένα καλύτερο και πιο βιώσιμο μέλλον για όλους. Η θέλησή μας είναι να κάνουμε ό,τι καλύτερο μπορούμε για να εφαρμόσουμε πρωτότυπες και καινοτόμες ιδέες προς την κατεύθυνση με σχεδόν μηδενικό αποτύπωμα άνθρακα στο περιβάλλον για όλες τις θαλάσσιες μεταφορές” επισημαίνει o Ηλίας Χατζηεφραιμίδης πρόεδρος της Ένωσης:

“Με την τεχνογνωσία, τις καινοτομίες, τα προϊόντα και τις ιδέες των μελών μας θα αναπτύξουμε και θα κατασκευάσουμε στην Ελλάδα από Έλληνες κατασκευαστές και τεχνίτες, ένα πρωτότυπο ηλεκτρικό πλοίο που θα πλέει στις ελληνικές θάλασσες χρησιμοποιώντας την πράσινη ενέργεια πετυχαίνοντας τη μηδενική παραγωγή άνθρακα. Ταυτόχρονα στόχος μας είναι να δημιουργήσουμε τεχνολογικά μονοπάτια και σχέδια χρηματοδότησης, για να υποστηριχθεί η δίκαιη μετάβαση που θα ενισχύσει την οικονομική αειφορία του ναυτιλιακού κλάδου.

Το «ELECTRIC DREAM», τοποθετεί την Ελλάδα στην πρωτοπορία παγκοσμίως, της πράσινης, βιώσιμης ναυτιλίας και καινοτομίας”.

Από την πλευρά του ο Θεοδόσης Σταματέλλος, διευθυντής Νοτίου Ευρώπης του Lloyd’s Register εκτιμά για τα εναλλακτικά καύσιμα:

Όλα τα καύσιμα έχουν πορεία ωρίμανσης. Για να μπορέσει η χρήση τους να είναι βιώσιμη, στο Lloyd’s Register έχουμε αναπτύξει ένα μοντέλο εξετάζοντας την κάθε λύση ως προς την τεχνική, κοινωνική και οικονομική ωρίμανση. Καθένα έχει τη δική του διαδρομή, χωρίς να συμβαδίζει απαραίτητα με τις υπόλοιπες εναλλακτικές. Ήδη υπάρχει δραστηριότητα με την παροχή ηλεκτρισμού στα λιμάνια, το λεγόμενο cold ironing. Έχουμε το παράδειγμα της Κυλλήνης που ήταν ένα έργο που υλοποίησε ο Lloyd’s Register στο πλαίσιο ευρωπαϊκού προγράμματος, εγκαθιστώντας θέση ηλεκτροδότησης για τα πλοία που δένουν στο λιμάνι, ώστε να σταματούν να λειτουργούν τις γεννήτριες και συνεπώς να μη ρυπαίνουν την ατμόσφαιρα. Η χρήση του ηλεκτρισμού δεν περιορίζεται, όμως, μόνο στις λιμενικές εγκαταστάσεις. Σήμερα υπάρχουν πλοία που κινούνται με υβριδική πρόωση, υποβοηθούμενη από μπαταρίες. Για το υδρογόνο, την αμμωνία και τη μεθανόλη έχουμε περισσότερο δρόμο να διανύσουμε, όλοι οι εμπλεκόμενοι, οι κατασκευάστριες εταιρείες μηχανών, οι νηογνώμονες, οι ρυθμιστικές αρχές. Είναι όλα σε μια πορεία εξέλιξης, η οποία ευελπιστούμε ότι γρήγορα θα καταλήξει σε ένα αποτέλεσμα».

Θέση για τα θέμα πήρε και ο πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων, Χαράλαμπος Σημαντώνης: «Παρουσιάζεται χρυσή ευκαιρία τώρα με τη μετάβαση στην πράσινη τεχνολογία να εφαρμοστούν τα νέα συστήματα στα πλοία της ΝΜΑ. Είναι πιο εύκολο, για παράδειγμα, να δρομολογηθούν ηλεκτρικά πλοία κινούμενα με μπαταρίες σε μικρές αποστάσεις. Επίσης, θεωρώ ότι πρέπει να δοθούν κίνητρα αναπροσαρμοσμένα στις νέες πράσινες τεχνολογίες. Για παράδειγμα, ένα ηλεκτρικό πλοίο δεν μπορεί να έχει ίδια σύνθεση πληρώματος μηχανοστασίου με ένα αντίστοιχο που κινείται με μηχανές εσωτερικής καύσης-συμβατικό. Ομως δεν υπάρχει νομοθετικό πλαίσιο για τη δρομολόγηση ηλεκτρικού πλοίου στις ελληνικές θάλασσες».

Ο Πυθαγόρας Νάγος, στρατηγικός σύμβουλος με τεράστια πείρα 30 ετών στον κλάδο της επιβατηγού ναυτιλίας αναφέρει για τα ηλεκτρικά πλοία: «Το ηλεκτρικό πλοίο αποτελεί μια εξαιρετική εναλλακτική πρόταση για τις ακτοπλοϊκές εταιρείες που επιχειρούν στις ελληνικές θάλασσες και γενικότερα στην Ανατολική Μεσόγειο και προετοιμάζονται για τις προκλήσεις της κλιματικής αλλαγής. Μελέτη έδειξε ότι οι ενδοκυκλαδικές διαδρομές και ο Σαρωνικός αποτελούν σήμερα το 32% των υφιστάμενων δρομολογιακών γραμμών στην Ελλάδα» και προσθέτει:

«Στρατηγικά τα μικρότερα ηλεκτρικά καταμαράν θα εξελίσσονται στην Ελλάδα, στη Μεσόγειο, στη Βόρεια Ευρώπη και τις ΗΠΑ και θα δρομολογούνται με βάση τις επιχειρησιακές δυνατότητές τους σε συγκεκριμένες δρομολογιακές γραμμές, για τις οποίες είναι ιδανικά από πλευράς προδιαγραφών, για αποστάσεις που θα κυμαίνονται από 50 έως 150 ναυτικά μίλια, ανάλογα με τις μεταφορικές ανάγκες κάθε περιοχής».

Τα αγκάθια του εξηλεκτρισμού της ακτοπλοΐας

Μπορεί η ηλεκτροκίνηση και η ηλεκτρική φόρτιση των πλοίων είναι από τις εναλλακτικές μορφές μηδενικών εκπομπών που κερδίζουν έδαφος, ωστόσο, όπως τονίζουν ειδικοί επί του θέματος είναι μια διαδικασία αρκετά περίπλοκη, απαιτητική και έντασης κεφαλαίων που απαιτεί συντονισμένες ενέργειες.

Για να προχωρήσει η ναυτιλία στο επόμενο βήμα χρειάζεται οι πλοιοκτήτες είτε να μετατρέψουν τα υφιστάμενα πλοία σε υβριδικά, με σκοπό να δέχονται και ηλεκτροφόρτιση, είτε θα πρέπει να παραγγείλουν καινούρια νεότευκτα ηλεκτροκινούμενα πλοία.

Η απόφαση αυτή δεν είναι εύκολη. Εκτός του μεγάλου κόστους κατασκευής, η έρευνα και η τεχνολογία για τη συσσώρευση ενέργειας σε κυψέλες/μπαταρίες εντός των πλοίων είναι ακόμα σε πλήρη εξέλιξη και η όποια επιχειρηματική απόφαση ενέχει ρίσκο. Επιπλέον αγκάθι είναι το κόστος μετατροπής, το οποίο για την ώρα φαίνεται αρκετά υψηλό.

Διαβάστε ακόμη:

Πέτρος Φιλιππίδης: Νέο σφυρί με αυξημένη τιμή για τη μεζονέτα στο Ψυχικό

Στέιτ Ντιπάρτμεντ: «Η κυριαρχία και η εδαφική ακεραιότητα όλων των χωρών πρέπει να προστατεύεται»

Πώς θα αναπτυχθεί το πάρκο στο Ελληνικό – Στα 250 εκατ. ευρώ το κόστος (pics)

 

Exit mobile version