Άνθιση γνωρίζει η αγορά τόσο των off shore πλοίων όσο και των υποστηρικτικών προς τις πλατφόρμες εξόρυξης. Μεταξύ αυτών είναι και Έλληνες εφοπλιστές που έχουν προβεί σε αγορές. Οι Έλληνες με τα κέρδη που αποκομίζουν από τα φορτηγά πλοία και τα δεξαμενόπλοια λόγω της πολύ καλής ναυλαγοράς αναζητούν νέους τομείς να επενδύσουν και το off shore προσφέρεται ως εξειδικευμένη αγορά. Πάνω από 25 περιοχές εξόρυξης βρίσκονται σε ανάπτυξη και πάνω από 40 νέες άδειες γεωτρήσεων έχουν δοθεί από τον Οκτώβριο του 2023 για τη Βόρεια Θάλασσα. Τα ναύλα σήμερα κυμαίνονται γύρω στα 25.000 δολάρια την ημέρα.
Σύμφωνα με την ανάλυση της Intermodal η αρχή του 2024 σηματοδότησε ένα από τα ισχυρότερα ανοίγματα της τελευταίας δεκαετίας στην αγορά spot των Platform supply vessels -PSV-off shore στη Βόρεια Θάλασσα, ιδίως στα μεγαλύτερα μεγέθη, καθώς τα πλοία στερεώνονταν για πάνω από το 60% σε σχέση με το πρώτο τρίμηνο του 2023 που έσπασε το ρεκόρ.
Σε αντίθεση με τους πρώτους 2 μήνες του έτους, ο Μάρτιος δεν έχει καταφέρει να ανταποκριθεί ακόμη στις προσδοκίες της αγοράς, καθώς η χρησιμοποίηση των PSV στη Βόρεια Θάλασσα έχει μειωθεί πάνω από 27%, με αποτέλεσμα οι τιμές να ψυχρανθούν κατά μέσο όρο στα 10.000 δολάρια ΗΠΑ/ημέρα, δηλαδή περίπου στο μισό από ό,τι πετύχαιναν αυτά τα πλοία στην περιοχή πριν από ένα μήνα.
Αντίθετα, η spot αγορά των AHTS – πλοία εφοδιασμού στη Βόρεια Θάλασσα γνωρίζει άνθηση. Η χρησιμοποίηση κορυφώθηκε σχεδόν στο 100% στα τέλη Φεβρουαρίου, με τα πλοία να κερδίζουν κατά μέσο όρο 90.000 δολάρια ΗΠΑ / ημέρα, δηλαδή αύξηση 30% και 35% σε σχέση με τα δύο προηγούμενα έτη αντίστοιχα. Οι τιμές ανεβαίνουν ραγδαία το 2024, καθώς ο μέσος χειριστής άγκυρας κερδίζει περίπου 25.000 δολάρια ΗΠΑ / ημέρα περισσότερο κάθε μήνα.
«Οι τιμές πρόκειται να βελτιωθούν ακόμη περισσότερο και στα δύο προαναφερθέντα τμήματα, καθώς αρχίζουμε σιγά-σιγά να μπαίνουμε στη θερμότερη περίοδο του έτους, όπου παραδοσιακά οι τιμές ενισχύονται λόγω της ευκολίας των καιρικών φαινομένων στην περιοχή» σχολιάζουν οι αναλυτές της Intermodal και προσθέτουν:
«Κοιτάζοντας τη γενικότερη εικόνα, υπάρχουν σήμερα πάνω από 25 περιοχές εξόρυξης σε ανάπτυξη και πάνω από 40 νέες άδειες γεωτρήσεων που έχουν δοθεί από τον Οκτώβριο του 2023 για τη Βόρεια Θάλασσα, οι οποίες όταν τεθούν σε λειτουργία, οι τιμές θα οδηγηθούν σε ακόμη υψηλότερα επίπεδα – λαμβάνοντας επίσης υπόψη το γεγονός ότι το βιβλίο παραγγελιών PSV & AHTS είναι 2% και 3% αντίστοιχα. Αυτό που αξίζει επίσης να σημειωθεί, είναι ότι η αυξανόμενη ζήτηση έχει οδηγήσει σε ιστορικά χαμηλό / σχεδόν μηδενικό επίπεδο ακινητοποιημένων πλοίων στην περιοχή, ειδικά των πλοίων υψηλών προδιαγραφών, καθώς οι τελευταίες επαναδραστηριοποιήσεις πραγματοποιήθηκαν τον Δεκέμβριο του 2023.
Με τα σημερινά επίπεδα του βιβλίου παραγγελιών και τις σταθερά αυξανόμενες απαιτήσεις της αγοράς, παρατηρείται επίσης μια αυξανόμενη όρεξη για κινεζική χωρητικότητα σύγχρονης σχεδίασης, των οποίων οι τιμές και οι τιμές spot πλησιάζουν παρόμοια επίπεδα με τα 15ετούς κατασκευής ευρωπαϊκά πλοία που εμπορεύονται στη Βόρεια Θάλασσα. Πέρυσι, ορισμένοι από τους σημαντικότερους παίκτες της βιομηχανίας OSV-off shore support vessels προχώρησαν σε μαζικές εξαγορές άλλων εταιρειών που κατέχουν PSV και AHTS, οι οποίες μπορούν να θεωρηθούν ως αντίμετρο για να εδραιώσουν τη θέση τους στην αγορά, έναντι της κολοσσιαίας προβλεπόμενης ζήτησης του όχι και τόσο μακρινού μέλλοντος».
Διαβάστε ακόμη
ΟΠΑΠ: Οι στόχοι του 2024, το come back των VLTs και τα σχέδια για το opaponline.gr
Ετοιμο το «ρομποτάκι» της εφορίας που «σαρώνει» κινήσεις τραπεζικών λογαριασμών
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ