© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Τα 30 χρόνια επιτυχημένης ρότας στις χρηματιστηριακές αγορές γιορτάζει το 2023 η εισηγμένη στο New York Stock Exchange (NYSE), Tsakos Energy Navigation (ΤΕΝ), με επικεφαλής τον δρ Νίκο Τσάκο. Ιδρύθηκε το 1993 και την ίδια χρονιά εισήχθη στο Χρηματιστήριο του Οσλο, ενώ το 2002 μετεγκαταστάθηκε στην αμερικανική χρηματιστηριακή αγορά.
Στη διάρκεια του α’ τριμήνου του 2023 συνεχίστηκε η εξαιρετική πορεία της με οικονομικά αποτελέσματα-ρεκόρ, παίρνοντας σκυτάλη από ένα δυνατό 2022. Κλειδί της επιτυχίας η ικανότητά της να προσαρμόζει την τακτική ναυλώσεων και τις επενδύσεις της στις συνθήκες της αγοράς.
Οπως έχει πει ο δρ Τσάκος, «η ναυτιλία, όπως και η ζωή, είναι μαραθώνιος και όχι αγώνας ταχύτητας», για να προσθέσει: «Εχουμε συνηθίσει στις ανηφόρες και στις κατηφόρες του δρόμου και κάνουμε διαχείριση των δυνάμεών μας για να είμαστε πάντα πρωτοπόροι».
Ως αποτέλεσμα, κατά το α’ τρίμηνο του έτους τα θετικά θεμελιώδη στοιχεία του κλάδου, αν και εν μέσω εμπορικών ανισορροπιών που δημιούργησε ο πόλεμος στην Ουκρανία, συνέχισαν να υποστηρίζουν μια υγιή ναυλαγορά δεξαμενόπλοιων και επέτρεψαν στην TEN, παρά τη λειτουργία λιγότερων πλοίων, να δημιουργήσει ακαθάριστα έσοδα ύψους 261 εκατ. δολαρίων, που αντιπροσωπεύουν αύξηση 74% ή 112 εκατ. δολάρια από το συγκρίσιμο τρίμηνο του 2022. Τα κέρδη προ φόρων, τόκων, φόρων αποσβέσεων και αποσβέσεων (EBITDA) ξεπέρασαν τα 236 εκατ. δολάρια, κατά 194 εκατ. δολάρια υψηλότερα από το α’ τρίμηνο του 2022.
Τα λειτουργικά έσοδα κατά το α’ τρίμηνο του τρέχοντος έτους σκαρφάλωσαν στα 199 εκατ. δολάρια, τα οποία περιλαμβάνουν κέρδη 81 εκατ. δολαρίων από την πώληση έξι MR δεξαμενόπλοιων πρώτης γενιάς και δύο δεξαμενόπλοιων μεταφοράς πετρελαϊκών προϊόντων handysize σε τιμές που αντανακλούν την ισχυρή ζήτηση για μεταχειρισμένο τονάζ.
Εξαιρουμένου αυτού του κεφαλαιακού κέρδους, τα λειτουργικά έσοδα ανήλθαν σε 118 εκατ. δολάρια, 12 φορές υψηλότερα από τα λειτουργικά έσοδα του α’ τριμήνου του 2022. Τα καθαρά κέρδη που προέκυψαν και περιλαμβάνουν κέρδη 81 εκατ. δολαρίων ανήλθαν σε 177 εκατ. δολάρια.
Ο μέσος ημερήσιος ναύλος υπερδιπλασιάστηκε σε σύγκριση με το α’ τρίμηνο του 2022, φτάνοντας στα 41.882 δολάρια. Η εταιρεία αύξησε τα ταμειακά της αποθέματα σε 476 εκατ. δολάρια στις 31 Μαρτίου. Ο τραπεζικός δανεισμός το α’ τρίμηνο του έτους ήταν κατά 21 εκατ. δολάρια χαμηλότερος από το επίπεδο του τέλους του 2022, στo 1,39 δισ. δολάρια.
Η ΤΕΝ μέσα στις αλλεπάλληλες παγκόσμιες κρίσεις, είτε είναι υγειονομικές είτε οικονομικές, είναι από τις ελάχιστες ναυτιλιακές εταιρείες που όχι μόνο επιβιώνει, αλλά αναπτύσσεται συνεχώς δίνοντας επί 20 συναπτά χρόνια μερίσματα στους μετόχους της, ενώ μειώνει τον δανεισμό της και αυξάνει τη δύναμη του στόλου της.
Aπό το 1993 αντιμετώπισε πέντε παγκόσμιες κρίσεις. Τη δεκαετία του ’90 ήταν η κρίση στην Απω Ανατολή, το 2001 το τρομοκρατικό χτύπημα στους Δίδυμους Πύργους, το 2008 η παγκόσμια χρηματοπιστωτική κρίση, το 2020 η πανδημία και το 2022 ο πόλεμος στην Ουκρανία. Οπως επεσήμανε στο «business stories» ο δρ Τσάκος, «η εταιρεία διαχειρίστηκε την κρίση και βγήκε από την καταιγίδα ακόμη πιο δυνατή και αυτή τη φορά».
Με αφορμή τον εορτασμό των 30 ετών στο Χρηματιστήριο, οι «New York Times» έχουν ένα μεγάλο τιμητικό αφιέρωμα στις προσπάθειες που κάνει η εταιρεία για να έχει συνεχή ανοδική πορεία σε δύσκολους καιρούς και να επενδύει σε πράσινη ενέργεια για να μπορέσει να μειώσει το περιβαλλοντικό της αποτύπωμα.
«Οι συνθήκες της αγοράς φαίνεται να είναι θετικές για τα οικονομικά της εταιρείας», τόνισε ο δρ Τσάκος και πρόσθεσε: «Παρ’ όλα αυτά, εμείς προτιμούμε να υπάρχει ένα υγιές περιβάλλον στη ναυτιλία, να υπάρχει σταθερή και όχι τεράστια κερδοφορία σε έναν κόσμο ειρηνικό. Η βιομηχανία μας προχωράει και πετυχαίνει όταν υπάρχουν ανοιχτοί ορίζοντες και δεν υπάρχουν ούτε εμπάργκο, ούτε εμπόδια στη δουλειά που κάνουμε. Ευχόμαστε οι δυσκολίες που περνάει ο κόσμος να τελειώσουν γρήγορα και να επανέλθουμε σε μια κανονικότητα την οποία μπορούμε να διαχειριστούμε».
Ο εκσυγχρονισμός του στόλου
Για τον εκσυγχρονισμό του στόλου ο διευθύνων σύμβουλος της ΤΕΝ επεσήμανε: «Ολα τα πλοία τα οποία παραλαμβάνουμε είναι φιλικά προς το περιβάλλον με όλες τις σύγχρονες προδιαγραφές. Μέσα στο 2022 η εταιρεία έχει παραλάβει έξι νεότευκτα, ενώ έχει πουλήσει 12 μεγάλης ηλικίας στο πλαίσιο σχεδίου εκσυγχρονισμού όλου του στόλου της. Αυτό άλλωστε απαιτούν και οι πελάτες-συνεργάτες μας».
Την περσινή χρονιά η ΤΕΝ γιόρτασε τη συμπλήρωση 20 ετών διαπραγμάτευσης της μετοχής της στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης. Την ίδια χρονιά σημείωσε ρεκόρ καθαρών κερδών ύψους 204,2 εκατ. δολαρίων. Στα 20 χρόνια που βρίσκεται εισηγμένη στο NYSE έχει κερδοφορία 2,5 δισ. δολαρίων, πάνω από 100 εκατ., σε μέσο όρο, καθαρά κέρδη ανά έτος. Εχει διανείμει περισσότερα από 500 εκατ. δολάρια στους μετόχους, που μεταφράζεται σε 5,5% μερισματική απόδοση ανά έτος. Είναι η πιο παλιά εισηγμένη εταιρεία ελληνικών συμφερόντων στο NYSE, ανεξαρτήτως κλάδου. Εχει τριπλασιάσει τον στόλο της μετρώντας πλέον 70 πλοία φιλικά προς το περιβάλλον, ναυπηγημένα με την τελευταία λέξη της σύγχρονης τεχνολογίας.
Ο δρ Τσάκος αναφερόμενος στην ΤΕΝ επεσήμανε ότι ήταν η startup της εποχής του ‘90: «Το διεθνές κάλεσμα των καιρών, σε συνδυασμό με τον νεανικό ενθουσιασμό, με οδήγησε να συστήσω, πριν από 30 χρόνια, τη startup εταιρεία ΤΕΝ, προτού οι startups γίνουν μόδα. Αν την ξαναέκανα, θα τη μετονόμαζα σε TEN.com για να έχει ακόμα μεγαλύτερη εμπορευσιμότητα»!
Η εταιρεία έχει ναυπηγικό πρόγραμμα για οκτώ δεξαμενόπλοια, τέσσερα Aframax και τέσσερα Suezmax, με παράδοση από το το γ’ τρίμηνο του 2023 έως το δ’ τρίμηνο του 2025.
Διαβάστε ακόμα
Οι 4+1 ισχυροί «παίκτες» στον τομέα των πληρωμών
Πυρετός επενδύσεων από τους «Big 6» των συμβουλευτικών εταιρειών (pics)
Real Estate: Τα «φιλέτα» της Εκκλησίας στη Θεσσαλονίκη (pic)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ